Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Skippy01 schreef:Yaemyn schreef:Honden zoals Engelse Bulldoggen zijn eigenlijk altijd een soort van invalide in de hondenwereld, net als vele andere hondenrassen. Ze kunnen niet fantsoenlijk met andere honden in hondentaal communiceren omdat dat grotendeels lichaamstaal is. Staarten zijn daarvoor bijvoorbeeld heel belangrijk. Neem een Sharpei hond. Door de permanent opstaande staart is er bij dit ras veel miscommunicatie met andere honden. Ze worden vaak uit het niets aangevallen. Een Engelse Bulldog heeft helemaal geen staart, dus die hebben ze effectief de mond gesnoerd om het zo maar te zeggen.
Zie dat hier letterlijk op straat: mijn hond is een straathond, grotendeels podengo, waarschijnlijk met terrier erdoor. Heel functioneel hondje (maar zonder papiertjes dus, het kán hoor, voor de mensen die zich ophangen aan fokken met papiertjes...)
We komen hier geregeld franse bullen tegen. Mijn hond gaat COMPLEET uit zijn plaat tegen die honden; geen neus, geen normale oogopslag, vreemde geluiden, geen staart. Ruikt als hond, ziet eruit als kikker. De eigenaren vinden het nog grappig ook als ik zeg dat mijn hond hun hond gewoon niet begrijpt en onvoldoende herkent als hond...
Zelfde gebeurt overigens inderdaad met honden met een enorm opstaande staart: mijn hond reageert er sterk op, want die andere hond staat continue iets heel dominants te vertellen in zijn ogen. Vindt ie niet prettig. Ook de typische border collie 'gaze' wordt niet gewaardeerd en als intimiderend gezien.
Heel verhelderend wel, zo'n oer-type om je heen. Hij neemt geen aanstoot aan retrievers, de meeste terriers, windhonden, schapendoezen, whatever. Maar wel aan bepaalde uitstraling of lichaamskenmerken. Dat is puur communicatie dan he, qua gezondheid zijn dat natuurlijk niet allemaal honden die 'stuk' zijn (de franse bullen hier met hun lawaai dus wel), maar voor de communicatie zijn bepaalde rastypische dingen toch lastig.
(Ik wil daarmee helemaal niet zeggen dat alle 'niet-primaire' soorten weg moeten he, maar het is wel heel handig als mensen op zijn minst weten wat ze aan de lijn hebben, en wat dat kan uitstralen op andere honden... de eigenaar van de samojeed hier met zijn continue opstaande staart vindt het heel gek dat veel ander honden aanstoot aan haar hond nemen. Ik vind dat minder gek...)
Ailill schreef:Nog los van het feit wat wel of niet zou functioneren, je ziet toch zelf ook dat de progressie die de 'fokkers' goed en juist (be)noemen, nou niet direct in het voordeel v.d. honden spreekt? Eeuwen aan evolutie kwam/komt tot een type wolf/wilde hond(achtige) en na wat gekluns van diersoort mens komen er zulke mutaties uit.
Niet enkel de neus, maar ook kale dieren/korte pootjes/alles uit verhouding/oogproblemen/huidproblemen/enzovoorts. In mijn optie komt geen enkel dier meer vooruit, na inmenging v.d. mens.
MightyMike schreef:Aanvallend is totaal niet mijn intentie, al verbaas ik me er wel oprecht over dat anderen dit blijkbaar euhm, anders zienJe schopt wel fijn overal tegenaan Ailill. Wat ik vooral zie is dat je aanvallend reageert, maar niet onderbouwd. Zeker mogen gezondheidsproblemen aangepakt worden, maar zie geen reacties op de vraag van mij en nog een bokker waar de boxer dan last van zou moeten hebben, behalve antwoorden dat zie je zelf toch ook wel in jouw geval. Ik zie zeker dat de vorm van hun hoofd anders is dan standaard, maar so what als het prima functioneert, daar gaat het toch om, dat je hond gezond is? Hier nooit problemen op dat gebied, allemaal senioren geworden.
