Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoniem schreef:Sorry twee honden, 2500 euro per stuk betaald met stamboom en zie het resultaat. Stamboom zegt niet alles.
Neej schreef:Anoniem schreef:Sorry twee honden, 2500 euro per stuk betaald met stamboom en zie het resultaat. Stamboom zegt niet alles.
Stamboom zegt helemaal niets, het is een bewijs van afstamming van de hond. Maar het biedt nul garanties voor de toekomst, ik begrijp niet dat sommige mensen dat blijven denken. Een stamboom heeft enkel de toegevoegde waarde dat je weet wat er achter zit zodat je naar eer en geweten een combinatie kan maken. Wij hadden een paar jaar geleden een fokster in het ras die een combinatie maakte waarvan we (nouja, eigenlijk iedereen die een beetje in het ras zat behalve zijzelf) zeiden "nou, het zal me niet verbazen als daar EP uit komt". En verdomd, meerdere pups uit die combinatie bleken op een gegeven moment aanvallen te krijgen. Die stamboom is niet heilig, die stamboom zegt níets over de gezondheid van de pups. Die stamboom kon ons alleen wél vertellen dat er een aardig risico op EP was. Een beetje goeie fokker had deze combi overigens ook nooit gemaakt.
Het is géén garantie, géén bewijs van gezondheid. Het is een bewijs van afstamming en daarmee zou je misschien, met een beetje mazzel, een heel klein beetje kunnen zeggen over of een combinatie handig is of niet. Maar fok je zonder stamboom, dan weet je op voorhand niet of een combinatie al dan niet verstandig is. Want je weet niets over de gezondheid van de voorouders. En dát is dus, wat mij betreft, de "toegevoegde waarde" van een stamboom.
Maar goed, ik dwaal weer af. Hoe bovenstaand juridisch standhoudt weet ik verder ook niet..
Neej schreef:Anoniem schreef:Sorry twee honden, 2500 euro per stuk betaald met stamboom en zie het resultaat. Stamboom zegt niet alles.
Stamboom zegt helemaal niets, het is een bewijs van afstamming van de hond. Maar het biedt nul garanties voor de toekomst, ik begrijp niet dat sommige mensen dat blijven denken. Een stamboom heeft enkel de toegevoegde waarde dat je weet wat er achter zit zodat je naar eer en geweten een combinatie kan maken. Wij hadden een paar jaar geleden een fokster in het ras die een combinatie maakte waarvan we (nouja, eigenlijk iedereen die een beetje in het ras zat behalve zijzelf) zeiden "nou, het zal me niet verbazen als daar EP uit komt". En verdomd, meerdere pups uit die combinatie bleken op een gegeven moment aanvallen te krijgen. Die stamboom is niet heilig, die stamboom zegt níets over de gezondheid van de pups. Die stamboom kon ons alleen wél vertellen dat er een aardig risico op EP was. Een beetje goeie fokker had deze combi overigens ook nooit gemaakt.
Het is géén garantie, géén bewijs van gezondheid. Het is een bewijs van afstamming en daarmee zou je misschien, met een beetje mazzel, een heel klein beetje kunnen zeggen over of een combinatie handig is of niet. Maar fok je zonder stamboom, dan weet je op voorhand niet of een combinatie al dan niet verstandig is. Want je weet niets over de gezondheid van de voorouders. En dát is dus, wat mij betreft, de "toegevoegde waarde" van een stamboom.
Maar goed, ik dwaal weer af. Hoe bovenstaand juridisch standhoudt weet ik verder ook niet..
kiwiwitje schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Hier in NL komt bijvoorbeeld de HD uitslag op de stamboom te staan. Als je fokt met geteste ouderdieren staat de HD uitslag op de stambomen van de pups.
Maar los daarvan spreek je jezelf tegen. Juist omdat je daadwerkelijk weet waar de hond/pup vanaf stamt kun je verder neuzen naar info over deze honden. In de database van de raad van beheer kun je ook de testresultaten van de honden inzien mits er getest is. Helaas nog niet voor (alle) DNA testen(want volgens mij, maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen, zijn er wel DNA testen die ze opslaan.)
Maar een stamboom zegt wel meer dan de afstamming alleen zal je daar zelf voor verder moeten kijken dan alleen het stukje papier/plastic wat je voor je hebt liggen.
