Straffen korte snuiten fokkers!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:29

Ik zie ook geen gezonde, welgevormde snuit die optimaal kan functioneren...

Maar het kan altijd erger dus dan mag het wel???

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:42

Maar wat functioneert er volgens jullie niet, want ik heb die ervaring niet met onze boxers de laatste 20 jaar, zij functioneren prima. Super sportieve honden, ademen gewoon, en hebben met hun kleine onderbeet (ook hier niet zo erg als het voorbeeld) totaal geen last met eten. Anders zijn ze, dat is zo, maar ik ondervind geen problemen zoals bij andere rassen vaak het geval is. Hebben wij geluk gehad? Wij hebben ook bij boxerverenigingen getraind in het verleden en daar ook nooit iets gehoord, dus nogmaals hoor ik graag welke problemen deze honden zouden ondervinden volgens degenen die met een blik op de foto eerder getoond gelijk roepen, maar niet onderbouwen. Helemaal eens met de mopshondjes, de Franse en Engelse bulletjes en alle andere rassen die problemen ondervinden nogmaals, en heb ook geen moeite met een iets langere neus bij de boxer, het moet dierwaardig zijn absoluut, maar heb bij onze honden nooit gedacht dat ze ook maar ergens op dat gebied hinder ondervinden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:48

Nog los van het feit wat wel of niet zou functioneren, je ziet toch zelf ook dat de progressie die de 'fokkers' goed en juist (be)noemen, nou niet direct in het voordeel v.d. honden spreekt? Eeuwen aan evolutie kwam/komt tot een type wolf/wilde hond(achtige) en na wat gekluns van diersoort mens komen er zulke mutaties uit.

Niet enkel de neus, maar ook kale dieren/korte pootjes/alles uit verhouding/oogproblemen/huidproblemen/enzovoorts. In mijn optie komt geen enkel dier meer vooruit, na inmenging v.d. mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:54

MarlindeRooz schreef:
Ik zie ook geen gezonde, welgevormde snuit die optimaal kan functioneren...

Maar het kan altijd erger dus dan mag het wel???

Het functioneert prima hoor :D

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:55

Je schopt wel fijn overal tegenaan Ailill. Wat ik vooral zie is dat je aanvallend reageert, maar niet onderbouwd. Zeker mogen gezondheidsproblemen aangepakt worden, maar zie geen reacties op de vraag van mij en nog een bokker waar de boxer dan last van zou moeten hebben, behalve antwoorden dat zie je zelf toch ook wel in jouw geval. Ik zie zeker dat de vorm van hun hoofd anders is dan standaard, maar so what als het prima functioneert, daar gaat het toch om, dat je hond gezond is? Hier nooit problemen op dat gebied, allemaal senioren geworden.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:55

Skippy01 schreef:
Yaemyn schreef:
Honden zoals Engelse Bulldoggen zijn eigenlijk altijd een soort van invalide in de hondenwereld, net als vele andere hondenrassen. Ze kunnen niet fantsoenlijk met andere honden in hondentaal communiceren omdat dat grotendeels lichaamstaal is. Staarten zijn daarvoor bijvoorbeeld heel belangrijk. Neem een Sharpei hond. Door de permanent opstaande staart is er bij dit ras veel miscommunicatie met andere honden. Ze worden vaak uit het niets aangevallen. Een Engelse Bulldog heeft helemaal geen staart, dus die hebben ze effectief de mond gesnoerd om het zo maar te zeggen.

