Rechten gekochte "doodzieke" hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:34

http://www.doggo.nl/artikelen/hondenspo ... ndensport/

Hoopers is een soort behendigheid zonder sprongen en hoge toestellen zoals de schutting en de kattenloop. Dus niet zo belastend voor de hond.
Is daardoor ook geschikt voor jonge honden, of oudere honden of (licht) geblesseerde honden.

Ik heb al mijn leven lang stamboomloze honden (kruisingen) en ze zijn allemaal oud geworden. Mijn rottweiler kruising heeft op haar achtste beide kruisbanden gescheurd/meniscus verbrijzeld. Dat komt veel voor bij Rottweilers en heeft niets met wel of geen stamboom te maken.
Het is altijd verstandig om goed te kijken naar de fokker waar je je pup vandaan haalt, maar de stamboom is daarbij echt niet zaligmakend.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:43

Anoniem schreef:
Sorry twee honden, 2500 euro per stuk betaald met stamboom en zie het resultaat. Stamboom zegt niet alles.

Stamboom zegt helemaal niets, het is een bewijs van afstamming van de hond. Maar het biedt nul garanties voor de toekomst, ik begrijp niet dat sommige mensen dat blijven denken. Een stamboom heeft enkel de toegevoegde waarde dat je weet wat er achter zit zodat je naar eer en geweten een combinatie kan maken. Wij hadden een paar jaar geleden een fokster in het ras die een combinatie maakte waarvan we (nouja, eigenlijk iedereen die een beetje in het ras zat behalve zijzelf) zeiden "nou, het zal me niet verbazen als daar EP uit komt". En verdomd, meerdere pups uit die combinatie bleken op een gegeven moment aanvallen te krijgen. Die stamboom is niet heilig, die stamboom zegt níets over de gezondheid van de pups. Die stamboom kon ons alleen wél vertellen dat er een aardig risico op EP was. Een beetje goeie fokker had deze combi overigens ook nooit gemaakt.

Het is géén garantie, géén bewijs van gezondheid. Het is een bewijs van afstamming en daarmee zou je misschien, met een beetje mazzel, een heel klein beetje kunnen zeggen over of een combinatie handig is of niet. Maar fok je zonder stamboom, dan weet je op voorhand niet of een combinatie al dan niet verstandig is. Want je weet niets over de gezondheid van de voorouders. En dát is dus, wat mij betreft, de "toegevoegde waarde" van een stamboom.

Maar goed, ik dwaal weer af. Hoe bovenstaand juridisch standhoudt weet ik verder ook niet..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:17

Neej schreef:
Anoniem schreef:
Sorry twee honden, 2500 euro per stuk betaald met stamboom en zie het resultaat. Stamboom zegt niet alles.

Stamboom zegt helemaal niets, het is een bewijs van afstamming van de hond. Maar het biedt nul garanties voor de toekomst, ik begrijp niet dat sommige mensen dat blijven denken. Een stamboom heeft enkel de toegevoegde waarde dat je weet wat er achter zit zodat je naar eer en geweten een combinatie kan maken. Wij hadden een paar jaar geleden een fokster in het ras die een combinatie maakte waarvan we (nouja, eigenlijk iedereen die een beetje in het ras zat behalve zijzelf) zeiden "nou, het zal me niet verbazen als daar EP uit komt". En verdomd, meerdere pups uit die combinatie bleken op een gegeven moment aanvallen te krijgen. Die stamboom is niet heilig, die stamboom zegt níets over de gezondheid van de pups. Die stamboom kon ons alleen wél vertellen dat er een aardig risico op EP was. Een beetje goeie fokker had deze combi overigens ook nooit gemaakt.

Het is géén garantie, géén bewijs van gezondheid. Het is een bewijs van afstamming en daarmee zou je misschien, met een beetje mazzel, een heel klein beetje kunnen zeggen over of een combinatie handig is of niet. Maar fok je zonder stamboom, dan weet je op voorhand niet of een combinatie al dan niet verstandig is. Want je weet niets over de gezondheid van de voorouders. En dát is dus, wat mij betreft, de "toegevoegde waarde" van een stamboom.

Maar goed, ik dwaal weer af. Hoe bovenstaand juridisch standhoudt weet ik verder ook niet..

