Ras kat op straat of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:38

Elias93 schreef:
[ [url=m/WERP7d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij lopen zo ons rondje :D

Gaaf hoor! Ik zie mezelf zo niet met mijn Bengaal een rondje lopen... die vliegt van links naar rechts, naar boven, naar achteren, en die gaat het ook echt niet leren, de kleine wildebras :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 07:45

Palmera schreef:
troi schreef:
Mijn katten komen buiten zoveel als ze willen. Misschien worden ze plat, zou kunnen, maar dan hebben ze totdat ze plat werden geleefd in vrijheid en dat vinden de katten en ik heel prettig.

Ieder zijn filosofie toch?

Klopt. Maar jouw filosofie is wat egoïstisch te noemen. ;)

Je houd geen zak rekening met diegene die jouw kat aanrijd. Dacht je dat ik dat toen leuk vond? Dacht je dat ik met een fijn gevoel naar bed ging die nacht en de nachten erop? Dacht je dat ik niet heb zitten janken als een klein kind, zó erg vond ik het?
En nee, het interesseerde me niets of het een raskat was of niet. Het gaat mij erom dat ík een dier heb doodgereden wat nu nog vrolijk had kunnen leven als zijn baasje een gezondere filosofie had gehad.

Interessant punt.

Maar als ik moet kiezen tussen het 15/20 jaar ernstig inperken van het levensplezier van mijn katten door ze in huis op te sluiten of misschien verdriet bij jou voor een week dan gaat het levensplezier van mijn katten voor. Dat vind ik juist niet egoïstisch. Naar mijn mening zou jij, als jij een kattenliefhebber bent tenminste, dat moeten kunnen begrijpen.

Maar zoals eerder gezegd, laten we deze discussie elders voeren. Genoeg topics waarin je je ei kwijt kan :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:19

Palmera schreef:
troi schreef:
Mijn katten komen buiten zoveel als ze willen. Misschien worden ze plat, zou kunnen, maar dan hebben ze totdat ze plat werden geleefd in vrijheid en dat vinden de katten en ik heel prettig.

Ieder zijn filosofie toch?

Klopt. Maar jouw filosofie is wat egoïstisch te noemen. ;)

Je houd geen zak rekening met diegene die jouw kat aanrijd. Dacht je dat ik dat toen leuk vond? Dacht je dat ik met een fijn gevoel naar bed ging die nacht en de nachten erop? Dacht je dat ik niet heb zitten janken als een klein kind, zó erg vond ik het?
En nee, het interesseerde me niets of het een raskat was of niet. Het gaat mij erom dat ík een dier heb doodgereden wat nu nog vrolijk had kunnen leven als zijn baasje een gezondere filosofie had gehad.

In jouw redenering is het dan ook egoistisch een paard in de wei te laten. Want geen enkele omheining is een 100% onneembare vesting als een paard heel erg schrikt. Dan is het ook egoistisch je kind met de fiets naar school te laten rijden. Want een fietser kan fouten maken.
Moeten we paarden dan maar 24/7 in een stal opsluiten? Kinderen thuisonderwijs geven?
Zodat autobestuurders een zorg minder hebben?
Ik vind het net een egoistische keuze om je kat altijd op te sluiten, raskat of HTK kat, maakt niet uit. Baasje is gerust maar de kat heeft maar een heel beperkt leven. Als je op een plek woont waar het niet haalbaar is om een kat buiten te laten (teveel verkeer, moeilijke buren, etc.) is het toch een optie om geen kat te nemen?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:52

Sheran schreef:
Maar dat is toch een beetje de vraag? Laat je je raakt buiten lopen en zit er verschil tussen raskat en HTK-kat?

