Een hond, hoe doen jullie het toch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:40

Maartje1990 schreef:
IMJ schreef:
Vind jij 3 uur per dag teveel? Is dat iets dat je ergens vandaan hebt? Want dat liep mijn hond met gemak.. Sterker nog, was het minder stalkte hij mij net zolang in huis tot we weer gingen (poten op mijn schoot, blaffen om mijn aandacht te krijgen, 1 zo'n hoog blafje, zo van kijk dan!!.. op staan als ik dat deed) echt duidelijk energie over!

Ja dat vind ik echt teveel ja. Heb al een link van een professional gedeeld.

Als je van (te)veel opeens gaat naar een heel stuk minder zal dit indd bepaald gedrag oproepen, dat moet je dannook afbouwen. Lijkt me logisch.

Bedenk wel even dat iedereen zich een professional mag noemen. Monique is over het algemeen wel gerespecteerd, maar ze slaat ook wel eens de plank volledig mis naar mijn mening.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:57

Ik werk onregelmatig en vaak diensten van max 5u of ochtend+avond. Daardoor is de hond nooit langer dan 5u alleen. Als ik een 8uurs dienst heb dan red ik het vaak om tussendoor nog even naar huis te gaan om de hond uit te laten. Red ik dit niet dan heb ik mijn schoonouders die naast ons wonen die ik maar een belletje hoef te doen en haar dan uit laten. Als ik in het weekend werken moet dan zorgt met vriend voor de hond. Hebben het voordeel dat we buitenaf wonen en ze zo eigenlijk ook erg veel buiten is met ons en gaan daarnaast nog 3x per dag een heel stuk wandelen met haar. Verjaardagen en feestjes etc is altijd even plannen.. dan gaan is het rekening houden met. Dus bij een kermis bijv dan gaat 1 van ons tussendoor naar huis toe om de paarden en hond te verzorgen of willen mijn schoonouders haar verzorgen. Weekendjes weg gaan vaak mijn ouders het weekend in onze woning, zodat zij voor haar kunnen zorgen.
Vakanties gaat ze in pension bij de hondenschool waar we ook getraind hebben met haar. Zo ook met de zwarte cross elk jaar, omdat we dan niemand hebben die voor haar kan zorgen (of alleen even snel uitlaten en weer weg, maar dit willen we haar niet aan doen om de rest vd tijd alleen thuis te zitten. en wij zelf op de camping verblijven.

Moet zeggen dat het wel een hoop geplan en geregel is, waardoor je niet spontaan even snel weg kan gaan oid.
Thuis komen na je werk of uitjes betekend altijd eerst de beesten en dan jezelf pas. Eigenlijk elke dag wel.. eerst de paarden verzorgen + hond uitlaten en voeren en dan zelf pas aan je boterham! :Y)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:17

IMJ schreef:
Vind jij 3 uur per dag teveel? Is dat iets dat je ergens vandaan hebt? Want dat liep mijn hond met gemak.. Sterker nog, was het minder stalkte hij mij net zolang in huis tot we weer gingen (poten op mijn schoot, blaffen om mijn aandacht te krijgen, 1 zo'n hoog blafje, zo van kijk dan!!.. op staan als ik dat deed) echt duidelijk energie over!

Ik denk dat het voor een groot deel afhangt hoe de hond in zijn jeugd behandeld is. Als je een hond van jongs af aan vaak verplicht om te rusten, soms zelfs door hem op te sluiten in de bench, krijg je een hond die niet gewend is om veel te bewegen en dus snel moe is. Laat je een jonge hond veel spelen en bewegen dan krijgt die een goede conditie en meer behoefte aan beweging. Soort van self-fulfilling profecy dus.
Het valt me op dat veel honden toch wel heel strak geregisseerd worden : trainen, naast de fiets lopen, soms zelfs op een loopband gezet worden, en vervolgens verplichte rust als de 3 uur om zijn. Ik mis het actief bezig zijn op hun eigen manier en tempo. Een paard gunnen we toch ook om met soortgenoten op de wei te staan en lekker hun eigen zin te doen. Een hond heeft daar toch ook behoefte aan.
Het andere uiterste kwamen we tegen op vakantie. In de buurt van ons vakantiehuisje liepen altijd 2 BC's rond, vermoedelijk vader en zoon. Ze horen bij een boerderij in de buurt. Tijdens ons ontbijt liepen ze daar al rond. Ze gingen gezellig mee met iedereen die met zijn hond ging wandelen. 's Avonds nog even de honden buitenlaten, en ja hoor, ze waren nog altijd paraat. Van de 3-uren regel hebben ze nog nooit gehoord...

