Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:48

Zoe_97 schreef:
iemand zal toch meldign gemaakt hebben dat daar een wilde kat loops... Ik vindt dat altijd wat, ik ben voorstander van je kat op eigen terrein te houden (ja dat is mogelijk!). Als hier ene hond in de staat looptbreng ik hem ook gewoon naar het asiel, een kat dan mag het asiel hem plots niet meer meenemen volgens jou.... beesten op eigen terreihouden en er is geen probleem.

Daarbij die kosten lijkt me logisch. hier in het lokale asiel is het ook als je een vondeling gaat ophalen betaal je 10 euro per dag dat hij ginder verzorging genoten heeft. Is het dier niet gechipt of geregistreerd betaal je ook eens 50 euro borg, die krijg je terug als je aantoont dat je alles wettelijk in orde gebracht hebt.

Ikvind 10 euro per dag wel veel,want zelfs het volpension van mijn paard kost minder.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:49

Biebz schreef:
Als ze idd zwerfkatten hebben gevangen en die van jou is er per ongeluk tussen gekomen, kunnen ze er niks aan doen.
Juist fijn dat ze je op de hoogte stellen!!

Ik denk dat je nu 2 dingen kan doen.

1. Je kat ophalen. Desnoods in gesprek gaan daar (op een rustige toon! Want zoals je nu over komt dan wordt het geen rustig gesprek en dat gaat niet werken;))
2. Je haalt je kat niet op. Laat het hierbij. Kat zal herplaatst worden en je hoort er niks meer van.

Het asiel zal het niet uitmaken of jij er wel of niet achteraan gaat ;)

Jawel het asiel wil hoe dan ook geld zien. Of als dank voor het ontvoeren van mijn kat, of ik moet er afstand van doen en dat kost nog meer geld zeiden ze. En toen heb ik heel rustig gezegd ik weet even niet meer wat ik moet zeggen dus ik stel voor om op te hangen
F_Orumster jij woont duidelijk in de stad

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:50

Inderdaad ik heb nog nooit een boerderij gezien die volledig omrand is met metershoog gaas en een schrikdraadje hahaha[/quote]


Ik snap dat je een erfkat niet op eigen terrein kan houden...maar dat houd dan wel risico in dat niet al de buren jouw kat kennen en er dus vermoeden kan ontstaan dat het een zwerver is..zeker als het een schuwe kat is...

Jorex

Berichten: 10036
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:50

Van wat ik begrijp is er hier helemaal geen sprake van zwerfkattenvangst, maar gewoon het doelbewust voeren voor 4 weken lang van TS haar schuwe erfkat zodat ze die konden gaan vangen. Ik gok dat als TS deze kat weer ophaalt en loslaat de buren hem binnen de kortste keren weer naar de opvang sturen, omdat de kat hun huis nu associeert met eten. Ik denk dat het voor zowel de kat als TS het beste is dat de kat wordt herplaatst en TS ergens een nieuwe schuwe boerderijkat vandaan haalt voor de muizen. Er zijn genoeg boerderijen met een overschot aan schuwe katten doordat heel veel boeren niet castreren/steriliseren. Bij waar mijn broer een keer heeft gewerkt, liepen soms wel 20 katten rond(inclusief kittens), die gaven de kittens dan gratis weg, maar erg tam zijn die dan niet.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:51

Ik snap dat je kat geen knuffelpoes is. Ze heeft dus ook weinig kans op herplaatsing. Ik zou asiel zelf nog eens bellen en dat uitleggen, kijken of ze daarmee mee kunnen / willen denken.
Maar in de eerste plaats zou ik die buren eens gaan vragen waarom ze voor jouw kat gebeld hebben. Misschien vangt ze bij jou geen muizen maar bij de buren de konijnen / kippen / cavia’s.

soloro

Berichten: 2305
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:52

Dorine92 schreef:
Ik weet nog even niet wat ik ga doen. Sowieso niet betalen want ik vind inderdaad dat ze voor een probleem wat ze zelf gecreëerd hebben geen rekening kunnen sturen. Ik hoor vast wel weer van ze


Dan ben je je kat kwijt :) Tenzij je iets weet te regelen binnen 2 weken.
edit: na 14 dagen is de kat dus van het asiel, dan hoef jij geen afstandkosten te betalen.
Laatst bijgewerkt door soloro op 10-01-18 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:52

Dagmar80 schreef:
Na twee weken mogen ze een opgevangen dier herplaatsen...

