Is een hond realistisch voor ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:15

ElviraKelan schreef:
dierenfan schreef:
Honden vanaf fokkers herplaatst die daar gewoond hebben die zijn vaak niet gewend als enigste hond door het leven te gaan he

Mag op zich niet zoveel uitmaken weet ik uit ervaring.
Ik heb zo’n herplaatser die ongeschikt is voor de fok vanwege haar sensibele karakter, ook of misschien beter gezegd juist in de roedel waardoor ze zichzelf letterlijk geen rust gunde.
Op drie jarige leeftijd bij ons gekomen en drie weken later deed onze pup van dezelfde fokker haar intrede.
Ze, de herplaatser, heeft hier aardig haar rust gevonden, heeft meer zelf vertrouwen gekregen al blijft ze echt gevoelig voor bv stemmingen.
In een groep honden zie ik echter haar over actieve gedrag gelijk weer terug.

Maar ik zou zo weer zo’n herplaatser nemen. Geen seconde spijt gehad ondanks dat ze bij ons bv pas los door het huis mocht lopen als we er niet zijn. En ze af en toe ook richting ons wel eens afgeremd moet worden in oa claim gedrag.

Ps: het is een labrador

Oh hier ook 3 vd 6 als herplaatsters gekomen en mijn eerste 3 honden waren allemaal herplaatsers. Persoonlijk vind ik puppen stront vervelend en zwaar irritant haha maar soms komt het net wat beter uit zeker in onze huidige roedel is pup makkelijker dan herplaatser maar in principe neem ik liever een herplaatser (met rugzak want train graag met de hond) dan een pup.

In TS haar situatie zou ik absoluut 100 procent zeker voor herplaatser boven de 3 jaar gaan

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:26

Wij hebben een vergelijkbare situatie en een franse bulldog pup van nu 8 maanden. Ik werk doordeweeks 5 dagen (8-half6 van huis) en mijn vriend werkt onregelmatig en om en om de weekenden. Mijn vriend is doordeweeks dan ook vaak 2/3 dagen wel vrij. Voor de dagen dat hij dagdienst heeft, breng ik haar naar de dagopvang en bij zijn late diensten wordt ze opgehaald voor de uitlaat (zelfde mevrouw). Ze is eigenlijk nooit langer dan 3 uurtjes alleen en dat is dan vaak na de uitlaat, waarna ze gaat slapen. Soms is het een week niet nodig en zo gaat ze 2/3 keer mee. Ook hebben wij 2 kitten waar ze goed mee overweg kan. Ze stoeien zelfs met elkaar. Wij wonen overigens in een woning, maar mag bij ons zeker geen traplopen. Ik zou zelf voor een kleiner hondje gaan.

Het kan wel, maar het vraagt wel veel tijd en extra geld. Wij hebben het er voor over en hebben veel plezier aan haar. Nu gaat ze ook vaak ‘s avonds naar de paarden, waar ze genoeg kan rondrennen en spelen. In de weekenden gaan we ook vaak op stap.

Ben wel benieuwd hoe mensen hier op reageren :+

Aanvulling: wij hebben in het begin wel een aantal weken vakantie gehad. En ging ze met late diensten ook naar de opvang!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:28

femke_harley schreef:
Wij hebben een vergelijkbare situatie en een franse bulldog pup van nu 8 maanden. Ik werk doordeweeks 5 dagen (8-half6 van huis) en mijn vriend werkt onregelmatig en om en om de weekenden. Mijn vriend is doordeweeks dan ook vaak 2/3 dagen wel vrij. Voor de dagen dat hij dagdienst heeft, breng ik haar naar de dagopvang en bij zijn late diensten wordt ze opgehaald voor de uitlaat (zelfde mevrouw). Ze is eigenlijk nooit langer dan 3 uurtjes alleen en dat is dan vaak na de uitlaat, waarna ze gaat slapen. Soms is het een week niet nodig en zo gaat ze 2/3 keer mee. Ook hebben wij 2 kitten waar ze goed mee overweg kan. Ze stoeien zelfs met elkaar. Wij wonen overigens in een woning, maar mag bij ons zeker geen traplopen. Ik zou zelf voor een kleiner hondje gaan.

