Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Palmera schreef:Netjuh6: ik ben van mening dat het niet erg is dat iemand werkt.
Het hangt er vanaf wat je met de hond doet terwijl je werkt. Opsluiten in een bench? Dan ben je wat mij betreft geen hond waard. Maar mag de hond zich vrij in huis/tuin bewegen en het allerliefste met een soortgenoot samen: dan is het, imo, echt geen mishandeling.
netjuh6 schreef:Wat ik mij oprecht afvraag, hoe doen sommige dat met hun werk.. Ik zal toch echt moeten werken. Bij ons zijn de op maandag, woensdag en Vrijdag van 7.30-12-30 en dan van 13.30-16.30 alleen. Tussen de middag kom ik even een uurtje thuis en wandel ik ongeveer een half uur met ze. Op dinsdag en donderdag zijn ze van 7.30-12.15 alleen.
Ik kan zien wat ze doen en dat is voornamelijk lekker slapen. Ik heb niet het idee dat ik ze tekort doe hiermee, in het weekend slapen ze ook de hele dag en op mijn vrije middagen ook.
Ik denk niet dat ze echt verschil merken met of ik wel of niet thuis ben, enige is dat de jongste in de bench gaat.
Duhelo schreef:Sclimpre schreef:Maar waarom zou je een dier dat van nature sociaal en actief is op een zodanige manier willen opvoeden dat het een eenzaat wordt die bijna de hele dag slaapt?
Maar is een hond van nature actief? (over sociaal zijn is uiteraard geen twijfel).
Ik zeg het, als ik zie wat honden vooral doen als je je er niet mee bemoeit, is vooral slapen, soms eens een scharrel of spelmoment, maar 90 % van de tijd gaan ze toch echt gaan slapen of luieren (nogmaals, vanuit een situatie dat de hond zelf kan kiezen of hij binnen of buiten wil gaan liggen, ruimte, slaapplekken en speelgoed heeft.)
Ook de boerderijhonden vroeger, die lagen grootste deel van de tijd gewoon ergens te slapen, als er eens iets spannends gebeurde schoten ze wakker, maar eenmaal gepasseerd gingen ze gewoon weer ergens gaan liggen.
Als je kijkt naar wolvenroedels, die hebben ook het grootste gedeelte van de dag siesta. Afgewisseld met wat spelmomenten en ze jagen als er voedsel nodig is. De km's dat ze maken doen ze ook enkel maar om territorium af te bakenen of naar een gebied te trekken waar er nieuw voedsel is, maar niet voor de lol ...
Sclimpre schreef:maxie schreef:Elke hond is anders en het ligt ook aan de opvoeding en wat ze gewend zijn. Daarbij vind ik het jammer dat je als dierenbeul benoemd word als je je hond lang alleen thuis heb.
Maar waarom zou je een dier dat van nature sociaal en actief is op een zodanige manier willen opvoeden dat het een eenzaat wordt die bijna de hele dag slaapt?
Duhelo schreef:vinden jullie dat een hond ook alleen is als ze met 2 zijn? maw: is menselijk gezelschap essentieel voor de hond?
(laten we uitgaan van een situatie dat de honden een binnenruimte met tuin ter beschikking met speelgoed etc en ze savonds uiteraard ook gaan wandelen etc.)
Dus ze zijn niet afhankelijk van de mens voor hun behoefte te doen en kunnen bewegen, spelen en comfortabel slapen indien ze dat willen.
maxie schreef:Om even te regeren op dat het zielig is om een hond zo alleen thuis te laten dus dan moet ie naar een oppas of dag opvang. Mijn hond kan daar dus absoluut niet tegen. Hij word dan vreselijk overprikkeld en gestresst wat gewoon zielig is. Blijft ie thuis is ie de rust zelve en rekt ie zeer heerlijk uit als ik thuis kom. Daarna even lekker ravotten en rennen en hij gaat weer prins heerlijk liggen slapen.
Elke hond is anders en het ligt ook aan de opvoeding en wat ze gewend zijn. Daarbij vind ik het jammer dat je als dierenbeul benoemd word als je je hond lang alleen thuis heb.
Nikass schreef:Mijn hond kan daar ook niet tegen. En daarom bedenk ik voordat ik een hond neem of ik voldoende tijd heb om er zelf voor te zorgen, mocht hij niet geschikt zijn voor de dagopvang.
En als ik wel op oppas had gerekend maar het blijkt niet te werken dan pas ik mijn leven daar op aan.
Ik vind "dierenbeul" een beetje een onnodig label, maar ik vind het heel zielig als honden structureel lange uren alleen thuis zijn.
Duhelo als wolven jagen kunnen ze uren tot soms dagen lopen -in een arbeidssrafje - dan maken ze heel wat kilometers. Dan komt het vangen van de prooi waarbij ze op de adrenaline heel wat energie verbranden. Dan moeten ze de prooi nog meenemen en opeten (en dat laatste kost heel wat meer energie dan een bak brokken leeg eten) en dan kunnen ze volgevreten gaan liggen slapen, waken en spelen. Vervolgens begint het kilometers lopen op zoek naar prooi opnieuw.
