etikette in een hondenlosloopgebied

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:55

oh hier ook zo'n discussie mensen willen dat je met je loopse teef niet langs de hondenspeelweide mag lopen want dat leid de reuen af, donder toch lekker op! Als je een reu hebt leer hem lekker manieren zeg kijk ik laat mijn teef dus echt niet loslopen als ze loops is buiten want mensen met reuen zijn niet te vertrouwen, moet hier de eerste nog tegenkomen die controle heeft. Maar een reu die op mijn teef komt afgestormd kan gewoon een schop krijgen, als mijn andere geholpen teef niet sneller is. Die is heel duidelijk en geeft een flinke snauw

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 11:59

Zie me ineens een bord voor ogen bij de ingang van een losloopgebied, er mag wel een stoel bij staan zoveel regels als ik zo naar iedereen kijk.
Geen loopse teven, geen oude honden, geen honden die wat mankeren, geen sociale honden, geen honden met muilkorf, hond mag niet verder dan .. meter uit het zicht, geen grote groepen, geen jagende honden, bellen met mobiel is niet toegestaan want dan kan je niet de hond in de gaten houden.
Ben ik nog wat vergeten? Wordt er niet makkelijker op om dan nog met je hond lekker te gaan wandelen en genieten. Zonder dat je iets vergeet over doet wat niet gewaardeerd wordt...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:03

das ook wel overdreven.
De hoofdmoot is dat je je hond gewoon in t zicht moet houden en dat ie onder appel moet staan. Zodat overige gebruikers van t gebied geen overlast hebben van jouw hond. :)

Als iedereen zo zou denken dan zou iedereen gewoon welkom zijn in zo'n gebied.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:07

Meeste is toch gezond verstand?
- teven die dekrijp zijn, moet je niet bij allerhande honden willen laten, al is het alleen maar om 'oeps-nestjes' te voorkomen... dus in die fase vd cyclus, lijkt me dat niet handig.
- Hond die zó oud is dat hij in het geheel niet meer zich kan verdedigen, of honden die zich tijdelijk door een blessure niet kunnen verdedigen of uitleven, doe je die een plezier met losloopgebieden waar honden óók gewoon willen spelen?
- sociale honden dus juist wel ;)
- geen hond-agressieve honden lijkt me gewoon een kwestie van je verantwoordelijkheid nemen
- je hond hoort onder appel, dan zul je hem dus onder controle moeten houden, binnen je zichtveld en je gaat mij niet vertellen dat de meeste mensen een roedel van 10 honden onder appel heeft, daarom zijn er op sommige plaatsen idd regels over hoeveel honden maximaal...

zijn toch geen dingen die hogere wiskunde zijn? Je overdrijft het wel hoor, door te doen of je hierdoor niet meer ontspannen kan wandelen... Als je er niet op wil letten, koop dan in godsnaam gewoon een knuffeldier ipv een levend wezen.

Edit: Wat kiwiwitje zegt dus.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:15

Dus brave oudere en geblesseerde honden mogen niet in losloopgebied.

Het moet niet gekker worden onderhand.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 12:17

Mijn honden zijn 11 en 9, beide hebben helaas het nodige wat gezondheid betreft, de oudste heeft het aan zijn hart en een groot kankergezwel bij het hart waar we niets mee kunnen, die van 9 heeft helaas de heupen al versleten en 2 hernia's. Beide honden gaan graag dagelijks mee en kunnen een wandeling van 45 minuten nog prima aan. Ze spelen graag samen en als een andere hond mee wil spelen is dat ook prima. Bij die van 9 moet er alleen geen hond achter op springen om te reupen want dat is voor hem niet prettig en dat zal hij dan ook direct corrigeren door te snauwen.

