Kat krijgt paniek met poepen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:46

collendoorn schreef:
Uitslag van de test was negatief dus geen bacterie, poep zag er ook goed uit. Dus lijkt nu toch een een negatieve associatie met de diarree in combinatie op de bak en daardoor dus nu angst voor het poepen op de bak.

Morgen even praten met de kattengedrag therapeute, en feliway ophangen om weer een goede vibe te creëeren. En dan maar hopen dat het snel weer goed komt.

Misschien iets wat je nog niet hebt geprobeerd, maar wel misschien als optie voor de kattenbakangst...

ik zag dat je een gesloten kattenbak hebt (deksel), wellicht misschien eens een nieuwe open kattenbak of bedroller (zonder deksel) neerzetten?
Proberen kan altijd :) Misschien minder paniek daardoor?

Romeo2007

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:33

Onze katten durven idd ook niet in een bak met klapdeur. Enkel in een bak met open bak of ingang. Ze zijn bang dat hun staart vast komt te zitten

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:38

pluisbeer schreef:
Gruis kan oxalaat of struviet zijn, voglens mij heeft oxalaat niet met ph te maken.

Beide hebben met PH te maken, alleen oxalaat kun je volgens mij niet alleen oplossen met voer, maar is het vaak een blaassteen (maar heb die kennis niet helemaal meer paraat).

Maar goed dat is het dus niet.
Kan naast feliway een Royal Canin Calm dieet misschien helpen (of zylkene over de bestaande voeding)? Of wil de dierenarts haar juist op meer vezels hebben oid? Of juist een meer intestinal of I/D achtige voeding. Of alleen maar kijken of het gedrag verbeterd?

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:42

listiglistje schreef:
collendoorn schreef:
Uitslag van de test was negatief dus geen bacterie, poep zag er ook goed uit. Dus lijkt nu toch een een negatieve associatie met de diarree in combinatie op de bak en daardoor dus nu angst voor het poepen op de bak.

Morgen even praten met de kattengedrag therapeute, en feliway ophangen om weer een goede vibe te creëeren. En dan maar hopen dat het snel weer goed komt.

Misschien iets wat je nog niet hebt geprobeerd, maar wel misschien als optie voor de kattenbakangst...

ik zag dat je een gesloten kattenbak hebt (deksel), wellicht misschien eens een nieuwe open kattenbak of bedroller (zonder deksel) neerzetten?
Proberen kan altijd :) Misschien minder paniek daardoor?

Gek blijft wel dat het nooit een probleem was maar nu wel.
Maar, ik zou ook eens kijken of het helpt je huis tijdelijk vol te zetten met heel veel opties. Weg van de normale plek, een met deksel, een zonder, 1 met grit, 1 met gewoon zandbakzand (pets place heeft bakken zonder kap voor 5 euro). Als dat haalbaar is met een kleine ondernemer. Die van mij zou in alle bakken op onderzoek uitgaan.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 22:53

Verschillende opties met de kattenbak hebben we idd al gedaan, zonder bovenkant en zonder klep en nu hebben we weer alles omgegooid.
Feliway hangt ook!

Wat betreft gruis en ph dat weet ik echt niet, daar geloof ik gewoon in dat ze mij vertellen hoe of wat.

Andere kattenbak vulling vertelde die deskundige ook, dus dat gaan we ook uit proberen.

En plassen doet ze dus wel gewoon op de bakken, is misschien ook handig om te weten dat ze er dus wel opgaat, het is niet dat ze er dus niet in durft. Puur de associatie met poepen want dat ligt tot nu toe elke dag nog door het huis verspreid of op de stoel.

@enjoy, ze willen ons niet persé aan ander voer helpen, maar het zou nog een optie zijn als dit dus niet gaat werken. Maar geen idee hoe of wat qua vezels, haar poep ziet er namelijk keurig uit.

En stenen in haar blaas had ze gelukkig niet

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:25

Onze middelste van de 3 had flinke diarree en heel langdurig. Was sowiezo een brokkenpiloot qua kwaaltjes maar je verging van de stank in huis en hij werd ook magerder...... Van alles geprobeerd met verschillende brokjes en blikvoer maar "het kwam op als poepen" en dus liet hij het lopen waar hij dan ook maar lag/zat/liep. Uiteindelijk psylliumvezels (Kruidvat) door het blikvoer gemend en toen werd het vaster en haalde hij de bak wel op tijd. Helaas soms met de billen naar de buitenkant maar hij deed zijn best. Dat spul is echt ideaal, helpt tegen diarree maar ook als het te vast is en niet lukt/pijn doet. Misschien is dat een optie?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 07:58

