Wat is acceptabel: pup en werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:51

En veel slapen? Onze labrador slaap af en toe een uurtje maar meer niet. Vanaf 2100 of 2200 gaat hij pas echt slapen en komt zijn kussen niet meer af.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:55

Palmera schreef:
Netjuh6: ik ben van mening dat het niet erg is dat iemand werkt.
Het hangt er vanaf wat je met de hond doet terwijl je werkt. Opsluiten in een bench? Dan ben je wat mij betreft geen hond waard. Maar mag de hond zich vrij in huis/tuin bewegen en het allerliefste met een soortgenoot samen: dan is het, imo, echt geen mishandeling.

Zo dacht ik er ook over bench is zielig. Totdat ze ruzie gingen maken en dat wil ik niet als ik er niet ben. Nu de jonge hond haar bench heeft merk ik zoveel meer rust in huis dat in haar overdag lekker de bench in doe. Ze is een mini Jack en heeft een bench voor een labrador, haar natje en droogje erin. Ze vind het werkelijk prima.

Wat is wel met sommige eens ben is dat je geen avonden weg moet gaan of hele weekenden op stap. Ja het gebeurt wel eens dat wij s avonds wat hebben, dan wissel ik mijn werkdag zodat ik s middags thuis ben. En in t weekend gebeurt t zelden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:03

netjuh6 schreef:
Wat ik mij oprecht afvraag, hoe doen sommige dat met hun werk.. Ik zal toch echt moeten werken. Bij ons zijn de op maandag, woensdag en Vrijdag van 7.30-12-30 en dan van 13.30-16.30 alleen. Tussen de middag kom ik even een uurtje thuis en wandel ik ongeveer een half uur met ze. Op dinsdag en donderdag zijn ze van 7.30-12.15 alleen.

Ik kan zien wat ze doen en dat is voornamelijk lekker slapen. Ik heb niet het idee dat ik ze tekort doe hiermee, in het weekend slapen ze ook de hele dag en op mijn vrije middagen ook.

Ik denk niet dat ze echt verschil merken met of ik wel of niet thuis ben, enige is dat de jongste in de bench gaat.

Dat vind ik een heel andere situatie dan fulltime werken en dat de honden er dan ook niet eens even tussendoor uitkomen hoor! Dit kan prima, ze zijn ook nog eens samen en niet alleen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:02

Duhelo schreef:
Sclimpre schreef:
Maar waarom zou je een dier dat van nature sociaal en actief is op een zodanige manier willen opvoeden dat het een eenzaat wordt die bijna de hele dag slaapt?

Maar is een hond van nature actief? (over sociaal zijn is uiteraard geen twijfel).
Ik zeg het, als ik zie wat honden vooral doen als je je er niet mee bemoeit, is vooral slapen, soms eens een scharrel of spelmoment, maar 90 % van de tijd gaan ze toch echt gaan slapen of luieren (nogmaals, vanuit een situatie dat de hond zelf kan kiezen of hij binnen of buiten wil gaan liggen, ruimte, slaapplekken en speelgoed heeft.)

Ook de boerderijhonden vroeger, die lagen grootste deel van de tijd gewoon ergens te slapen, als er eens iets spannends gebeurde schoten ze wakker, maar eenmaal gepasseerd gingen ze gewoon weer ergens gaan liggen.

Als je kijkt naar wolvenroedels, die hebben ook het grootste gedeelte van de dag siesta. Afgewisseld met wat spelmomenten en ze jagen als er voedsel nodig is. De km's dat ze maken doen ze ook enkel maar om territorium af te bakenen of naar een gebied te trekken waar er nieuw voedsel is, maar niet voor de lol ...

Veel honden stammen af van herdershonden of jachthonden. En wat moet een herder met een hond die veel slaapt? Of wat moet je met een waakhond die je moet wakker maken als er een inbreker komt? Of met een terrier die liever slaapt dan ratten en muizen te vangen?
De boerderijhonden die ik ken zijn meestal de hele dag in de weer. Het erf in het oog houden, bezoekers aankondigen, zich overal mee bemoeien, etc. Tenzij hele oude honden natuurlijk.
Als onze honden hun zin zouden doen, zouden ze de wijde wereld intrekken en na een paar uur moe en vuil terugkomen. Eventjes rusten en dan meer van hetzelfde. Helaas voor hen staat er een omheining rond de tuin. Dus dat is dan hun speelterrein en verder zoveel mogelijk wandelingen. Hoewel ze alle3 rond de 9 à 10 jaar zijn spelen ze als pups en rennen ze rond in de tuin. In de winter slapen ze overdag meer en lijken ze plots ouder. In de lente worden ze terug veel actiever en blijer.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:54

Sclimpre schreef:
maxie schreef:
Elke hond is anders en het ligt ook aan de opvoeding en wat ze gewend zijn. Daarbij vind ik het jammer dat je als dierenbeul benoemd word als je je hond lang alleen thuis heb.