Zie dat hier letterlijk op straat: mijn hond is een straathond, grotendeels podengo, waarschijnlijk met terrier erdoor. Heel functioneel hondje (maar zonder papiertjes dus, het kán hoor, voor de mensen die zich ophangen aan fokken met papiertjes... ;) )
We komen hier geregeld franse bullen tegen. Mijn hond gaat COMPLEET uit zijn plaat tegen die honden; geen neus, geen normale oogopslag, vreemde geluiden, geen staart. Ruikt als hond, ziet eruit als kikker. De eigenaren vinden het nog grappig ook als ik zeg dat mijn hond hun hond gewoon niet begrijpt en onvoldoende herkent als hond...
Zelfde gebeurt overigens inderdaad met honden met een enorm opstaande staart: mijn hond reageert er sterk op, want die andere hond staat continue iets heel dominants te vertellen in zijn ogen. Vindt ie niet prettig. Ook de typische border collie 'gaze' wordt niet gewaardeerd en als intimiderend gezien.
Heel verhelderend wel, zo'n oer-type om je heen. Hij neemt geen aanstoot aan retrievers, de meeste terriers, windhonden, schapendoezen, whatever. Maar wel aan bepaalde uitstraling of lichaamskenmerken. Dat is puur communicatie dan he, qua gezondheid zijn dat natuurlijk niet allemaal honden die 'stuk' zijn (de franse bullen hier met hun lawaai dus wel), maar voor de communicatie zijn bepaalde rastypische dingen toch lastig.
(Ik wil daarmee helemaal niet zeggen dat alle 'niet-primaire' soorten weg moeten he, maar het is wel heel handig als mensen op zijn minst weten wat ze aan de lijn hebben, en wat dat kan uitstralen op andere honden... de eigenaar van de samojeed hier met zijn continue opstaande staart vindt het heel gek dat veel ander honden aanstoot aan haar hond nemen. Ik vind dat minder gek...)

Goed geschreven! Verhelderend en goed om over na te denken als hondeneigenaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:01

Ailill schreef:
Nog los van het feit wat wel of niet zou functioneren, je ziet toch zelf ook dat de progressie die de 'fokkers' goed en juist (be)noemen, nou niet direct in het voordeel v.d. honden spreekt? Eeuwen aan evolutie kwam/komt tot een type wolf/wilde hond(achtige) en na wat gekluns van diersoort mens komen er zulke mutaties uit.

Niet enkel de neus, maar ook kale dieren/korte pootjes/alles uit verhouding/oogproblemen/huidproblemen/enzovoorts. In mijn optie komt geen enkel dier meer vooruit, na inmenging v.d. mens.

Je ontwijkt de vraag van Mighty Mike en mij.

Jij hebt een westie in je profiel, hebben wij ook gehad. Die staan bekend om hun huidproblemen. De meeste rashonden hebben wel wat. En laten we vooral de duitse herder niet vergeten en de problemen met bernen senners. Dus ik zou maar niet zo hoog van de toren blazen ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:04

MightyMike schreef:
Je schopt wel fijn overal tegenaan Ailill. Wat ik vooral zie is dat je aanvallend reageert, maar niet onderbouwd. Zeker mogen gezondheidsproblemen aangepakt worden, maar zie geen reacties op de vraag van mij en nog een bokker waar de boxer dan last van zou moeten hebben, behalve antwoorden dat zie je zelf toch ook wel in jouw geval. Ik zie zeker dat de vorm van hun hoofd anders is dan standaard, maar so what als het prima functioneert, daar gaat het toch om, dat je hond gezond is? Hier nooit problemen op dat gebied, allemaal senioren geworden.
Aanvallend is totaal niet mijn intentie, al verbaas ik me er wel oprecht over dat anderen dit blijkbaar euhm, anders zien :+

Maar als je ooit, in de kern, een bepaald type dier had. En vervolgens, na heel veel inmenging vanuit de mens ontstaat er een heel ander type, met de bijbehorende nadelige gevolgen voor het desbetreffende dier (soort/ras laat ik dan volledig in het midden). Dan kun je toch niet anders dan concluderen dat de mens niet juist bezig is? En dat gaat echt van kwaad tot erger, er zullen vast soorten/rassen zijn die inmiddels verbetering tonen, maar ik kom voornamelijk soorten/rassen tegen waarbij de klachtenlijst enkel langer wordt.