Rosebud schreef:Skippy01 schreef:
Zie dat hier letterlijk op straat: mijn hond is een straathond, grotendeels podengo, waarschijnlijk met terrier erdoor. Heel functioneel hondje (maar zonder papiertjes dus, het kán hoor, voor de mensen die zich ophangen aan fokken met papiertjes...)
We komen hier geregeld franse bullen tegen. Mijn hond gaat COMPLEET uit zijn plaat tegen die honden; geen neus, geen normale oogopslag, vreemde geluiden, geen staart. Ruikt als hond, ziet eruit als kikker. De eigenaren vinden het nog grappig ook als ik zeg dat mijn hond hun hond gewoon niet begrijpt en onvoldoende herkent als hond...
Zelfde gebeurt overigens inderdaad met honden met een enorm opstaande staart: mijn hond reageert er sterk op, want die andere hond staat continue iets heel dominants te vertellen in zijn ogen. Vindt ie niet prettig. Ook de typische border collie 'gaze' wordt niet gewaardeerd en als intimiderend gezien.
Heel verhelderend wel, zo'n oer-type om je heen. Hij neemt geen aanstoot aan retrievers, de meeste terriers, windhonden, schapendoezen, whatever. Maar wel aan bepaalde uitstraling of lichaamskenmerken. Dat is puur communicatie dan he, qua gezondheid zijn dat natuurlijk niet allemaal honden die 'stuk' zijn (de franse bullen hier met hun lawaai dus wel), maar voor de communicatie zijn bepaalde rastypische dingen toch lastig.
(Ik wil daarmee helemaal niet zeggen dat alle 'niet-primaire' soorten weg moeten he, maar het is wel heel handig als mensen op zijn minst weten wat ze aan de lijn hebben, en wat dat kan uitstralen op andere honden... de eigenaar van de samojeed hier met zijn continue opstaande staart vindt het heel gek dat veel ander honden aanstoot aan haar hond nemen. Ik vind dat minder gek...)
Goed geschreven! Verhelderend en goed om over na te denken als hondeneigenaar!
Mindim schreef:Dan moet je denk ik iets beter lezen. Het voorbeeld was vanuit mij inderdaad de boxer (n.a.v. o.a. het bericht van Kuggur). Binnen het onderwerp van het topic inderdaad niet het meest erge geval. Maar zoals Marlinde ook al zei: Dus minder erg staat gelijk aan niet erg?Ailill schreef:Nog los van het feit wat wel of niet zou functioneren, je ziet toch zelf ook dat de progressie die de 'fokkers' goed en juist (be)noemen, nou niet direct in het voordeel v.d. honden spreekt? Eeuwen aan evolutie kwam/komt tot een type wolf/wilde hond(achtige) en na wat gekluns van diersoort mens komen er zulke mutaties uit.
Niet enkel de neus, maar ook kale dieren/korte pootjes/alles uit verhouding/oogproblemen/huidproblemen/enzovoorts. In mijn optie komt geen enkel dier meer vooruit, na inmenging v.d. mens.
Je ontwijkt de vraag van Mighty Mike en mij.
Jij hebt een westie in je profiel, hebben wij ook gehad. Die staan bekend om hun huidproblemen. De meeste rashonden hebben wel wat. En laten we vooral de duitse herder niet vergeten en de problemen met bernen senners. Dus ik zou maar niet zo hoog van de toren blazen
Ailill schreef:Mindim schreef:Sorry, maar zelfs mijn oma van bijna 90 heeft hier geen leesbril voor nodig. Ik zeg niet dat het verschil tussen afbeelding 1 en heel veel andere rassen niet ook van toepassing is, maar in het geval van bijv. een Boxer zou het toch helemaal duidelijk moeten zijn, lijkt mij.
Welke problemen heeft de boxer schedelsgewijs volgens jou?
MightyMike schreef:Okay, dat kan. Fijn om te horenMaar je geeft ook geen antwoord, waar zouden ze last van hebben? Wij als eigenaren ondervinden nl geen problemen. Ik zie de problemen van andere rassen best, maar niet in onze honden op het gebied van de snuit. Ook nooit van andere boxer eigenaren gehoord. Ze zien er andrrs uit en acceptabel is iets anders, ik zie gewoon een gezonde hond op dat gebied.