Maar waarom zou je een dier dat van nature sociaal en actief is op een zodanige manier willen opvoeden dat het een eenzaat wordt die bijna de hele dag slaapt?

Lijkt me stug dat door opvoeding je een hond rustig krijgt..
onze stafford is een hele actieve hond, dit mag prima met wandelen of spelen in huis. Ik als roedelleider bepaal wel voor hem wanneer het genoeg is (aangezien hij heel makkelijk heel erg overprikkeld raakt) dit wil niet zeggen dat ie de hele dag maar moet slapen van mij.
Zijn we in huis dan is hij meestal aan het slapen of scharrelt lekker rond. Als de hond genoeg aandacht krijgt en zijn energie kwijt kan zijn ze over het algemeen in huis lekker rustig dit heeft niks met opvoeding of gewenning te maken.
Daarbij heb ik nog een franse bulldog waar hij lekker mee kan spelen en sociaal kan zijn.

Deni11

Re: Wat is acceptabel: pup en werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:13

Onze vorige hond zat weleens van 8-15:30 alleen toen wij jongen kinderen waren. De huidige gaat vaak naar grootouders zodra ze langer dan 3 uur alleen zou zijn. Voordeel dat familie dichtbij woont

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:44

Duhelo schreef:
vinden jullie dat een hond ook alleen is als ze met 2 zijn? maw: is menselijk gezelschap essentieel voor de hond?
(laten we uitgaan van een situatie dat de honden een binnenruimte met tuin ter beschikking met speelgoed etc en ze savonds uiteraard ook gaan wandelen etc.)
Dus ze zijn niet afhankelijk van de mens voor hun behoefte te doen en kunnen bewegen, spelen en comfortabel slapen indien ze dat willen.

Nee dan zijn ze niet helemaal alleen
En op je volgende vraag: dat hangt van de honden af. Ik heb twee herders die erg aan de baas hangen. Voor hun is menselijk gezelschap essentieel. Maar een paar uur met zijn tweetjes doorbrengen is geen probleem.
Ik denk dat er rassen zijn die -als ze elkaar en de ruimte hebben - minder moeite hebben met meer langdurige afwezigheid van de mensen. Ik denk dan aan zelfsandiger honden zoals doggen of sommige poolhonden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:50

De hond van mijn ex was soms echt lang alleen, 8u ofzo. Dit was wel uitzondering. Ze was ook oud dus sliep eigenlijk de hele dag. Dat kon je zien, als je thuiskwam was haar deken warm en rekte ze zich nog een paar keer flink uit.
Ze was niet alleen (ze was dikke maatjes met de poezen <3 altijd samen slapen en kroelen), en tja, gewoon een hond die vele uren lag te slapen. Wel alert, stond je altijd op te wachten als je thuiskwam, maar zoals gezegd merkte je wel dat ze net wakker was.

Structureel zou ik dat zeker niet doen natuurlijk. Misschien kun je een buur vinden die het leuk vindt om in de middag met de hond te gaan wandelen? Je kunt ook een herplaatser overwegen, die vinden alleen zijn soms wat makkelijker (soms ook totaal niet maar je zou op zoek kunnen gaan naar iets wat bij jou past)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:51

Hier 4 mechelse herders en een labrador. Maar thuis slapen ze altijd veel.

Er word veel mee gesport en getraind. Zijn dan ook zeer actief. Maar thuis gaat knop om en zoeken ze allemaal hun eigen plek op.

Zijn verder max 5 uur alleen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:53

maxie schreef:
Om even te regeren op dat het zielig is om een hond zo alleen thuis te laten dus dan moet ie naar een oppas of dag opvang. Mijn hond kan daar dus absoluut niet tegen. Hij word dan vreselijk overprikkeld en gestresst wat gewoon zielig is. Blijft ie thuis is ie de rust zelve en rekt ie zeer heerlijk uit als ik thuis kom. Daarna even lekker ravotten en rennen en hij gaat weer prins heerlijk liggen slapen.
Elke hond is anders en het ligt ook aan de opvoeding en wat ze gewend zijn. Daarbij vind ik het jammer dat je als dierenbeul benoemd word als je je hond lang alleen thuis heb.