Hier ben ik het niet mee eens. Hier in NL komt bijvoorbeeld de HD uitslag op de stamboom te staan. Als je fokt met geteste ouderdieren staat de HD uitslag op de stambomen van de pups.
Maar los daarvan spreek je jezelf tegen. Juist omdat je daadwerkelijk weet waar de hond/pup vanaf stamt kun je verder neuzen naar info over deze honden. In de database van de raad van beheer kun je ook de testresultaten van de honden inzien mits er getest is. Helaas nog niet voor (alle) DNA testen(want volgens mij, maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen, zijn er wel DNA testen die ze opslaan.)

Maar een stamboom zegt wel meer dan de afstamming alleen zal je daar zelf voor verder moeten kijken dan alleen het stukje papier/plastic wat je voor je hebt liggen.

Dat een stamboomhond niet oer definitie gezonder is, is een feit. Helaas is bij bijna alle rassen het geval stamboom x stamboom =stamboom . En daar worden honden echt niet gezonder van. Alleen goede fokkers en goede rasverenigingen zetten zich in voor goede fokkerij. Maar helaas zien mensen nogal snel “dollar tekens” en is het alleen maar leuk om lekker ongetest te fokken. Zelfs bewust met “zieke” ouderdieren fokken word gedaan. Stamboom en stamboomloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:24

Neej schreef:
Anoniem schreef:

Juridisch vind ik niet belangrijk maar wel een hele duidelijke uitleg en dat vind ik waardevol, dank je wel. Verder ben ik ( zijn wij ) heel gelukkig met onze honden dus voor mij is er geen probleem.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:44

kiwiwitje schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. Hier in NL komt bijvoorbeeld de HD uitslag op de stamboom te staan. Als je fokt met geteste ouderdieren staat de HD uitslag op de stambomen van de pups.
Maar los daarvan spreek je jezelf tegen. Juist omdat je daadwerkelijk weet waar de hond/pup vanaf stamt kun je verder neuzen naar info over deze honden. In de database van de raad van beheer kun je ook de testresultaten van de honden inzien mits er getest is. Helaas nog niet voor (alle) DNA testen(want volgens mij, maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen, zijn er wel DNA testen die ze opslaan.)

Maar een stamboom zegt wel meer dan de afstamming alleen zal je daar zelf voor verder moeten kijken dan alleen het stukje papier/plastic wat je voor je hebt liggen.

Dat een stamboomhond niet oer definitie gezonder is, is een feit. Helaas is bij bijna alle rassen het geval stamboom x stamboom =stamboom . En daar worden honden echt niet gezonder van. Alleen goede fokkers en goede rasverenigingen zetten zich in voor goede fokkerij. Maar helaas zien mensen nogal snel “dollar tekens” en is het alleen maar leuk om lekker ongetest te fokken. Zelfs bewust met “zieke” ouderdieren fokken word gedaan. Stamboom en stamboomloos.

Een stamboom is een afstammingsbewijs, geen gezondheidsgarantie en dat was m'n punt. Ja je kunt hartstikke fijn HD uitslagen opzoeken bij de raad, maar HD A x HD A (en dat een paar generaties achter elkaar) geeft geen garantie op een pup met goeie heupen. En dat geldt voor heel veel aandoeningen. We testen namelijk vooral op klinisch beeld en veel minder op DNA. Binnen mijn ras zijn er voor geen van de bekende aandoeningen überhaupt al markers bekend. Dus nee, ik hecht aan mijn stambomen niet méér waarde dan alleen "afstammingsbewijs".

Dat je er een soort risicoanalyse mee kunt maken, ja, dat ben ik tot op zekere hoogte met je eens. Je kunt idd neuzen naar gezondheidsuitslagen van voorouders en daar kun je best wel wat van aflezen ja, zie mijn anekdote over die EP combinatie. Maar je kunt gewoon meestal níet klakkeloos zeggen "alle voorouders op de boom zijn vrij dus mijn hond gaat het niet krijgen". Niet zolang er geen markers beschikbaar zijn. Daarbij geeft de raad aan de meeste rassen ook gewoon bomen uit bij combi's met ongeteste ouders..