Mindim schreef:Joh prima verderAilill schreef:Sorry, maar zelfs mijn oma van bijna 90 heeft hier geen leesbril voor nodig. Ik zeg niet dat het verschil tussen afbeelding 1 en heel veel andere rassen niet ook van toepassing is, maar in het geval van bijv. een Boxer zou het toch helemaal duidelijk moeten zijn, lijkt mij.
Je kunt maar niet tot het antwoord komen wat nou niet functioneert of nietterwijl je oma daar schijnbaar haar bril niet voor op hoeft te zeggen, kan jij daar nog steeds geen antwoord opgeven
MarlindeRooz schreef:Mensen met mopshondjes en Franse Bulldogs vinden ook dat hun hond er geen problemen van ondervindt. Tja, niemand kraakt hun eigen soort hond af.
Je kan toch zien dat de luchtwegen niet optimaal functioneren. En veel hebben een overbeet. Dat is geen optimale kaakstand.
Mindim schreef:Nee, dan moet je hem wel juist benoemen: Wij mensen zijn vanuit een bepaald type dier andere soorten/rassen gaan fokken, met bij bijv. de Boxer als resultaat een onder/overbeet/een verkorte neus. Daar is werkelijk waar niets natuurlijks meer aanMarlindeRooz schreef:Mensen met mopshondjes en Franse Bulldogs vinden ook dat hun hond er geen problemen van ondervindt. Tja, niemand kraakt hun eigen soort hond af.
Je kan toch zien dat de luchtwegen niet optimaal functioneren. En veel hebben een overbeet. Dat is geen optimale kaakstand.
Boxers hebben een onderbeet. Ademen heel normaal hoor, je hoort ze niet. Als ze dat wel zouden doen, zou ik dat ook zeggen, zo hypocriet ben ik niet.
Eigen soort hond vind ik ook weer zo een benaming, ik heb meerdere soorten, tja
Ailill schreef:Nee, dan moet je hem wel juist benoemen: Wij mensen zijn vanuit een bepaald type dier andere soorten/rassen gaan fokken, met bij bijv. de Boxer als resultaat een onder/overbeet/een verkorte neus. Daar is werkelijk waar niets natuurlijks meer aan
Ailill schreef:Dat ben ik eigenlijk geheel met je eens.
Al vraag ik me wel af waar de grens wat betreft gezondheid ligt? Bedoel je dan voor een, in onze beleving, 'normaal' leven? Of kijk je echt naar hoe de natuur het deed/doet?
Bijv. de Westie, nu we het er toch over hebben: Charlie kwam bij ons toen ik nog geen tien was, dus ik was toen zelf natuurlijk niet bezig met gezondheid (kwam overigens wel bij een erkende fokker vandaan). Ze is bijna 17 geworden, op de jaarlijkse check en castratie na nooit geen medische klachten gehad. Al ben ik wel bekend met huidproblemen, die was bij Charlie inderdaad wel gevoelig.
Ik ben wat gaan opzoeken over klachten bij de Westie en dit zijn, naast karakter/gebit/tumoren veel huidaandoeningen. Uiteraard is ook het formaat, t.o.v. de oorsprong, aanzienlijk kleiner![]()
Kijk je dan naar rassen in z'n algemeen, dan zie ik voornamelijk problemen aan de heupen/rug/huid/ogen/gebit/hart/neus/ademhalingsstelsel. En dan gaat, binnen diverse rassen, enorm ver. Dat is, in mijn optiek, niet juist? Dan laat ik al de 'mentale' probelem nog buiten beschouwing.
Pak ik dan specifiek de Boxer, dan zie ik een onderkaak die echt heel fort korter is dan de wolf. Met bijbehorend gebit en neus/ademhalingsstelsel. Ook de vorm v.d. schedel wijkt enorm af. Dat zijn, nogmaals in mijn optiek, geen punten waar de hond an sich, fysiek een beter lever door leidt.