Dat een stamboomhond niet oer definitie gezonder is, is een feit. Helaas is bij bijna alle rassen het geval stamboom x stamboom =stamboom . En daar worden honden echt niet gezonder van. Alleen goede fokkers en goede rasverenigingen zetten zich in voor goede fokkerij. Maar helaas zien mensen nogal snel “dollar tekens” en is het alleen maar leuk om lekker ongetest te fokken. Zelfs bewust met “zieke” ouderdieren fokken word gedaan. Stamboom en stamboomloos.
Neej schreef:kiwiwitje schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Hier in NL komt bijvoorbeeld de HD uitslag op de stamboom te staan. Als je fokt met geteste ouderdieren staat de HD uitslag op de stambomen van de pups.
Maar los daarvan spreek je jezelf tegen. Juist omdat je daadwerkelijk weet waar de hond/pup vanaf stamt kun je verder neuzen naar info over deze honden. In de database van de raad van beheer kun je ook de testresultaten van de honden inzien mits er getest is. Helaas nog niet voor (alle) DNA testen(want volgens mij, maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen, zijn er wel DNA testen die ze opslaan.)
Maar een stamboom zegt wel meer dan de afstamming alleen zal je daar zelf voor verder moeten kijken dan alleen het stukje papier/plastic wat je voor je hebt liggen.
Dat een stamboomhond niet oer definitie gezonder is, is een feit. Helaas is bij bijna alle rassen het geval stamboom x stamboom =stamboom . En daar worden honden echt niet gezonder van. Alleen goede fokkers en goede rasverenigingen zetten zich in voor goede fokkerij. Maar helaas zien mensen nogal snel “dollar tekens” en is het alleen maar leuk om lekker ongetest te fokken. Zelfs bewust met “zieke” ouderdieren fokken word gedaan. Stamboom en stamboomloos.
Een stamboom is een afstammingsbewijs, geen gezondheidsgarantie en dat was m'n punt. Ja je kunt hartstikke fijn HD uitslagen opzoeken bij de raad, maar HD A x HD A (en dat een paar generaties achter elkaar) geeft geen garantie op een pup met goeie heupen. En dat geldt voor heel veel aandoeningen. We testen namelijk vooral op klinisch beeld en veel minder op DNA. Binnen mijn ras zijn er voor geen van de bekende aandoeningen überhaupt al markers bekend. Dus nee, ik hecht aan mijn stambomen niet méér waarde dan alleen "afstammingsbewijs".
Dat je er een soort risicoanalyse mee kunt maken, ja, dat ben ik tot op zekere hoogte met je eens. Je kunt idd neuzen naar gezondheidsuitslagen van voorouders en daar kun je best wel wat van aflezen ja, zie mijn anekdote over die EP combinatie. Maar je kunt gewoon meestal níet klakkeloos zeggen "alle voorouders op de boom zijn vrij dus mijn hond gaat het niet krijgen". Niet zolang er geen markers beschikbaar zijn. Daarbij geeft de raad aan de meeste rassen ook gewoon bomen uit bij combi's met ongeteste ouders..
En hou me ten goede, ik ben heel erg pro stambomen hoor, maar dan níet als "gezondheidsgarantie", en wél als "het verleden van mijn honden". En idd, de raad zou er goed aan doen om de stamboeken gereguleerd open te gooien zodat het mogelijk is om af en toe wat nieuws in te kruisen
@Gast4901 graag gedaan
beatje schreef:.Een stamboom of afstammingsbewijs is geen volledige garantie voor een gezonde hond.Dat verteld een goede fokker er ook bij.Maar er is tenminste geprobeerd een hond te fokken met zo'n min mogelijke erfelijke aandoeningen.Doordat de fokker bewust bezig is met wat hij produceert zijn ze ook aanspreekbaar bij erfelijke fouten of andere problemen.Wat wel waar is dat er onder stamboom fokkers ook rotzakken zitten.Zag er nu toevallig ene die in nederland uit de club gezet is wegens wanpraktijken en zich wel in de club in belgie mag aansluiten.Dus de belg die dit ras wil en via de rasvereniging een pup koopt koopt daar gewoon bij een beunhaas :-(
kiwiwitje schreef:En in brabant zit ook een grote. Die buiten zn eigen kennelfok ook zn honden zonder kennelnaam op een ander adres fokt. Met honden van beide fokkers is ook veel mis over het algemeen. En ook daar is dus een stamboom ''handig'' voor. Want dat heeft niks meer te maken met ''risico'' , daar ga je gewoon niet heen. Maar dat is ook een groot probleem. Veel mensen kopen maar wat en komen er daarna achter dat t bende is.