En hou me ten goede, ik ben heel erg pro stambomen hoor, maar dan níet als "gezondheidsgarantie", en wél als "het verleden van mijn honden". En idd, de raad zou er goed aan doen om de stamboeken gereguleerd open te gooien zodat het mogelijk is om af en toe wat nieuws in te kruisen ;)

@Gast4901 graag gedaan :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:41

Bij de Jack Russells is er een DNA test op lensluxatie. Die doen we dan ook, en uit de ouders die vrij zijn kunnen pups het ook niet krijgen. Ik heb mijn pupkopers wel verteld dat lensluxatie ook bijv door trauma kan ontstaan, en dat zelfs eem dna mutatie mogelijk is, maar dat wij testen wat op dit moment bekend is

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:10

Neej schreef:
kiwiwitje schreef:

Een stamboom is een afstammingsbewijs, geen gezondheidsgarantie en dat was m'n punt. Ja je kunt hartstikke fijn HD uitslagen opzoeken bij de raad, maar HD A x HD A (en dat een paar generaties achter elkaar) geeft geen garantie op een pup met goeie heupen. En dat geldt voor heel veel aandoeningen. We testen namelijk vooral op klinisch beeld en veel minder op DNA. Binnen mijn ras zijn er voor geen van de bekende aandoeningen überhaupt al markers bekend. Dus nee, ik hecht aan mijn stambomen niet méér waarde dan alleen "afstammingsbewijs".

Dat je er een soort risicoanalyse mee kunt maken, ja, dat ben ik tot op zekere hoogte met je eens. Je kunt idd neuzen naar gezondheidsuitslagen van voorouders en daar kun je best wel wat van aflezen ja, zie mijn anekdote over die EP combinatie. Maar je kunt gewoon meestal níet klakkeloos zeggen "alle voorouders op de boom zijn vrij dus mijn hond gaat het niet krijgen". Niet zolang er geen markers beschikbaar zijn. Daarbij geeft de raad aan de meeste rassen ook gewoon bomen uit bij combi's met ongeteste ouders..

En hou me ten goede, ik ben heel erg pro stambomen hoor, maar dan níet als "gezondheidsgarantie", en wél als "het verleden van mijn honden". En idd, de raad zou er goed aan doen om de stamboeken gereguleerd open te gooien zodat het mogelijk is om af en toe wat nieuws in te kruisen ;)

@Gast4901 graag gedaan :)

Nee niet als gezondheidsgarantie maar die garantie heb je nooit. Voor mijn ras zijn er wel DNA testen beschikbaar voor een aantal aandoeningen. Deze staan nog niet in de database maar dat is wel iets waar de RvB mee bezig is.

HD en ED zijn hoe je het ook doet nooit garanties op te geven aangezien ze multifactorieel zijn. Dus al zouden ze genetisch vrij zijn( heupluxatie is bijv al dna te testen) is dat nog steeds geen garantie dat er geen HD van komt. En ook honden met HD A kunnen gewoon drager en lijder zijn van heupluxatie. Garanties mbt gezondheid heb je nooit maar je kan wel degelijk vanaf de stamboom gaan uitpluizen wat er in de lijnen voorkomt.
Maar daar geld ook bij, dat als rasverenigingen zich inzetten voor gezondheid, en dat doen ze lang niet allemaal, een hoop aandoeningen heel erg terug te dringen zijn!

Helemaal in de “wondere wereld” van facebook tegenwoordig. Ik ben lid van een van de groepen van mijn ras. Daar hebben we het regelmatig over lijnen en problemen. Bijvoorbeeld dat bij “hond a” in verschillende nesten PL tot uiting is gekomen.
Dat van hond B bekend is dat 9/10 pups allergieen hebben en dat van hond C bekend is dat er veel gebitsproblemen komen.
Dingen die je dus kan weten door de namen eens op te zoeken gewoon via facebook. Of fokkers van deze honden. Stamboom zelf kan nooit een gezondheidsbewijs zijn. Want bij teveel rassen is het gewoon stamboom x stamboom = stamboom.
MAAR, als je bijvoorbeeld kijkt naar de Amerikaanse stafford, dan krijg je bij een hond alleen een stamboom als beide ouders deze hebben en beide ouder ataxia vrij getest zijn. In dat geval zegt stamboom wel degelijk iets over de gezondheid zonder dat je er verder moeite voor hoeft te doen.
Maar juist dat je een stamboom, en dus afstammingsbewijs, weet je waar de hond vandaan komt en kun je uitpluizen wat je tegen komt. Nee geeft geen garanties, maar dat geeft testen op HD ook niet..

beatje

Re: Rechten gekochte "doodzieke" hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:45