Mijn hond kan daar ook niet tegen. En daarom bedenk ik voordat ik een hond neem of ik voldoende tijd heb om er zelf voor te zorgen, mocht hij niet geschikt zijn voor de dagopvang.
En als ik wel op oppas had gerekend maar het blijkt niet te werken dan pas ik mijn leven daar op aan.
Ik vind "dierenbeul" een beetje een onnodig label, maar ik vind het heel zielig als honden structureel lange uren alleen thuis zijn.

Duhelo als wolven jagen kunnen ze uren tot soms dagen lopen -in een arbeidssrafje - dan maken ze heel wat kilometers. Dan komt het vangen van de prooi waarbij ze op de adrenaline heel wat energie verbranden. Dan moeten ze de prooi nog meenemen en opeten (en dat laatste kost heel wat meer energie dan een bak brokken leeg eten) en dan kunnen ze volgevreten gaan liggen slapen, waken en spelen. Vervolgens begint het kilometers lopen op zoek naar prooi opnieuw.
Of ze dat "voor de lol" doen is niet relevant.
Ik ben benieuwd wat voor soort wolven jij kent die alleen maar slapen... die prooi komt niet vanzelf naar ze toe. Als je weet dat de meeste jachten uitlopen op niks, dan is hun leven heel wat actiever en uitdagender dan die van de gemiddelde huishond die sochtends steeds hetzelfde ommetje maakt terwijl het baasje de krant leest of druk is op zijn telefoon. Vervolgens krijgt de hond zijn bak brokken - waar hij niet voor heeft hoeven werken en die binnen twee minuten leeg is - en vertrekt de baas naar het werk.
De "uitdagende" werkweek is weer begonnen...

Honden zijn geen wolven. Maar ipv je de vraag te stellen of je hond van nature actief is, zou je je de vraag moeten stellen of het leven genoeg uitdaging voor hem biedt. Natuurlijk is een "luie" hond zo gemaakt. Als er niks te beleven is dan ga je vanzelf wel liggen slapen.
Mijn honden kunnen zich eindeloos vermaken met snuffelend ronddrentelen in het weiland, konijnekeutels zoeken, gaten graven (liefst op plekken waar ik dat liever niet heb :D ), vanaf een strategisch punt de omgeving in de gaten houden, met elkaar spelen enz enz. Slapen doen ze tussendoor wel, of als ik ze mee naar binnen neem en de deur dicht doe. Buiten is er altijd wel wat te doen.

Om de vergelijking nog maar even te maken: wat doen paarden als ze alleen staan op een postzegel paddock zonder hooi?
Inderdaad: slapen. Zijn het daarom geen actieve dieren? Of is hun omgeving niet uitdagend genoeg?
Zet ze in een kudde op een paar hectare weide, liefst met bomen, waterpoel, zandgedeelte enz en ze hebben opeens weinig behoefte om de hele dag te gaan dutten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 00:39

Nikass schreef:
Mijn hond kan daar ook niet tegen. En daarom bedenk ik voordat ik een hond neem of ik voldoende tijd heb om er zelf voor te zorgen, mocht hij niet geschikt zijn voor de dagopvang.
En als ik wel op oppas had gerekend maar het blijkt niet te werken dan pas ik mijn leven daar op aan.
Ik vind "dierenbeul" een beetje een onnodig label, maar ik vind het heel zielig als honden structureel lange uren alleen thuis zijn.

Duhelo als wolven jagen kunnen ze uren tot soms dagen lopen -in een arbeidssrafje - dan maken ze heel wat kilometers. Dan komt het vangen van de prooi waarbij ze op de adrenaline heel wat energie verbranden. Dan moeten ze de prooi nog meenemen en opeten (en dat laatste kost heel wat meer energie dan een bak brokken leeg eten) en dan kunnen ze volgevreten gaan liggen slapen, waken en spelen. Vervolgens begint het kilometers lopen op zoek naar prooi opnieuw.
Ik ben benieuwd wat voor soort wolven jij kent die alleen maar slapen... die prooi komt niet vanzelf naar ze toe. Als je weet dat de meeste jachten uitlopen op niks, dan is hun leven heel wat actiever en uitdagender dan die van de gemiddelde huishond die sochtends steeds hetzelfde ommetje maakt terwijl het baasje de krant leest of druk is op zijn telefoon. Vervolgens krijgt de hond zijn bak brokken - waar hij niet voor heeft hoeven werken en die binnen twee minuten leeg is - en vertrekt de baas naar het werk.