Margee schreef:
Onze middelste van de 3 had flinke diarree en heel langdurig. Was sowiezo een brokkenpiloot qua kwaaltjes maar je verging van de stank in huis en hij werd ook magerder...... Van alles geprobeerd met verschillende brokjes en blikvoer maar "het kwam op als poepen" en dus liet hij het lopen waar hij dan ook maar lag/zat/liep. Uiteindelijk psylliumvezels (Kruidvat) door het blikvoer gemend en toen werd het vaster en haalde hij de bak wel op tijd. Helaas soms met de billen naar de buitenkant maar hij deed zijn best. Dat spul is echt ideaal, helpt tegen diarree maar ook als het te vast is en niet lukt/pijn doet. Misschien is dat een optie?

We geven geen blikvoer meer kan dat ook door de brokken? Op dit moment is de poep ook gewoon echt goed.
Maar helaas alleen nog maar buiten de bak gepoept, plassen doet ze gewoon op de bak.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:04

Wat een vreselijk vervelend probleem zeg.
Persoonlijk zou ik de kat regelmatig in de badkamer opsluiten met kattenbak om zo de poep makkelijk op te kunnen ruimen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:15

Ik vroeg het een paar pagina's terug al maar heb denk ik of over je antwoord heen gelezen of jij misschien over mijn post. Maar al eens gedacht over het inschakelen van een katten gedragstherapeut? Natuurlijk is het belangrijk om andere medische oorzaken uit te schakelen, maar een gedragstherapeut heeft misschien tips die hier nog niet gegeven zijn en een andere kijk op de zaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:53

weet je nog hoe de poep was voordat de problemen begonnen?
dat ze misschien toch ergens een verkeerde associatie heeft en toch wel wat pijn.

kijk eens wat er gebeurd als je wel weer een beetje blikvoer geeft.
en welk merk brokken geef je nu?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:15

collendoorn schreef:
Margee schreef:

We geven geen blikvoer meer kan dat ook door de brokken? Op dit moment is de poep ook gewoon echt goed.
Maar helaas alleen nog maar buiten de bak gepoept, plassen doet ze gewoon op de bak.

Hij vond blikvoer echt heel lekker en het prakte ook makkelijk. Het is een soort van poeder dus het moet ergens aan vast kleven.
Wat een ellende eigenlijk voor jullie en het dier ook, katten zijn op zich heel netjes.....

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 15:59

sneeuwpop schreef:
Persoonlijk zou ik de kat regelmatig in de badkamer opsluiten met kattenbak om zo de poep makkelijk op te kunnen ruimen.

Dit advies kregen we idd ook van de gedrags deskundige.

cursebreaker schreef:
Ik vroeg het een paar pagina's terug al maar heb denk ik of over je antwoord heen gelezen of jij misschien over mijn post. Maar al eens gedacht over het inschakelen van een katten gedragstherapeut? Natuurlijk is het belangrijk om andere medische oorzaken uit te schakelen, maar een gedragstherapeut heeft misschien tips die hier nog niet gegeven zijn en een andere kijk op de zaken.

Bij de praktijk zit ook een gedragsdeskundige maar anders de pijn associatie kan ze ook niet geven. En wat tips qua kattenbak vulling andere plek en tips die hier al zijn gegeven heeft ze niet.

ellepel schreef:
dat ze misschien toch ergens een verkeerde associatie heeft en toch wel wat pijn.

Ja de poep was voor alle problemen hetzelfde als nu, ze heeft diarree gekregen en zo is het “langzaam” begonnen

Brokken gewoon huismerk van de Vomar

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:38

Ik las vandaag op Facebook een verhaal van een kat die ook niet de kattenbak op ging, waar ook medisch al veel uitgesloten was. Kat is behandeld door een chiropractor en daar bleek zijn rug(spieren) vast te zitten waardoor hij met moeite en veel pijn in die poep/plas houding moest zitten. Na de behandeling voelde de kat zich weer beter en ging ie de bak weer op!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:04

Al aan relatief goedkope cbd druppels gedacht?
Kan zowel pijnstillend als stresverminderend werken.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 19:28

Pepperrr schreef:
Ik las vandaag op Facebook een verhaal van een kat die ook niet de kattenbak op ging, waar ook medisch al veel uitgesloten was. Kat is behandeld door een chiropractor en daar bleek zijn rug(spieren) vast te zitten waardoor hij met moeite en veel pijn in die poep/plas houding moest zitten. Na de behandeling voelde de kat zich weer beter en ging ie de bak weer op!

Oh bizar !! Ga ik zeker onthouden, al ben ik bang dat het dan weer een terror poes gaat worden }>

sneeuwpop schreef:
Al aan relatief goedkope cbd druppels gedacht?
Kan zowel pijnstillend als stresverminderend werken.