Het kan wel, maar het vraagt wel veel tijd en extra geld. Wij hebben het er voor over en hebben veel plezier aan haar. Nu gaat ze ook vaak ‘s avonds naar de paarden, waar ze genoeg kan rondrennen en spelen. In de weekenden gaan we ook vaak op stap.

Aanvulling: wij hebben in het begin wel een aantal weken vakantie gehad. En ging ze met late diensten ook naar de opvang!

Prima toch? Wij doen het ook zo en Neel gaat ook 3 dagen in de week naar de dagopvang. Sommige mensen vinden dat belachelijk of dat je dan zelfs geen hond moet hebben als je ze wegbrengt. Nou die mensen mogen van mij de eeuwige jeuk krijgen. :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:56

Ik heb een opvang en er komen ook honden voor dagopvang.Ik zou mijn hondjes er ook naar toe brengen mocht dat nodig zijn.Daar door ben je geen slechte naar hoor, je wil juist het beste voor je hond.

dierenfan

Re: Is een hond realistisch voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:53

Werk zelf in een pension en dagopvang. Kan zeggen dat vele honden het fantastisch vinden om in de dagopvang te komen hoor. Er zijn ook best wat honden die regelmatig gebracht worden gewoon omdat de honden zelf het zo ontzettend leuk vinden. Zeker voor hond sociale honden is het geweldig een dag tussen andere honden door te brengen en verder bijna geen regels en bemoeienis van ons mensen af. Tuurlijk begeleid ik ze op de speelweide maar tussendoor in hun kennel doen ze maar wat hun willen doen hoor. Geen 300x mag niet of op je plaats of aan de kant. Nee zoek maar uit of je wil slapen of vogels/konijnen /katten wil spotten of gewoon lekker om je heen kijken, je buren plagen of even een partij flink blaffen gewoon omdat het kan (wordt ik nooit blij van haha maar tja dat voorkom je niet altijd in een kennel al probeer ik wat dat betreft wel rust te creëren)

Duhelo

Re: Is een hond realistisch voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:57

maar dan vraag ik me af, wat is het voordeel van de hond op dagopvang in de kennel te brengen, dan gewoon thuis te laten in zijn vertrouwde omgeving?
Ik snap dagopvang wel als dit in een huiselijke opvang is, of ev op een groot omheind stuk waar de honden gezellig samen lopen en er constant een menselijke begeleider is (en dan ev tussendoor alleen of in groepjes gaan wandelen.) Maar een opvang waar de hond in de kennel zit en dan een of twee keer een tijd op een speelweide gaat, dan zitten ze alsnog het grootste gedeelte alleen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:04

Zijn er ook kennels die dagopvang hebben, want dan kan de hond inderdaad beter thuis blijven.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:12

Duhelo schreef:
maar dan vraag ik me af, wat is het voordeel van de hond op dagopvang in de kennel te brengen, dan gewoon thuis te laten in zijn vertrouwde omgeving?
Ik snap dagopvang wel als dit in een huiselijke opvang is, of ev op een groot omheind stuk waar de honden gezellig samen lopen en er constant een menselijke begeleider is (en dan ev tussendoor alleen of in groepjes gaan wandelen.) Maar een opvang waar de hond in de kennel zit en dan een of twee keer een tijd op een speelweide gaat, dan zitten ze alsnog het grootste gedeelte alleen...

Onze opvang is zoals jij het omschrijft. In de roedel, huiskamersfeer, ook lekker buiten. Altijd iemand bij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:16

Duhelo schreef:

Gezien wij veel honden krijgen die altijd in een dagopvang zaten waar ze de hele dag in een groep lopen (ook zonder toezicht omdat daar meerdere groepen zijn) en die honden daar niet meer zelf naar binnen wouden gaan vermoed ik zomaar dat voor vele honden het een uitkomst is tussen spelen en ravotten te rusten in een kennel.

Bedenk zelf maar eens als je thuis enigste hond ben hoe enorm vermoeiend het moet zijn om 8 uur lang in een grote erg gevarieerde roedel te moeten leven.

Dat is leuk voor even maar niet voor vele uren. Dan ben je dood en doodmoe. Kapot, gebroken en volledig op. Je zal dan ook nog maar eens gepest worden, bereden worden of regelmatig ondersteboven gelopen worden. Je zal maar moe zijn en er vliegen plots 2 spelende honden op je...

