Hoelang kan een hond echt alleen zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Hoelang kan een hond echt alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 02:49

Mijn Border collie heb ik bijv gekocht toen ik nog bij mn moeder woonde en haar hondje. Die honden waren niet close en mijn BC erg op mij gericht. Zij is wel 5jr alleen geweest. Daarna kwam er een hondje bij. Daar vond ze eerst niks aan, maar daarna was het prima zo. Ondanks dat hondje erbij, wilden ze beiden toch niet graag thuis achterblijven. Ze deden niks, maakten niks stuk, of gingen niet blaffen etc.

Toen ons hondje overleed, was de BC op 15jr leeftijd plotseling alleen en geheel tegen mijn verwachting in, was ze echt verdrietig. Ik liet haar niet meer alleen en ze was steeds bij me. Toen een hondje erbij gekozen. Ook voor onszelf dat we niet een leeg huis zouden hebben als zij overleed. Ze leefde ontzettend op en is nog nooit zo lief geweest tegen een andere hond. Helaas maar 2 maandjes en toen moesten we haar toch laten gaan.

Ik wilde die kleine wel alleen gaan houden en had vaak het hondje van mn moeder hier, maar we konden het niet. Ze leefde zo op bij het zien van andere honden dat ik ben gaan zoeken en rond vragen. Haar broertje moest herplaatst, dus die kwam op een leeftijd van 6 maanden bij ons met echt al een behoorlijk rugzakje. Dan heb je dus 2 puppy's EN 1 hond met verhaal. Dat is op kleine dingen na, prima gegaan.

Nikass, ze slapen sowieso de hele nacht. Worden 's ochtends wel gelijk met mijn man wakker en slapen dan nog even door met mij samen.
In huis zijn ze behoorlijk rustig en slapen of liggen bij ons. Maar ze hebben ook hun speel momenten. We lopen veel met ze en dan zijn ze sowieso de hele middag of avond wel vertrokken.
Als we eens geen grote wandeling doen of we zijn net weg geweest, spelen we even. In de zomer staat de deur open en kunnen ze zolang we thuis zijn de hele dag de tuin in en uit.

Ook al hebben deze 2 elkaar, ze vinden het echt niet leuk als we weg gaan en zijn wild enthousiast als wij thuiskomen. Ze slapen samen, zijn echt een duo, maar willen echt de aandacht en bij ons zijn. Het reutje met verleden heeft daar wel iets meer last van dan zn zusje.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 07:32

Wij hebben er drie, dus echt alleen zijn ze niet. Twee keer in de week zijn ze wat langer alleen, met de kanttekening dat wij een luik naar de tuin hebben en ze daar een hondentoilet hebben. De rest van de week boffen ze omdat mijn vriend op maandag en vrijdag vrij is en ik op woensdag. De di en do zijn ze wat langer alleen. Meestal gaan we dan direct na thuiskomst even lekker met ze fietsen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 07:49

Palmera schreef:
Ik ben eigenlijk oprecht benieuwd naar bench redenen. Met mijn tuinhonden heb ik die uiteraard niet, maar de honden vroeger bij mijn ouders waren, na enige opvoeding, in de woonkamer zonder problemen als we weg waren. Waarom die bench? En vooral: waarom een een hond leren braaf te zijn in de bench i.p.v braaf te zijn in de woonkamer? Of voor mijn part in de tuin, want ook bij mij in de tuin gelden gewoon regels, hoor! O.a dat IK de planten bij hou. :+

Om te voorkomen dat mijn hele huishouden gesloopt wordt. Ik weet niet hoe jij een hond leert braaf in de woonkamer te zijn als je er niet bent?

Die van ons is vreselijk aan het puberen. Daarnaast is het een Beagle die alles opvreet wat ze tegenkomt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 09:05

Ik heb altijd herplaatsers gehad, afkomstig van het Leger des Heils, een particulier, het asiel en Spanje. Super fijne honden. Alleen de asielhond was (enigszins) een "probleemhond"

Nu wilde ik graag een pup van een specifiek ras. Overigens geen stamboom en een gezond ras met een hoge levensverwachting ;)

Ik gun een herplaatser een nieuwe kans, maar ik kies vooral voor een hond die bij mij past op dat moment. De hond komt namelijk voor het leven en dan is het verstandig om met zorg een keuze te maken.

