Wat voer jij je hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:04

@aranel: er is veel verschil in kwaliteit van kvv's en van het ene merk moet ik veel meer voeren dan van het andere. Als je pup het wel goed deed op de supermarkt brok, dan zou het wel eens kunnen dat ze gevoelig is voor te veel eiwit. Hier gaan ze soms ook van aan de dunne en voer je veel "verloren". Gekookte pasta, rijst of aardappelen toevoegen aan je brokken of kvv wil dan wel eens helpen.

@Granoek: je kan wel af en toe een zelf bereide maaltijd van alleen spiervlees geven hoor. Maar je moet in je achterhoofd houden dat het niet compleet is

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:00

Qua hoeveelheid KVV en opgroeiende flinke hond , ken best wat voorbeelden van jonge grote honden die bij vlagen SP anderhalve kilo per dag kregen

Hier twee rottweilers die nog nooit meer dan 750 gram p/d kregen
Maar ik heb het idee dat die van mij aardig economische verbranding hebben (reu altijd netjes ik model en conditie, de dame neigt naar spekjes als je niet uitkijkt )

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:21

Iemand hier ervaring mee?
Of kan iemand me zeggen of dit goed of niet goed is?
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/huis ... am_1180787

Ik heb dit gekocht om te proberen maar na dat ik dit topic las weet ik niet meer goed wat ik moet denken haha.
Er leken mij geen rare dingen in te zitten dus vandaar de gok gewaagd, maar nu twijfel ik over de mais en het gebrek aan botten (waarvan ik de noodzaak nog steeds niet helemaal kan vatten maar dat zit tussen mijn oren haha)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:41

Ik kende het merk Prins niet tot voor kort. Maar op basis van de datasheet lijkt het mij niet "fout".
Vermoedelijk zit er kipkarkas in, gezien ze spreken van kip en niet kippenvlees. Idealiter zou je het percentage maïs moeten weten om zeker te zijn. Er zijn nog kvv's die rijst en/of groenten toevoegen. Elk merk heeft zijn eigen manier om "compleet" te zijn.

Persoonlijk kies ik altijd voor kvv merken die enkelvoudig zijn en geen toevoegingen van graan of rijst hebben (groenten kan ik mee leven) wegens voedselalelrgieën. Kip en rund zijn gekend om allergieën te triggeren...
Maar als jouw hond dit graag eet en het er goed op doet zie ik niet in waarom je dit niet zou geven...

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:45

Nou maar dat is het dus net, ik zoek eentje waar ze onmogelijk of toch zo weinig mogelijk kans hebben op allergie.
Mijn cocker zit al sinds ik hem uit het asiel heb gehaald met een oorontsteking in zijn linkeroor (3 jaar al!!) die niet weg gaat en ik probeer vanalles en wij zitten om de 2 weken bij de dierenarts maar ik word er stilaan moedeloos van.
Welke merken zijn dat dan? Want Google is me een doolhof en alles lijkt op elkaar, de ene dan weer 1000x duurder dan de andere en ik zou niet weten of het daarom ook beter is of niet..
Ik kan zelfs nergens vinden wat het verschil is tussen de benamingen KVV en BARF, want in mijn zoektocht kwam ik ook nog Duck tegen en Kivo en nu zie ik door de bomen het bos niet meer :+

*adem*

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:54

Goede tip petitparis!
Maandag ga ik met haar naar de dierenarts voor een giardia test, als daar niets uitkomt ga ik jouw tip eens proberen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:00

Granoek schreef:
\
Ik kan zelfs nergens vinden wat het verschil is tussen de benamingen KVV en BARF, want in mijn zoektocht kwam ik ook nog Duck tegen en Kivo en nu zie ik door de bomen het bos niet meer :+

*adem*

kvv is gemalen vlees wat je in de winkel koopt,bij BARF ga je zelf samenstellen,dus je koopt dan onderdelen van dieren en die geef je in goede verhoudingen en percentages,dus je moet zelf een menu samenstellen,bij kvv hoeft dat niet ,dat is al samengesteld voor je en gemalen door de fabrikant.