Honden zijn geen wolven. Maar ipv je de vraag te stellen of je hond van nature actief is, zou je je de vraag moeten stellen of het leven genoeg uitdaging voor hem biedt. Natuurlijk is een "luie" hond zo gemaakt. Als er niks te beleven is dan ga je vanzelf wel liggen slapen.
Mijn honden kunnen zich eindeloos vermaken met snuffelend ronddrentelen in het weiland, konijnekeutels zoeken, gaten graven (liefst op plekken waar ik dat liever niet heb :D ), vanaf een strategisch punt de omgeving in de gaten houden, met elkaar spelen enz enz. Slapen doen ze tussendoor wel, of als ik ze mee naar binnen neem en de deur dicht doe. Buiten is er altijd wel wat te doen.

Om de vergelijking nog maar even te maken: wat doen paarden als ze alleen staan op een postzegel paddock zonder hooi?
Inderdaad: slapen. Zijn het daarom geen actieve dieren? Of is hun omgeving niet uitdagend genoeg?
Zet ze in een kudde op een paar hectare weide, liefst met bomen, waterpoel, zandgedeelte enz en ze hebben opeens weinig behoefte om de hele dag te gaan dutten.

Amen. :)
Toen ik mijn hond in zijn eentje in een appartement had leefde hij van uitje naar uitje. De rest van de tijd sliep hij. Ik vond hem zo braaf en zoet.
Helaas weet ik nu beter. Nu houden mijn honden 's middags als het warm is een echte siësta, maar als er weer meer schaduw in de tuin komt gaan ze weer aan de gang met hun activiteiten.
Neemt niet weg dat ze dan tussendoor weer even in de zon gaan liggen, dan weer jagen, dan weer in de schaduw, dan weer de kuil bewerken, etc, etc. Tussendoor word er wat afgedut. Maar dat is niet omdat er niets anders te doen is, dat is omdat ze dat fijn vinden.

Dat is ook mijn probleem met een bench. Hoe ruim die ook is, hoeveel een hond ook wil dutten, dat doen ze, iig hier, op verschillende plekken. Ze staan op en lopen naar een andere plek om daar dan verder te lummelen. Zon-hok-pallet-schaduw-mat-kuil-woonkamer-etc. Dat gaat zo hun hele siësta door.
Daarom vind ik een bench gewoon zo sneu.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:01

Voor de ene hond is een bench sneu en voor de ander juist een veilige plek. Wij mensen doen graag altijd alle honden over een kam scheren/generaliseren maar ook honden zijn individuen. Waar de een constant bij zijn baasje wilt zijn, zal de ander zelfstandiger zijn. Waar de ene hond de hele dag door wakker is, zal een ander meer slapen.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:04

Nikass schreef:
maxie schreef:
Om even te regeren op dat het zielig is om een hond zo alleen thuis te laten dus dan moet ie naar een oppas of dag opvang. Mijn hond kan daar dus absoluut niet tegen. Hij word dan vreselijk overprikkeld en gestresst wat gewoon zielig is. Blijft ie thuis is ie de rust zelve en rekt ie zeer heerlijk uit als ik thuis kom. Daarna even lekker ravotten en rennen en hij gaat weer prins heerlijk liggen slapen.

Om even in te gaan op mijn situatie ik werkte eerst ook geen hele dagen. Helaas veranderd de situatie. Eerst had ik idd oppas aan huis voor een lange wandeling maar helaas door gezondheidsredenen kan dat niet meer. Daarom op alle mogelijke manieren maak ik het prettig voor hem. Een maatje erbij en naast de 3 dagen werkdagen gaan we bijna niet weg. Merk absoluut niet dat ze daardoor ongelukkiger zijn als eerst. Helaas zoals eerder ook benoemd is moet er brood op de plank komen en kan ik mijn werktijden niet verder aanpassen als dit. Ga mijn hond er niet om weg doen omdat de situatie veranderd is, tenzij ik merk dat ie doodongelukkig zou zijn.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:34

Amandavd schreef:
Voor de ene hond is een bench sneu en voor de ander juist een veilige plek. Wij mensen doen graag altijd alle honden over een kam scheren/generaliseren maar ook honden zijn individuen. Waar de een constant bij zijn baasje wilt zijn, zal de ander zelfstandiger zijn. Waar de ene hond de hele dag door wakker is, zal een ander meer slapen.