Snap je zo een beetje wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:06

Rosebud schreef:
Skippy01 schreef:

Zie dat hier letterlijk op straat: mijn hond is een straathond, grotendeels podengo, waarschijnlijk met terrier erdoor. Heel functioneel hondje (maar zonder papiertjes dus, het kán hoor, voor de mensen die zich ophangen aan fokken met papiertjes... ;) )
We komen hier geregeld franse bullen tegen. Mijn hond gaat COMPLEET uit zijn plaat tegen die honden; geen neus, geen normale oogopslag, vreemde geluiden, geen staart. Ruikt als hond, ziet eruit als kikker. De eigenaren vinden het nog grappig ook als ik zeg dat mijn hond hun hond gewoon niet begrijpt en onvoldoende herkent als hond...
Zelfde gebeurt overigens inderdaad met honden met een enorm opstaande staart: mijn hond reageert er sterk op, want die andere hond staat continue iets heel dominants te vertellen in zijn ogen. Vindt ie niet prettig. Ook de typische border collie 'gaze' wordt niet gewaardeerd en als intimiderend gezien.
Heel verhelderend wel, zo'n oer-type om je heen. Hij neemt geen aanstoot aan retrievers, de meeste terriers, windhonden, schapendoezen, whatever. Maar wel aan bepaalde uitstraling of lichaamskenmerken. Dat is puur communicatie dan he, qua gezondheid zijn dat natuurlijk niet allemaal honden die 'stuk' zijn (de franse bullen hier met hun lawaai dus wel), maar voor de communicatie zijn bepaalde rastypische dingen toch lastig.
(Ik wil daarmee helemaal niet zeggen dat alle 'niet-primaire' soorten weg moeten he, maar het is wel heel handig als mensen op zijn minst weten wat ze aan de lijn hebben, en wat dat kan uitstralen op andere honden... de eigenaar van de samojeed hier met zijn continue opstaande staart vindt het heel gek dat veel ander honden aanstoot aan haar hond nemen. Ik vind dat minder gek...)

Goed geschreven! Verhelderend en goed om over na te denken als hondeneigenaar!

Wat een banketstaaf, ik heb voornamelijk roemenen hier, van berghondtype tot andere kruisingen, ervaring met allerlei soorten straat en berghonden, maar die reageren niet anders op boxers, bullen of andere rashondwn dan op andere straathonden hoor, haha, wat een onzin.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:07

Mindim schreef:
Ailill schreef:

Je ontwijkt de vraag van Mighty Mike en mij.

Jij hebt een westie in je profiel, hebben wij ook gehad. Die staan bekend om hun huidproblemen. De meeste rashonden hebben wel wat. En laten we vooral de duitse herder niet vergeten en de problemen met bernen senners. Dus ik zou maar niet zo hoog van de toren blazen ;)
Dan moet je denk ik iets beter lezen. Het voorbeeld was vanuit mij inderdaad de boxer (n.a.v. o.a. het bericht van Kuggur). Binnen het onderwerp van het topic inderdaad niet het meest erge geval. Maar zoals Marlinde ook al zei: Dus minder erg staat gelijk aan niet erg?

Mijn hele punt is dat wij, diersoort de mens, ons overal mee willen bemoeien en dit ook daadwerkelijk doen. Leren wij van onze fouten? In tegendeel, het wordt er in de meeste gevallen verre van beter op.

Dus nee, ik blaas nergens hoog van een toren, verre van zelfs.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:13

Maar je geeft ook geen antwoord, waar zouden ze last van hebben? Wij als eigenaren ondervinden nl geen problemen. Ik zie de problemen van andere rassen best, maar niet in onze honden op het gebied van de snuit. Ook nooit van andere boxer eigenaren gehoord. Ze zien er anders uit, maar als er punten ter verbetering van de gezondheid zouden zijn prima natuurlijk, maar ik zie gewoon een gezonde hond op dat gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:15

Ailill schreef:
Mindim schreef:

Welke problemen heeft de boxer schedelsgewijs volgens jou?
Sorry, maar zelfs mijn oma van bijna 90 heeft hier geen leesbril voor nodig. Ik zeg niet dat het verschil tussen afbeelding 1 en heel veel andere rassen niet ook van toepassing is, maar in het geval van bijv. een Boxer zou het toch helemaal duidelijk moeten zijn, lijkt mij.

