Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:07

In onze vorige tuin hadden we alles afgezet met gaas. Ook een soort dakje naar binnen zodat ze nergens overheen konden.
Ik wilde geen gedoe met buren, want eentje is daarvoor wel een keer ziek door gif thuisgekomen en ik wilde ook niet dat ze plat gereden werden.

Sinds we verhuisd zijn naar een huis met grond, zitten ze binnen en dat gaat ook goed. We gaan nu een ren maken. Wonen aan een rustige weg aan voorzijde, maar wat er rijdt, rijdt hard en ze zijn dat niet gewend, dus neem het risico niet.

Er lopen wel wat katten rond, dus die vangen wel muizen. 2 komen en gaan, maar eentje ziet dit volgens mij wel als zijn plek.

Ik ben wel deels een voorstander van zulke regels, maar meer om de katten populatie wat terug te dringen. Als mensen hun katten binnen moeten houden, komen er misschien minder oeps nestjes en kiezen mensen hopelijk wat bewuster voor een kat.

In woonwijken is de overlast vast groter dan buitenaf, maar buitenaf zie je denk ik de meeste oeps nestjes.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:08

Wat voor maatregelen gaan we dan in hemelsnaam tegen de mens nemen?
De mens is de grootste uitroeier van dieren en vernietiger van natuur op deze aarde.

Katten binnen houden.
Mensen binnen houden.
Dat lijkt me op alle fronten een enorme winst op te gaan leveren! :+

Maar serieus, ik vind het dus een erg eenzijdige benadering.
De problemen met buitenkatten onderken ik echter zeker wel.
Maar de oplossing vind ik lastig.

Wat gaan we dan doen, de katten uitroeien?
Hebben katten geen recht op een beetje buitenruimte? Een beetje levensruimte buiten? Het zijn immers dieren net als de dieren waarop ze jagen en net als wij mensen.

Mensen hebben voor deze situatie gezorgd, niet de katten zelf. Die kunnen er niets aan doen. Ze werden gedomesticeerd, hebben hun natuurlijke aard deels behouden en nu mogen ze er niet meer zijn. We hebben geen ruimte meer voor ze. Ze zijn ook niet meer nodig.

Ja, binnen. Als knuffelobject en maatje van de mens. Opgehokt en nooit naar buiten. Of aan een touwtje. Of op een paar vierkante meter. Maar niet op een kateigen manier de wind in de haren, neus in de lucht en struinen maar tot het tijd wordt voor een slaapje. Terwijl juist een kat nog zo dicht bij de natuur staat. Die is niet zo honds aanhankelijk. Dat waarderen kattenmensen juist. Het maakt ze echter ook echte buitendieren. Als ze mogen.

Hoe dan wel? Dat weet ik niet. Ik ga in ieder geval geen kat meer nemen.

Mocht er ooit een verbod op buitenkatten komen, dan liever een algeheel verbod op katten. Katten merken daar weinig van, het leed duurt in ieder geval veel korter dan een leven lang altijd alleen maar binnen zitten, hangen en liggen en uiteindelijk doodgaan in je kleine wereldje. Als mens moet je daar ook niet aan denken. Je neemt liever een beetje risico, want je wilt leven! De deur uit, wat zou je leven waard zijn als je de deur niet uit zou mogen. Nooit naar buiten, rennen met de wind in je haren en de zon op je rug. Onvoorstelbaar toch? Waarom dat wel een dier waarvan je beweert te houden aandoen? Gelukkig vinden we het bij honden wel ongehoord.

Dus ja er is een probleem (pje vergeleken bij wat de mens direct of indirect veroorzaakt) Wat dan? Geen idee hoe we dit goed en voorgoed gaan oplossen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:08

Elcid: hebben jullie gebrek aan marters? Zijn hier in ons dorp gratis af te halen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:09

Mooi, weg ermee. Ben die beesten wel zo zat. Al 2x meegemaakt dat een wildvreemde kat op mijn aanrecht zat mijn yoghurt met cruesli op te vreten. Nog maar niet te beginnen over alle kattenschijt in je tuin. Of van die vervelende beesten die je hond letterlijk aanvallen. En dan heb ik het nog niet eens over de asociale baasjes die vinden dat hun kat maar buiten moet rondlopen omdat ze anders het huis vol poepen of krijsend miauwen. Tja, neem dan een hamster. Mijn hond veroorzaakt ook nergens overlast. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:10

Echwel schreef:
Marije_1997 schreef:
Wij hebben netjes een kattenbak, maar als onze kat buiten z'n behoefte wil doen en hij krijgt z'n zin niet schijt ie de garage onder (als hij binnen is, woont ie in de garage vanwege chronische worm) dan heb ik m'n kat toch liever lekker buiten rond lopen hahahha

Mag hij lekker in de zandbak waar kinderen in spelen en zo zijn chronische wormbesmetting meekrijgen.