Of ze dat "voor de lol" doen is niet relevant.
Ik ben benieuwd wat voor soort wolven jij kent die alleen maar slapen... die prooi komt niet vanzelf naar ze toe. Als je weet dat de meeste jachten uitlopen op niks, dan is hun leven heel wat actiever en uitdagender dan die van de gemiddelde huishond die sochtends steeds hetzelfde ommetje maakt terwijl het baasje de krant leest of druk is op zijn telefoon. Vervolgens krijgt de hond zijn bak brokken - waar hij niet voor heeft hoeven werken en die binnen twee minuten leeg is - en vertrekt de baas naar het werk.
De "uitdagende" werkweek is weer begonnen...
Honden zijn geen wolven. Maar ipv je de vraag te stellen of je hond van nature actief is, zou je je de vraag moeten stellen of het leven genoeg uitdaging voor hem biedt. Natuurlijk is een "luie" hond zo gemaakt. Als er niks te beleven is dan ga je vanzelf wel liggen slapen.
Mijn honden kunnen zich eindeloos vermaken met snuffelend ronddrentelen in het weiland, konijnekeutels zoeken, gaten graven (liefst op plekken waar ik dat liever niet heb), vanaf een strategisch punt de omgeving in de gaten houden, met elkaar spelen enz enz. Slapen doen ze tussendoor wel, of als ik ze mee naar binnen neem en de deur dicht doe. Buiten is er altijd wel wat te doen.
Om de vergelijking nog maar even te maken: wat doen paarden als ze alleen staan op een postzegel paddock zonder hooi?
Inderdaad: slapen. Zijn het daarom geen actieve dieren? Of is hun omgeving niet uitdagend genoeg?
Zet ze in een kudde op een paar hectare weide, liefst met bomen, waterpoel, zandgedeelte enz en ze hebben opeens weinig behoefte om de hele dag te gaan dutten.
Nikass schreef:maxie schreef:Om even te regeren op dat het zielig is om een hond zo alleen thuis te laten dus dan moet ie naar een oppas of dag opvang. Mijn hond kan daar dus absoluut niet tegen. Hij word dan vreselijk overprikkeld en gestresst wat gewoon zielig is. Blijft ie thuis is ie de rust zelve en rekt ie zeer heerlijk uit als ik thuis kom. Daarna even lekker ravotten en rennen en hij gaat weer prins heerlijk liggen slapen.
Elke hond is anders en het ligt ook aan de opvoeding en wat ze gewend zijn. Daarbij vind ik het jammer dat je als dierenbeul benoemd word als je je hond lang alleen thuis heb.
Mijn hond kan daar ook niet tegen. En daarom bedenk ik voordat ik een hond neem of ik voldoende tijd heb om er zelf voor te zorgen, mocht hij niet geschikt zijn voor de dagopvang.
En als ik wel op oppas had gerekend maar het blijkt niet te werken dan pas ik mijn leven daar op aan.
Ik vind "dierenbeul" een beetje een onnodig label, maar ik vind het heel zielig als honden structureel lange uren alleen thuis zijn.
Duhelo als wolven jagen kunnen ze uren tot soms dagen lopen -in een arbeidssrafje - dan maken ze heel wat kilometers. Dan komt het vangen van de prooi waarbij ze op de adrenaline heel wat energie verbranden. Dan moeten ze de prooi nog meenemen en opeten (en dat laatste kost heel wat meer energie dan een bak brokken leeg eten) en dan kunnen ze volgevreten gaan liggen slapen, waken en spelen. Vervolgens begint het kilometers lopen op zoek naar prooi opnieuw.
Of ze dat "voor de lol" doen is niet relevant.
Ik ben benieuwd wat voor soort wolven jij kent die alleen maar slapen... die prooi komt niet vanzelf naar ze toe. Als je weet dat de meeste jachten uitlopen op niks, dan is hun leven heel wat actiever en uitdagender dan die van de gemiddelde huishond die sochtends steeds hetzelfde ommetje maakt terwijl het baasje de krant leest of druk is op zijn telefoon. Vervolgens krijgt de hond zijn bak brokken - waar hij niet voor heeft hoeven werken en die binnen twee minuten leeg is - en vertrekt de baas naar het werk.
De "uitdagende" werkweek is weer begonnen...
Honden zijn geen wolven. Maar ipv je de vraag te stellen of je hond van nature actief is, zou je je de vraag moeten stellen of het leven genoeg uitdaging voor hem biedt. Natuurlijk is een "luie" hond zo gemaakt. Als er niks te beleven is dan ga je vanzelf wel liggen slapen.