Je kunt maar niet tot het antwoord komen wat nou niet functioneert of niet ;) terwijl je oma daar schijnbaar haar bril niet voor op hoeft te zeggen, kan jij daar nog steeds geen antwoord opgeven ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:20

MightyMike schreef:
Maar je geeft ook geen antwoord, waar zouden ze last van hebben? Wij als eigenaren ondervinden nl geen problemen. Ik zie de problemen van andere rassen best, maar niet in onze honden op het gebied van de snuit. Ook nooit van andere boxer eigenaren gehoord. Ze zien er andrrs uit en acceptabel is iets anders, ik zie gewoon een gezonde hond op dat gebied.
Okay, dat kan. Fijn om te horen :)

Ik ken de afgelopen 25 jaar zo'n 15 boxers van dichtbij, zijn allemaal niet oud geworden. Voornamelijk vanwege luchtweg en/of hartproblemen. Nogmaals, ik zeg niet dat dit enkel bij boxers/kortsnuiten aan de orde is, verre van. Maar om te beweren dat de dieren er geen last van ondervinden, nee dat gaat er bij mij niet in.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:21

Mindim schreef:
Ailill schreef:
Sorry, maar zelfs mijn oma van bijna 90 heeft hier geen leesbril voor nodig. Ik zeg niet dat het verschil tussen afbeelding 1 en heel veel andere rassen niet ook van toepassing is, maar in het geval van bijv. een Boxer zou het toch helemaal duidelijk moeten zijn, lijkt mij.

Je kunt maar niet tot het antwoord komen wat nou niet functioneert of niet ;) terwijl je oma daar schijnbaar haar bril niet voor op hoeft te zeggen, kan jij daar nog steeds geen antwoord opgeven ;)
Joh prima verder :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:22

Mensen met mopshondjes en Franse Bulldogs vinden ook dat hun hond er geen problemen van ondervindt. Tja, niemand kraakt hun eigen soort hond af.

Je kan toch zien dat de luchtwegen niet optimaal functioneren. En veel hebben een overbeet. Dat is geen optimale kaakstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:27

MarlindeRooz schreef:
Mensen met mopshondjes en Franse Bulldogs vinden ook dat hun hond er geen problemen van ondervindt. Tja, niemand kraakt hun eigen soort hond af.

Je kan toch zien dat de luchtwegen niet optimaal functioneren. En veel hebben een overbeet. Dat is geen optimale kaakstand.

Boxers hebben een onderbeet. Ademen heel normaal hoor, je hoort ze niet. Als ze dat wel zouden doen, zou ik dat ook zeggen, zo hypocriet ben ik niet.
Eigen soort hond vind ik ook weer zo een benaming, ik heb meerdere soorten, tja :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:30

@Marlinde, dat bedoel ik te zeggen.

Ik snap het hoor, die opmerking over Westie's 'raakt' me ook meer dan andere rassen, dat is ook logisch. Je hebt hart voor je dier/het bijbehorende ras en dan is men vaak, niet altijd, toch een beetje minder objectief. Wat an sich niet erg is, maar soms zijn de gevolgen wel erg groot - en dan niet voor de mens.

Ik snap ook echt wel dat er rassen zijn ontstaan, dat is ook goed. Zorgt ook voor kennis/inzicht en het voorkomen voor (herhaaldelijke) fouten. En natuurlijk verbetering. Echter, kijk je dan naar de laatste ontwikkelingen binnen veel rassen, dan ben ik persoonlijk van mening dat wij mensen hier behoorlijk in zijn doorgeslagen. Ik zou dan ook liever op een gegeven moment een stop willen zien, wat ons weer brengt bij het oorspronkelijke onderwerp v.d. topic :)
Laatst bijgewerkt door Ailill op 13-05-20 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:32

Mindim schreef:
MarlindeRooz schreef:

Boxers hebben een onderbeet. Ademen heel normaal hoor, je hoort ze niet. Als ze dat wel zouden doen, zou ik dat ook zeggen, zo hypocriet ben ik niet.
Eigen soort hond vind ik ook weer zo een benaming, ik heb meerdere soorten, tja :D
Nee, dan moet je hem wel juist benoemen: Wij mensen zijn vanuit een bepaald type dier andere soorten/rassen gaan fokken, met bij bijv. de Boxer als resultaat een onder/overbeet/een verkorte neus. Daar is werkelijk waar niets natuurlijks meer aan :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:39