Ik ben geen fan van een bench. Wij hebben er nu alleen één in de auto. Mijn reu was/is een ontzettende sloper en wij durfden hem nog geen minuut alleen in de auto te laten.
Mijn honden hebben altijd bij alleen zijn het hele huis gehad met achterdeur open naar de tuin. Dit ging zonder noemenswaardige problemen.
Nu woon ik buiten en hebben mijn honden de schuur en tuin als ze alleen zijn. Mijn reu alleen in huis laten is wel een risico, hoewel het inmiddels beter gaat. Niet alleen voor ons huis, maar ook voor hem zelf; hij is namelijk ook geneigd om alles op te eten wat hij sloopt Y)(^)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 10-12-17 09:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 09:06

Graag weer ontopic gaan. Ik heb het topic geopend om te vragen hoe lang jullie honden alleen zijn. Niet of je een herplaatser of een pup moet kopen...

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 09:46

Onze honden zijn regelmatig 7uur alleen (met z'n 3en) thuis. Uitloop in de tuin (afgezet stuk van ong 250m2). Maar de dagen dat ik wel thuis ben, kunnen de honden ook niet overal mee naar toe.

Boodschappen / winkel / nog even koffie ergens, dus ben je ook gauw 3 a 4 uur weg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 09:47

Yenni daar gaat het toch over? Het gaat over een tweede hond erbij nemen als je hond niet alleen kan zijn, en of twee pups dan wijsheid is, en over de mogelijkheid van het gebruik van een bench.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:03

Yenni schreef:
Graag weer ontopic gaan. Ik heb het topic geopend om te vragen hoe lang jullie honden alleen zijn. Niet of je een herplaatser of een pup moet kopen...

Het ligt gewoon heel erg aan de hond. Mijn vorige hond had extreme verlatingsangst en was nooit alleen. Na dat we natuurlijk het een en ander hadden geprobeerd. Maar hij was een hele aangename hond met veel fans en was altijd mee of bij iemand. Doordat iedereen zo gek op hem was kon ik hem altijd wel even bij iemand achter laten of mocht bijna altijd wel mee.
Mijn eerste hond nam het bewaken van het huis super serieus en was daar dan ook druk mee op de momenten dat die niet met me mee was. Maar die kon dan wel weer naar buiten en had altijd voer staan.
Nu is mijn derde hond in mijn leven gekomen. De vorige zijn beide erg oud geworden hoor. Inmiddels helemaal gewend aan overal met mn hond aan te komen. Maar daar houd hij helemaal niet van. Hij maakt graag wandelingen en zijn rondje’s maar niet van al die sociale dingen. Stukje in het openbaar vervoer is prima maar een langere treinreis maakt hem ongeduldig. Dan gaat hij spelen met zijn beer of hele gesprekken met me voeren. Te grappig maar ook een duidelijk signaal. Kortom het ligt ook heel erg aan de hond zelf.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:25

Mijn chihuahua is 4 dagen per week van 9 tot 17 alleen sinds september. Daarvoor was ze dat zelden, toen kon ze mee naar mijn werk en ging ze meestal mee naar vrienden. Nu heb ik een kantoorbaan en kan ze niet mee. Ze ligt heerlijk in de (open) bench of op de bank in een berg dekentjes te maffen en echt niet dat ze mee uit wil als we thuis komen, zeker niet als het slecht weer is. Soms neem ik haar mee in de auto naar t werk (als het weer het toe laat, dus vieze bewolkte frisse dagen) en dan ligt ze daar in een deken te slapen. En dan vindt ze het best leuk als je haar tussen de middag even komt aaien, zolang je maar niet denkt dat ze mee gaat met de lunchwandeling.

De hele avond wordt er met haar gespeeld, geknuffeld, gekroeld en gewandeld, regelmatig slaapt ze in bed strak tegen me aan. Aandacht komt ze niks te kort.

Met een uitlaatservice doe ik haar niet mee vanwege een knietje wat na operatie nog niet goed is en icm grote honden hou ik haar liever zelf in de gaten. Mocht er een buur komen die haar wel af en toe uit wil laten sta ik daar wel voor open

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:27

Onze hond kan prima 8 uur alleen thuis zijn. Niet in de bench maar gewoon los in huis.
Doet niet veel anders dan wanneer we er wel zijn. Voornamelijk uit het raam naar buiten kijken en slapen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:34

Hier precies hetzelfde mjetterd.

