Bravura schreef:Als ik bepaalde honden qua gedrag niet vertrouw, al is het een losloop veld, houd ik mijn hond aangelijnd en ga een paadje verder. Soms draai ik om, ga naar huis en ga pas terug naar het park als de desbetreffende hond er niet meer is. Het heeft totaal geen zin om een eventuele confrontatie aan te gaan, ondanks dat ik een pup heb. Er zijn genoeg honden die hier loslopen die in mijn ogen aangelijnd horen te zijn, ook op het losloop veld. Of beter....in mijn ogen het losloop veld zouden mogen mijden.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als enkele honden hier, die ik als onbetrouwbaar inschat dan wel niet helemaal vertrouw, elkaar los ontmoeten. Denk dat er veel schade gaat ontstaan....maar hopen dat dat niet gebeurd.
Een losloop veld wil overigens niet zeggen dat alle honden los moeten. Het wordt gedoogd en is aangewezen gebied volgens de APV.
Bij schade....tja....je moet je hond onschadelijk houden. Dwz dat je ten alle tijden toch aansprakelijk bent voor het gedrag van je hond, mits (en dan komt eea via de gerechtelijke weg).
Wat betreft die stafford. Het baasje had wel in kunnen schatten dat het fout kon lopen als ze samen om het balletje gaan. Snap niet dat hij die hond dan inderdaad niet even bij zich hield.
Maar van de andere kant, als de hond van TS niet aan de bal van de andere hond gezeten had, was er niks aan de hand.. Waarop de hond van TS reageert en de bal van de andere hond wil pakken en daarbij dus in de poot van de stafford hapt(per ongeluk). De stafford doet toch niks verkeerd? Komt gewoon zijn bal terug halen. En er is dus geen gevecht geweest. Ja het baasje had de hond bij zich kunnen roepen. Maar van de andere kant, ik zou het best begrijpen als mijn hond zijn balletje terug zou halen. En als de hond van TS zich daar niet mee had bemoeid was er weinig gebeurd toch?
Of begrijpen wij elkaar(of het bericht van TS) verkeerd?
Over het loslopen ben ik met je eens. Er zijn een hoop honden die loslopen die in een losloop gebied niet thuishoren. En alleen al omdat de eigenaar zn verantwoording niet wil nemen.