Ik denk dat er voor sommige wel een verschil is. Een Raskat wordt eerder gestolen en sommige rassen blinken nu niet echt uit in slimheid. Mijn Ragdolls zouden hier binnen een dag verongelukken. Die gaan auto's niet uit de weg, lopen zo de sloot in, komen vast te zitten.

c_alsemgeest

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:59

Voor mij is er geen verschil tussen huiskatten en raskatten... natuurlijk hebben raskatten een iets groter steel-risico in sommige gevallen, maar een auto kijkt niet naar ras als hij er overheen rijdt :')
Ik heb op dit moment raskatten (sphynx en OKH) maar daarvoor een HTK poes en bij allen het zelfde beleid :P

Mijn katten komen niet op straat, wel buiten in een ruime afgeschermde tuin ongeacht het ras, de kosten of de leeftijd.
Ik vind de straat te veel risico's hebben voor mijn katten. En daarbij wil ik mijn buren niet lastig vallen met het feit dat ik voor katten gekozen heb.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:04

Als ik HTK katten had gehad, zouden ze ook niet los mogen. Voor mij persoonlijk maakt het geen verschil, maar voor sommige denk ik wel. Maar dan kom je toch weer uit op de discussie dat ik vind dat katten niet los op straat horen te lopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:37

Toen ik nog in de woonwijk woonde hadden we stroom op de schutting en bleven de katten in de tuin.
Op 1 oudje na, die regelmatig meeliep om de hond(en) uit te laten en ook mee ging naar mijn vriendin om daar in de vensterbank te gaan zitten totdat ik weer naar huis ging.

Nu woon ik buitenaf en heb ik mijn katten ook als muizen/rattenvanger.
Ze mogen naar buiten wanneer ze willen, 1 is echt een jager en graag buiten.
De ander is meer een binnen kat.
Onze nieuwe loopt nog niet buiten, die gaat binnenkort gecastreerd (en gechipt) worden.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:49

Citaat:
In jouw redenering is het dan ook egoistisch een paard in de wei te laten. Want geen enkele omheining is een 100% onneembare vesting als een paard heel erg schrikt. Dan is het ook egoistisch je kind met de fiets naar school te laten rijden. Want een fietser kan fouten maken.
Moeten we paarden dan maar 24/7 in een stal opsluiten? Kinderen thuisonderwijs geven?
Ik vind het net een egoistische keuze om je kat altijd op te sluiten, raskat of HTK kat, maakt niet uit. Baasje is gerust maar de kat heeft maar een heel beperkt leven. Als je op een plek woont waar het niet haalbaar is om een kat buiten te laten (teveel verkeer, moeilijke buren, etc.) is het toch een optie om geen kat te nemen?

@ Sclimpre: Ik neem aan dat niemand zijn paard in de wei zet en zegt "goh ga jij maar lekker uitbreken en over straat rond rennen". Een kat kan ook uit huis ontsnappen en dat is heel anders als dat je zelf de deur open zet. Je kind laat je pas naar school fietsen als de verkeersregels duidelijk zijn en het kind heeft bewezen te kunnen fietsen.. En een kind met een kat vergelijken vind ik een beetje vreemd.. Maar je stuurt ook niet je kind bewust op pad met een fiets met de gedachte "als hij word aangereden heeft hij tenminste nog 5/6/7? jaar vrolijk rond kunnen spelen". Mag ik toch hopen..
En als jij een kat vanaf kitten hebt dan weten ze niet.. Mijn hond heeft ook een beperkt leven, die mag ook niet los door de wijk lopen.. Gek he? Want dan word gezegd dat mijn hond een gevaar is voor het verkeer en omwonenden..

Maargoed ik deel de mening met palmera dat katten niet buiten op straat horen te zwerven ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:59

troi schreef:
Interessant punt.

Maar als ik moet kiezen tussen het 15/20 jaar ernstig inperken van het levensplezier van mijn katten door ze in huis op te sluiten

Ernstig inperken? Minder levensplezier?

Troi, je zegt steeds laten we hier over ophouden, ja heb het al 2x van je gelezen inmiddels en dan ga je er zelf toch nog even je plasje over doen..