Ik wilde dit eigenlijk als pb schrijven maar toch maar hier gewoon:

Mooi hier alle honden die als prinsen en prinsessen behandeld worden en kampen met verschillende gevoelens, gesprekken voeren, in bed slapen. Voor mij is een hond gewoon een hond en moet hij zien te dealen met de situatie zoals hij is. De ene keer de hele dag aandacht en de andere keer een hele dag alleen. Ik zie ook geen verschil tussen beide dagen in zijn gedrag. Gevoelens beschrijven waag ik mij niet aan, ben geen hondenfluisteraar.

De discussie over een herplaatser vind ik ook al zo'n ding op bokt. Eerst schaf je een herdersachtige of pitbullachtige hond aan (liefst uit het buitenland). Vervolgens zie je hier de asielen vol zitten met dat soort honden. Geloof mij ik heb ook eerst bij de asielen gekeken maar er zit echt niets anders dan herder of terriër en ook niet voor niets (uitzonderingen daargelaten). Daarom lekker voor een pup gegaan van een betrouwbaar rustig vriendelijk en sociaal ras. Ouderhonden gezien van te voren. En heeft zo uitgepakt als verwacht. Een stabiele hond die goed alleen kan zijn en niet blaft of sloopt dan. Daarnaast ook goed meegenomen kan worden en iedereen is dol op haar en andersom.

Als je vijf dagen werkt en geen uitlaatservice of oppas of in ons geval (werk maar drie dagen overigens) geen lief buurmeisje hebt die kan uitlaten dan is het niet zo handig maar in alle andere gevallen kan je best een hond aanschaffen. Kijk dan wel naar het ras zou ik zeggen en geef de hond dan op andere momenten wel de aandacht en training.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:38

Palmera schreef:
Ik ben eigenlijk oprecht benieuwd naar bench redenen. Met mijn tuinhonden heb ik die uiteraard niet, maar de honden vroeger bij mijn ouders waren, na enige opvoeding, in de woonkamer zonder problemen als we weg waren. Waarom die bench? En vooral: waarom een een hond leren braaf te zijn in de bench i.p.v braaf te zijn in de woonkamer? Of voor mijn part in de tuin, want ook bij mij in de tuin gelden gewoon regels, hoor! O.a dat IK de planten bij hou. :+

Ik denk omdat je als je er niet bent je hond niet kan corrigeren. In een paar uur kan hij veel slopen. :') Een puberhond kan zo een tafelpoot wegkauwen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:40

Heeft niks met het ras te maken hoelang een hond alleen kan zijn.Herplaatsers kunnen ook prima alleen zijn is een kwestie van geduld.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:35

Hier 2 hondjes die prima lang met z'n tweeën thuis kunnen zijn, gewoon los in huis want ze zullen nooit iets slopen.
Maar ze vinden het niet leuk dus ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen.
Nu werk ik vanuit huis dus ze hebben al mazzel dat ze eigenlijk alleen maar alleen thuis zijn als ik ergens heen ga waar ze niet mee kunnen en dat is misschien 3x per week een uurtje. Ben ik langer weg dan breng ik ze bij m'n vader die ze mogelijk nog meer verwend :D
Tijdens het werk liggen ze onder m'n bureau te pitten of ze zijn samen aan het spelen, bij de koffiepauze zitten ze lekker op schoot of gaan mee naar buiten en ze gaan sowieso altijd mee naar buiten als ik met de paarden bezig ben en dan nog 1x per dag een stuk wandelen.
Maar bij wat ik ook doe, in huis, in de stal of buiten, ze zijn altijd in m'n buurt. (Jep, slapen ook op bed en het liefst gaan ze nog mee naar de wc ook :+ )

Een paar keer per jaar komt het voor dat ze een langere tijd alleen moeten zitten, als ik echt lang van huis ben en mijn vader is ook weg (gaan ze normaal heen als ik langer dan een uur weg ben).
Meer dan samen treurig op de bank liggen doen ze dan niet. Ze eten niet, drinken niet, bewaren hun kluifje die ze krijgen als ik weg ga en raken hun speelgoed niet aan.
Maar ze kunnen het. Slopen niets en overleven het zelfs.