nu zijn er kvv's welke niet compleet zijn,compleet worden ze nl door toevoegen van een premix,dit staat duidelijk vermeldt nl met het woordje 'compleet"

niet complete kvv's moet je minimaal 5 soorten dieren van voeren,dat lijkt dan een beetje op barfen,alleen zijn ook die pakketjes diersoorten al in goede verhouding gemalen.

overigens voer ik vers vlees,al zolang we honden hebben ( vanaf 1982) ,ik voer kvv en stel zelf samen,maar dan meer op NRV percentages.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:05

kimmie261 schreef:
Granoek schreef:
\

*adem*

kvv is gemalen vlees wat je in de winkel koopt,bij BARF ga je zelf samenstellen,dus je koopt dan onderdelen van dieren en die geef je in goede verhoudingen en percentages,dus je moet zelf een menu samenstellen,bij kvv hoeft dat niet ,dat is al samengesteld voor je en gemalen door de fabrikant.

nu zijn er kvv's welke niet compleet zijn,compleet worden ze nl door toevoegen van een premix,dit staat duidelijk vermeldt nl met het woordje 'compleet"

niet complete kvv's moet je minimaal 5 soorten dieren van voeren,dat lijkt dan een beetje op barfen,alleen zijn ook die pakketjes diersoorten al in goede verhouding gemalen.

overigens voer ik vers vlees,al zolang we honden hebben ( vanaf 1982) ,ik voer kvv en stel zelf samen,maar dan meer op NRV percentages.

Precies. En daar wil ik nog even aan toevoegen, dat de site ''voerwijzer'' met een korreltje zout genomen moet worden. Ik heb daar al verschillende mails naar gestuurd dat van een aantal merken de info niet echt up -to -date is. En helaas veranderd er nog niks aan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:06

Kvv = "kompleet vers vlees" of "kant en klaar vers vlees", het is een gehakseld rauw vlees product waar je in principe niets aan toe hoeft te voegen, afhankelijk van het merk moet je minimaal 4 diersoorten voeren (omdat er geen premix bij zit) of is het ook bij 1 product compleet. Duck, Kivo, Smuldier, Rodi en Carnibest zijn merken kvv.

BARF = zelf samenstellen van rauw vlees. Dan moet je dus verstand hebben van zelf samenstellen en gebruik maken van bot om voldoende calcium en andere mineralen toe te voegen aan de maaltijd.

Je hebt van alles geprobeerd zeg je, wat voor voer heb je geprobeerd?

Een mogelijke voersoort voor je hond is Acana singles pacific pilgard.
https://www.eko4petz.nl/a-47547088/acan ... -pilchard/

Hierbij is de enige dierlijke eiwitbron sardienes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:12

@granoek: oei in geval van aanhoudende ooronstekignen en vermoeden van voedselallergie zou ik toch eliminatiedieet proberen. Ik had met mijn reu hetzelfde probleem, heb zelfs zijn oren onder narcose moeten laten spoelen omdat ik de troep er niet meer uit kreeg en hij zijn oren tot bloedens toe stuk sloeg met schudden...
Ik ben gestart met een hypoallergne brok op basis van aardappel en witte vis en hierbij zelf vers gekookte aardappelen en witte versneden vis gegeven (mijn reu was gewend om kvv aangevuld met groenten te krijgen). Toen ooronstekingene n huid gekalmeerd was, systematisch diersoorten gaan introduceren en later ook terug groenten. Teveel eiwit gaf ook terug "vuile" oren, maar niet de jeuk en huidontstekingen evenals te purinerijke diersoorten. Hier allergie voor alle gevogelte, tarwe/-gluten en rijst.
De merken/varianten die ikzelf voer:
Kivo: rund, konijn en uitz lam. De complete en vis variant bevatten kip
Naturis: allemaal met premix en enkelvoudig uitgez: kip/rund, zalm, volendammer en wild
Tinlo barfmenu
Haaksbarf
Degomeat: konijn compleet en sportmix
Alaska
Kiezebrink (niet compleet, alleen voor af en toe)
en geloof dat Dogmeat ook enkelvoudig is, maar zonder pre-mix.

succes!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:18

Hopelijk een beetje overzichtelijk:

Als ik het goed begrijp zijn Duck en Kivo dan verschillende merken die onder KVV vallen?
BARF lijkt me te moeilijk voor mij om mee te beginnen en ik wil toch zo snel mogelijk om. Wellicht op lange termijn interessant omdat ik wel nieuwsgierig aangelegd ben en graag dingen zelf maak en samenstel.