Op zich is er niks mis met een bench, als dat gewoon als veilige plek net als een mand gebruikt wordt. Als opvoedmiddel ook prima om sloopgedrag te voorkomen of te doorbreken. Maar een (jonge) hond er dagelijks lange werkdagen in opbergen en verder niets regelen, dat vind ik not-done. Natuurlijk zijn honden individuen, maar het is drogreden daar dan direct ook mee goed te keuren dat honden hun leven in eenzaamheid doorbrengen. Want ook al zijn het individuen, je kan de natuurlijke oorsprong niet verloochenen omdat dat de werkende baas nu eenmaal beter uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:49

Hier 3 hectare grond om het huis, waar ze allemaal mogen lopen. Staan tig fruitbomen in en een grote vijver, waar ze in kunnen.

Maar ondanks dat slapen ze veel. Vooral de oudste heeft zijn vaste momenten nodig. Anders word hij humeurig en reageert hij het af op de anderen.

En wil geen geknok in de keet. Vooral op zaterdag na de training, moet je hem met rust laten. Zoekt dan zelf zijn bench op en je ziet hem niet weer tot een uur of 9.

Verder word er sowieso veel mee gedaan. Wandelen, fietsen, speuren, appèl. Zaterdag naar de club. Hersenwerk, enzovoorts.

Als ik weg ben, dan zitten ze in de bench. Zelfbouw en best ruim. 's nahts liggen ze los. En als ik er ben, zijn ze ook altijd los.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:07

DatBenIkNou schreef:
Amandavd schreef:

Op zich is er niks mis met een bench, als dat gewoon als veilige plek net als een mand gebruikt wordt. Als opvoedmiddel ook prima om sloopgedrag te voorkomen of te doorbreken. Maar een (jonge) hond er dagelijks lange werkdagen in opbergen en verder niets regelen, dat vind ik not-done. Natuurlijk zijn honden individuen, maar het is drogreden daar dan direct ook mee goed te keuren dat honden hun leven in eenzaamheid doorbrengen. Want ook al zijn het individuen, je kan de natuurlijke oorsprong niet verloochenen omdat dat de werkende baas nu eenmaal beter uitkomt.

Eens. Wij hadden hem toen hij jonger was dan niet in een bench maar een puppy ren. Later hadden we daar een dak opgemaakt omdat hij eruit sprong.

Maar hij zat daar max 3 a 4 uurtjes in overdag. Als ik langer wegmoest bracht ik hem naar mijn ouders. En dit deed ik ook niet 5 dagen in de week.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:27

Maxie: helaas gebeurt het soms dat je situatie verandert en dat niet alles meer lukt zoals je het wilde. Dat heb je niet altijd in de hand en daar heb ik ook zeker begrip voor.

Ik heb dat zelf in het verleden ook ervaren toen mijn relatie eindigde. Mijn honden zaten toen langer alleen dan ik acceptabel vond en dan doe je er alles aan om het zo goed mogelijk voor ze te regelen.
Bij mij betekende dat: vóór ik naar mijn werk ging anderhalf uur los in het bos, na mijn werk met de honden op stap, en buiten mijn werk om nergens heen zonder honden.
De honden konden daarbij altijd de tuin in en uitlopen.
Mijn sociale leven werd toen beperkt tot de dingen waarbij mijn honden mee konden. En daar heb ik heel wat commentaar op gekregen, van mijn familie en van collega's. Jammer dan ;)
En ik stond elke dag om 5:30 op om die anderhalf uur te kunnen lopen. Dat was best vermoeiend en ook niet altijd een feestje wanneer het rotweer was.