.Een stamboom of afstammingsbewijs is geen volledige garantie voor een gezonde hond.Dat verteld een goede fokker er ook bij.Maar er is tenminste geprobeerd een hond te fokken met zo'n min mogelijke erfelijke aandoeningen.Doordat de fokker bewust bezig is met wat hij produceert zijn ze ook aanspreekbaar bij erfelijke fouten of andere problemen.Wat wel waar is dat er onder stamboom fokkers ook rotzakken zitten.Zag er nu toevallig ene die in nederland uit de club gezet is wegens wanpraktijken en zich wel in de club in belgie mag aansluiten.Dus de belg die dit ras wil en via de rasvereniging een pup koopt koopt daar gewoon bij een beunhaas :-(

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:56

beatje schreef:
.Een stamboom of afstammingsbewijs is geen volledige garantie voor een gezonde hond.Dat verteld een goede fokker er ook bij.Maar er is tenminste geprobeerd een hond te fokken met zo'n min mogelijke erfelijke aandoeningen.Doordat de fokker bewust bezig is met wat hij produceert zijn ze ook aanspreekbaar bij erfelijke fouten of andere problemen.Wat wel waar is dat er onder stamboom fokkers ook rotzakken zitten.Zag er nu toevallig ene die in nederland uit de club gezet is wegens wanpraktijken en zich wel in de club in belgie mag aansluiten.Dus de belg die dit ras wil en via de rasvereniging een pup koopt koopt daar gewoon bij een beunhaas :-(

Er zijn een paar best grote stamboomfokkers die ellende verkopen hoor. Een daarvan heeft die kennel die al een paar keer afgefikt is (moerdijk)
En in brabant zit ook een grote. Die buiten zn eigen kennelfok ook zn honden zonder kennelnaam op een ander adres fokt. Met honden van beide fokkers is ook veel mis over het algemeen. En ook daar is dus een stamboom ''handig'' voor. Want dat heeft niks meer te maken met ''risico'' , daar ga je gewoon niet heen. Maar dat is ook een groot probleem. Veel mensen kopen maar wat en komen er daarna achter dat t bende is.

Helaas is het met de rasverengingen ook vrij slecht gesteld naar mijn mening. Bij sommige krijg ik gewoon al de kriebels van hun VFR..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:16

kiwiwitje schreef:
En in brabant zit ook een grote. Die buiten zn eigen kennelfok ook zn honden zonder kennelnaam op een ander adres fokt. Met honden van beide fokkers is ook veel mis over het algemeen. En ook daar is dus een stamboom ''handig'' voor. Want dat heeft niks meer te maken met ''risico'' , daar ga je gewoon niet heen. Maar dat is ook een groot probleem. Veel mensen kopen maar wat en komen er daarna achter dat t bende is.

Over zo'n fokker spreek ik dus ook.Laat broer op zus zitten en verkoopt de pups via een particulier dan zonder stamboom.Twee nesten in een jaar bij de zelfde hond ,tweede nest word ook zonder stamboom verhandelt bij partikulier.En wat ze dan met stamboom fokt is ook niet fraai.
Het jammere is dat ze dan via Belgie gewoon haar praktijken kan voortzetten.
Dus bij het kopen van een hond komt best veel uitzoek werk.Wij zijn naar rasdagen geweest verschillende fokkers bezocht ,gemaild,gebeld en veel gegoogeld en bijna een jaar gewacht.Maar we hebben nu ook wel wat mooi's en gezond rondlopen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:18

beatje schreef:
kiwiwitje schreef:

Over zo'n fokker spreek ik dus ook.Laat broer op zus zitten en verkoopt de pups via een particulier dan zonder stamboom.Twee nesten in een jaar bij de zelfde hond ,tweede nest word ook zonder stamboom verhandelt bij partikulier.En wat ze dan met stamboom fokt is ook niet fraai.
Dus bij het kopen van een hond komt best veel uitzoek werk.Wij zijn naar rasdagen geweest verschillende fokkers bezocht ,gemaild,gebeld en veel gegoogeld en bijna een jaar gewacht.Maar we hebben nu ook wel wat mooi's en gezond rondlopen.