Ik vind het niet meer dan normaal om rekening te houden met een ander, dat is denk ik ook wel te lezen in mijn reacties, even de hond aanlijnen omdat die van een ander aan de lijn is dat soort kleine dingen vind ik geen probleem, mijn honden in het zicht houden, terug roepen als ik merk dat een hond toch wel onzeker wordt (of 1 aan de lijn en 1 los zodat de begroeting wat minder indrukwekkend is voor die onzekere hond). Het is een gebied waarin iedereen kan genieten zeker als er rekening wordt gehouden met elkaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:19

Maar een losloopgebied is niet om honden te laten spelen, maar om los te lopen... Mijn hond is niet oud en niet geblesseerd, maar wil niet spelen. Ik zou daar toch gewoon moeten kunnen lopen als mensen hun eigen hond onder appel houden? En waarom kan een oude of geblesseerde hond daar dan niet lopen?

Femke_Tweety, we zouden die 2 van ons aan elkaar moeten laten wennen. Allebei lekker hun eigen ding doen en die van jouw een bodyguard :')

Het komt allemaal neer op appel en rekening houden met elkaar.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:21

Femke_Tweety schreef:

De vraag is of je die er een plezier mee doet. Is het antwoord 'Ja!' dan gewoon gaan, toch? ;)
Ik ken die van mij, en dat is een pieperd als hij iets mankeert, die moet ik dan dus NIET met andere honden laten spelen, omdat hij dan echt chagrijnig is.
Hond van mijn tante was op het laatst bijna doof en bijna blind, maar die vond het geweldig om te rennen en spelen. Kwestie van 'ken je hond', toch?

Komt effectief op een paar dingen neer, deze héle discussie:
- rekening houden met elkaar
- ken je hond
- neem je verantwoordelijkheid

Helaas, er zijn héél veel mensen die alle drie die dingen niet kunnen. Want dat geldt altijd alleen maar 'voor de ander', blijkbaar...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 12:28

Klopt rekening houden met elkaar, alleen is dat voor sommige iets wat ze niet kennen of lastig vinden of dat dat juist bij de ander ligt want zij doen er al genoeg aan.
Voor de 1 een opgaaf om te doen en voor de ander gaat het vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:28

KarmaChansy schreef:
oh hier ook zo'n discussie mensen willen dat je met je loopse teef niet langs de hondenspeelweide mag lopen want dat leid de reuen af, donder toch lekker op! Als je een reu hebt leer hem lekker manieren zeg kijk ik laat mijn teef dus echt niet loslopen als ze loops is buiten want mensen met reuen zijn niet te vertrouwen, moet hier de eerste nog tegenkomen die controle heeft. Maar een reu die op mijn teef komt afgestormd kan gewoon een schop krijgen, als mijn andere geholpen teef niet sneller is. Die is heel duidelijk en geeft een flinke snauw

Zo, scheer iedereen gelijk over een kam joh. Je hoort je loopse teef ook niet los te laten, net zoals mensen met een intacte reu dondsersgoed moeten opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:29

meggiemeg schreef:
Zie me ineens een bord voor ogen bij de ingang van een losloopgebied, er mag wel een stoel bij staan zoveel regels als ik zo naar iedereen kijk.
Geen loopse teven, geen oude honden, geen honden die wat mankeren, geen sociale honden, geen honden met muilkorf, hond mag niet verder dan .. meter uit het zicht, geen grote groepen, geen jagende honden, bellen met mobiel is niet toegestaan want dan kan je niet de hond in de gaten houden.
Ben ik nog wat vergeten? Wordt er niet makkelijker op om dan nog met je hond lekker te gaan wandelen en genieten. Zonder dat je iets vergeet over doet wat niet gewaardeerd wordt...

Het is in 1 regel samen te vatten, zorg dat een ander geen last heeft van jouw dier.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 12:38

Klopt Mindim alleen ziet een ander het vaak anders.
Heb het vorig jaar gehad, een eigenaar ziet het als spelen als zijn hond aan het fixeren is, vervolgens er op duikt om te reupen en niet van ophouden weet. Dat vind ik geen prettig gedrag, ik weet dat mijn honden daar op gaan reageren als een hond er op duikt om te reupen. Ze doen het gelukkig zelf niet maar vinden het absoluut niet prettig als een hond het bij hun gaat doen. Als je daar dan wat van zegt krijg je een bak commentaar over je heen. Daarom mijn opmerking al eerder: niet iedereen vindt jouw hond net zo leuk als dat jij hem/haar vindt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:43