Maar had je me destijds gevraagd wat ik ervan vond, dan had je mij niet horen zeggen dat "het prima ging zo" en dat ze "toch alleen maar liggen slapen". :n

Ik ging vier keer per week met pijn in mijn hart naar mijn werk en zocht met alle macht naar een goede oplossing.
Gelukkig leerde ik door mijn vele wandelen een vriendin kennen die ook alleen was met haar honden, maar op heel andere tijden werkte. Wij gingen toen voor elkaar de honden uitlaten. Daardoor liep ik regelmatig met vier honden maar zaten ze nooit meer lang alleen.
Daarbij liepen ze dan regelmatig dubbele boswandelingen, 4 uur op een dag los in het bos was zeker geen uitzondering. Geen van de honden had daar moeite mee, of had behoefte om veel te slapen. ;)

Palmera: herkenbaar, dat van slaapplek naar slaapplek ;) Daarbij hebben de honden de keuze: mijn oudste kan wat langer in de zon liggen, dat vind ze heerlijk. Mijn reu is graag actief, dus die "bemoeit" zich met de dingen die ik doe en houdt zich bezig met inspecteren van alle grasjes en takjes, gaten en muizen op het terrein.

Amanda: een bench vind ik niet sneu als het deurtje open staat en de hond zelf kan kiezen of hij erin gaat liggen of niet.
Zodra het deurtje dichtgaat begint bij mij wel "sneu".
Gebruik je m puur voor een half uurtje time out, voila. Wordt het langer, tja, niet mijn ding en ook niet van mijn honden.
Ik denk niet dat er één dier gevangenschap verkiest boven vrijheid. Ook al staat mijn paard nog zo relaxed op stal, met de deur open en de mogelijkheid om in en uit te lopen wordt het toch echt leuker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:05

Hier kan de hond mee naar werk en is ze niet vaak alleen thuis. Soms een paar uur als we met onze zoon op pad gaan naar speeltuin/zwembad.

Vooral dat rustig opbouwen is zo belangrijk. Veel heel even uit beeld en dat is zo gedaan met naar de wc gaan even naar buiten lopen en weer terug. De tijd nemen en geven en je hond volgen. Je merkt snel genoeg of je tempo klopt. Voor mij is 6 uur alleen de max en dat gebeurt hier zelden. Wij zijn begonnen met de bench als veilig plekje en na 1.5jr konden we die omruilen voor een mand.

Ik geloof dat veel honden ook veel te veel bezig worden gehouden. Veel slapen en rusten tussen wat fijne activiteiten door is heel normaal. Natuurlijk heb je actievere rassen/karakters en hele rustige en is geen hond hetzelfde. Maar ruimte voor rust en ook bijvoorbeeld autonomie is mijns inziens heel belangrijk.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:38

Wij hebben geen bench, bewust niet.
Onze cocker is nu 1,5 jaar oud. En sinds een paar maanden de enige hond in huis.
Logeerhond tolereert hij, maar liever niet.
Hij hangt enorm aan mij.

Slapen doet hij weinig, de 10 uur per dag haalt hij niet.
Ligt nu 3 minuten op de grond naar buiten te kijken, wandelt zo de tuin eens in, gaat op de bank naar buiten kijken, slokje water drinken buiten, binnen water drinken, spelen.
Ik weet dat er honden zijn die meer slapen, maar met dit adhd geval is dat lastig voor te stellen.

Buiten in een omheinde tuin is er genoeg vertier voor honden vind ik.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 13:54

Wauw. Toen ik het topic startte had ik geen idee dat het zo'n besproken onderwerp werd. Absoluut niet slecht natuurlijk! Wat zijn normale oppasprijzen volgens jullie?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 16:10

Nikass schreef:
Maxie: helaas gebeurt het soms dat je situatie verandert en dat niet alles meer lukt zoals je het wilde. Dat heb je niet altijd in de hand en daar heb ik ook zeker begrip voor.

Ik heb dat zelf in het verleden ook ervaren toen mijn relatie eindigde. Mijn honden zaten toen langer alleen dan ik acceptabel vond en dan doe je er alles aan om het zo goed mogelijk voor ze te regelen.
Bij mij betekende dat: vóór ik naar mijn werk ging anderhalf uur los in het bos, na mijn werk met de honden op stap, en buiten mijn werk om nergens heen zonder honden.
De honden konden daarbij altijd de tuin in en uitlopen.
Mijn sociale leven werd toen beperkt tot de dingen waarbij mijn honden mee konden. En daar heb ik heel wat commentaar op gekregen, van mijn familie en van collega's. Jammer dan ;)
En ik stond elke dag om 5:30 op om die anderhalf uur te kunnen lopen. Dat was best vermoeiend en ook niet altijd een feestje wanneer het rotweer was.