Echt he ;(

Gelukkig woon ik ver van de bewoonde wereld en heb ik dat eeuwige gezeur niet. Daarbij, ik ben zelf nog nooit ziek geworden, terwijl onze kat ook in onze zandbak poepte. Chronische wormbesmetting wil nog niet zeggen dat ie altijd wormen heeft, en al helemaal niet dat mensen er last van hebben hhahaha

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:11

Overdrijven is ook een vak Boras.
Gewoon kat op eigen terrein houden is al veel fijner voor de rest van de omgeving.
Wat is daar nou moeilijk aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:11

hoogendroog schreef:
Elcid: hebben jullie gebrek aan marters? Zijn hier in ons dorp gratis af te halen ...

Wij hebben er ook genoeg hahaha. Helaas als er 1 weg is, komt de volgende wel weer.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:12

Boras: kat hoeft niet binnen te blijven, maar wel op eigen terrein zoals elk ander huisdier.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:14

hoogendroog schreef:

We hebben een gebrek aan natuur! Marters worden ook bedreigd omdat er steeds meer mensen in hun leefgebied gaan wonen, niet andersom.
We gaan wel klagen over muizen maar de dieren die ze als prooidier zien worden uitgeroeid. Dus inderdaad: mensen ook binnen houden + een fokverbod!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:17

Wiwabalia schreef:
Autumnn schreef:
Mijn kater blijft lekker buiten (zolang er geen wettelijk verbod voor komt). Die springt letterlijk tegen de muren op, miauwt, schreeuwt, rent en krabt alles bij elkaar als hij niet buiten komt. Wij gaan toch ook naar buiten? Moet zo'n dier dan de hele dag binnen zitten, terwijl het ook anders kan?

Wat is Nederland toch een geweldig geschift land. Vraag me af welk wetenschappelijk artikel hier achter zit.
Katten doden (normaal gesproken) enkel dieren die het laagst in rang, ziek, zwak of misselijk zijn.
Klopt dat er dieren worden gedood door katten, maar doen wij dat ook niet? Wij sturen alles naar het slachthuis, gezond, sterk en soms nog drachtig ook. En dat kan/mag wel???
Hoe moeten boeren dit op gaan lossen? En pensionstallen/maneges? Lekker overal gaten van de muizenbeten.

Dus moeten omwonenden last hebben van jou kat? :7

Wie zegt dat ze overlast ondervinden van mijn kat? Die van mij doet 90% binnen op de bak.

En daarnaast, mij hoor je toch ook niet klagen over de mensen die roken, afval op straat gooien, mij afsnijden op de weg, door rood rijden, ruiten ingooien en ga zo maar door? Die hoeven toch ook niet binnen te blijven? Daar ondervind ik ook hinder van. Sterker nog, meeroken is schadelijker dan het roken zelf. Gebeurt daar wat aan? Ja, sigarettenpakjes duurder maken. Nou, joepie, daar heb je wat aan?? Laat ze dat eens gaan verbieden in Nederland.
Ik denk als je alle argumenten onder elkaar zet dat je meer nuttigs aan een kat hebt dan dat het overlast bezorgt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:19

Marters bedreigd... laat me niet lachen. Door de beschermde status zijn ze een ware plaag in het oosten van het land. En meer huizen, betekent meer woonruimte voor marters, ze wonen immers het liefste bij jou in huis :D
En on topic: katten binnenhouden, no way. Komen we hier om in de bruine ratten en muizen. Ik ben blij met onze 6 katten en onze buren zijn er ook blij mee, want daar werken onze katten ook aan ongedierte-bestrijding.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:21

Onali schreef:
Overdrijven is ook een vak Boras.
Gewoon kat op eigen terrein houden is al veel fijner voor de rest van de omgeving.
Wat is daar nou moeilijk aan.

Soms is dat moeilijk ja, hier zou het me niet lukken. Tenzij ik tweehonderd meter hekwerk van een meter of twee hoog zou plaatsen. En dat doe ik niet.
Vind het al erg genoeg dat ik nu aan drie kanten stroomdraden tegen wolven langs het gaas moet spannen.

Kat mag gaan en staan waar hij wil. Hij blijft gelukkig wel uit eigen beweging redelijk in de buurt. Mensen in onze omgeving weten niet eens hoe hij er uitziet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:22

Hondenbelasting was omdat de hond als trekdier geld kon verdienen voor de eigenaar en dus een soort inkomstenbelasting. Het hebben van 1-2 katten ivm bestrijding van muizen en ratten was gewenst of zelfs verplicht inclusief dus het laten loslopen ervan zodat ze die taak konden uitvoeren. Dat het nu een sluitpost begroting gemeentebelasting geworden is, doet niks af aan waarom deze belasting ten eerste is ingevoerd en waarom die dus niet voor katten van toepassing is.