Maar dat zal snel geweten zijn bij de andere fokkers. Als je voordat je een pup koopt een beetje rondbelt en je informeert dan weet je wel waar je wel en niet moet zijn en kan je een aantal (uiteraard niet alle) valkuilen ontwijken. Bij fokkers die zonder stamboom werken is het een beetje ronddwalen in de mist.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:05

beatje schreef:

Hier in NL mag dat indd niet om broer op zus te zetten bijv. dan krijg je geen stamboom. Alleen wat ze dus nu gedaan hebben in 'mijn' ras;
Hond A is pikzwart, pikzwarte lijnen maar blauw dragend. Dochter van hond A (noemen we even hond B) is ook drager van Blauw.

Hond A X Hond B (dus papa X dochter) = Zwarte, vermoedelijk blauw dragende pups, EN blauwe pups.
Een van die pups is reu, komt dus uit volledig zwarte lijnen(ben tot ergens 1960 geloof ik terug gegaan en t blijft zwart en brindle)
Reu word naar NL geimporteerd. En word daar gewoon ingezet. Want volgens de FCI mag inteelt wel. (zelfs dus zo dichtbij)

Sclimpre schreef:
Maar dat zal snel geweten zijn bij de andere fokkers. Als je voordat je een pup koopt een beetje rondbelt en je informeert dan weet je wel waar je wel en niet moet zijn en kan je een aantal (uiteraard niet alle) valkuilen ontwijken. Bij fokkers die zonder stamboom werken is het een beetje ronddwalen in de mist.

Tuurlijk, dat is helemaal niet zo moeilijk. Maar helaas doen veel mensen te weinig onderzoek voor ze iets aankopen. Onze FB pagina staat vol met ''ellende'' van bepaalde fokkers. Je hoeft alleen maar de kennelnaam of woonplaats in de zoekfunctie te knallen en je krijgt pagina's ellende. En toch zien we regelmatig berichten voorbij komen dat er toch bij die fokkers gekocht is en hondje ziek is..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:27

dees_daan schreef:
Er zijn wel degelijk zaken geweest waarbij een particuliere fokker aan het kortste eind trok.
Als jij 6 pups hebt en je verkoopt ze voor €5-600 per pup dan is dat gewoon handel. Als het een oepsnestje is en vermeld is dat dit zo is en de pups voor €200 weg gaan is het een ander verhaal maar de meeste pups gaan voor dik geld weg en als er dan iemand terugkomt kon de fokker er niks aan doen.. dat is stierenpoep want als er niet getest is neem je een risico en bij bewust dekken weet je dat.

De fokker kan bewijzen dat hij er alles aan gedaan heeft om erfelijke gebreken te voorkomen als er getest is, als dat niet zo is kan dit niet bewezen worden en zou ik daar wel mee verder gaan als het echt ernstig is en de fokker niet thuis geeft.

Dit kun je ook gebruiken om de "fokker" te waarschuwen dat, als hij/zij doorgaat met vermeerderen van zieke dieren, er vroeg of laat een serieuze schadeclaim van een koper te verwachten is. :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:33

Maar dan moet er wel eerst iemand melden dat er een probleem is. Voor zover ik het uit het verhaal kan opmaken weet de fokker nog van niets. Het kan best zijn dat de fokker er zich niet van bewust is dat de ouderdieren niet geschikt zijn om mee te fokken. Er zijn veel mensen die denken dat teef van een ras + reu van hetzelfde ras = goede raspups. En zichzelf slim vinden dat ze maar een schijntje betaald hebben voor de dekking.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:36

Sowieso snap ik niet dat de fokker nog van niets weet. Dat een hond een weekje kreupel loopt ivm mogelijke groeipijnen, dat kan nog..
Maar 8 maanden is gewoon veel en veel te lang en dan kun je er de donder op zeggen dat er iets ernstig fout zit.

Ik kweek zelf af en toe een nestje valkparkieten. Totaal anders, maar als er iets met een door mij gekweekte vogel blijkt te zijn dat mogelijk is aangeboren, dan wil ik dat weten en desgewenst ook financieel een steentje bij dragen om ervoor te zorgen dat het leven van de vogel zo goed mogelijk blijft. Als kweker/fokker eindigt je verantwoording imo niet bij de deur.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:46

Nouja ik ga niet zomaar de fokker steeds lastig vallen. Zo ben ik niet ingesteld

Ja ze is kreupel. Maar wat moet de fokker daar precies mee doen? Als mijn paard kreupel was op 2 jarige leeftijd ga ik de fokker er ook niet lastig mee vallen

Fokker is inmiddels op de hoogte gebracht. Ik maak vanmiddag een afspraak voor röntgenfotos bij een orthopeed. Mocht ze geen ED hebben word de hele linkerpoot op de foto gezet

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:47

Als mijn paard op zo'n jonge leeftijd zo lang kreupel was, zou ik wel degelijk aan de fokker vragen of het iets erfelijks kan zijn. Dat heeft niets met lastig vallen te maken maar met zorgen en lijfbehoud van je dier.
Heb je dan al die maanden geen contact met de fokker gehad? Wil die niet weten hoe het met haar gaat?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:53

Oke. Nee sorry dat is nog nooit in mij opgekomen. Met geen enkel dier.

