Wat is nou echt goed kattenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Afwezig

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:37

Ik ben helemaal fan van Cat lovers Gold.
Maar mijn kat heeft helaas blaasgruis.. dus ik ben genoodzaakt om dieetvoer* te geven. Zijn zusje kreeg brok speciaal voor gesteriliseerde katten. Helaas lust zij dit niet... dus in goed overleg met de DA staat zij op hetzelfde voer als haar broer. Helaas is ze wel wat dikker geworden. Maar steelt ook de brokken van d’r broer!

Ohja, ik bestel altijd via Zooplus, gratis verzenden en veel goedkoper als bij mijn DA.

* Royal Canin

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:50

Eerst RC, maar wilde iets wat minder granen enz bevat en meer vlees.
Applaws geprobeerd, wel onwijs duur en ene kat vond t niks. Toen tijdje zelf kip gegaard en dat gevoerd. Maar erg veel werk wat ik soms niet redde en dan toch weer zakjes RC gaf.
Voer nu Wild Freedom. Sinds ruime week.
Katten vinden t top.
98% vlees en ziet er ook echt zo uit.
Had probeer pakket besteld bij zooplus. Ideaal.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:01

Wij voeren Applaws, goede betaalbare brok.
Soms mixen we het met een andere brok maar dat is vaak een ander merk.

Natvoer is hier Applaws, Carny en Almonature.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:08

Pelleh!
ik baal....
ik heb naast brok en vers altijd almo nature voor zachtvoer.
Nu hebben ze bij veel smaken zoals oceaanvis, zalm e.d. de "jelly" versie ervan gemaakt... en die lust mijn Gustavje niet :')
Hij eet ècht geen rundvlees, en in jelly varianten en andere merken zit vaak gelatine, waar ook een deel koeienbotten doorheen zit... dus dat eet meneer dan ook weer niet :+
Ik denk echt dat hij Hindoe is.
Behalve een klein beetje vers eet hij dus ook echt geen enkel ander merk.
Eerst was het maar 1 smaak... maar het worden er steeds meer die naar jelly over gaan.
iemand nog een idee waar ik de gewone "natural" en "cuisine" kan bestellen van de volgende smaken?
Oceaanvis, zalm, makreel?
Hier in de regio kan ik niks meer vinden...

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:16

Bij onze plaatselijke dierenwinkel hebben ze er stellingen vol van.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:53

echt? kan ik een bestelling bij je plaatsen? :+
Dus geen jelly?
Zit namelijk op internet te zoeken en daar vind ik ook alleen die ellendige blikken met jelly erop.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:41

c_alsemgeest schreef:
Dus geen jelly?
Zit namelijk op internet te zoeken en daar vind ik ook alleen die ellendige blikken met jelly erop.

Bij zooplus hebben ze er nog best wat in de normale variant geloof ik? :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:03

Ik voer mijn katten Concept for life brok van Zoo Plus. Doen ze het erg goed op. Katten zijn gek op de zakjes van Whiskas casserole. Ze krijgen 's avonds als extraatje een eetlepel van zo'n zakje.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:11

SimoneeM schreef:
c_alsemgeest schreef:
Dus geen jelly?

Bij zooplus hebben ze er nog best wat in de normale variant geloof ik? :)

Haai, niet in de smaken die ik zoek helaas. (Zalm, oceaanvis, makreel)
Maar een lieve bokker heeft er een aantal gevonden :D

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:16

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:28

Ik voer mijn kat de brokjes van canagan

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:36

Ik voer Iams. Kat is wat gevoelig op de darmen en Iams doet hij het heel goed op.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:15

Ik zweer bij graanvrij voer en krijgen Purizon

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:30

Wij hebben altijd Whiskas gevoerd, wat helaas geresulteerd heeft in een kat met ernstige nierproblemen (vanwege het hoge zoutgehalte in dit voer). Sindsdien heeft hij een lange periode op voer van de dierenarts gestaan CD en SD was dat volgens mij. Vervolgens over gegaan op het voer van Hill's. (verkrijgbaar bij DA en dierenspeciaalzaak) en dan speciaal gericht op het onderhouden van de blaas en urine wegen in ons geval)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:33

