Hondje DA doodgebeten door hond klant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:19

Sjong schreef:
Ik vind het eigenlijk nogal knap dat zij de hond nog gewoon behandeld hebben. Ik zou dat denk ik echt weigeren.

Ik zou zelfs aangifte doen bij de politie.

Cemlys

Re: Hondje DA doodgebeten door hond klant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:23

Het is gewoon bijzonder hoeveel mensen hun dier loslaten in de wachtkamer. Honden tot katten zelfs aan toe. We zitten aan een drukke weg, ik zou doodsbenauwd zijn dat mn dier de weg oprent als een andere klant binnenkomt. Ik heb regelmatig zelfs dieren die mn kantoor binnenlopen oof door de ok, gewoon omdat hun baasjes ze niet vasthouden. Snap nief dat in de openingspost het personeel hier zogezegd steken laat vallen. Dit kon gelijk welk aangelijnd hondje geweest zijn die de praktijk binnenliep. Enige foute is hier de eigenaar en de hond.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:08

Ik vind dat ook echt vreemd dat mensen hun dier loslaten in een wachtkamer. Mijn hond zit altijd aan de riem en ik houd hem bij me. Ik vind het ook geen probleem dat iemand een klein hondje optilt of op schoot houdt. Mijn hond is goed afgericht en reageert daar niet op en kijkt alleen. Soms snuffelt hij in de wachtkamer met een hond als het baasje die hond niet goed kan houden of het toe laat.
Mijn hond is erg vriendelijk dus dat vind ik geen probleem, echter laat ik hem andersom niet naar andere honden gaan om te snuffelen.

Ik blijf er alleen wel bij dat als een DA zijn/haar hond los heeft achter de balie, een hekje of poortje verstandig zou zijn. Zo weet je zeker dat de hond daar achter blijft en er andersom geen hond naar toe kan.

Maar zelf je hond loslaten, omdat de hond van de DA ook los ligt vind ik belachelijk. Als iemand in de sloot springt, spring je er ook niet zomaar achteraan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:56

Ik snap deze DA heel goed!
En ook ik deel de ervaring van de DA dat veel mensen gewoon geen agressie herkennen. Dat veel mensen er ook gewoon niet mee om kunnen gaan. Het is toch ook gewoon om woest van te worden? Je hond ligt achter de balie, doet werkelijk geen vlieg kwaad en dan komt er een enorme hond die er even gehakt van maakt. Dat je dan daar even de aandacht voor vraagt vind ik niet meer dan logisch.
Ook ik ben me ervan bewust dat kleine hondjes vrij belachelijk kunnen doen, maar ik heb een Chi (mijn oppashond) en een Duitse Herder. En ook ik pak de Chi vrij regelmatig op. Het idee dat hondjes daar dominant van kunnen worden vind ik werkelijk meer dan belachelijk, en zelfs al zou dat zo zijn, er zijn gewoon teveel grote honden die daar niet in opgevoed zijn, en zo over zo'n kleintje heen denderen. En het kan stuk, zeg maar. En je hoort je honden gewoon onder commando te hebben, ook in de wachtkamer van de DA.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:21

Maar niemand weet toch waarom ze de hond losliet,aangezien de riem over de rug vd hond lag mischien en paar seconde om haar neus te snuiten een jas aan en uit te doen en heeft ze gedacht er is niemand ik kan dat rustig doen,waarschijnlijk heeft die vrouw dat hondje achter de balie ook niet gezien.Je gaat niet voor de lol je hond een andere hond laten doodbijten.Tenminste een normaal mens want er bestaan wel zulke idioten..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:29

Ik ben het er ook mee eens dat veel mensen honden gedrag niet (h) erkennen, maar juist als je dat weet, neem je je hondje toch in bescherming? Door hem op te tillen als dat moet, of door hem niet alleen te laten bij een wachtruimte met mogelijk minder sociale hondjes en baasjes.