Ailill schreef:
Nee, dan moet je hem wel juist benoemen: Wij mensen zijn vanuit een bepaald type dier andere soorten/rassen gaan fokken, met bij bijv. de Boxer als resultaat een onder/overbeet/een verkorte neus. Daar is werkelijk waar niets natuurlijks meer aan :n

Paardrijden is ook niet natuurlijk, hoe wij dieren houden is niet natuurlijk, hoe honden worden gefokt is niet natuurlijk, dierfokkerij is weinig natuurlijks meer aan. Hoe wij mensen met dieren omgaan is niet meer natuurlijk, een paard in een wei of paddock paradise, hoe mooi je het ook wilt maken, niets is natuurlijk. Key word hier is gezondheid, zodra de gezondheid in het gedrang komt dan moet je uitkijken. Ik ben het helemaal eens dat het fokken van ongezonde honden aan banden moet worden gelegd. Kijk eens naar de gemiddelde duitse herder die door de showfokkerij bijna gehurkt door het leven gaat bijvoorbeeld. Maar in dit geval de boxer, kan ik geen dagelijkse problemen opnoemen van diens schedelbouw, terwijl dat hier wel wordt beweerd. Ik vraag naar wat dat dan zou moeten zijn en iedereen blijft een antwoord schuldig.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:53

Dat ben ik eigenlijk geheel met je eens.

Al vraag ik me wel af waar de grens wat betreft gezondheid ligt? Bedoel je dan voor een, in onze beleving, 'normaal' leven? Of kijk je echt naar hoe de natuur het deed/doet?

Bijv. de Westie, nu we het er toch over hebben: Charlie kwam bij ons toen ik nog geen tien was, dus ik was toen zelf natuurlijk niet bezig met gezondheid (kwam overigens wel bij een erkende fokker vandaan). Ze is bijna 17 geworden, op de jaarlijkse check en castratie na nooit geen medische klachten gehad. Al ben ik wel bekend met huidproblemen, die was bij Charlie inderdaad wel gevoelig.

Ik ben wat gaan opzoeken over klachten bij de Westie en dit zijn, naast karakter/gebit/tumoren veel huidaandoeningen. Uiteraard is ook het formaat, t.o.v. de oorsprong, aanzienlijk kleiner :+

Kijk je dan naar rassen in z'n algemeen, dan zie ik voornamelijk problemen aan de heupen/rug/huid/ogen/gebit/hart/neus/ademhalingsstelsel. En dan gaat, binnen diverse rassen, enorm ver. Dat is, in mijn optiek, niet juist? Dan laat ik al de 'mentale' probelem nog buiten beschouwing.

Pak ik dan specifiek de Boxer, dan zie ik een onderkaak die echt heel fort korter is dan de wolf. Met bijbehorend gebit en neus/ademhalingsstelsel. Ook de vorm v.d. schedel wijkt enorm af. Dat zijn, nogmaals in mijn optiek, geen punten waar de hond an sich, fysiek een beter lever door leidt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 00:31

Ailill schreef:
Dat ben ik eigenlijk geheel met je eens.

Al vraag ik me wel af waar de grens wat betreft gezondheid ligt? Bedoel je dan voor een, in onze beleving, 'normaal' leven? Of kijk je echt naar hoe de natuur het deed/doet?

Bijv. de Westie, nu we het er toch over hebben: Charlie kwam bij ons toen ik nog geen tien was, dus ik was toen zelf natuurlijk niet bezig met gezondheid (kwam overigens wel bij een erkende fokker vandaan). Ze is bijna 17 geworden, op de jaarlijkse check en castratie na nooit geen medische klachten gehad. Al ben ik wel bekend met huidproblemen, die was bij Charlie inderdaad wel gevoelig.