Zat situaties te bedenken waarom het niet werkt om de gemiddelde huushond die 1 uur?? Per dag beweging krijgt plots 8 uur tussen allemaal andere honden te zetten.

Zelf doe ik na aankomst laten ravotten in passende groepen. Je ziet vanzelf wanneer een hond het genoeg vind. Dan 2 uur kennel en soms meer, soms minder en weer. Soms grote groepen dan wat kleinere of andersom. Soms juist tussendoor niet in groep maar lekker alleen of met 2. Soms lekker wandelen ipv weide.

Dagopvang verzorgen is niet simpel als je het goed wil doen maar een fikse dagtaak en honden leren kennen en "luisteren" naar individuele behoeften.

Sommige honden kunnen de hele dag in groep, sommigen vinden uur of paar uur leuk. Anderen liever 1 vast maatje of wel op weide maar geen kennel delen.

Ik kan niets met het redelijk klakkeloos alles bij elkaar gooien. Om maar voorbeeld te geven. Voor de gemiddelde herder is een hele dag een labrador om je heen hebben dood vermoeiend en voor de gemiddelde labrador is een herder met vaak controle zucht een ernstige beperking. Waarom zouden die plots 8 uur op elkaars lip moeten zitten?

Overigens de gemiddelde labrador doe je geen groter plezier dan dagopvang tussen honden te geven. De gemiddelde herder ligt liever uren thuis op zijn baas te wachten serieus slaap/wakend op zijn vertrouwde kussen in vertrouwde omgeving ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:26

femke_harley schreef:

Helemaal top! Je hebt er goed over nagedacht en zorgt voor het beste voor de hond, dan valt daar niks negatiefs over te zeggen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:57

Duhelo schreef:

Onze dagopvang is inderdaad in huiselijke kring en met andere hondjes. Daarnaast gaan ze dan ook met de groepsuitlaat mee als ze die heeft, zo niet gaat ze alsnog met haar een heel stuk wandelen. Ik zou ook zeker niet kiezen voor opvang in een kennel. Dan kan je ze idd beter thuis laten.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:00

Gini schreef:
femke_harley schreef:

Helemaal top! Je hebt er goed over nagedacht en zorgt voor het beste voor de hond, dan valt daar niks negatiefs over te zeggen.

Bedankt voor je reactie! Ook amandavd trouwens!

We hebben er heel goed over nagedacht en hebben het er voor over. Ik ga als ze naar de opvang gaat altijd een stuk eerder mijn bed uit, kost wel wat extra in de maand. Het zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden. Ook hebben wij echt naar het ras gekeken. Toch een kleine hond, wel stoer :D (wat anders gaat vriendlief er niet mee lopen haha), best energiek, maar kunnen ook erg rustig zijn. Al is het met een Franse bulldog goed zoeken naar een gezonde hond (al doet conditie en gewicht ook een hoop!)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 01:10

kimmie261 schreef:
trap lopen is voor een uitgegroeide gezonde hond geen enkel probleem hoor...we zouden ons toch achter onze oren moeten krabben als honden daarvan uit elkaar zouden vallen :)

Niet elke gezonde pup groeit uit tot gezonde hond.
Er hoeft maar iets te gebeuren en je moet tillen.
Daarnaast denk ik niet dat je je hond er veel plezier mee doet op het moment dat hij bejaard wordt.

Niet elke hond blijft fit tot ze 14 jaar zijn.
Ik moet er niet aan denken om die buffel van mijn ouders 4 x per dag naar beneden en boven te dragen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:02

Heb diverse honden gehad met HD en of ED en nog 1 met spondylose maar allen konden traplopen. 4 waren er 40 kg. Allen hebben tot het einde toe trap kunnen lopen op 1 na maar die had het traplopen gewoon nooit uit gevonden. Die heeft zijn hele leven lang geprobeerd recht vooruit van een trap af te lopen. Dit is hem nooit gelukt en heb ik diverse malen hangend aan een tuig op achterpoten van trappen mee af moeten nemen want de banketstaaf vloog wel gerust een trap op.