Hij staat nu op een dieet van Dierenartsbrokken. Ik zou straks thuis nog eens moeten kijken naar het merk maar de zak weegt ocharm 15kg en kost me elke keer bijna 80€, als dat soms een belletje doet rinkelen bij iemand haha.
Dit zouden hypo allergene brokken zijn om dus te kijken of zijn oor hier beter op wordt.
Murphy is vorige week voor de tweede keer onder narcose gespoeld. Ik ben heel blij met mijn dierenarts, hij is ook gecertificeerd dermatoloog, maar ik vind het elke keer weer akelig om hem binnen te brengen :(
Hij eet deze brokjes overigens wel erg graag, maar er is weinig wat hij niet graag eet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:43

Klopt granoek.
Het lijkt me voor je handig als je je aanmeld op het forum van barfplaats.nl daar kan je schatten aan informatie vinden, je goed inlezen en bekijken wat de betere merken kvv zijn (hier vallen in mijn ogen smuldier en duck bijv niet onder)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:50

Dankjewel, heb me gelijk geregistreerd.
Ik dénk dat ik Duck ooit geprobeerd heb en dat hij er niet goed van is geweest, ik heb het toen meteen weg gegooid dus ben niet zeker of het ook echt dat merk was maar er zit me wat van bij. Wat ik toen had was iig net karton dat een nacht in water had geweekt en dan in stukjes gescheurd, zo voelde het

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:53

Nee, dat beschrijft wel behoorlijk hoe duck eruit ziet. Maar er zijn een hoop honden die het er goed op doen. En Rodi staat juist weer bekend op zijn gifgroene erwten. Maar de meeste kvv's zien er vleziger uit.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:56

Ik voer sinds kort KVV en ga nu overstappen naar een ander merk. Ik twijfel tussen best4dogs & herby. Mensen hier ervaring mee? Kwalitatief zal er waarschijnlijk nóg beter vlees zijn maar ik heb 2 honden die elk bijna een kilo per dag eten dus wil het graag enigszins betaalbaar houden en voor zover ik gelezen en gehoord heb zijn dit op zich twee prima merken. Maar als iemand nog tips en ervaringen heeft hoor ik die graag!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:57

Mizora schreef:
Nee, dat beschrijft wel behoorlijk hoe duck eruit ziet. Maar er zijn een hoop honden die het er goed op doen. En Rodi staat juist weer bekend op zijn gifgroene erwten. Maar de meeste kvv's zien er vleziger uit.

Ik vond de witte dingen in Rodi altijd het ergste, rijststukjes ofzo, die structuur van rodi ziet er zo vaag uit.. Duck is net karton inderdaad. Werd hier ook niet echt met smaak gegeten.. Ruikt ook meh.

Hier ook geen ervaring met die twee merken hierboven Herby en nogiets :P
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 29-09-17 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:00

Ik durfde niet te posten dat Duck eruitziet als karton :+

@Nynke: Sorry niet bekend met de 2 merken die jij opnoemt. Omwille van betalbaarheid voer ik Degomeat en Kivo (plus dat ze het graag eten) en af en toe een duurder/ander merk.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:04

