Kat plotseling verlamd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Kat plotseling verlamd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:31

Zou het zeker doen. Mogelijk moet je toch verder zoeken. Maar als het wel dat is, weet je dat tenminste.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:24

Wat verdrietig om te lezen dat het nu zo slecht gaat met je kat! :( Ik had echt gehoopt dat het herstel zou doorzetten. Ik schrik er toch wel van dat de kliniek blijkbaar al meer ervaringen heeft met EC bij katten. Een tijdje geleden schreef je dat je overwoog om contact op te nemen met de fabrikant van het voer. Ik kan me voorstellen dat je daar nu totaal niet mee bezig bent, maar mocht je dat in de toekomst nog wel willen doen dan denk ik dat een 'positieve' bloedtest je verhaal wel nog extra kracht bijzet.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 11:10

Inmiddels begrijp ik dat de testen ook niet betrouwbaar zijn, het zijn dezelfde soort knullige testen als bij de ziekte van Lyme.. Inmiddels slaat mijn twijfel over in laten slapen toe. Ze is altijd super zindelijk en net lekte ze urine terwijl ik haar ondersteunde met staan. Ik drukte op haar buik en toen kwam er meer urine uit. Nu weet ik dat ook dit bij E Cuniculi een verschijnsel is en je dan konijnen schijnt te moeten helpen met 2x per dag blaas leegdrukken, alleen dit is wel een kat..
Gisteravond met het op de bak zetten plaste ze nog wel erop.
Andere kant,afhelopen twee dagen at en dronk de kat niet meer zelf, draaide haar kop weg met aanbieden. Gisteravond miauwde ze voor eerst weer met begroeting als ze mij zag en wast ze zichzelf weer. Vanochtend zat ze in haar mandje en dronk met aanbieden weer graag wat water, net zat ze ook weer zelf te drinken met aanbieden. Ik ga vanmiddag overleggen of de dierenarts nog denkt of er nog hoop is op genezing of dat nu de blaas ook niet meer doet de ontsteking niet meer overwonnen kan worden of het dier teveel lijdt. Bij konijnen is het drie dagen prednison als ze dan niet opknappen dan is de prognose somberder.

Edit; net heeft ze voor eerst sinds paar dagen weer zelf wat hapjes gegeten met aanbieden! Haar achterkant is niet geheel verlamd, ze 'maakt' wel de loopbeweging maar zonder ondersteuning is het nog te zwak om te kunnen staan. Ook reageert ze veel sneller weer op geluiden
Laatst bijgewerkt door Sabri op 07-09-18 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:30

Wat ontzettend naar dat het weer de kop opsteekt. Als ik je verhaal zo lees zou ik haar nu kleine verbetering in. Heel veel sterkte!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 12:10

De dierenarts belde net. Ze maakte zich totaal niet druk om die blaas, ze verontschuldigde zich dat ze dat vergeten was te zeggen dat dit een bijwerking is van de injectie prednison die ze gister heeft gehad. Dus nog geen zorgen, afwachten dus of de ontsteking nu onderdrukt kan worden door de prednison. En de E.Cuniculi test viel voor beide argumenten wel wat te zeggen, zou mogelijk meer zekerheid kunnen geven dat wel.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 07-09-18 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:11

Gelukkig zie je een kleine verbetering!
Zou fysiotherapie met een hydrotrainer wat voor haar zijn? Is ze panisch van water of vind ze dat wel oké?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:12

Pfff arme jij en arme kat wat een gedoe. Ik zou denk ik bvb een deadline zetten en wat ze dan weer zelfstandig moet kunnen...

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 12:17

Haha Hannanas :D Ik wilde nog altijd doorleren voor dierfysiotherapie, wellicht biedt mijn kat hier nu aanleiding toe :)
Ik heb geen idee hoe ze met water is, wellicht op den duur wellicht een idee, alleen denk dat ze eerst nu verder moet aansterken, ze is erg mager en de prednison moet nu eerst de hevige ontstekingswaardes verminderen . Ik heb ook wel dat er na paar dagen in ieder geval vooruitgang moet komen. Dit mag zowel voor poes als mij niet al te lang gaan duren.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 16:07

Net toch nog even naar de voedsel en warenautoriteit gebeld. Ik kan officiëel een klacht indienen, als ze meer klachten krijgen gaan ze er mogelijk naar kijken. Alleen had deze man wel een punt; die E.Cuniculi schijnt ook in wilde muizen te kunnen zitten -O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:10

Ik zou het eerder eerst oppakken met de fabrikant?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:13

Zit in veel meer hoor, kan iig, geiten, koeien etc.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 16:43

Ja inderdaad veel dieren die deze ziekte ook nog kunnen krijgen , las ook dat paarden en zelfs mensen het ook kunnen krijgen -O-
Al heb ik nergens kunnen vinden wat je dan voor klachten zou kunnen krijgen.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 17:33

Bij mensen komt het volgens mij enkel voor als ze een hele lage weerstand hebben, dus vaak in combi met aids.

Mijn konijntje heeft het ook gehad en die is nu wel terug ok zonder medicatie. Maar kan natuurlijk altijd een terugval krijgen.

Denk dat het bij andere dieren wel zeldzaam is.