Nee nog niet maar zeker een poging waard, gewoon van de drogist ? Of heb je speciale dieren cbd ?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:39

Dat kun je beter even opzoeken. Ik weet dat het ook voor katten gebruikt kan worden, maar voor merken, hoeveelheid en ervaringen zal er vast wel wat op internet staan

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:55

collendoorn schreef:
sneeuwpop schreef:

Dit advies kregen we idd ook van de gedrags deskundige.

cursebreaker schreef:

Bij de praktijk zit ook een gedragsdeskundige maar anders de pijn associatie kan ze ook niet geven. En wat tips qua kattenbak vulling andere plek en tips die hier al zijn gegeven heeft ze niet.

ellepel schreef:

Ja de poep was voor alle problemen hetzelfde als nu, ze heeft diarree gekregen en zo is het “langzaam” begonnen

Brokken gewoon huismerk van de Vomar

Merk en kwaliteit brokken kan heel veel uitmaken!!!!

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 19:58

Marge, i know ! Is alleen heel irritant/gek dat het zo spontaan ineens is ontstaan en ze ondertussen wel plast op de Bak.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:53

Ja, die tip over een mogelijke link met rugproblemen zou ik in gedachten houden. Ik had een oude kat met spondylose, die kon zich ook weleens vreemd gedragen op de kattenbak. Hij heeft de laatste jaren van zijn leven op Metacam gestaan. Als voer hadden we Royal canin Fibre, daar zitten extra vezels in.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 08:16

Anna79 schreef:
Ja, die tip over een mogelijke link met rugproblemen zou ik in gedachten houden. Ik had een oude kat met spondylose, die kon zich ook weleens vreemd gedragen op de kattenbak. Hij heeft de laatste jaren van zijn leven op Metacam gestaan. Als voer hadden we Royal canin Fibre, daar zitten extra vezels in.

Maar dan zou metacam dus moeten helpen? Want ze heeft een ruime week aan de metacam gezeten en het probleem is gebleven ;(

Voer zouden we altijd kunnen proberen !!

Edit..
Vannacht dus weer totaal mis... geplast op een kussen op de bank en gepoept op een kussen in de mand..

Toch iemand bekend met katten gedrags deskundige ??

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:48

Och arme poes en arme jullie.
Welke regio zit je?
De site is vreselijk, ik vind haar ook een beetje typisch. Maar zij is wel echt van alle laatste studies etc op de hoogte:

Kattengedragsadviesbureau

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:51

Eerst maar eens in de badkamer of bijkeuken doen in de nacht want zo kun je niet doorgaan . Je hele huis word een geurvlaag voor de kat waar ze ook zonder een probleem gaat plassen. Er is helemaal niets veranderd in haar omgeving de laatste maanden? Nieuwe katten bij buren of in jullie gezin iets veranderd?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 13:01

Wij wonen in Zaanstad, heb nu de site van http://www.jonnethecatexpert.nl iemand bekend mee ?

Bigone dan word het in de badkamer want een bijkeuken hebben we niet. Maar moet je dan nog iets neerleggen qua zacht ?? Want anders liggen ze toch niet lekker :+ (verwende poesjes)
Het word nu idd echt te smerig ! We zitten met biotex te poetsen maar het blijft zo hangen.

Nee echt niks veranderd, buiten komen ze ipc niet alleen maar met mooi weer als de deur open is.
Joey is er ondertussen al vanaf mei 2018.
De stofzuiger al vanaf juni 2019. Enige is dat een vriendin een weekje heeft opgepast en mijn nichtje een weekend maar dat is vaker gebeurd in de afgelopen jaren.

Enige is dus dat we toen over zijn gestapt op ander natvoer en ze daardoor wat diarree kreeg en toen is de ellende begonnen (maar alleen bij haar niet dr broer). dus gelijk van het natvoer afgehaald. De brokken zijn vanaf dag 1 hetzelfde (alleen nu volwassenen ipv kitten)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:06

ik heb het vroeger gedaan met een poes die overal ging zitten.
die ging ook de douche in met de bak.
geen mandje want dan ging ze daar wel in plassen :+
dat hielp toen wel, na een week had ze door dat ze toch echt op die bak moest en was het klaar
die poes was overigens ook medisch nagekeken.
kun je prima proberen hoor,wie weet helpt het

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:21

Metacam verlicht de pijn. Maar als de spieren 'goed' vast zitten voelt een kat nog steeds weerstand tijdens het maken van de poep/plas houding wat alsnog paniek kan veroorzaken :)