En hoe gaan ze een wilde erfkat herplaatsen dan. Ze kunnen hem beter gewoon door mij laten ophalen zoals het hoort en voortaan geen kat meer weglokken van zijn huis

Biebz

Berichten: 5549
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:52

Dorine92 schreef:
Biebz schreef:
Als ze idd zwerfkatten hebben gevangen en die van jou is er per ongeluk tussen gekomen, kunnen ze er niks aan doen.
Juist fijn dat ze je op de hoogte stellen!!

Ik denk dat je nu 2 dingen kan doen.

1. Je kat ophalen. Desnoods in gesprek gaan daar (op een rustige toon! Want zoals je nu over komt dan wordt het geen rustig gesprek en dat gaat niet werken;))
2. Je haalt je kat niet op. Laat het hierbij. Kat zal herplaatst worden en je hoort er niks meer van.

Het asiel zal het niet uitmaken of jij er wel of niet achteraan gaat ;)

Jawel het asiel wil hoe dan ook geld zien. Of als dank voor het ontvoeren van mijn kat, of ik moet er afstand van doen en dat kost nog meer geld zeiden ze. En toen heb ik heel rustig gezegd ik weet even niet meer wat ik moet zeggen dus ik stel voor om op te hangen
F_Orumster jij woont duidelijk in de stad


Is het een optie om rustig met ze on gesprek te gaan en uit te leggen hoe jij het ziet? Maar ook verduidelijking vragen over hoe dit kon gebeuren.
Want dat mis ik in de verhaal.

Zij hebben hun verhaal gedaan. Komt hier en hier opneer en vervolgens heb jij opgehangen?

Mazida
Berichten: 1398
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:53

Ik woon zelf op een boerderij, maar vind dat TS van een mug een grote olifant maakt. Ze kan haar erfkat ook gewoon een halsband omdoen met daaraan naam en adres. Dan zien de medewerkers van het asiel/dierenambulance ook wel dat het beest een eigenaar heeft. Ook op het platteland is de overlast van zogenaamde erfkatten groot. Meestal zijn de dieren niet gecastreerd/gesteriliseerd en gechipt. Zo eten ze ook veel beschermde vogels op naast de muizen. Er lopen veel projecten deze dieren te castreren en vervolgens terug te zetten. Dat is diervriendelijker dan dat een jager ze afschiet. Nu is ontdekt dat de kat van TS is gechipt en kan ze hem gewoon terughalen. Niet meer dan normaal dat TS daar een vergoeding voor moet betalen.
Laatst bijgewerkt door Mazida op 10-01-18 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:53

IKbenEllen schreef:
Ik snap dat je kat geen knuffelpoes is. Ze heeft dus ook weinig kans op herplaatsing. Ik zou asiel zelf nog eens bellen en dat uitleggen, kijken of ze daarmee mee kunnen / willen denken.
Maar in de eerste plaats zou ik die buren eens gaan vragen waarom ze voor jouw kat gebeld hebben. Misschien vangt ze bij jou geen muizen maar bij de buren de konijnen / kippen / cavia’s.

Neehoor ik heb zelf cavia's konijnen kippen daar kunnen ze zo bij als ze dat willen

soloro

Berichten: 2305
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:54

Dorine92 schreef:
Dagmar80 schreef:
Na twee weken mogen ze een opgevangen dier herplaatsen...

En hoe gaan ze een wilde erfkat herplaatsen dan. Ze kunnen hem beter gewoon door mij laten ophalen zoals het hoort en voortaan geen kat meer weglokken van zijn huis


Ik werk zelf in een asiel en wilde erfkatten kunnen gewoon herplaatst worden, al dan niet op een boerderij/manege en sommige zijn binnen 2 weken behoorlijk tam te krijgen :)

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:54

Wat ik begrijp is dat ze meerdere katten gevangen hebben.
Dus waarschijnlijk waren er zwervers die voor overlast zorgden,hebben ze gevoerd en is de kat van TS zo 'toevallig' op het eten afgekomen en meegevangen geweest met de zwervers.

Het was aan het asiel om bij vangst te controleren of er gechipte katten tussen zaten,indien ja,hoeven die toch niet mee,maar gewoon ter plekke terug vrijlaten,want het is hun woonplek.