Bij buitenaf wonen of boerenbedrijf waar veel ruimte is en weinig kans tot aanrijden vind ik het al heel anders overigens. Daar begrijp ik de muizenvangers volkomen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:11

CharmingS schreef:
Citaat:

@ Sclimpre: Ik neem aan dat niemand zijn paard in de wei zet en zegt "goh ga jij maar lekker uitbreken en over straat rond rennen". Een kat kan ook uit huis ontsnappen en dat is heel anders als dat je zelf de deur open zet. Je kind laat je pas naar school fietsen als de verkeersregels duidelijk zijn en het kind heeft bewezen te kunnen fietsen.. En een kind met een kat vergelijken vind ik een beetje vreemd.. Maar je stuurt ook niet je kind bewust op pad met een fiets met de gedachte "als hij word aangereden heeft hij tenminste nog 5/6/7? jaar vrolijk rond kunnen spelen". Mag ik toch hopen..
En als jij een kat vanaf kitten hebt dan weten ze niet.. Mijn hond heeft ook een beperkt leven, die mag ook niet los door de wijk lopen.. Gek he? Want dan word gezegd dat mijn hond een gevaar is voor het verkeer en omwonenden..

Maargoed ik deel de mening met palmera dat katten niet buiten op straat horen te zwerven ;)

Er is ook niemand die zijn kat buiten laat met de opdracht om onder een auto te lopen :+
En als je op een plek woont waar je kat niet veilig naar buiten kan, waarom dan niet kiezen om geen kat te nemen?
Het is altijd een afweging tussen vrijheid en veiligheid.
En een afweging tussen de gemoedsrust van de eigenaar (of ouder) en de vrijheid van het dier (of het kind).
Wat is er zo vreemd aan de vergelijking met een kind? Je neemt als eigenaar van een dier, of als ouder van een kind, je eigen ongerustheid erbij om de ander zijn vrijheid te gunnen. En dat doe je geleidelijkaan. Je laat ze stap voor stap de wereld ontdekken totdat ze klaar zijn om er zelf op uit te trekken.
Het argument dat ze niet beter weten, daar kan je alles mee proberen goed te praten. Dan zou het ook ok zijn om een paard 24/7 in een donkere stal houden als jet het dan maar doet vanaf dat hij een veulen is. Dat is echt niet mijn idee van dieren te houden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:20

Als ik een kat zou hebben (wat niet gaat gebeuren), zou die in mijn eigen tuin moeten blijven.
Want waarom zou ik een ander opzadelen met kattenpoep in hun tuin?

Om ons heen heeft bijna iedereen een kat. Onze tuin is dus ook openbaar kattentoilet.

Toen ik zwanger was, moest ik met handschoenen aan in de tuin werken, vanwege de kattenpoep van de buurkatten.

Verder kunnen we niet eens onze konijnen en kippetjes eens los laten lopen vanwege de katten
Als je eens een opmerking daarover maakt, krijg je alleen maar commentaar "dat is nu eenmaal de aard van het beestje".

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:43

In onze afgezette tuin.

Hier achter zit nog een veranda van 6x4 waar wij ook allemaal klimmogelijkheden hebben gemaakt, planten om je onder te verstoppen en een volière om op de vogeltjes te loeren (die voor onze katten helemaal niet bang meer zijn.

Genoeg ruimte om achter wapperende blaadjes aan te gaan, om vogeltjes, muisjes en kikkertjes te vangen (helaas)..

Een hoge klimpaal in huis (en Gerbils om naar te kijken)
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat het voor een kat die nooit naar buiten de tuin komt helemaal niet zo slecht leven is hoor.. Het kan echt wel!

foto's zijn gaan draaien..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:23

Sclimpre schreef:
Het argument dat ze niet beter weten, daar kan je alles mee proberen goed te praten. Dan zou het ook ok zijn om een paard 24/7 in een donkere stal houden als jet het dan maar doet vanaf dat hij een veulen is. Dat is echt niet mijn idee van dieren te houden.

Een kat heeft ook als hij binnenshuis gehouden wordt veel meer ruimte dan een paard in een box.
Kromme vergelijking dus.
Als je zou zeggen kat in een bench versus paard in een box zou het al veel meer overeenkomen.
Overigens kun je je kat prima tevreden houden binnenshuis of op jouw terrein, alleen zul je dan wat aanpassingen moeten doen zodat de kat zich niet verveelt en gaat slopen of aanvallen uit frustratie.