Ook honden die slecht in elkaar zitten kunnen gewoon traplopen hoor. Ik snap echt, echt niet waarom men doet alsof een trap een dodelijk iets is voor een hond. Het is een andere manier van beweging maar leer de hond het aan om dit beheerst uit te voeren en ik zie geen probleem.

Mijn huidige honden leer ik als pup al traplopen. Gewoon omdat juist dan ik ze het kan leren om het beheerst te doen. Mijn puber van 7 maanden kan het super goed en vind traplopen helemaal geweldig. Misschien 15 trappen gelopen in die 5 maanden maar in geval van nood kan ik er op rekenen dat hij zonder enig probleem de trap kan nemen.

Oh en hij is niet uit elkaar gevallen door het traplopen dus stevige kwaliteit. Net als mijn herders

Dat sommige honden überhaupt nog mogen spelen en ravotten met andere honden terwijl men al denkt dat ze bij traplopen uit elkaar vallen....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:12

Ts er is al een heleboel geschreven en zoals je ziet zijn er veel meningen en ideeen over. Toch wil ik je mijn situatie niet onthouden. Vooral omdat ik iedereen het zelfde plezier van een een hond gun als dat ik dat heb. Ik heb een flinke labrador,en woon de helft van de week in hartje Amsterdam en de andere helft in Drenthe. In Amsterdam is dat op een appartement met trappen. En mijn super blije lab heeft geleerd om keurig rustig naast mij de trap op en af te gaan. Geen ge-race over de trap en in huis. We wonen er immers niet alleen en het is niet goed voor de hond. Het alleen zijn blijft beperkt tot 6 uur per dag. In huis mag hij overal komen. Op het bed ligt een sprei voor hem maar meestal ligt hij in zijn stoel. Immers kan je niet goed op het huis passen als je in een hokje zit. Deze regels gelden ook voor het grote huis met tuin in Drenthe. Voor mij is eigenlijk de grootste vraag. Hoeveel tijd ben je bereid in je hond te steken wanneer je wel thuis bent? Zelf sta ik dagelijks om5:30 op omdat ik echt lekker met hem wil wandelen en spelen voor ik weg ga. Hetzelfde verhaal wanneer ik thuis ben. Er is altijd voldoende tijd voor hem en mocht het zo zijn dat dat er niet is, dan gaat hij bij hoge uitzondering naar de oppas. Maar ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat ik vanaf dat ik het huis uit ging een eigen hond heb gehad. En mijn leven dus heel hond vriendelijk is ingericht. Mijn honden zijn super opgevoed, altijd lekker schoon en fris en daardoor overal welkom. Het gaat dus verder dan alleen uitlaten en eten geven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:44

daantjuhhh schreef:
Niet elke gezonde pup groeit uit tot gezonde hond.
Er hoeft maar iets te gebeuren en je moet tillen.
Daarnaast denk ik niet dat je je hond er veel plezier mee doet op het moment dat hij bejaard wordt.

Niet elke hond blijft fit tot ze 14 jaar zijn.
Ik moet er niet aan denken om die buffel van mijn ouders 4 x per dag naar beneden en boven te dragen.

Elke gezonde grote hond kan iets krijgen waardoor je de hond moet tillen ,ook als je in een rijtjeshuis woont,zelfs als je in een kasteel woont

In die 14 jaar kan je natuurlijk ook verhuizen, over het algemeen genomen zijn flatjes /appartementen "tussenwoningen", het kan natuurlijk ook zijn dat je een relatiebreuk krijgt en wat dan met de hond? Ook kan het zijn dat je in die 14 jaar kinderen krijgt en wat dan met de hond, de grootste reden dat honden minder gewenst zijn en herplaatst worden ,zijn toch wel > kinderen.

Je kan natuurlijk overal wel problemen in zien, zo zou je nooit een hond kunnen nemen :)

Ik ben nu 21 honden verder , grote dan wel , en geen van deze honden ,ook mijn HD hond die ik nu heb ,zou een probleem hebben, of hebben problemen gehad, met trappen lopen.

Maw , het is best goed om mee te nemen in een overdenking om een hond te nemen ,maar niet iets wat nu standaard een probleem is als je een hond neemt welke trappen zou moeten lopen.