Optillen roept inderdaad soms wel wat op bij de andere hond, en je maakt jezelf ook wel kwetsbaar, mocht de andere hond dan tegen je opspringen. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je het doet.
Ook dan is (agressief) gedrag van een andere hond de verantwoordelijkheid van diens eigenaar.
Maar ja ik snap ook wel dat het irritatie op kan roepen; deels door de suggestie dat jouw grotere hond wel niet te vertrouwen zal zijn, deels doordat je honden hebt die vrij en blij met andere honden omgaan, maar wel kunnen reageren als ineens, vlak voor hun neus (want zo laat gebeurt het soms, een hondje omhoog gehesen wordt, al dan niet getakeld aan de riem. Als eigenaar van de grotere hond kun je dan nooit meer op tijd zijn.
Ik heb het dan wel over een context waarin honden los mogen lopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:35

Blijf het bijzonder vinden dat mensen vallen over dat het hondje los was, al had het daar aan een lijn gelegen, was ze ook gegrepen. De enigste die hier fout is is de eigenaar vd grote hond die los zat in de wachtkamer en nog fouter gezien het feit dat deze al eerder een hond echt gegrepen had. Die had ik dan aan mijn middel geknoopt of wat, maar no way dat die dan los in de wachtkamer zou zitten. ( niezen, hoesten, jas uit of appen zijn dan ook geen probleem meer).
Pagina of zo terug staat, maar stel dat iemand flauw valt of hartaanval krijgt enhet losse hondje dan was gegrepen, ja koekoek.... stel dat je auto rijdt en niet goed wordt en een fietser omver rijdt, stom van die fietser om daar te rijden zeker?? Is een net zo'n rare redenatie. Van normale situaties uit gaan lijkt me praktischer.

Veel DA's en assistenten zijn dierenliefhebbers en hebben soms het geluk dat hun eigen dier mee kan naar het werk. De mijne moet ik naar de oppas brengen, brave hond achter de balie geen probleem evenals de dierenwinkelkat, ook daar kom je binnen met je eigen hond aangelijnd het is geen losloopbosje als je gebruik maakt van iemands diensten.

In een wachtkamer hou je je dier bij je, zorgt ervoor dat die niet weg kan rennen waar dan ook heen ( zal niet de 1e zijndie dan net naar buitenrent omdat net andere klant deur open doet) of iets kan grijpen.

Balie met deurtje kan ik me zo voorstellen is lastig als je daar tig keer door moet lopen, zelfs zo'n 2 kanten op klappende. Maar ken daar de balie situatie niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:42

Ik geloof dat niemand het hondje de schuld geeft,meer dat het in het algemeen niet handig is loslopende honden in een dierenartspraktijk .
Waarschijnlijk is dit een spijtig ongeval geweest waar alleen maar slachtoffers zijn,zeker ook de boze honde eigenaar die dit ,kan ik me inbeelden,niet gewild heeft en een stomme inschattingsfout gemaakt heeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:48

Nikass schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat veel mensen honden gedrag niet (h) erkennen, maar juist als je dat weet, neem je je hondje toch in bescherming? Door hem op te tillen als dat moet, of door hem niet alleen te laten bij een wachtruimte met mogelijk minder sociale hondjes en baasjes.

Optillen roept inderdaad soms wel wat op bij de andere hond, en je maakt jezelf ook wel kwetsbaar, mocht de andere hond dan tegen je opspringen. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je het doet.
Ook dan is (agressief) gedrag van een andere hond de verantwoordelijkheid van diens eigenaar.
Maar ja ik snap ook wel dat het irritatie op kan roepen; deels door de suggestie dat jouw grotere hond wel niet te vertrouwen zal zijn, deels doordat je honden hebt die vrij en blij met andere honden omgaan, maar wel kunnen reageren als ineens, vlak voor hun neus (want zo laat gebeurt het soms, een hondje omhoog gehesen wordt, al dan niet getakeld aan de riem. Als eigenaar van de grotere hond kun je dan nooit meer op tijd zijn.
Ik heb het dan wel over een context waarin honden los mogen lopen.

Tuurlijk, als eigenaar van een grote hond zie ik die kant ook hoor :j
en idd, ik kan er wel knap chagrijnig van worden als het op het allerlaatste moment gebeurt, handiger om het voor die tijd te doen, het is ook echt des honds om te happen als iets op hap hoogte heel snel voorbij komt...... dat is niet handig idd. Neemt niet weg dat grote hond nog steeds niet hoort te bijten.

Anderzijds denk ik ook wel dat je je gewoon moet voorbereiden met een beer van een hond in de wachtruimte bij de DA, je kunt ze gewoon in die situatie niet loslaten, ook niet even. En er zijn ook echt wel honden die helemaal niets laten zien en zo ineens uithalen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:07

Cemlys schreef:
Het is gewoon bijzonder hoeveel mensen hun dier loslaten in de wachtkamer. Honden tot katten zelfs aan toe. We zitten aan een drukke weg, ik zou doodsbenauwd zijn dat mn dier de weg oprent als een andere klant binnenkomt. Ik heb regelmatig zelfs dieren die mn kantoor binnenlopen oof door de ok, gewoon omdat hun baasjes ze niet vasthouden.