Van de (ff tellen...) 12 katten die ik in huis heb gehad, waarvan een deel enkel in een appartement van 30m2 en 45m2 zijn er 2 geweest die echt niet binnen konden blijven, deze 2 zijn dan ook uitgeplaatst naar een boerderij en een huis midden in het bos.
Van die 12 waren er zeker 10 bij de vorige eigenaren gewend om naar buiten te kunnen en/of hadden op straat geleefd.
Op de 2 na die binnenshuis ondanks alle aanpassingen niet konden aarden zijn er nooit problemen geweest met katten die persé naar buiten wilden, gedragsproblemen vertoonden of wat dan ook.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:25

@Troi en Sclimpre: een verstandig katteneigenaar zet zijn tuin af.

Maar dat kost geld en ruimte. Veelal is de straat opschoppen simpeler. ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:26

In een donkere stal ook.. :')
Mijn paard heeft sowieso nooit in een donkere stal gestaan, altijd met uitkijk naar buiten en alleen voor de nacht. Daarna kwam hij of in het land (hele zomer) of op een flinke paddock. Maar... altijd met omheining.. net als de katten. :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:27

Elias93 schreef:
[ [url=m/WERP7d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij lopen zo ons rondje :D

<3

Hier ook, wel minder nu er nog een kat bij is gekomen. Ze hebben ook een ruime afgezette tuin.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:47

Sclimpre schreef:

Ik heb zelf echt een broertje dood aan de zin, ze weten niet beter.

Maar een kat hoeft niet zielig te zijn als het binnen leeft. (nou moet ik zeggen dat ik zelf een tuin of balkon waar ze in/op kunnen wel belangrijk vind.)
Wat iemand al schreef zorg voor genoeg afleiding, soortgenoot, klimmogelijkheden. Speel met ze. Woon je klein zorg dan dat ze in elke kamer mogen komen.

Klimboom, ikea huis en tunnels in de tuin.
Afbeelding
Afbeelding
http://i113.photobucket.com/albums/n231 ... 9utut6.jpg
Verstop plekken
http://i113.photobucket.com/albums/n231 ... 0ijx2t.jpg

Verschillende klimbomen in huis
Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:49

CharmingS schreef:
Zo heb ik een keer gezien dat iemand zijn auto tegen een lantaarnpaal omhoog reed omdat hij uit week voor een kat. Eigenaar nooit gevonden aangezien de kat natuurlijk al lang weg was. Deze meneer mocht zijn auto naar de sloop brengen en de lantaarnpaal vergoeden..

Mensen weten nu eenmaal niet wat hun dieren doen als ze daar geen zicht op hebben..

heb ik ook eens gehad,reed op een dijkje en daar stak een kat over,en in schrik reactie trok ik aan het stuur,waarbij mijn auto aan de slinger ging en eindigde tegen een boom...

Afbeelding

gelukkig reed er iemand achter mij die de deur ontzet heeft en mij uit de auto geschreeuwd heeft,want ik had gezellig mee verbrandt..

kateigenaar is nooit gevonden natuurlijk, de schade voor mij was duizenden guldens schuld... -O-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:53

Ik wilde net zeggen Kimmie... die auto heeft niet alleen een botsing doorgemaakt..
Zo zie je maar, uitwijken voor een kat kan dus levensgevaarlijk zijn..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:54

IMJ schreef:
troi schreef:
Interessant punt.

Maar als ik moet kiezen tussen het 15/20 jaar ernstig inperken van het levensplezier van mijn katten door ze in huis op te sluiten

Ernstig inperken? Minder levensplezier?

Troi, je zegt steeds laten we hier over ophouden, ja heb het al 2x van je gelezen inmiddels en dan ga je er zelf toch nog even je plasje over doen..

Yep ernstig inperken en minder levensplezier. Ik ben van mening dat mijn katten veel gelukkiger zijn als ze hun instincten ongehinderd mogen volgen.