Mijn honden kunnen zich eindeloos vermaken met snuffelend ronddrentelen in het weiland, konijnekeutels zoeken, gaten graven (liefst op plekken waar ik dat liever niet heb), vanaf een strategisch punt de omgeving in de gaten houden, met elkaar spelen enz enz. Slapen doen ze tussendoor wel, of als ik ze mee naar binnen neem en de deur dicht doe. Buiten is er altijd wel wat te doen.
Om de vergelijking nog maar even te maken: wat doen paarden als ze alleen staan op een postzegel paddock zonder hooi?
Inderdaad: slapen. Zijn het daarom geen actieve dieren? Of is hun omgeving niet uitdagend genoeg?
Zet ze in een kudde op een paar hectare weide, liefst met bomen, waterpoel, zandgedeelte enz en ze hebben opeens weinig behoefte om de hele dag te gaan dutten.
Amandavd schreef:Voor de ene hond is een bench sneu en voor de ander juist een veilige plek. Wij mensen doen graag altijd alle honden over een kam scheren/generaliseren maar ook honden zijn individuen. Waar de een constant bij zijn baasje wilt zijn, zal de ander zelfstandiger zijn. Waar de ene hond de hele dag door wakker is, zal een ander meer slapen.
DatBenIkNou schreef:Amandavd schreef:Voor de ene hond is een bench sneu en voor de ander juist een veilige plek. Wij mensen doen graag altijd alle honden over een kam scheren/generaliseren maar ook honden zijn individuen. Waar de een constant bij zijn baasje wilt zijn, zal de ander zelfstandiger zijn. Waar de ene hond de hele dag door wakker is, zal een ander meer slapen.
Op zich is er niks mis met een bench, als dat gewoon als veilige plek net als een mand gebruikt wordt. Als opvoedmiddel ook prima om sloopgedrag te voorkomen of te doorbreken. Maar een (jonge) hond er dagelijks lange werkdagen in opbergen en verder niets regelen, dat vind ik not-done. Natuurlijk zijn honden individuen, maar het is drogreden daar dan direct ook mee goed te keuren dat honden hun leven in eenzaamheid doorbrengen. Want ook al zijn het individuen, je kan de natuurlijke oorsprong niet verloochenen omdat dat de werkende baas nu eenmaal beter uitkomt.
Nikass schreef:Maxie: helaas gebeurt het soms dat je situatie verandert en dat niet alles meer lukt zoals je het wilde. Dat heb je niet altijd in de hand en daar heb ik ook zeker begrip voor.
Ik heb dat zelf in het verleden ook ervaren toen mijn relatie eindigde. Mijn honden zaten toen langer alleen dan ik acceptabel vond en dan doe je er alles aan om het zo goed mogelijk voor ze te regelen.
Bij mij betekende dat: vóór ik naar mijn werk ging anderhalf uur los in het bos, na mijn werk met de honden op stap, en buiten mijn werk om nergens heen zonder honden.
De honden konden daarbij altijd de tuin in en uitlopen.
Mijn sociale leven werd toen beperkt tot de dingen waarbij mijn honden mee konden. En daar heb ik heel wat commentaar op gekregen, van mijn familie en van collega's. Jammer dan![]()
En ik stond elke dag om 5:30 op om die anderhalf uur te kunnen lopen. Dat was best vermoeiend en ook niet altijd een feestje wanneer het rotweer was.
Maar had je me destijds gevraagd wat ik ervan vond, dan had je mij niet horen zeggen dat "het prima ging zo" en dat ze "toch alleen maar liggen slapen".![]()
Ik ging vier keer per week met pijn in mijn hart naar mijn werk en zocht met alle macht naar een goede oplossing.
Gelukkig leerde ik door mijn vele wandelen een vriendin kennen die ook alleen was met haar honden, maar op heel andere tijden werkte. Wij gingen toen voor elkaar de honden uitlaten. Daardoor liep ik regelmatig met vier honden maar zaten ze nooit meer lang alleen.
Daarbij liepen ze dan regelmatig dubbele boswandelingen, 4 uur op een dag los in het bos was zeker geen uitzondering. Geen van de honden had daar moeite mee, of had behoefte om veel te slapen.![]()
Palmera: herkenbaar, dat van slaapplek naar slaapplekDaarbij hebben de honden de keuze: mijn oudste kan wat langer in de zon liggen, dat vind ze heerlijk. Mijn reu is graag actief, dus die "bemoeit" zich met de dingen die ik doe en houdt zich bezig met inspecteren van alle grasjes en takjes, gaten en muizen op het terrein.
Amanda: een bench vind ik niet sneu als het deurtje open staat en de hond zelf kan kiezen of hij erin gaat liggen of niet.
Zodra het deurtje dichtgaat begint bij mij wel "sneu".
Gebruik je m puur voor een half uurtje time out, voila. Wordt het langer, tja, niet mijn ding en ook niet van mijn honden.
Ik denk niet dat er één dier gevangenschap verkiest boven vrijheid. Ook al staat mijn paard nog zo relaxed op stal, met de deur open en de mogelijkheid om in en uit te lopen wordt het toch echt leuker.