Biebz

Berichten: 5549
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:54

Dorine92 schreef:
No_No schreef:
Van wie hebben ze dan de melding gehad dat je kat daar liep? In de buurt van woningen? Lijkt mij sterk dat een asiel zomaar rond rijdt op een landelijke plek en jouw kat ziet lopen en besluit het te vangen..

Ik denk dat je kat bij iemand om het huis/stal/ land heeft "gezworven" en dat het na melding gevangen is.

Klopt dat heeft iemand uit de buurt gedaan maar wat ik begreep hebben ze meerdere katten gevangen


Dit kwam op Mij over alsof ze wel zwerfkatten wouden vangen en per ongeluk jou kat erbij hadden gevangen.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:56

Dorine92 schreef:
En nogmaals voor de andere reacties.. van houden van is geen sprake. Wat cowboy55 zegt het is een schuwe erfkat die nooit maar dan ook nooit een huis binnen zou komen of die je zou aaien. Veel mensen snappen hier niks van want die wonen in een rijtjeshuis met allemaal truttekatjes die geborsteld worden en de hele dag voor de verwarming of op schoot liggen te pitten


Wow -O-


Ben ik blij voor die kat dat hij ergens anders is.

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:56

Als je je kat überhaupt niet los buiten laat lopen heb je dit probleem niet en hebben andere ook geen last van jouw kat met zijn poep. Fijn in eigen tuin houden is er niets aan de hand.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:57

Goh ik vind het wel een interessante kwestie eerlijk gezegd!

Zou eerst wel eens met de beller willen praten om er achter te komen waarom ze het dier precies meegenomen hebben. Zag hij er uit als een zwerfkat? Was hij ziek / gewond / ondervoed?

Als van dat alles geen sprake is dan lijkt een "Oeps we hebben uw kat zowat van zijn eigen erf gevangen, excuses" meer op zijn plaats dan een "hier heeft u de rekening voor het ontvoeren van uw kat".

Ik zou ook in gesprek gaan met de mensen die de melding hebben gemaakt, want ik neem aan dat zij het asiel ingeschakeld hebben. Ik zou willen weten waarom ze dat gedaan hebben. En ik zou willen weten of zij hem zijn gaan voeren en ze beseffen dat ze het dier daarmee van huis weggelokt hebben?

En dat ze daarmee moeten stoppen als je hem terug haalt.

Dagmar80

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:58

@Dorine92: Hoe het precies gegaan is kan ik moeilijk beoordelen met alleen jouw kant van het verhaal, dat het apart klinkt weet ik wel. Al snap ik ook wel dat jouw blijkbaar niet erg tamme kat voor een zwerver aangezien is... Wellicht dat daarom besloten is dat een bandje omdoen niet noodzakelijk was. Je kat blijkt gechipt, is dus géén zwerfkat, duidelijk. Ze bellen jou, logisch, maar jij bent vooral verontwaardigd en staat daar nog steeds niet op de stoep voor je kat?

Wat wil je nou bereiken met afwachten dan? Geef je niet juist de indruk dat je je kat niet terug wilt? Wil je je kat wel terug?

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:58

Dorine92 schreef:
Dagmar80 schreef:
Na twee weken mogen ze een opgevangen dier herplaatsen...

En hoe gaan ze een wilde erfkat herplaatsen dan. Ze kunnen hem beter gewoon door mij laten ophalen zoals het hoort en voortaan geen kat meer weglokken van zijn huis


Bespreek dat dan met hen. Niet met ons.
Maak een afspraak, rijd erheen en bespreek de situatie. Ik begrijp dat je niet gehecht bent aan een erfkat, maar het is wel jouw kat en ik vind het persoonlijk wel sneu dat dat dier nu in een hokje zit.
Bedenk wat je wil, bespreek het en onderneem actie.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:58

Lianne schreef:
aha dus ze hebben hem zelf niet eens gevoerd in eerste instantie! Terwijl je zegt dat dat wel gebeurt is en je kat hierdoor weggelopen is van huis.....En daarbij, als hier het asiel of dierenambulance hoort dat er een kat bij iemand komt aanlopen en ze zeggen dat die van niemand is, dan komen ze hem ook halen....heel het verhaal is dus niet zo vreemd als je doet lijken.