Ik ben wat gaan opzoeken over klachten bij de Westie en dit zijn, naast karakter/gebit/tumoren veel huidaandoeningen. Uiteraard is ook het formaat, t.o.v. de oorsprong, aanzienlijk kleiner :+

Kijk je dan naar rassen in z'n algemeen, dan zie ik voornamelijk problemen aan de heupen/rug/huid/ogen/gebit/hart/neus/ademhalingsstelsel. En dan gaat, binnen diverse rassen, enorm ver. Dat is, in mijn optiek, niet juist? Dan laat ik al de 'mentale' probelem nog buiten beschouwing.

Pak ik dan specifiek de Boxer, dan zie ik een onderkaak die echt heel fort korter is dan de wolf. Met bijbehorend gebit en neus/ademhalingsstelsel. Ook de vorm v.d. schedel wijkt enorm af. Dat zijn, nogmaals in mijn optiek, geen punten waar de hond an sich, fysiek een beter lever door leidt.

Je hebt gelijk hoor, dat wat er hedendaags gefokt wordt ver af staat van de wolf. Dat krijg je ook niet meer weg. Persoonlijk kijk ik naar de hond. Ik wil geen hond die naar adem ligt te snakken vanwege zijn uiterlijk. De boxer is een kortsnuit, echter ben ik met een boxer eerder bang voor hd en spondylose dan ademhalingsproblemen. Wanneer je een goede fokker selecteert, ondervang je al veel van die risicos.
Ik wil bijvoorbeeld geen westie weer, joh wat had dat beestje een jeuk, wat een ellende, altijd met een kapot gevreten achterkant.
Veel rassen hebben wel wat, niet specifiek de kortsnuiten. Onze vorige boxers zijn 12 geworden, 1 versleten en de ander had kanker. Helemaal niets gerelateerd aan 'boxerkwalen'. De duitse herders van zus zijn 10 en 12 geworden en een 5. Twee hadden een vergroot hart en de 3e door ouderdom overleden. De jongste kwam uit een showlijn, verschrikkelijk, maar ging niet dood door de hd. De westie is oud geworden, maar jeuk had hij wel. Straathonden zijn sterk, maar door hoe ze zijn opgegroeid hebben ze vaak enorm slechte gebitten en hebben mentale kwesties. Alles heeft wel iets. Aan de eigenaar of potentiele koper een afweging te maken. Sommige rassen zou ik pertinent niet voor kiezen en dat zijn niet enkel kortsnuiten op dat lijstje.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 04:43

Dat de hond prima functioneert zegt niet dat t iets goed maakt natuurlijk. Zeker bij flinke over/onderbeet functioneert t gebit bijv al niet zoals zou moeten. Omdat de meeste honden geen prooi hoeven vangen of een prooi in de tuin krijgen die ze zelf moeten wegwerken (en dan heb ik t niet over een kuiken oid) heeft ie weinig last van zn niet correcte gebit, uitzonderingen met hoektanden die in de kaak drukken etc nagelaten. Al zijn er daar ook genoeg van zonder dat baasje t weet.

Er zijn veel honden die op kortsnuiten anders reageren. Ze knorren bijv vaak wat andere honden spannend of raar vinden. Maar vaak snuffelen ze ook niet bij begroeting of amper en zie je een hondje met flink grote ogen staan kijken. Dat is ook niet helemaal normaal in honden gedrag. T hondje bedoelt er waarschijnlijk niks verkeerds mee, maar qua hondengedrag toont dat heel anders. De reden waarom niet alle honden gelijk over de zeik gaan is simpel. Een groot deel van de honden kent of geen honden gedrag of baasje herkent t niet als wat de reactie is. Maar genoeg honden ook die gewoon niet ingesteld zijn op ruzie zoeken. Of van die honden die er gewoon lak aan hebben wat een ander wil, want als ze echt niet willen krijgen ze vanzelf een snauw. Wat deels een teken is van gewoon geen respect hebben voor de andere hond en deels waarschijnlijk een gebrek aan normaal honden gedrag.