Maar had je me destijds gevraagd wat ik ervan vond, dan had je mij niet horen zeggen dat "het prima ging zo" en dat ze "toch alleen maar liggen slapen". :n

Ik ging vier keer per week met pijn in mijn hart naar mijn werk en zocht met alle macht naar een goede oplossing.
Gelukkig leerde ik door mijn vele wandelen een vriendin kennen die ook alleen was met haar honden, maar op heel andere tijden werkte. Wij gingen toen voor elkaar de honden uitlaten. Daardoor liep ik regelmatig met vier honden maar zaten ze nooit meer lang alleen.
Daarbij liepen ze dan regelmatig dubbele boswandelingen, 4 uur op een dag los in het bos was zeker geen uitzondering. Geen van de honden had daar moeite mee, of had behoefte om veel te slapen. ;)

Palmera: herkenbaar, dat van slaapplek naar slaapplek ;) Daarbij hebben de honden de keuze: mijn oudste kan wat langer in de zon liggen, dat vind ze heerlijk. Mijn reu is graag actief, dus die "bemoeit" zich met de dingen die ik doe en houdt zich bezig met inspecteren van alle grasjes en takjes, gaten en muizen op het terrein.

Amanda: een bench vind ik niet sneu als het deurtje open staat en de hond zelf kan kiezen of hij erin gaat liggen of niet.
Zodra het deurtje dichtgaat begint bij mij wel "sneu".
Gebruik je m puur voor een half uurtje time out, voila. Wordt het langer, tja, niet mijn ding en ook niet van mijn honden.
Ik denk niet dat er één dier gevangenschap verkiest boven vrijheid. Ook al staat mijn paard nog zo relaxed op stal, met de deur open en de mogelijkheid om in en uit te lopen wordt het toch echt leuker.

Ik vind het absoluut niet sneu. Ik heb liever een levende hond die in een bench slaapt met de deur dicht dan een dode omdat het deurtje open stond en mevrouw begon te slopen EN op te eten. Want dat doet die van mij en die eet alles. Zelfs glas. Die ligt echt in een bench voor haar eigen veiligheid. Dus 's nachts slaapt ze in een dichte bench, overdag met werken is ze op de dag opvang, andere momenten is ze meestal max drie a 4 uurtjes alleen in de bench. Die momenten proberen we te beperken en van te voren genoeg te doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:01

Ha heb je soms ook een Fuchs ;)
Mijn reu beet in de muren en deuren en hij mag nog steeds geen speelgoed omdat alles in het maagje verdwijnt. Alleen harde botten zoals een hertengewei gaan goed, maar het tempo waarin hij die opkrijgt baart me dan toch ook weer zorgen, dus na een half uurtje pak ik dat ook weer af.
Maar een bench :n
Alleen in de auto heeft hij in een bench gezeten omdat mijn vriend (terecht) bang was voor een totaal uit elkaar getrokken bekleding
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-09-18 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:01

hier ook een houdini die heel ver gaat om te ontsnappen / in haar stress om te kijken waar we zijn. Ook al maakt ze zichzelf daarmee kapot.
De bench is voor haar blijkbaar veilig genoeg om enerzijds minder in de stress te gaan, en anderszijds dat ze weet dat ze er niet uit kan en dus ook geen pogingen meer doet. (die pogingen deed ze in de buitenkennel met een stroomdraadje ook niet meer, maar die was blijkbaar te ruim waardoor ze nog altijd in de stress ging van het alleen / onveilig zijn (en te moeten gaan kijken we niet via een van de twee kanten toevallig kwamen oprijden ... )

en het slopen van die wolfhonden is niet eens een kussen kapot bijten, dit gaat eerder van bankstellen volledig uit elkaar halen in een dag tijd tot rolluiken uit de kassen bijten en die in 1000 stukjes vermalen ...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:10

Ik begrijp dat het allemaal reuze onpraktisch is maar opsluiten blijft natuurlijk symptoombestrijding. De stress van de hond wordt er niet minder om, alleen kan hij het minder goed uiten.
Als een hond zó gestresst is dat alleen een bench een veilige plek kan zijn, dan zou ik hem niet langer dan een uurtje alleen laten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:32

Nee een Beagle :') zij sloopt trouwens niet uit stress maar uit verveling. Ze gaat altijd zelf de bench in zodra ze weet dat we weg gaan.