Hopelijk is je kat snel beter.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:44

Hoe gaat het vandaag met de patient?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 11:10

De patiënt gaat langzaam wat vooruit :)
Gister zat er al wat meer beweging in de achterpootjes, en nu zit er zodanig meer kracht in een achterpoot dat ze er zelfs weer wat mee kan afzetten(kost nog wel veel moeite, paar dagen geleden zat er totaal geen beweging in die achterpoten en waren ze alleen maar slap). Vannacht is ze zelf voor eerst weer uit haar veilige holletje gekropen en heeft ook zelfs wat brokjes gegeten en water gedronken en is weer zelf terug in haar kattenholletje gekomen. Dus dat het vooruitgaat gaat is heel positief denk ik. Nu hopen dat dit doorzet en ze verder opknapt :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:34

Sabri schreef:
Net toch nog even naar de voedsel en warenautoriteit gebeld. Ik kan officiëel een klacht indienen, als ze meer klachten krijgen gaan ze er mogelijk naar kijken. Alleen had deze man wel een punt; die E.Cuniculi schijnt ook in wilde muizen te kunnen zitten -O-

Ik val zomaar binnen in je topic.
De kans dat jou kat een wilde muis heeft gegeten is natuurlijk wel nihil.

Ik wil je veel sterkte wensen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:26

Gelukkig dat het weer iets beter gaat, ik blijf duimen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:29

Hoe gaat het nu?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:46

Ik vraag me steeds af hoe het nu met je kat gaat....

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 23:57

Ik ook, hoop dat de stijgende lijn doorgezet heeft?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 11:44

Hallo, sorry voor mijn wat trage update. Door wat omstandigheden ben
ik wat druk geweest om eerder tijd vrij te kunnen maken voor een uitgebreidere update. In ieder geval fijn te lezen dat jullie nog steeds geïnteresseerd zijn in mijn poezekind :)
Het gaat met Zenda heeeeel langzaam iets vooruit. Er is dus een stijgende lijn zichtbaar al zijn het steeds kleine stapjes vooruit.
Zo trof ik haar gisterochtend voor het eerst weer eens aan in de kattenbak. Zelf erheen gekropen, erin gepoept en was nog niet gelukt er weer zelf uit te komen. Helaas lag ze wel bovenop haar keuteltje dus haar buikje weer even schoongemaakt.
Waar ik ook ben achtergekomen is dat ze waarschijnlijk haar blaas niet goed nog onder controle heeft. Ik heb contact gehad met Villa Vacht, een speciale opvang voor verlamde katten en zij legde me uit dat belangrijk is 2 of 3x keer per dag haar blaas te legen. Dus nu zet ik haar op de bak en duw dan op haar blaas. Sindsdien druppelt ze geen urine meer. Het schijnt belangrijk te zijn dit te doen omdat als ze hersteld en je leegt haar blaas niet op tijd de blaas mogelijk nooit meer onder controle kan komen.Ook smeer ik voor de zekerheid de drukpunten van de achterpoten in met vaseline, want risico van schuiven over kleedje is dat ze mogelijk schuifwondjes kan gaan ontwikkelen. Ook was ik soms haar achterwerkje met wat babyshampoo.
Daarnaast wordt de kat steeds slimmer in bedenken hoe ze haar
medicijnpilletjes en drankjes kan tegenhouden. Als ze me ziet gaat ze haar voorpoten zo strekken en tegen mijn handen aanduwen dat ik niet meer bij haar kop kan :')
Haar complete verlamming is weg, enkel haar staart is nog verlamd. De rest komt de kracht steeds meer in terug. Voorkant en voorpoten zijn sterk genoeg dat ze zelf weer kan verplaatsen! En ook zelf weer naar eten en drinken bak kan, al is het nog wel een soort kruipen.
Na overleg met Villavacht de tip gekregen te oefenen met lopen. Dus dat ga ik nu proberen, steeds klein stukje. Ze zet haar achterpootjes al wel weer neer alleen mist nog de kracht en coördinatie om het goed te doen.
Daarnaast wordt haar dexamethason nu wat verlaagd, want hoge dosering mag max 2 weken. Eigen dierenarts had recept naar mijn eigen apotheek gestuurd. Ik wist niet dat mensenapotheek ook dierenrecepten deed, apotheker was heel aardig en zocht goede medicijn uit voor de kat! Dat gister opgehaald en nu maar blijven hopen dat de stijgende lijn zich voortzet! Hier nog een fotootje van Zenda van deze ochtend;
Afbeelding

PS; Zenda is ooit vreselijk mager gevonden op straat door een politieagent, ik heb haar destijds met een jaar oud geschatte leeftijd uit het asiel gehaald. Inmiddels heb ik haar nu zeven jaar. Het kan dus wel zijn dat ze via muizen besmet is, toch schijnt die E.Cuniculi veel meer in rauwe konijnvlees te zitten(meer dan de helft van de konijnen draagt deze parasiet/spore). Zenda's lievelingsmenu was rauw konijn, daar heeft ze ruim vijf jaar zeker wel paar keer per week en vaak ook iedere dag van gegeten!. Nu dus niet meer, en zoek nu ook naar wat ze ook lekker vindt, zo krijgt ze nu natural health graanvrije brokjes en schesir/almo nature blikjes. Ik ben nog aan zoeken welke smaak ze echt lekker vindt, daarnaast nog herstelvoer van AD/Royal Canin wat ik extra bijgeef.
Bedankt voor het lezen weer en fijn weekend allemaal!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:51

Dank je voor je update. Ook wel interessant wat er allemaal bij komt kijken. En handig van die organisatie, die geven blijkbaar nog veel info die je DA nog niet had.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:22

Fijne update, die spierkracht komt snel weer als ze zo door gaat :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:12

Fijn die update! Onze tia-kat was ook op haar voorpoten na verlamd en trok zich met haar poten door de kamer. maar ze is daarvan helemaal hersteld, al bleef ze wel in een lichte boogvorm lopen.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:52

Goed te zien dat er langzaam vooruitgang is. Wat je zou kunnen doen is haar in een warm water badje laten oefenen met lopen. Bandje onder haar buik door waarmee je haar om hoog houdt zodat ze met haar pootjes gaat peddelen in het water. Dan kan ze onbelast haar pootjes weer gaan gebruiken.