Mee eens, nu was het het hondje wat bij de praktijk hoort maar het had ook een ander dier in de wachtkamer kunnen zijn. Ik heb zelf 1 keer meegemaakt dat een loslopende hond bij de dierenarts speels op de vervoerskooi met mijn kat erin afrende maar die kat was al zo ziek en dan schrikt ie zich ook nog eens helemaal wild van een of andere blije hond. Uit reflex duwde ik die hond weg bij de kooi en toen werd die eigenaar boos op mij omdat die hond het vriendelijk bedoelde. Snap ik ook wel maar die kat is ziek en helemaal niet aan honden gewend, laat m lekker met rust. Bijzonder allemaal soms, zeker op zulke drukke plekken vind ik het verstandiger om je beest gewoon vast te houden maar dat is voor dat hondje nu te laat.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:47

Ik vind het onprofessioneel omdat hier over een klant wordt geschreven, dat doe je gewoon niet als praktijk zijnde.
En er staat misschien geen naam bij, maargoed ten eerste weet die klant natuurlijk dat het over hem gaat en de naam zal heus bekend worden via die weg ( lang leve de social media natuurlijk ).

Ik weet niet hoe die klant zich voelt, maar volgens de post behoorlijk rot.
En ik denk, weet bijna wel zeker dat die klant zichzelf nu echt HELEMAAL in weg zit.

Nogmaals, ik keur het niet goed en vind het een verschrikkelijk verhaal, maar dit op deze manier op de fb pagina van de praktijk plaatsen? Nee sorry, ik zou als klant echt wegwezen daar als ik dit zou lezen over een andere klant.

Hoe dan ook, gelukkig herken ik de situatie niet. De praktijk waar ik kom nog nooit een hond gezien van medewerkers die daar (los) lopen.
En die van mij houdt ik ten alle tijden aan de lijn in de wachtkamer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:53

Daarover verschillen we dan van mening, want ik zou mij niet aangesproken voelen als het niet over mij zou gaan en ook niet denken “ goh nu zetten ze een klant te kijk”

Zo’n gebeurtenis is zeer emotioneel en juist het feit dat ondanks alles de mastiff toch nog behandeld is vind ik getuigen van professionaliteit. Ik weet niet of ik persoonlijk dat wel had gekund.

Vergeet echter niet dat de Mastiff al éérder een hondje gepakt heeft dus dat ozo schuldig voelen... tja misschien een korte tijd... maar verder denk ik dat met een korrel zout.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:25

beatje schreef:
Ik geloof dat niemand het hondje de schuld geeft,meer dat het in het algemeen niet handig is loslopende honden in een dierenartspraktijk .
Waarschijnlijk is dit een spijtig ongeval geweest waar alleen maar slachtoffers zijn,zeker ook de boze honde eigenaar die dit ,kan ik me inbeelden,niet gewild heeft en een stomme inschattingsfout gemaakt heeft.

Dat is bij mijn praktijk hetzelfde, da woontook boven/ bij de praktijk. Je bent er als patiënt te gast, dus houd je je hond aangelijnd!

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:47

anjali schreef:
Sjong schreef:
Ik vind het eigenlijk nogal knap dat zij de hond nog gewoon behandeld hebben. Ik zou dat denk ik echt weigeren.

Ik zou zelfs aangifte doen bij de politie.

Ik denk ik ook. Ik zou ook echt willen dat de hond een muilkorfgebod zou krijgen. Blijkbaar kunnen deze mensen niet realistisch naar hun eigen hond kijken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:37

sunshine schreef:
Ik vind het onprofessioneel omdat hier over een klant wordt geschreven, dat doe je gewoon niet als praktijk zijnde.
En er staat misschien geen naam bij, maargoed ten eerste weet die klant natuurlijk dat het over hem gaat en de naam zal heus bekend worden via die weg ( lang leve de social media natuurlijk ).

Ik weet niet hoe die klant zich voelt, maar volgens de post behoorlijk rot.
En ik denk, weet bijna wel zeker dat die klant zichzelf nu echt HELEMAAL in weg zit.