Het zullen dan wel verwende prinsjes zijn maar ze zijn wel happy, en ik daardoor ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:11

Een hond is een roedel dier en zou als je uitgaat van zijn natuur dus nooit alleen zijn. Maar dat is uiteraard niet altijd te realiseren voor onze huishonden, dus daarom moeten we ze dat wel leren. :)

Mijn hond gaat naar mijn ouders als ik werk en is enkel alleen voor hele korte periodes. Paar uurtjes als ze niet mee kan en er niemand op haar kan passen. Ze kan trouwens prima alleen hoor, ze gaat rustig slapen dan. Een bench heb ik nooit gehad.

Ik vind persoonlijk 8 uur per dag echt wel het maximale. Zelf zou ik daar ook niet voor kiezen. Een keer tussendoor uitlaten zou voor mij dan wel een eis zijn. Als mijn hond dan toch meerdere keren per week voor meerdere uren alleen zou moeten zijn zou ik er een tweede hond bij nemen. Dan zijn ze nooit meer alleen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:45

MarijeR schreef:
Meer dan samen treurig op de bank liggen doen ze dan niet. Ze eten niet, drinken niet, bewaren hun kluifje die ze krijgen als ik weg ga en raken hun speelgoed niet aan.
Maar ze kunnen het. Slopen niets en overleven het zelfs.

Dit geldt ook voor mijn honden. Behalve dat mijn reu wel kan gaan slopen na verloop van tijd.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:58

Nagini schreef:
Maar dit topic gaat toch helemaal niet over herplaatser of niet?

@ilsey ik weet dat honden veel slapen. De persoon die op mij reageerde duidelijk niet.

Waar lees jij terug dat ik het vreemd vind dat pups veel slapen? Weet niet, kan het niet terugvinden...

Aangeleerd gedrag omdat de "baas" het arme beestje veel te lang alleen laat, dat lees ik.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:04

Jessix schreef:
Een hond is een roedel dier en zou als je uitgaat van zijn natuur dus nooit alleen zijn. Maar dat is uiteraard niet altijd te realiseren voor onze huishonden, dus daarom moeten we ze dat wel leren. :)
.

Waarom niet? Gewoon twee of meer honden houden, simpel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:45

Kuggur schreef:
Jessix schreef:
.

Quote dan ook mijn hele tekst want dan zie je dat ik dat ook heb geschreven. :o

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:57

Ik heb mijn chihuahua van 7 maand afgelopen donderdag van 07:45 tot 13:15 alleen gelaten. Daarvoor was 4 uur de max. Ik vond het heel erg spannend! Ik werkte van 8 tot 1 en ben daarna gelijk naar huis gegaan. Ik geef haar 2 Kongen met blikvoer erin en laat de radio aan. Morgen is ze even lang alleen, maar dan gaat ze een uur met de hondenuitlaat mee.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:41

Hier zit onze hond max 2 Dagen p week in de bench.
Bij meer dagen word er een dagje verlof genomen.
Deze dagen zijn in totaal 8 uur maar tussen de middag een break van 2-4 uur.
Dus dan zit ze 4 uur in de bench, even paar uurtjes spelen en goed uitlaten en dan nog eens 4 uur.
5 uur is voor mij echt het maximale.

Ze zit wel in de bench maar vind dit absoluut niet erg.
We houden haar met de camera in de gaten en ze ligt lekker te slapen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:44

Kan je wel echt zien of een hond het naar zijn zin heeft in een bench.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:15

Jessix schreef:
Kuggur schreef:

Quote dan ook mijn hele tekst want dan zie je dat ik dat ook heb geschreven. :o

Even overheen gelezen, de zin die ik quote sprong er uit voor mij. Maar je hebt gelijk, je zei dat inderdaad in je laatste alinea. Excuses ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:23

Geen probleem! :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:15

madeliefw schreef:
Hier precies hetzelfde mjetterd.