Orijen en Vigor 'n Sage zijn in mijn ogen goeie brokken. :j

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:33

Annelien92 schreef:
Wij hebben altijd Whiskas gevoerd, wat helaas geresulteerd heeft in een kat met ernstige nierproblemen (vanwege het hoge zoutgehalte in dit voer). Sindsdien heeft hij een lange periode op voer van de dierenarts gestaan CD en SD was dat volgens mij. Vervolgens over gegaan op het voer van Hill's. (verkrijgbaar bij DA en dierenspeciaalzaak) en dan speciaal gericht op het onderhouden van de blaas en urine wegen in ons geval)

Ik weet dat Whiskas is gemaakt in samenwerking met diverse onderzoeksinstituten. Diervoeding moet gewoon aan wetgeving voldoen en je dier zal er dus niet ziek van worden. Heb ook nog geen onderzoek gelezen dat zo iets door "zout" komt (bedoel je NaCl of zouten in het algemeen?). Oudere katten krijgen snel nierproblemen en worden dan op een dieet gezet waar weinig eiwit in zit, omdat juist te veel eiwit (in die hippe graanvrije brokken van tegenwoordig, soms tegen de 50% eiwit!) de nieren belast. Dus enorm jammer voor de kat, maar Whiskas is geen gif ofzo. Niet een heel hoogwaardig voer, maar ze krijgen er niks van.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23551816 (Studie over hoe inname van zouten geen effect heeft op nierfunctie).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:18

Het is eerder eiwitkwaliteit dan zoutgehalte dat bij Whiskas een probleem vormt. Maar de meeste nierproblemen komen waarschijnlijk door chronische lichte uitdroging. Katten zijn natvoer-eters, geen broketers in mijn ogen.

Hoog eiwit blijkt op zich voor katten met nierproblemen geen vergroot probleem te zijn. En voor gezonde katten al helemaal niet.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9582959

Ik adviseer dus altijd om minimaal 40g (goede kwaliteit) natvoer/kg kat te voeren en daarboven zo nodig aan te vullen met brokjes (maar meer natvoer mag ook). Wanneer de kat van deze hoeveelheid natvoer te dik wordt, is het handig om te kijken voor een calorie-armer natvoer (hoger in vochtgehalte, lager in vet), pas als dat niet meer gunstiger aangepast kan worden, zou ik minder gaan voeren.

Wel altijd op de verpakking kijken of het een compleet voer is. Er zijn allerlei soorten kattennatvoer die helaas niet geschikt zijn om enkelvoudig te voeren doordat de vitaminen en mineralen niet aangevuld zijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:46

Onze kat (17 jaar) krijgt van Royal Canin de senior stage 2, brokjes en natvoer, daarbij krijgt hij zijn pilletjes in wat rauw gehakt. Op dit voer doet hij het goed (bij goedkoper natvoer word hij magerder). Ik wil als de zak leeg is volgende keer Orijen voer halen om te kijken hoe hij het doet op (imo) kwalitatief betere brok.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:11

shiroihebi schreef:
Annelien92 schreef:

Ik weet dat Whiskas is gemaakt in samenwerking met diverse onderzoeksinstituten. Diervoeding moet gewoon aan wetgeving voldoen en je dier zal er dus niet ziek van worden. Heb ook nog geen onderzoek gelezen dat zo iets door "zout" komt (bedoel je NaCl of zouten in het algemeen?). Oudere katten krijgen snel nierproblemen en worden dan op een dieet gezet waar weinig eiwit in zit, omdat juist te veel eiwit (in die hippe graanvrije brokken van tegenwoordig, soms tegen de 50% eiwit!) de nieren belast. Dus enorm jammer voor de kat, maar Whiskas is geen gif ofzo. Niet een heel hoogwaardig voer, maar ze krijgen er niks van.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23551816 (Studie over hoe inname van zouten geen effect heeft op nierfunctie).