Degomeat is hetzelfde als best4dogs alleen kun je bij best4dogs grootschalig inkopen. Ik heb die van mij altijd op brokken gehad maar bij de ene ging dat er altijd met pijn en moeite in, ze dronken echt bizar veel en gaven regelmatig over. Ik was er zo klaar mee dat ik ze maar op smuldier heb gezet omdat ik ze gewoon van die brokken af wilde hebben en me daarna rustig kon gaan inlezen over het hoe en wat en een goede kwaliteitsvlees kon gaan uitzoeken. Smuldier vinden ze erg lekker en ze doen het er hartstikke prima op hoor maar ik wil toch wel een wat betere kwaliteit gaan voeren nu dus ben me nu goed aan het inlezen en ga deze week ook een andere vriezer bestellen. Ik las van best4dogs alleen dat veel honden wel wat last hebben van harde ontlasting en daar heeft 1 van de 2 nu af en toe ook last van dus vandaar mijn lichte twijfel of ik dan misschien beter herby kan gaan voeren.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:07

Ik heb nu op 25minuutjes van hier een kivo verkooppunt gevonden, daar ga ik misschien straks nog even langs. Hun website geeft me een goede indruk en veel informatie.

Dat barfplaats forum is ook wel heel interessant maar wel erg overweldigend als je de 'taal' niet spreekt haha. Als ik straks klaar ben eens tijd voor maken om het te lezen, eventueel wat dingen neerkribbelen. Dat is dan dat kleine stukje student wat nog in me zit, ik onthoud beter als ik het opschrijf haha

DaniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:18

Ik voer mijn hond de brokken van Samsfield. Heb voor deze brokken gekozen omdat dit de enige brokken zijn die hij fatsoenlijk eet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:19

Degomeat is niet hetzelfde als wat ze bij best4dogs verdelen. Is een heel ander gamma.
http://www.degomeat.be

de harde ontlasting kan je opvangen door een scheutje olie toe te voegen en eventueel toch wat rijst, pasta of gekookte aardappelen toe te voegen.
Mijn honden hebben ook atijd heel weinig en harde stoelgang en altijd reuze honger op alleen vlees. Dus geef altijd wat gekookte groenten en aardappelen bij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:23

Vroeger had je degomeat nederland en degomeat belgie. Nederland had de grootverbruiklijn onder best4dogs, maar ze hebben tegenwoordig zelf een andere naam dus geen degomeat meer. Degomeat is nu dus alleen de belgische. ;)

Best4dogs ging hier niet goed, veel te hoog botpercentage, terwijl ze dat met zelf samenstellen wel konden hebben.

Ik voer Tammenga grootverpakkingen (1250 gram per blok), af en toe darf en lotgering. Reu eet 1,5 kilo per dag, teefje 500 tot 1000 gram en andere teef 500(maar de teven eten ook brok). Gaat aardig wat doorheen dus, dus ik ben van alleen darf afgestapt, daar liepen we op leeg. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:44

ik gaf ivm harde ontlasting extra orgaan bij in de vorm van gedroogde organen zoals long en pens
nu met darf gelukkig niet echt meer nodig

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:46

MyWishMax schreef:
Best4dogs ging hier niet goed, veel te hoog botpercentage, terwijl ze dat met zelf samenstellen wel konden hebben.

Als ik dit lees, ben ik blij dat ik voor op vakantie geen kvv van bij best4dogs gereserveerd heb...

Maar het gamma Degomeat lijkt in de verste verte niet op was best4dogs aanbiedt, ook nooit geweest. Was dat echt 1 groep of alleen toevallig dezelfde naam...

extra orgaan is hier geen optie, want is te purinerijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:58

petitparis schreef:
MyWishMax schreef:

Als ik dit lees, ben ik blij dat ik voor op vakantie geen kvv van bij best4dogs gereserveerd heb...

Maar het gamma Degomeat lijkt in de verste verte niet op was best4dogs aanbiedt, ook nooit geweest. Was dat echt 1 groep of alleen toevallig dezelfde naam...

extra orgaan is hier geen optie, want is te purinerijk.

Degomeat Nederland he? Dat waren toen gewoon dezelfde versies (niet allemaal maar veel wel) alleen in grotere hoeveelheden. Degomeat Nederland had volgens mij ook niks met die uit belgie te maken. Die waren idd heel verschillend. Het heet tegenwoordig dogmeat, zie ik.