Ik wilde dit eigenlijk als pb schrijven maar toch maar hier gewoon:

Mooi hier alle honden die als prinsen en prinsessen behandeld worden en kampen met verschillende gevoelens, gesprekken voeren, in bed slapen. Voor mij is een hond gewoon een hond en moet hij zien te dealen met de situatie zoals hij is. De ene keer de hele dag aandacht en de andere keer een hele dag alleen. Ik zie ook geen verschil tussen beide dagen in zijn gedrag. Gevoelens beschrijven waag ik mij niet aan, ben geen hondenfluisteraar.

De discussie over een herplaatser vind ik ook al zo'n ding op bokt. Eerst schaf je een herdersachtige of pitbullachtige hond aan (liefst uit het buitenland). Vervolgens zie je hier de asielen vol zitten met dat soort honden. Geloof mij ik heb ook eerst bij de asielen gekeken maar er zit echt niets anders dan herder of terriër en ook niet voor niets (uitzonderingen daargelaten). Daarom lekker voor een pup gegaan van een betrouwbaar rustig vriendelijk en sociaal ras. Ouderhonden gezien van te voren. En heeft zo uitgepakt als verwacht. Een stabiele hond die goed alleen kan zijn en niet blaft of sloopt dan. Daarnaast ook goed meegenomen kan worden en iedereen is dol op haar en andersom.

Als je vijf dagen werkt en geen uitlaatservice of oppas of in ons geval (werk maar drie dagen overigens) geen lief buurmeisje hebt die kan uitlaten dan is het niet zo handig maar in alle andere gevallen kan je best een hond aanschaffen. Kijk dan wel naar het ras zou ik zeggen en geef de hond dan op andere momenten wel de aandacht en training.

Ik ben eigenlijk precies zo.

Ik ben opgegroeit van huis uit met duitse herders. Deze lag altijd in de bijkeuken te slapen snachts. ( bijkeuken van 6 x 6 ) en als we overdag weg gingen ging de tusse deur ook dicht zodat ze niet op de bank gingen.

Ik heb nu mijn eerste eigen hond en heb die het zelfde geleerd. Vanaf dag 1 beneden slapen wat perfect ging. 5 min piepen en het was rustig. En overdag ook gewoon rustig aan geleerd alleen te zijn wel gewoon in de woonkamer. Hoewel ik wist dat ze er steeds meer moeite mee had heb ik toch 1.5 jaar volgehouden want ik vind eigenlijk ook dat een hond niet boven op je slaap kamer hoort.

Ik werk parttime en aan huis ( in de garage) dus veel is ze niet alleen. 2 dagen van 9 tot 12 en van 1 tot meestal 3 of 4 uur. Tussen de middag eet ik binnen en laat ik haar uit.

Toch vertoonde ze steeds meer gestrest gedrag. Ging slechter eten, zat heel slecht in de vacht. Is zoiezo snel van slag want ze is ook wagen ziek. Ze werd steeds minder speels. Overdag sliep ze steeds meer en snachts hoorde ik haar steeds meer ijsberen. Dan ging ze weer ergens liggen en 10 min later hoorde ik haar weer lopen. Tot het op een punt kwam dat het gewoon zielig werd. Ze ging spannings poepjes doen op de bank. Gaf regelmatig over. Ben naar de dierenarts gegaan ze was 100% gezond maar ze vonden haar ook slecht in het haar zitten. Dof en te dun.

Dan kun je blijven denken ik wil dat je gewoon beneden slaapt maar ik heb besloten haar met 1.5 toch eens mee naar boven te nemen. Ze was nog nooit boven geweest. Ze snuffelde 2 tellen. Ging in haar mand liggen en heeft de hele nacht rustig geslapen. Direct de dag er na was ze veel speelser. De dag er na deed ik de tv uit en ze stond al bij de deur. Zo graag wil ze mee naar boven.

Binnen enkele weken at ze beter en werd haar vacht beter. Ze was weer vrolijk. Sinds dien slaapt ze bij ons op de kamer. Vaak tijgert ze onder mn bed ( boxspring) en slaapt ze onder mijn hoofdeind. Anders ligt ze in de mand.

Ik heb me er maar bij neergelegd dat het zo is. Ik heb nou eenmaal een hond die niet alleen wil zijn. Jammer maar helaas.

Overdag gaat het sinds dien ook beter om even alleen te zijn.