Nogmaals, ik keur het niet goed en vind het een verschrikkelijk verhaal, maar dit op deze manier op de fb pagina van de praktijk plaatsen? Nee sorry, ik zou als klant echt wegwezen daar als ik dit zou lezen over een andere klant.

Hoe dan ook, gelukkig herken ik de situatie niet. De praktijk waar ik kom nog nooit een hond gezien van medewerkers die daar (los) lopen.
En die van mij houdt ik ten alle tijden aan de lijn in de wachtkamer.

Ze willen hiermee niet bereiken dat de klant zich nog rotter gaat voelen of dat die naam bekend wordt maar wel dat mensen dit verhaal gaan delen, erover gaan nadenken, voorkomen dat zoiets weer gaat gebeuren en mensen doen inzien dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Dit lukt ze mooi voa social media. Voor hetzelfde hebben ze dit gewoon overlegd met die persoon en toestemming om te posten (al lijkt me dit niet nodig want ze posten hun eigen ervaring en emotie, zonder hier een naam in te betrekken)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:44

Het was zojuist op Hart van Nederland met een uitleg waar het ene hondje was en welke weg de grote hond heeft afgelegd voordat het bij het ene hondje was.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:47

Ik zag het ook bij HvN. De grote hond heeft nog wel een stukkie gelopen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 00:23

Kleine hondje liep naar binnen. De eigenaar van de Mastiff dacht dat ie alleen was en was zo laks om de hond niet vast te houden. Ik ben ook wel eens met een brave hond de wachtkamer ingelopen en meer dan eens hangt er dan een agressieve hond in de lijn. De baas hangt dan aan de andere kant van de lijn.. Baasje zit op een stoel (zit laag) en daarmee heeft de hond wat te verdedigen. De Mastiff ging voor de kill en dat is wel een hele nare zaak.. die hond zou ik laten inslapen denk ik.
Mijn hond (ongeveer 10 kilo) is ook eens gepakt door een mastiff, hij ging helemaal de lucht in. Alleen een paar kleine wondjes.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:05

Kinke schreef:
Ik weet niet of het juist is, maar ik krijg bij 'ik wens niet aangesproken te worden door iemand die zelf niet het goede voorbeeld geeft' of reacties van vergelijkbare aard hetzelfde beeld als mensen met kinderen die zich misdragen en die hun kind niet corrigeren. Daar lees je ook op Bokt wel reacties over als: 'ik ben de enige die mijn kind mag corrigeren'. Nou....newsflash, als je kind mij tot last is en je grijpt niet in, dan doe ik het uiteindelijk wel. Niet direct uiteraard, maar loopt het uit de hand, dan zeker wel. Zoals vroeger ook veel meer gebeurde, door de buren, de leraar etc.etc. Leren ze van.
Ik kan werkelijk niet begrijpen hoe je kunt vinden dat je niet aangesproken mag worden door iemand die het niet volgens jouw regeltjes doet, op de eigen locatie van diegene. Gedraag je gewoon als gast, luister naar de gastheer, kwestie van fatsoen.

Ik ben een van de gene die het niet kan waarderen aangesproken te worden als je zelf niet het goede voorbeeld geeft.
Ik zal een voorbeeld geven met mijn kinderen. Stel ik kom bij jou op de koffie met mijn kinderen. Jij geeft aan dat je niet wil dat de kinderen op de bank springen. Prima, jouw huis jouw regels. Dus dan zorg ik dat mijn kinderen dat niet doen. Maar zijn jouw kinderen er ook en gaan die vervolgens de hele middag op de bank springen zonder dat je er wat van zegt vind ik dat niet leuk. Dan kan het jouw huis en jouw regel zijn maar kom ik de volgende x toch met een stuk minder plezier bij je langs.

Het gaat er niet om of ik het eens ben met de regel. Want idd jouw locatie jouw regels. Maar hou je er wel zelf ook aan.
Daarnaast vind ik er een verschil in zitten of je bij iemand thuis bent of op een locatie waar gastheer/-vrouw toch een voorbeeldfunctie heeft. En wat de achterliggende gedachte is.
In dit geval moet elke hond aangelijnd zijn ivm risico's. Ook dat lieve oude hondje had een x anders kunnen reageren als normaal en bij het zien van een kat of nog kleiner hondje daar op af kunnen gaan en uit kunnen vallen.
Dat is dan dus de voorbeeldfunctie die je geeft door je hond aan te lijnen.
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 25-03-19 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:13