Ik heb het gekocht en dan is het toch mijn probleem ? Teminste. Zo denk ik dan :o

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:55

Kabayo schreef:

Ik heb het gekocht en dan is het toch mijn probleem ? Teminste. Zo denk ik dan :o

Nee vind ik niet :D Als fokker heb je gewoon de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je fokproduct een zo gezond mogelijke basis mee krijgt.
En als blijkt dat dit aantoonbaar aangeboren is, dan vind ik dat je als fokker ook je steentje moet bijdragen.
(Afgezien van het feit dat de koper natuurlijk ook onderzoeksplicht heeft).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:55

Ah oke.
Weer wat geleerd dus :)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:56

Ik vind het ook apart hoe dat je er over denkt, maar ieder zijn eigen denkwijze daarin.

Ik snap alleen je keuze niet om nu al te roepen dat je geen operaties bij je hond wilt laten doen zonder te weten wat er mankeert en wat de prognoses zijn.
Ik hoop voor jou en de hond dat het allemaal mee blijkt te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:59

Cayenne schreef:
Als mijn paard op zo'n jonge leeftijd zo lang kreupel was, zou ik wel degelijk aan de fokker vragen of het iets erfelijks kan zijn. Dat heeft niets met lastig vallen te maken maar met zorgen en lijfbehoud van je dier.
Heb je dan al die maanden geen contact met de fokker gehad? Wil die niet weten hoe het met haar gaat?

Dat begrijp ik ook niet helemaal. Daarnaast, je bent bekend met de paardenwereld, zit al langere tijd op bokt (oké volgens de OP totaal niet op bokt, wat ik toch ook wel weer een apart puntje aan dit verhaal vind) en er wordt continu op gehamerd; lees je in in het ras voor je een paard van ras x koopt, lees je in over de kwalen die sneller voorkomen of erfelijk zijn bij ras x, dan is het ookwel ietwat naïef om helemaal blind een hondje te kopen.

Maar goed, dat leed is nu geleden.

Wat ik zou doen is de fokker wel op de hoogte stellen met het dringende verzoek om wel de ouderdieren te laten testen en dit ook aan de andere pup-kopers te laten weten, maar verder zou ik me focussen op het 'hoe gaan we het voor dit dier zo aangenaam mogelijk maken en wat kunnen we doen om de kwaliteit van leven te optimaliseren'. Maar ik snap ook niet helemaal goed waarom een hond al 8 maanden kreupelt eigenlijk...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:01

Kabayo schreef:

Dat is wel een hele switch opeens tov de openingspost.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:03

Mensen lezen de helft. Ik moet steeds in herhaling vallen. Word nu wel vervelend zeg.

Maikeltje
Ik wil weten óf ik wat kan. Niet dat ik dat daadwerkelijk ga doen. En ik kan dus niks dus ee gebeurd ook niks. Het topic is dus redelijk op zijn "einde "

Ik denk dat je de verkeerde hebt gequote Rachelle.
En alles wat je nu voor jan met de korts achternaam hebt getypt. Lees het topic eens door. Scheeld mij weer voor de zoveelste keer in herhaling vallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:11

Je kan niet niks.. als er (meerdere) aangeboren afwijkingen zijn is het wel degelijk mogelijk om er verder mee te gaan, stamboom of niet. Zoals al gezegd is, bel het juridisch loket.. De volgorde is alleen niet helemaal fair, ik zou eerst zeker willen wat er is, de fokker een kans geven om hier op in te spelen en dan pas verder kijken naar het juridische gedeelte.
Ik zou de fokker alleen al inlichten om het feit dat je hond nu 11 maand is en de volgende pups er alweer in hadden kunnen zitten. Als niemand iets zegt of doet stopt de fokker ook niet.