Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nikass schreef:Er zijn wel wat meer rassen populair geweest, neem Rex, Hachi, Lassie en 101 Dalmatiërs...
Mijn ervaring is dat kruisingen vaak wèl gezonder zijn, mits ze nog normale verhoudingen hebben.
Je kunt ook uit andere overwegingen voor een niet rashond kiezen of een herplaatser nemen.
Van (de meeste) buitenlandse honden zou ik niet teveel serieuze waaksheid verwachten, met uitzondering misschien van de Turkse herders.
Skippy01 schreef:Nikass schreef:Er zijn wel wat meer rassen populair geweest, neem Rex, Hachi, Lassie en 101 Dalmatiërs...
Mijn ervaring is dat kruisingen vaak wèl gezonder zijn, mits ze nog normale verhoudingen hebben.
Je kunt ook uit andere overwegingen voor een niet rashond kiezen of een herplaatser nemen.
Van (de meeste) buitenlandse honden zou ik niet teveel serieuze waaksheid verwachten, met uitzondering misschien van de Turkse herders.
Waarschijnlijk maar goed dat er verschillende ervaringen zijn denk ikOverigens denk ik wel dat veel kruisingen - zeker die ooit op straat hebben geleefd - áls ze iets mankeren gewoon taaier zijn. Kruising podengo van een kennis heeft nierfalen, en is nu 3 en haalt waarschijnlijk het einde van het jaar niet. Beestje wordt steeds wat zwaarder, maar vooralsnog speelt hij, rent hij, piept hij nooit...
En inderdaad: verwacht niet te veel waaksheid van de buitenlandertjes. De meeste zijn grotendeels gefokt voor de jacht, niet voor de bewaking. Inderdaad, de Turkse herders waken dan vaak weer wél. Helaas als je ze als volwassen hond krijgt, niet altijd op de gewenste manier. Vrienden hebben er eentje geadopteerd en ook helaas weer moeten afstaan omdat het ook voor het eigen gezin niet altijd veilig was. (Met kleine kinderen thuis ga je geen risico's nemen)
Tinkermuts schreef:Ik vind ook veel genoemde honden als een erfhond niet het allerhandigst.
Cattle dog...pff super actief en idd vaak niet de sociaalste.
Herder ook zeer actief, net als de border collie, laatste zie ik hier in het dorp nog wel eens als erfhond.
Uit verveling zorgen ze zelf wel dat ze een taak hebben wat zich dan meestal uit in de gehele dag langs het hek rennen achter de auto's aan, gewone hele loopgraven maken ze.
Zo verschrikkelijk sneu.
De Rottweiler is zoals ik al gezegd heb een prima erfhond, maar alleen als je niemand op je erf wil, want de meeste zullen zeker niet terug deinzen om te bijten als er een vreemde het pad op komt.
Ik zie mensen vaak hun eigen ras noemen maar er zit regelmatig een hele brave bij ieder ras maar er moet gewoon niet aan ras eigenschappen voorbij gegaan worden, grote kan dat je die er bij krijgt.
Zie een Ridgeback, dat zijn honden die erg kouwelijk zijn en bij het gezin willen zijn op een kleedje voor de open haard het liefst, en een jachthond hebben nog wel eens de neiging om achter wild aan te gaan, dan zul je je erf goed af moeten sluiten, om maar te zwijgen over de pollhondachtigen, die lustten vaak ook wel een kippetje of schaapje.
Ik vind de bouvier ook wel een goede, wij hadden ze vroeger altijd op de boerderij, zeer goede wakers en goed voor het gezin.
(Ze heetten bij ons ook altijd Blackie haha)
Giolli schreef:Tinkermuts schreef:Ik vind ook veel genoemde honden als een erfhond niet het allerhandigst.
Cattle dog...pff super actief en idd vaak niet de sociaalste.
Herder ook zeer actief, net als de border collie, laatste zie ik hier in het dorp nog wel eens als erfhond.
Uit verveling zorgen ze zelf wel dat ze een taak hebben wat zich dan meestal uit in de gehele dag langs het hek rennen achter de auto's aan, gewone hele loopgraven maken ze.
Zo verschrikkelijk sneu.
De Rottweiler is zoals ik al gezegd heb een prima erfhond, maar alleen als je niemand op je erf wil, want de meeste zullen zeker niet terug deinzen om te bijten als er een vreemde het pad op komt.
Ik zie mensen vaak hun eigen ras noemen maar er zit regelmatig een hele brave bij ieder ras maar er moet gewoon niet aan ras eigenschappen voorbij gegaan worden, grote kan dat je die er bij krijgt.
Zie een Ridgeback, dat zijn honden die erg kouwelijk zijn en bij het gezin willen zijn op een kleedje voor de open haard het liefst, en een jachthond hebben nog wel eens de neiging om achter wild aan te gaan, dan zul je je erf goed af moeten sluiten, om maar te zwijgen over de pollhondachtigen, die lustten vaak ook wel een kippetje of schaapje.