De honden met een te korte snuit en/of een beperking in de neusgaten vangt minder lucht op en dus ook minder geur. En dan hebben ze door hun korte(re) snuit sowieso al een minder reukvermogen. Je ziet vaak ook dat ze veel minder snuffelen. Iets wat voor alle honden hee belangrijk is. Maar zonder snuffelen functioneren een hoop honden nog steeds. Of dat dat t dan goed maakt is een tweede. Een hoop honden zie je qua houding en gedrag veranderen als ze wel kunnen snuffelen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:18

Nog even terugkomend op de opmerking dat eigenaren van hun geliefde hond het vaak niet zien of willen zien, wij zijn echt wel heel reëel daar in , wij willen ook graag een gezonde hond, en hebben best wel eens naar andere rassen gekeken en ondanks dat ik daar ook fan van ben, niet gedaan omdat we geen zin hebben in die problemen. Maar echt, hier knort in 24 jaar tijd niets, is niemand benauwd, hebben wij 4 super sportieve boxers gehad waar heen stopknop op zit, raspen etc absoluut niet aanwezig. Ook niet gehoord bij honden op de boxervereniging. Hierbij einde discussie dan maar war betreft de boxer, hier hoeft een hond geen prooi te vangen, maar ook hierin zie ik geen probleem, ze kauwen rustig alles kapot, ik ben helemaal voor ververbeteringen, maar in dit geval dan toch het gevoel dat anders niet perse verkeerd is. Ik vind de Franse bulldog geweldig en had er graag 1 gewild naast onze boxer, maar hebben we niet gedaan, omdat deze wel vaak luchtwegproblemen hebben, ook de bordeaux dog hebben we overgeslaan. Onze dochter komt bij een vriendin met mopshondjes, die wilde ze eerst heel graag, leek haar superleuk, totdat ze ze gehoord heeft in het echt. Mam, die zijn niet goed, die maken rare geluiden, wie wil nu zo'n hond. Om de vergelijking naar de onze te trekken, waar ze dat helemaal niet van herkent. Om de honden nu nog met wolven te vergelijken is zover van de realiteit, daar kan niemand meer naar terug en dan is er wellicht ook wat aan te merken. Hopelijk zien we nu alleen maar verbeteringen, daar is iedereen in dit topic het volgens mij wel over eens. Hopelijk worden meer problemen aangepakt, de rare kromme korte pootjes bij de extreme bullys etc, maar goed, er is zoveel meer uiteindelijk, de heupen van de herdershonden, de kromme poten onder een bordeaux dog, de kleine koppies van de chihuahua..

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:30

Nu werk ik zelf in een dierenartsenpraktijk en ik heb een hele berg BOS operaties gedaan. Voornamelijk bij Franse Bulldogs maar ook bij grotere rassen zoals boxers en bordeauxdoggen.

Wij zeggen hier altijd, zodra de snuit zo kort is dat de tanden gaan "wandelen" dan is de snuit te kort. Dit zie je vooral met Chihuahuas, Boxers en overige brachycefale honden.

Verder denk ik dat het zeker een stap in de goede richting is en hoop ik dat ze bij het honden- en kattenbesluit meer aandacht gaan besteden aan de gezondheidsgerelateerde klachten die bij anatomische misvorming horen.

Edit: voor degene die zich afvroeg welke ziekten een Boxer met zich meedraagt verwijs ik graag naar de rashondenwijzer. Bij de boxer staan welgeteld 49(!) erfelijke afwijkingen beschreven.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:45

Ik heb helaas wel meerdere boxers gezien met dichte neusgaten, een extreem korte neus of extreme onderbeet.
In onze sport ken ik er een die moeiteloos mee loopt, maar toch met iets meer warmte al af moet haken omdat hij niet genoeg lucht krijgt. Zelfs de kruising (half boxer, half langneus) begint te snakken als het boven de 15 graden is en mee mag.

Als je de beweging erop aanpast zul je heus niet zoveel merken en er zullen heus boxers zijn die niet duidelijk benauwd zijn. Maar het is nou toch wel algemeen bekend dat de kortsnuiten minder lucht krijgen dan honden met een normale neus.
Ik hoor mijn honden alvast nooit zulke geluiden maken, niet eens iets wat erop lijkt.

Overigens is Skippy's verhaal echt geen onzin. Het verbaast me dat mensen denken dat het extreem aanpassen van het lichaam van de hond geen invloed heeft op de communicatie tussen honden. Met... Lichaamstaal. Hoe dan?