Qua roofdieren is de wilde kat inheems in Europa al is zijn tamme neefje beter in staat gebleken met mensen om te gaan. Ik ben zeker voor gratis castratie/sterilisatie (mits je kunt bewijzen dat het je eigen kat is), ook al omdat zulke dieren minder ver zwerven (geen hormonen die drang naar partner zoeken aanzetten). Scheelt ook een boel overlast aan herrie en oepsnestjes met zowel huis als wilde katten. Maar als klein roofdier is de niche van de wilde kat opgevuld door de huiskat omdat de wilde kat zich dankzij menselijk ingrijpen niet meer kan handhaven.

Als je vogels voert in je tuin, dan zal dat altijd andere dieren aantrekken, sommigen komen op het voer af (muizen, ratten, eekhoorns bv) en anderen op de vogels zelf. Eerste taak aan de mens die voert om dat zo te doen dat de vogels een veilige plek hebben om te eten ipv ergens kwetsbaar op de grond.

Heb je buitenhuisdieren, dan ben je als eigenaar verplicht in kader goede verzorging ze een goede en veilige! plek te geven en daar hoort het buiten houden van plaag en roofdieren zeker bij. Dat je caaf/konijn ergens achter blijft betekent niet dat die rat/vos/marter of kat er niet in kan. Mensen laten nogal wat voedsel slingeren en dat trekt allerlei opportunisten aan, daar zijn ook wilde roofdieren onder of je het wil geloven of niet. Dat een kat volgens een wet niet buiten zou mogen of dat jij dat graag zo zou zien ontslaat je niet van je plicht als eigenaar om je eigen dieren van (roofdier) veilige huisvesting te voorzien. Niet de verantwoordelijkheid op een andere partij afschuiven, zorg eerst dat je zelf de basis op orde hebt als je ervoor kiest kwetsbare dieren te houden/voederen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:26

hoogendroog schreef:
Marters bedreigd... laat me niet lachen. Door de beschermde status zijn ze een ware plaag in het oosten van het land. En meer huizen, betekent meer woonruimte voor marters, ze wonen immers het liefste bij jou in huis :D
En on topic: katten binnenhouden, no way. Komen we hier om in de bruine ratten en muizen. Ik ben blij met onze 6 katten en onze buren zijn er ook blij mee, want daar werken onze katten ook aan ongedierte-bestrijding.

Hier in zuid Friesland ook een plaag met marters hoor. En bij het ene huis stoppen ze gezellig de kadavers onder je dak of in je spouw en bij het andere huis gaan ze lekker slapen. En stinken doen ze meer als katten, liever katten stront in de tuin als een marter die kadavers verstopt.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:36

Geen probleem hoor, ik heb 2 katten en die zijn of binnen of in eigen tuin, welke
afgeschermd is zodat ze er niet uit kunnen.

Een ander hoeft geen last van mijn katten te hebben.

Ik wil ook geen last van een ander zijn dieren (of kinderen) hebben.

dromertje2

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:41

Ik heb 3 katten, de oudste htk kat geraakt niet meer op de muur dus blijft mooi in de tuin.
Mijn 2 heilige birmanen gaan regelmatig is op wandel. Ze kunnen niet op straat en de buren vinden het niet erg, integendeel zelfs.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:42

Mars schreef:
Boras: kat hoeft niet binnen te blijven, maar wel op eigen terrein zoals elk ander huisdier.

Dit idd.

En voor degene die het had over een paar vierkante meter, mijn tuin is 45m² en mijn huis iets groter, geloof dat het totale oppervlakte op 110m² komt.
Geen tuin van 2x2m ofzo dus. :+

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:46

In principe ben ik voor de stelling.
Ik vind dat men de kat niet los moet laten lopen zodat deze overal voor overlast kan zorgen.