Ik vind de bouvier ook wel een goede, wij hadden ze vroeger altijd op de boerderij, zeer goede wakers en goed voor het gezin.
(Ze heetten bij ons ook altijd Blackie haha)
Ik ben een dierenvriend en hondenliefhebber maar de laatste keer dat ik een boevier zag op een erf bij iemand was ik het strontbeu en mocht diegene zijn krant ophalen in de sloot. Ik ben gewoon 2 keer gebeten door die rotzakken.
Tinkermuts schreef:Ik snap dat je de krant niet meer wil brengen maar omdat jij twee nare boefjes getroffen hebt wil niet zeggen dat het hele ras etters zijn.
Wel vind ik dat een boef rustig en stabiel moet zijn, maar zie helaas de laatste jaren dat het regelmatig overdreven rusteloze stuiterballen zijn, jammer, zie ik eigenlijk bij meer rassen terug, bij berners en Rottweilers zie je heel veel angstgedrag, wat bij Rottweilers vaak uit in een hele lage bijtdrempel.
Periode teveel gefokt en aan de juiste karakters word dan voorbij gegaan.
Zie op shows bij Rottweilers helaas ook vaak angst en agressie naar de keurmeesters, en die honden worden dan toch op kop geplaatst vanwege het uiterlijk....daar gaat dan een hoop mis want dat zijn vaak de dieren waarmee gefokt word.
bruceandnoon schreef:Niet helemaal met je eens. Vooral de Mastins (mixen ) uit Spanje ( via bonafide stichting te adopteren ) zijn de waakhonden bij uitstek. Voelen feilloos aan wie goed of slecht volk zijn, hebben een lage bijtdrempel en zijn doorgaans heel tolerant. Uiteraard tot bepaalde hoogte, je hoeft hier s nachts niet onaangekondigd het erf op te lopen maar de Post of pakket bezorger wordt hier op vriendelijke doch beheerste wijze begroet.
Giolli schreef:Tinkermuts schreef:Ik snap dat je de krant niet meer wil brengen maar omdat jij twee nare boefjes getroffen hebt wil niet zeggen dat het hele ras etters zijn.
Wel vind ik dat een boef rustig en stabiel moet zijn, maar zie helaas de laatste jaren dat het regelmatig overdreven rusteloze stuiterballen zijn, jammer, zie ik eigenlijk bij meer rassen terug, bij berners en Rottweilers zie je heel veel angstgedrag, wat bij Rottweilers vaak uit in een hele lage bijtdrempel.
Zie op shows bij Rottweilers helaas ook vaak angst en agressie naar de keurmeesters, en die honden worden dan toch op kop geplaatst vanwege het uiterlijk....daar gaat dan een hoop mis want dat zijn vaak de dieren waarmee gefokt word.
Ik was 13.
Giolli schreef:Tinkermuts schreef:Ik snap dat je de krant niet meer wil brengen maar omdat jij twee nare boefjes getroffen hebt wil niet zeggen dat het hele ras etters zijn.
Ik was 13.
Tinkermuts schreef:Tinkermuts schreef:Ik snap dat je de krant niet meer wil brengen maar omdat jij twee nare boefjes getroffen hebt wil niet zeggen dat het hele ras etters zijn.
Ik was 13.
Ja en....
Tinkermuts schreef:Ik snap dat als je slechte ervaringen hebt met een ras je daar niet echt gek meer op bent, ik ben paar x aangevallen door Engelse buldoggen en daarom nu altijd op m'n hoede als ik er 1 tref.
Maar rassen zoals de oa de bouvier Dobermann en Rottweiler zijn serieuze waakhonden en veel van hen deinzen na een waarschuwing er vaak ook niet voor terug om te bijten bij in hen ogen ongenode gasten. Dat zit er bij hun gewoon in, ze beschermen huis en gezin met hun leven.
En dat ze de achrikbvd buurt zijn heb je natuurlijk zelf in de hand, als je zo'n waakse jongen hebt moet je natuurlijk wel verantwoording nemen en zorgen dat ie niet mensen kan grijpen waarbij het niet de bedoeling is.
De mijne bezorgd de postbode ook geen warm welkom, is in zijn ogen een indringer die zo maar op zijn terrein komt.
Daarom heb ik mijn achtertuin zo afgezet dat niemand daar zo in kan lopen en hij lekker kan rond struinen, hij kan niet in de voortuin komen zodat de postbode en alle bezorgers gewoon rustig aan de voordeur kunnen komen.
Uiteraard zijn er bij deze rassen ook goedzakken maar dat komt minder voor dan degenen die hun taak wel heel serieus nemen.
Als je dit tegen staat is zo'n ras gewoon niet de juiste voor je.