Nikass schreef:Geen enkele hond is een aansteller. Als je dat vindt zegt dat iets over jouw (gebrek aan) inzicht in honden.
Dit ras staat echt bekend om hun gevoeligheid. Ze kunnen enorm overdrijven. Heeft niks met gebrek aan inzicht te maken, elke hond is verschillend en er zijn echt wel honden die zich aanstellen.
Als mijn hond valt, bijvoorbeeld van de bank schuift of in een gekke bui onderuit gaat dat kan ze zomaar een aantal minuten staan janken. In het begin schrok ik me dood, dan lijkt het alsof ze vanalles gebroken heeft. Maar nee, puur de schrik, een overdreven reactie. Net als een kind dat valt en van schrik begint te janken.
Maar met de band heeft ze dus juist nooit een kik gegeven. Als het echt pijn deed of ze ervan zou schrikken dan had ik dat wel gehoord.
Op een lage stand (de trainer gebruikte bij mijn hond stand 1 tot 20 van de 100 dacht ik) voelt het aan alsof je je huid met een ijsklontje aanraakt, of alsof je licht knijpt. Totaal niet pijnlijk of vervelend.
Nikass schreef:Daarbij vraag ik mij af wanneer een correctie volgens jou "echt nodig" is, en of je ook bekend bent met de principes waaraan straf moet voldoen wil het effectief zijn. Iedereen roept hier dat de banden alleen gebruikt mogen worden in bekwame handen. Nou laat ik zeggen dat ik ten zeerste twijfel aan de bekwaamheid van sommige posters hier.
Correcties zijn áltijd nodig als je een dier of kind wil opvoeden. Straf geef je niet aan honden, dat geef je aan een kind door het naar zijn kamer te sturen. Een hond geef je een correctie om duidelijk te maken dat een bepaald gedrag ongewenst is. Als jij nooit 'nee' of 'hier' zegt tegen de hond terwijl hij eten probeer te pikken dan zal hij nooit leren om van dat eten af te blijven.
Hoeveel honden er wel niet onhandelbaar worden en hoeveel wild er wel niet wordt gedood omdat mensen denken dat je elke hond wel even kan trainen door alleen lief doen en clickertraining.. Het zijn gevaarlijke dieren en lang niet elk ras of elke hond is daar geschikt voor.
Ik zit zelf vooral in de windhondenwereld, en dat zijn gewoon honden die volledig gefokt zijn op jachtinstinct, jagen op zicht, en zich vooral door niets en niemand mogen laten afleiden tijdens de jacht. Met zo'n hond kun je natuurlijk helemaal niks met een clicker als die een haas ziet.
Die van mij komt dan ook gewoon niet los.
Ik vind de meeste bokkers hier toch best bekwaam overkomen.
Zelf zal ik mijn band niet zonder begeleiding gebruiken, maar ik heb hem sowieso nooit nodig gehad op een keer na.