Reupen betekent rijden denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:47

meggiemeg schreef:
Klopt Mindim alleen ziet een ander het vaak anders.
Heb het vorig jaar gehad, een eigenaar ziet het als spelen als zijn hond aan het fixeren is, vervolgens er op duikt om te reupen en niet van ophouden weet. Dat vind ik geen prettig gedrag, ik weet dat mijn honden daar op gaan reageren als een hond er op duikt om te reupen. Ze doen het gelukkig zelf niet maar vinden het absoluut niet prettig als een hond het bij hun gaat doen. Als je daar dan wat van zegt krijg je een bak commentaar over je heen. Daarom mijn opmerking al eerder: niet iedereen vindt jouw hond net zo leuk als dat jij hem/haar vindt.

Ik ben het eens hoor. Ik erger me dood aan andere hondenbezitters, aan hun nonchalance en kortzichtigheid wat betreft hun hond. En als een hond op die van mij springt, dan skup ik hem eraf :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 12:50

Ja klopt Mindim, dat bedoel ik er mee, zal vast dialect zijn.
Onze oudste is er erg in, zodra een hond al met de voorpoot hem probeert vast te pakken en de beweging maakt om er op te springen wordt die afgestraft, dat mag dan ook van mij. Dat is hondentaal.
Zij snappen dat onderling als de beste.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:57

Ah, dat mag hier ook absoluut niet. Hebben ze allemaal ook niet gedaan bij vreemde honden en honden die het bij hen wilde doen werden inderdaad meteen afgestraft. Of ik kwam helpen om de hond weg te halen. Is gewoon geen leuk gedrag en vrij normaal om dat te corrigeren.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:22

@mindim Mijn honden lopen altijd aangelijnd ja, hier hebben we geen losloop gebieden dus een losse hond is pertinent fout. Dat terzijde er staat duidelijk dat ik ze nog niet ken ik had het wat beter kunnen verwoorden dat wel

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:51

Femke_Tweety schreef:

Nou inderdaad.. Ik heb een oude hond en loop graag in een losloopgebied zodat hij lekker zijn gangetje kan gaan. Werd laatst omver gelopen door een enthousiaste labrador. Ja, dan is het wel een pieperd ja.

Andere honden lijken soms hondentaal niet te kunnen lezen.. Maar ongeacht hoe jong of oud mijn hond is vind ik het abnormaal dat andere honden zo op een ander afstormen en dus omverlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:56

Walkure schreef:
Femke_Tweety schreef:

Nou inderdaad.. Ik heb een oude hond en loop graag in een losloopgebied zodat hij lekker zijn gangetje kan gaan. Werd laatst omver gelopen door een enthousiaste labrador. Ja, dan is het wel een pieperd ja.

Andere honden lijken soms hondentaal niet te kunnen lezen.. Maar ongeacht hoe jong of oud mijn hond is vind ik het abnormaal dat andere honden zo op een ander afstormen en dus omverlopen.

Voor losse honden onderling die met elkaar spelen, vind ik dat geen abnormaal gedrag hoor. Ze zijn nieuwsgierig naar een soortgenoot, vooral voor honden die alleen gehouden worden, is het natuurlijk een uitgelezen kans om kennis te maken met anderen. Daarom zou ik met oude en geblesseerde hondjes niet naar een losloopgebied gaan. Meestal kuieren ze wat rond, dus daar zou ik prima mee los gaan lopen in een normaal bos. Doe ik met mij tienjarige ook.