Echter maak ik me wel wat zorgen voor boerderijen en industrie terreinen waar behoorlijk veel ongedierte rondloopt.
Ik woon namelijk naast een melkvee stal met over de 100 koeien. Heel simpel, daar lopen muizen, ratten en noem maar op.
Zouden daar geen katten zijn dan weet ik zeker dat er nóg meer ongedierte zou rondlopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:53

hier lopen op sommige boerderijen op de weg wel 11 katten. Die fokken maar een eind weg en ja die zie je ook constant door de weides struinen op zoek naar voedsel en ik geloof best dat beschermde weidevogels daar onder te lijden hebben. Die zie je hier dus ook nog maar amper.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:57

Dit is echt niet te doen in buitengebied, in een woonwijk kan ik me er iets bij voorstellen, maar hoe moeten boerderijen anders hun muizenplaag onder controle houden?
Mits de katten netjes gecastreerd/gesteriliseerd zijn natuurlijk, boerderijkatten die erop los fokken hoeft niet. Je hebt aan 3 buitenkatten ook wel genoeg als die netjes geholpen zijn zoals op de boerderij hier tegenover. Inderdaad op eigen terrein houden als je meerdere hectares hebt, werkt gewoon niet of je moet ze al opsluiten. Hier op straat lopen alle katten gewoon buiten, heeft iedereen ook katten, dus niemand maakt er een probleem van. Maar dit is buitengebied.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:58

Marije_1997 schreef:
Onze kat is buiten opgegroeid, heeft alleen maar muizen ratten en mollen mee genomen, ongedierte, waar wij kast van hebben. Helemaal prima. Een kat begraaft z'n behoeftes netjes, kan een hond nog wat van leren. Zie niet waarom katten niet buiten zouden mogen komen los.

Moet je voor de gein eens bij mijn moeder op visite gaan...bij de voordeur is het niet te harden zo stinkt het er naar kattenschijt!! Haar tuin word gebruikt door de buurtkatten als schijt en pis plek echt te walgelijk :r
Zelf heeft ze geen katten

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:03

Ik geloof niet dat men zich realiseert wat een muizen en ratten overlast er zou zijn/ontstaan als we massaal allemaal de katten gaan binnenhouden.

Nu heb ik er 6 die helemaal nooit buiten komen, maar 2 wel en die komen meermaals per dag met rat of muis thuis.
Natuurlijk wordt er best ook eens een vogeltje gevangen.

En waar maken we ons druk over?
Overlast van katten, overlast van hondenpoep, overlast van ganzen, overlast van paardenmest op straat, overlast van ongedierte, overlast van onkruid, overlast van kinderen/hangjeugd, overlast van (vul maar in). Het is natuurlijk maar net wat je echt overlast vind.

Het is geven en nemen in het leven en sommige zaken geven wel eens last, dat klopt. Maar zijn soms ook nuttig/leerzaam, whatever.
En ja, ook ik baal als ik door de hondepoep loop (heb zelf ook een hond hoor) of in de kattenpoep graai bij tuinwerk (grote kans dat dat van mijn eigen 2 buitenkatten is). Maar ja, that's life.

Heel eerlijk vind ik persoonlijk alle rotzooi (lees; niet natuurlijke afval) die we overal achterlaten vele malen storender.

En zou er een kattenverbod komen, dan wens ik onze overheid veel succes met handhaven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:06

De jagersvereniging vermoed dat er alleen al in stedelijke gebieden een half miljoen zwerfkatten lopen. In enkele provincies vind allang een afschot plaats, ongeveer 13.500 katten zijn er afgeschoten . Die wilde of zwerfkatten worden vaak gevangen , gesteriliseerd en weer vrijgelaten en die beesten moeten eten dus jagen ze want er staat geen dikke bak voer te wachten. Vangkooien plaatsen, geen chip dan inslapen is de kortste weg. Mijn katten lopen buiten en blijven buiten en het stikt hier van de vogels / muizen/ratten . Dus zo’n vaart loopt het niet. Ik denk dat juist de verwilderde exemplaren het meeste roven want die kunnen kiezen tussen jagen of doodgaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:07

Precies, ik kan me wat voorstellen bij de verhalen waarbij hele tuinen zijn vergeven van de uitwerpselen. Maar in het algemeen viert intolerantie hoogtij. Last van alles wat hierboven genoemd wordt en van nog veel meer. Oh, hanen ja. Want mensen komen ergens voor hun rust wonen en dus moeten de hanen weg.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:08

Lusitana schreef:
Absurd. Katten moeten voldoende bewegen. Aan de ene kant zijn er mensen die zich doodvechten om paarden naar buiten te krijgen en vervolgens moeten katten binnen of in en ren? Je bent niet goed bij je hoofd en een dierenbeul als je wilt dat katten niet meer los kunnen lopen omdat je last hebt van een drol in je tuin of weet ik het wat voor kleine ergenissen.
Ik heb er geen woorden voor. Mensen die katten haten moeten naar een psychiater. Daar zit wat achter. Heeft niets te maken met het dier zelf.

Ik haat katten an sich niet. Ik haat alleen hun egocentrische baasjes die van hún gebrek aan verantwoordelijkheid voor hun huisdier míjn probleem maken. Niet meer en niet minder. ;)