IMJ schreef:Vind jij 3 uur per dag teveel? Is dat iets dat je ergens vandaan hebt? Want dat liep mijn hond met gemak.. Sterker nog, was het minder stalkte hij mij net zolang in huis tot we weer gingen (poten op mijn schoot, blaffen om mijn aandacht te krijgen, 1 zo'n hoog blafje, zo van kijk dan!!.. op staan als ik dat deed) echt duidelijk energie over!
Ik denk dat het voor een groot deel afhangt hoe de hond in zijn jeugd behandeld is. Als je een hond van jongs af aan vaak verplicht om te rusten, soms zelfs door hem op te sluiten in de bench, krijg je een hond die niet gewend is om veel te bewegen en dus snel moe is. Laat je een jonge hond veel spelen en bewegen dan krijgt die een goede conditie en meer behoefte aan beweging. Soort van self-fulfilling profecy dus.
Het valt me op dat veel honden toch wel heel strak geregisseerd worden : trainen, naast de fiets lopen, soms zelfs op een loopband gezet worden, en vervolgens verplichte rust als de 3 uur om zijn. Ik mis het actief bezig zijn op hun eigen manier en tempo. Een paard gunnen we toch ook om met soortgenoten op de wei te staan en lekker hun eigen zin te doen. Een hond heeft daar toch ook behoefte aan.
Het andere uiterste kwamen we tegen op vakantie. In de buurt van ons vakantiehuisje liepen altijd 2 BC's rond, vermoedelijk vader en zoon. Ze horen bij een boerderij in de buurt. Tijdens ons ontbijt liepen ze daar al rond. Ze gingen gezellig mee met iedereen die met zijn hond ging wandelen. 's Avonds nog even de honden buitenlaten, en ja hoor, ze waren nog altijd paraat. Van de 3-uren regel hebben ze nog nooit gehoord...