Mijn beide katten zijn 4, de ene was niet ouder dan drie toen de nier problemen begonnen. Hoe verklaar je dat het advies van mijn dierenartsen? Hoe verklaren mensen dan dat mijn kat letterlijk bloed aan het plassen was en uit het urine onderzoek en het bloedonderzoek bleek dat er erg veel 'zout' in zat?

Dit is zeker geen aanval naar jou conclusie, maar het feit dat ik al teveel (met name) katten hier ziek door heb zien worden laat mij anders denken. En dit geldt niet alleen voor Whiskas hoor, maar ook Felix, en bijvoorbeeld supermarkt eigen merk voedsel.

Ik ben er iig blij mij dat mijn kat volledig is opgeknapt en neem de gok niet meer om over te stappen naar een "goedkoper" of gangbaarder merk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:07

Onze rooie met blaas problemen krijgt nu al even de Hill's CD. Hij is pas behandeld voor de blaas en heeft ab gehad, dus of de brok wat doet, weten we pas met wat weken/maanden. Vorige keer was ook ruim een half jaar geleden.
Hij heeft een uiterst korte penis, die ook volgens de da niet helpt.
Het is een kat met verleden en pas 3jr bij ons. Ook hartruis, dus we weten niet wat hij allemaal al heeft gehad of meegemaakt.

Nu twijfel ik wel over de brok. Onze hond staat op Hill's ZD wegens allergie en bij haar doet het nog steeds niks. Bij haar zie je het meteen, maar bij de kat moeten we dus maar afwachten of hij weer een blaasontsteking krijgt.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:19

Wat een goed topic dit!
En een mooie site Arabiansp! Ga daar eens op kijken, ben nooit uitgeleerd hè!
Ik ben ook altijd kattenvoer aan het vergelijken en af en toe probeer ik iets anders. Een hele tijd hebben ze het heel goed gedaan op cat lovers gold, tot 1 kat het van het ene op het andere moment niet goed meer at.
Nu al een hele tijd heel tevreden over purizon, ze zien er super uit, eten het graag, ontlasting stinkt niet zo en het allerbelangrijkste, mijn gevoelige Maine Coon dame gaat er niet van overgeven, heel fijn :D
Verder krijgen ze regelmatig wat natvoer met een hoog vleesgehalte, maar net wat ik bij zooplus besteld heb en wat vers rund of kippenvlees wat over is bij het koken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:28

Horsie84 schreef:
Ze kregen royal canin sensitief. Maar wil wat anders proberen omdat 1 dus met regelmaat brokjes eruit gooit. Heel&onverteerd en soms ook alleen "water-slijmie" Dit gaat met pieken en dalen...
Da heeft gebit gecheckt en was oké.
Ze is ook verder goed in orde.

Van da speciaal voer gehad. Ook een sensitieve soort. Maar ook weer kosten .

Vandaag cat lovers gold gescoord in de buurt. Ben benieuwd. Ik ben wel enthousiast.

Maar wat vinden jullie van de kenner graanvrij ?

Wow alsof je het over mijn kat hebt! Precies hetzelfde hier. Gaat ook met pieken en dalen, soms wekenlang niks en nu weer een periode bijna dagelijks. Inderdaad slijmerig water of echt volledige brokken. Ik ben al overgestapt van Purina One Sensitive naar IAMS Naturally.. Maar geeft geen verschil -O- Kat heeft altijd wel overgewicht gehad (plm 5kg, zit nu op 4.5kg), eten is haar favoriete bezigheid maar ze kauwt de brokken maar half. Snap er echt niks van. Ze drinkt ook relatief veel naar mijn idee, liefst uit de kraan nog. Onze andere kat heeft dit totaal niet, die slikt de brokken ook gerust zo door maar die kotst niks uit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:00

Is dat overgewicht? Onze kat weegt nu 3,42 kg (was veel afgevallen ivm snel werkende schildklier) en is nog een magere spriet

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:07

Ja in dit geval wel, het is maar een klein katje :+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:34

hangt van de bouw van de kat af hoor :D mijn HTK kat is een behoorlijk grote meid (vader 99% zeker main coon) en weegt nu ruim 6kg. volgens de dierenarts mag er max ene halve kg af.