JustMe8484 schreef:
Kinke schreef:
Ik weet niet of het juist is, maar ik krijg bij 'ik wens niet aangesproken te worden door iemand die zelf niet het goede voorbeeld geeft' of reacties van vergelijkbare aard hetzelfde beeld als mensen met kinderen die zich misdragen en die hun kind niet corrigeren. Daar lees je ook op Bokt wel reacties over als: 'ik ben de enige die mijn kind mag corrigeren'. Nou....newsflash, als je kind mij tot last is en je grijpt niet in, dan doe ik het uiteindelijk wel. Niet direct uiteraard, maar loopt het uit de hand, dan zeker wel. Zoals vroeger ook veel meer gebeurde, door de buren, de leraar etc.etc. Leren ze van.
Ik kan werkelijk niet begrijpen hoe je kunt vinden dat je niet aangesproken mag worden door iemand die het niet volgens jouw regeltjes doet, op de eigen locatie van diegene. Gedraag je gewoon als gast, luister naar de gastheer, kwestie van fatsoen.

Ik ben een van de gene die het niet kan waarderen aangesproken te worden als je zelf niet het goede voorbeeld geeft.
Ik zal een voorbeeld geven met mijn kinderen. Stel ik kom bij jou op de koffie met mijn kinderen. Jij geeft aan dat je niet wil dat de kinderen op de bank springen. Prima, jouw huis jouw regels. Dus dan zorg ik dat mijn kinderen dat niet doen. Maar zijn jouw kinderen er ook en gaan die vervolgens de hele middag op de bank springen zonder dat je er wat van zegt vind ik dat niet leuk. Dan kan het jouw huis en jouw regel zijn maar kom ik de volgende x toch met een stuk minder plezier bij je langs.

Je vergelijkt 2 kinderen met een grote HR hond die een bezoek aflegt ergens,en een 14 jarig opa'tje die daar thuis hoort of...? Dat is een gelijkwaardige situatie volgens jou of begrijp ik het niet helemaal?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:18

@dat ben ik nou. Ik heb mijn post iets aangepast, wellicht geeft dat duidelijkheid, zo niet leg ik het graag alsnog beter uit.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:23

imaudy schreef:
De Mastiff ging voor de kill en dat is wel een hele nare zaak.. die hond zou ik laten inslapen denk ik.
Helemaal eens. Ik vind dat de eigenaar zijn/haar verantwoordelijkheid moet nemen en de hond moet laten inslapen. Dergelijk gedrag mag gewoonweg niet getollereerd worden. Het gedrag van deze hond ging veel te ver.

Verder vind ik dat er ook goed uitgezocht moet worden of deze dame in staat is om een HR hond te houden. Ik heb niets tegen HR honden en de meeste vind ik zelfs ontzettend lief. Wel vind ik dat dergelijke honden thuishoren bij de juiste eigenaar. Hier mag strenger op worden toegezien.
Laatst bijgewerkt door Riel op 25-03-19 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:24

JustMe8484 schreef:
@dat ben ik nou. Ik heb mijn post iets aangepast, wellicht geeft dat duidelijkheid, zo niet leg ik het graag alsnog beter uit.

Ik snap de strekking, maar ben het er totaal niet mee eens. Het was niet de eerste keer dat deze hond beet hé? En bij een dierenartsenpraktijk kan je inschatten dat je daar andere dieren kan tegenkomen,dus zorg je dat je de hond aangelijnd hebt, desnoods met muilkorf om. Het 14 jarige hondje liep daar vermoedelijk ook al 14 jaar rond zonder problemen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:27

beatje schreef:
Maar niemand weet toch waarom ze de hond losliet,aangezien de riem over de rug vd hond lag mischien en paar seconde om haar neus te snuiten een jas aan en uit te doen en heeft ze gedacht er is niemand ik kan dat rustig doen,waarschijnlijk heeft die vrouw dat hondje achter de balie ook niet gezien.Je gaat niet voor de lol je hond een andere hond laten doodbijten.Tenminste een normaal mens want er bestaan wel zulke idioten..
In dat geval doe je je voet op de riem zetten, maar mijns inziens had de mastif in dit geval beter gemuilkorfd kunnen zijn. Hond had al eerder gebeten en een stresssituatie zoals bij da bezoek is dan gewoon een verhoogd risico.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:28

Ik ben het met JustMe eens. Het gaat om het principe. En zoals ik al eerder zei spreekt de da (of schrijver van het artikel) zichzelf tegen.