Maartje1990

Re: Een hond, hoe doen jullie het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:19

Sclimpre: conditie kan je op ieder moment (opnieuw) opbouwen hoor.

Verder zijn BC's dus wel van die rassen de zich zullen doodlopen en die je dus indd moet leren rust te nemen als ze dit niet zelf doen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:24

Wij hebben hond het komt soms voor dat we beide moeten werken dan gaat ze of naar hondenpension of ze gaat naar oppas / oppas komt bij ons

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:52

Maartje1990 schreef:
Sclimpre: conditie kan je op ieder moment (opnieuw) opbouwen hoor.

Het kan maar het is veel moeilijker. Een individu dat in zijn jeugd een goede conditie had kan dat tot op hoge leeftijd gemakkelijk terug oppikken. Verder is er nog het aanleren van motoriek en het sterker maken van skelet en pezen. En natuurlijk ook gewoonte.
Citaat:
Verder zijn BC's dus wel van die rassen de zich zullen doodlopen en die je dus indd moet leren rust te nemen als ze dit niet zelf doen.

Ik heb nog nooit geweten dat een BC of een andere hond zich doodloopt (tenzij onder een auto :( ). Honden zijn slim genoeg om dat zelf te regelen, tenminste als ze daar de kans toe krijgen. Een hond die weinig vrijheid kent en dan bv onstsnapt, dat kan wel een probleem zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:11

Ik ben het vanuit mijn ervaring niet met die 3 uur eens als vuistregel voor elke hond.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:37

IMJ schreef:
Ik ben het vanuit mijn ervaring niet met die 3 uur eens als vuistregel voor elke hond.

Waar ben je het dan precies niet mee eens?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:46

Als je één wandeling doet van anderhalf uur en vooral daar lekker los. en dan nog 3 korte poep en plas rondjes daarnaast nog 2 x een trainings momentje op een dag max 15 min per keer of spel oefeningetjes dan zit je al aan die 3 uur

Een hond die iets mankeerd kan die anderhalf uur misschien niet aan naar een gezonde hond zeker wel.

Die 3 uur daar kom je echt heel snel aan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:00

Kabayo schreef:
Kabayo schreef:
En wat vinden jullie van boerderij honden dan? Die worden (meestal) echt nooit uitgelaten. Baas is altijd thuis en ze lopen de hele dag los op het erf. Geen getrain, geen wandelen of naar het bos en geen mentale uitdagingen. Valt dat dan ook onder "sneu" en "moet je maar geen hond nemen" ? Of vinden jullie dat anders?

Ik ken persoonlijk geen boer of mensen met echt groot erf die met hun honden gaan wandelen, trainen etc.

Vraag ik omdat op bokt veel paardenhouders zitten en ook wel enkele met paarden aan huis -> groot erf

Kabayo schreef:
Vergeten te melden. Maar bedoel niet alleen maar met zijn 2en of meer. Ken inderdaad ook boeren en stalhouders met maar 1 hond maar dat vind ik sowieso al niks

De boeren hebben inderdaad een hond op het erf als waakhond en doen er verder niks mee.
Ik vind het in de meeste gevallen niks, omdat die honden zich kapot vervelen en tegen alles tekeer gaan. Sommige honden lopen los op het erf, maar veel zitten er in een kennel.
Wij hebben ook een groot erf (paarden) maar ik wandel en train wel met mijn honden en ik laat ze niet aan de straat tegen iedereen blaffen.
Het is wel zo dat je niet persé drie keer per dag hoeft te wandelen als je bijvoorbeeld de hele middag buiten bent. Maar helemaal niet meer wandelen vind ik voor de hond een tekortkoming en voor mezelf zeker ook.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:04

Ik ken genoeg boerderijhonden en die behoren tot de gelukkigste honden ter wereld. Baas is de hele dag thuis, ze hebben het hele erf tot hun beschikking om rond te lopen en hebben echt nog een taak, namelijk waken of het gezellig het bezoek begroeten. En meestal mogen ze ook nog in huis. Verder leven ze ook vaak in een roedel, omdat er meer dan twee rondlopen. Nee, die missen weinig aan een apart wandelingetje, die laten zichzelf wel uit _O-

Als een hond heel de dag zit opgesloten in een kennel vind ik het anders, maar als ze de ultieme vrijheid hebben zijn ze echt niet zielig hoor :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:09

Maartje1990 schreef:
IMJ schreef:

Ja dat vind ik echt teveel ja. Heb al een link van een professional gedeeld.