Ik denk dat honden beter hondetaal begrijpen dan mensen dat doen hoor ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:58

Mindim schreef:
DromenLies schreef:
Ik heb hiermee twee ervaringen. Ik heb een border terrier reu, chemisch gecastreerd, 1,5 jaar. Een tijdje terug was ik op het strand bij Zandvoort en hij was overdreven enthousiast bij een andere hond maar op een gegeven moment zegt die vent, ja ze is net loops geweest. Ik was redelijk perplex aangezien dat echt een heel druk strand is met heeeeeel veel honden. Heb onze hond meteen aangelijnd en ben weg gelopen want die werd helemaal high (hij was niet ah rijden btw).
Tweede ervaring was een hondenschool op fb die meende dat je een reu kon trainen tegen deze hormonale driften in. Mijn (Martin Gaus) hondenschool leert iedereen altijd dat als je teef loops is, je deze een beetje weg moet houden bij andere honden en ook niet overal moet laten plassen omdat er niet tegenop te trainen valt. Ik was dus een beetje verward wat nou de heersende gedragsregels zijn maar ik ben redelijk on spot zo te lezen.

De teef op het strand was los?

Ja, en?? Teef was net loops geweest. Niet meer loops dus. Of mogen ze in tijd voor en na ook al nergens komen? Je zou ze er om laten helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:00

dierenfan schreef:
Ja, en?? Teef was net loops geweest. Niet meer loops dus. Of mogen ze in tijd voor en na ook al nergens komen? Je zou ze er om laten helpen

Het was enkel een vraag hoor? Hoef je niet gelijk zo gepikeerd te reageren?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:29

Mindim schreef:
Walkure schreef:

Voor losse honden onderling die met elkaar spelen, vind ik dat geen abnormaal gedrag hoor. Ze zijn nieuwsgierig naar een soortgenoot, vooral voor honden die alleen gehouden worden, is het natuurlijk een uitgelezen kans om kennis te maken met anderen. Daarom zou ik met oude en geblesseerde hondjes niet naar een losloopgebied gaan. Meestal kuieren ze wat rond, dus daar zou ik prima mee los gaan lopen in een normaal bos. Doe ik met mij tienjarige ook.

Ik denk dat honden beter hondetaal begrijpen dan mensen dat doen hoor ;)

Maar de honden waren dus niet aan t spelen.. als “begroeting” vind ik t ook not-done..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:36

kiwiwitje schreef:
Maar de honden waren dus niet aan t spelen.. als “begroeting” vind ik t ook not-done..

Ik verwacht dat ik en mijn hond in een losloopgebied geconfronteerd worden met andere loslopende honden, daarom ga ik daar ook niet naar toe, ik heb geen zin in andermans honden. In een normaal gebied kom je al amper honden tegen die loslopen en onder appel staan. Ik verwacht dat in een losloopgebied dan al helemaal niet.

Als je hond het zo vervelend vind dat ie geconfronteerd wordt met andere honden, dan ging ik persoonlijk niet naar een losloopgebied.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:40

Ik ga er ook niet heen. Om de dood eenvoudige reden dat een hoop honden geen normale manier van begroeten hebben.
Mijn oudste teef vind bijna alle honden prima mits ze normaal contact maken en ze dus niet omver gerend word. En dat is niks meer dan normaal.
Maar een hoop honden kunnen dat niet normaal dus ga ik niet naar een losloopgebied.
Maar zo op een andere hond afstormen is geen normaal hondengedrag als begroeting.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:43

Als ik zie dat mijn hond dat doet dan roep ik hem terug want ik wil dat niet hebben. Andersom ook niet. Mijn doggo was vroeger overenthousiast en niet te houden, hij ging overal op af als een malloot. Ik vermoed dat hij wel een aantal keer goed gecorrigeerd is want nu gaat hij gewoon zitten, laat zich besnuffelen, gaat desnoods op zn rug liggen en als alles goed is bevonden dan wel graag spelen ja. Trouwens mijn hond gaat meerdere keren per week met een groep naar het bos al vanaf dat ie jong was dus die heeft daar wel heel veel van geleerd en is het gewend.
Tijd terug liep ik in een aanlijngebied en werd hij bestormd door een herder die losliep. Ik trok hem er meteen weer vanaf. Baasje boos maar sorry, echt geen boodschap aan; verschil in gewicht was zo groot en ik vind het gewoon onverantwoord.