Vind ik wel!
Ik heb namelijk ook eens een kat gevonden die mij een zwerver leek.
Dierenambulance is gekomen, heeft als eerste gecheckt op chip. Had hij en bleek in de straat te wonen. Dus weer gewoon losgelaten, en wij hebben zelf contact opgenomen. Bleek dat hij ziek was en al heel oud.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:59

Dorine92 schreef:
Neehoor ik heb zelf cavia's konijnen kippen daar kunnen ze zo bij als ze dat willen

De tuinmeubelen onder schijt dan, weet ik veel. Het was maar een voorbeeld. Ik zou wel willen weten waarom er zoveel moeite gedaan is om een erfkat uit het buitengebied weg te krijgen.
Laatst bijgewerkt door IKbenEllen op 10-01-18 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:59

Ewelle schreef:
Als je je kat überhaupt niet los buiten laat lopen heb je dit probleem niet en hebben andere ook geen last van jouw kat met zijn poep. Fijn in eigen tuin houden is er niets aan de hand.


Het gaat niet om woonwijkjes en tuintjes, maar om een buitengebied, boerderijen en een erf. Lezen.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 16:00

Biebz schreef:
Is het een optie om rustig met ze on gesprek te gaan en uit te leggen hoe jij het ziet? Maar ook verduidelijking vragen over hoe dit kon gebeuren.
Want dat mis ik in de verhaal.

Zij hebben hun verhaal gedaan. Komt hier en hier opneer en vervolgens heb jij opgehangen?

Nee ze hebben verhaal uitgelegd en gezegd dat ik moet betalen en toen zei ik dat vind ik niet terecht want jullie hebben mijn kat zelf weggelokt. En toen zeiden ze ja helaas maar wij moeten ook onze kosten betalen. Dus ik zeg sorry ik kan er ook niks aan doen dat jullie mijn kat hebben weggelokt, wij hebben genoeg kosten. Dus ik ben het er niet mee eens. De kat liep vlakbij zijn huis jullie hebben hem nota bene uit zijn eigen straat weggehaald. Toen zeiden ze er is nog een optie en dat is afstand doen maar dat kost nog meer. Toen zei oké dus eigenlijk bedoel je te zeggen dat ik geen keus heb en sowieso jullie moet betalen voor het ontvreemden van mijn kat? Ja zeiden ze. Toen zei ik sorry maar ik weet echt even niet meer wat ik nu moet zeggen. Dus ik stel voor dat we de telefoon gaan ophangen
En tengeltje11 nee ze zijn gericht met mijn kat bezig geweest hem te lokken dat hebben ze zelf gezegd

Mondy

Berichten: 11896
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:01

Cowboy55 schreef:
Mondy schreef:
Jij laat je kat buiten lopen.. je eigen verantwoordelijkheid. Kat dus halen en betalen ;)
Wees blij dat zij hem gevangen hebben en niet iemand die kwaad in de zin heeft.
Ik snap niet dat je m nog niet opgehaald hebt als ik eerlijk ben.....


Heb je ook maar in aanzet een poging gedaan om het verhaal te lezen voordat je dit schreef? Dat het gaat over een boerderijkat die buiten muizen moet vangen?!


Ja hoor, wees gerust.
Ik zeg niet dat ze m niet buiten moet laten lopen. Ik zeg dat als je dat wel doet je ook weet wat de consequenties zijn en je dus daar naar gaat handelen.

Iemand die een hond los laat lopen en daardoor schade krijgt omdat de hond een fiets ondersteboven loopt betaal je ook.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 16:01

IKbenEllen schreef:
Dorine92 schreef:
Neehoor ik heb zelf cavia's konijnen kippen daar kunnen ze zo bij als ze dat willen

De tuinmeubelen onder schijt dan, weet ik veel. Het was maar een voorbeeld. Ik zou wel willen weten waarom er zoveel moeite gedaan is om een erfkat uit het buitengebied weg te krijgen.

Dat vraag ik me ook af, de kat is geholpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:01

Dorine92 schreef:
Dagmar80 schreef:
Na twee weken mogen ze een opgevangen dier herplaatsen...

En hoe gaan ze een wilde erfkat herplaatsen dan. Ze kunnen hem beter gewoon door mij laten ophalen zoals het hoort en voortaan geen kat meer weglokken van zijn huis


Tja dat is het nadeel van een kat buiten laten, ze kunnen niet ruiken van wie de kat is. Snap dat je geen bandje om wil doen, maar zonder bandje is t nog lastiger.
Ik zou even rustig nadenken, ik neem aan dat het een principekwestie is, en niet een kwestie van geen geld hebben oid. Aangezien je universitair geschoold bent ;)