Als je van (te)veel opeens gaat naar een heel stuk minder zal dit indd bepaald gedrag oproepen, dat moet je dannook afbouwen. Lijkt me logisch.

Hahaha dit is voor mijn honden altijd het minimum geweest. Ben heel vaak met een vriendin op stap geweest, dan liepen we de hele dag, met natuurlijk een terrasje tussendoor en savonds ergens eten.
Natuurlijk heb je honden die snel overprikkeld raken (ik heb er inmiddels ook zo één) dus je moet altijd kijken naar je hond en je aanpassen. Mijn ervaring is echter dat mijn zeer reactieve hond eindeloos kan wandelen - want snuffelen ontspant > vraag maar aan dezelfde Monique Bladder ;) -
maar van 1 lesje hondenschool of een middagje verjaardagsvisite, loopt zijn emmertje volledig over.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:11

Mijn hondje gaat altijd met mij mee naar kantoor :j Ik werk nu 36 uur per week. Mocht ik hier geen nieuw contract meer krijgen dan wil ik wat minder gaan werken, 3 dagen full time en 2 dagen halve dag werken. Dan moet hij 3 dagen naar de dagopvang hier vlakbij en de andere 2 dagen kan hij dan de halve dag wel alleen zijn. Daarvoor en daarna gewoon een lekker stuk samen wandelen :) Op kantoor slaapt mijn hond de hele dag, dat heeft hij ook echt nodig. Ik werkte eerder in het weekend nog bij een stal, daar liep hij de hele dag tussen de paarden. 'S Morgens speelde hij dan veel maar in de middag was hij helemaal kapot, lag bijna in coma zo diep sliep hij dan. Dus ik denk dat hij het helemaal niet zo erg zou vinden als hij de hele dag thuis moet slapen, maar ik vind het niet fijn als hij zoveel alleen is zonder toezicht.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:14

Mijn honden zijn thuis, ik ook vaak maar ook regelmatig niet. Ik hanteer ontzettend onregelmatige tijden en al mijn honden doen het daar prima op. Kwestie van wennen. Uiteraard probeer ik het aantal uur dat ze alleen zijn te beperken maar heel soms loopt iets uit. Honden zijn niet zo moeilijk.

Ik werk ook soms hele dagen thuis, liggen ze ook gerust de hele dag te pitten. Je moet een hond geen menselijke eigenschappen toedichten, daar kunnen ze niks mee en klokkijken kunnen ze ook niet.

Ze zijn hier net zo blij als ik na een uur weer binnen ben als dat ik een keer 8u van huis ben. Dat gebeurt niet vaak maar soms is dat overmacht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:25

Sclimpre schreef:
Ik heb nog nooit geweten dat een BC of een andere hond zich doodloopt (tenzij onder een auto :( ). Honden zijn slim genoeg om dat zelf te regelen, tenminste als ze daar de kans toe krijgen. Een hond die weinig vrijheid kent en dan bv onstsnapt, dat kan wel een probleem zijn.

Precies. Toen ik mijn Spaanse kreeg met vier maanden vertelde het gastgezin: ze loopt al dagelijks een wandeling mee van anderhalf uur met de grote honden. En dat deed ze bij mij vervolgens ook, met het grootste gemak. Ze liep los en speelde met alle hondjes. Als ze nog net zo fris en fruitig thuis kwam ging ze al haar speeltjes uit haar speelgoedkist nog eens bekijken en na een uurtje kroop ze tegen me aan op de bank voor een tukje. En een paar uur later was ze er weer klaar voor. Zo doen al mijn honden dat. Alleen mijn zeer reactieve reu kon als jonge hond nog niet zo lang lopen (en dus pastte ik me aan hem aan) hij groeide ontzettend hard, at een kilo kvv per dag en moest met alle dagelijkse dingen heel erg leren omgaan. Inmiddels is hij drie en draait hij zijn pootjes niet meer om voor een lange wandeling.