beatje schreef:kiwiwitje schreef:En in brabant zit ook een grote. Die buiten zn eigen kennelfok ook zn honden zonder kennelnaam op een ander adres fokt. Met honden van beide fokkers is ook veel mis over het algemeen. En ook daar is dus een stamboom ''handig'' voor. Want dat heeft niks meer te maken met ''risico'' , daar ga je gewoon niet heen. Maar dat is ook een groot probleem. Veel mensen kopen maar wat en komen er daarna achter dat t bende is.
Over zo'n fokker spreek ik dus ook.Laat broer op zus zitten en verkoopt de pups via een particulier dan zonder stamboom.Twee nesten in een jaar bij de zelfde hond ,tweede nest word ook zonder stamboom verhandelt bij partikulier.En wat ze dan met stamboom fokt is ook niet fraai.
Het jammere is dat ze dan via Belgie gewoon haar praktijken kan voortzetten.
Dus bij het kopen van een hond komt best veel uitzoek werk.Wij zijn naar rasdagen geweest verschillende fokkers bezocht ,gemaild,gebeld en veel gegoogeld en bijna een jaar gewacht.Maar we hebben nu ook wel wat mooi's en gezond rondlopen.
beatje schreef:Over zo'n fokker spreek ik dus ook.Laat broer op zus zitten en verkoopt de pups via een particulier dan zonder stamboom.Twee nesten in een jaar bij de zelfde hond ,tweede nest word ook zonder stamboom verhandelt bij partikulier.En wat ze dan met stamboom fokt is ook niet fraai.
Het jammere is dat ze dan via Belgie gewoon haar praktijken kan voortzetten.
Dus bij het kopen van een hond komt best veel uitzoek werk.Wij zijn naar rasdagen geweest verschillende fokkers bezocht ,gemaild,gebeld en veel gegoogeld en bijna een jaar gewacht.Maar we hebben nu ook wel wat mooi's en gezond rondlopen.
Sclimpre schreef:Maar dat zal snel geweten zijn bij de andere fokkers. Als je voordat je een pup koopt een beetje rondbelt en je informeert dan weet je wel waar je wel en niet moet zijn en kan je een aantal (uiteraard niet alle) valkuilen ontwijken. Bij fokkers die zonder stamboom werken is het een beetje ronddwalen in de mist.
dees_daan schreef:Er zijn wel degelijk zaken geweest waarbij een particuliere fokker aan het kortste eind trok.
Als jij 6 pups hebt en je verkoopt ze voor €5-600 per pup dan is dat gewoon handel. Als het een oepsnestje is en vermeld is dat dit zo is en de pups voor €200 weg gaan is het een ander verhaal maar de meeste pups gaan voor dik geld weg en als er dan iemand terugkomt kon de fokker er niks aan doen.. dat is stierenpoep want als er niet getest is neem je een risico en bij bewust dekken weet je dat.
De fokker kan bewijzen dat hij er alles aan gedaan heeft om erfelijke gebreken te voorkomen als er getest is, als dat niet zo is kan dit niet bewezen worden en zou ik daar wel mee verder gaan als het echt ernstig is en de fokker niet thuis geeft.
Kabayo schreef:Oke. Nee sorry dat is nog nooit in mij opgekomen. Met geen enkel dier.
Ik heb het gekocht en dan is het toch mijn probleem ? Teminste. Zo denk ik dan
Cayenne schreef:Als mijn paard op zo'n jonge leeftijd zo lang kreupel was, zou ik wel degelijk aan de fokker vragen of het iets erfelijks kan zijn. Dat heeft niets met lastig vallen te maken maar met zorgen en lijfbehoud van je dier.
Heb je dan al die maanden geen contact met de fokker gehad? Wil die niet weten hoe het met haar gaat?