Maar je hebt gelijk over mijn plasjes, daarin blijk ik niet het goede voorbeeld te geven terwijl ik met mijn oproep pretendeer van wel. My bad!

Dus trek ik me terug uit dit topic :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:01

lor1_1984 schreef:
Sclimpre schreef:

Een kat heeft ook als hij binnenshuis gehouden wordt veel meer ruimte dan een paard in een box.
Kromme vergelijking dus.
Als je zou zeggen kat in een bench versus paard in een box zou het al veel meer overeenkomen.
Overigens kun je je kat prima tevreden houden binnenshuis of op jouw terrein, alleen zul je dan wat aanpassingen moeten doen zodat de kat zich niet verveelt en gaat slopen of aanvallen uit frustratie.

Van de (ff tellen...) 12 katten die ik in huis heb gehad, waarvan een deel enkel in een appartement van 30m2 en 45m2 zijn er 2 geweest die echt niet binnen konden blijven, deze 2 zijn dan ook uitgeplaatst naar een boerderij en een huis midden in het bos.
Van die 12 waren er zeker 10 bij de vorige eigenaren gewend om naar buiten te kunnen en/of hadden op straat geleefd.
Op de 2 na die binnenshuis ondanks alle aanpassingen niet konden aarden zijn er nooit problemen geweest met katten die persé naar buiten wilden, gedragsproblemen vertoonden of wat dan ook.

Geen gedragsproblemen vind ik echt niet de norm. Als een dier gedragsproblemen vertoont heb je al een heleboel signalen gemist voordat het zover komt. Eens er gedragsproblemen zijn is het dier al heel ver heen.
Oppervlakte zegt ook niet alles. Ik denk als je dan toch een kat op een beperkt terrein wil houden een klein stukje tuin veel meer biedt als veel m2 binnenshuis. Want daar is er voor een kat toch niet echt veel te beleven, tenzij je veel muizen hebt natuurlijk :)
Onze katten kunnen kiezen tussen binnen en buiten. Ze zijn meestal buiten, zeker in de zomer. 2 15+'ers en tot nutoe nog niet platgereden. De vorige in tegen de 20 geworden, ook altijd mogen kiezen tussen binnen en buiten.
Alle buren op 1 na hebben ook katten, dus dat is geen probleem.
Uiteraard zou ik geruster zijn als ze niet van het terrein afkonden, maar de enige haalbare oplossing die ik tot nutoe gevonden heb is met een draad en een halsband. Met het risico dat ze zichzelf ophangen aan hun halsband.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:02

Tsja... de mijne kunnen hun instincten ook ongehinderd volgen, komen (helaas) soms ook binnen met een vogeltje...
Maar dan wel echt alleen in mijn eigen tuin.
Het heeft me best flink geld gekost in dit huis en het vorige huis om het kat (lees ADHD sphynx met springveren) proof te maken. Maar als ik het er niet voor over had gehad had ik maar geen katten moeten nemen vind ik zelf :Y)

Blijf het gek vinden.
Je gooit je goudvis toch ook niet in de sloot aan de overkant, je hamster bij je buurkinderen op de bank, of je hond bij je buren in de tuin? Waarom mogen katten dan wel andere mensen lastig vallen :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:10

Wel eens gehad dat er gezegd werd door buren dat een hond van mij in hun achtertuin had gepoept, niet gezien maar het moest wel die van mij geweest zijn, :roll: kan niet want ik loop aangelijnd met ze door de straat, voorkant huizen. Ondertussen hebben zij 2 katten los lopen, :') Geloof niet dat zij daar achteraan loopt met een poep zakje

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:16

Bubbel post
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 21-03-18 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:16

IMJ schreef:
Wauw <3 wat een knapperd. Wat is dit voor ras?

Ja hij is zo mooi! Jis (hier op bokt) loopt geloof ik ook zo met haar kat :D

Lees dit nu pas, :j

Heb voor de veiligheid wel een petbuggy, voor als er een vreemde hond aan komt.
Afbeelding

Hier nog een jonkie van rond de 7 maanden
Afbeelding