Kittencontract

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:51

Kom op, iets lachend ondertekenen en vervolgens weggooien is willens en wetens de boel gewoon platweg belazeren!
Ben je het met bepaalde voorwaarden niet eens en vallen die niet te bespreken, wees dan eerlijk en zie er vanaf.

Andersom zou je dat ook niet op prijs stellen :n

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:57

Omdat ik dat specifieke kitten zou willen Duhello..
En als de fokker een soort comfortblanket wil in de vorm van een papier zonder rechtsgrond, dan wil ik die comfort best bieden.

ik zou bij jou kopen omdat:
-je het kitten van mijn keuze hebt
-je manier van fokken mij aanstaat
-de vader en moeder mij aanstaan
-de gezondheid van het dier en het millieu waarin het opgroeit mij aanstaan
-het bijvoorbeeld met honden en kinderen is opgegroeid

dan ga ik toch niet al die boxes overboord zetten door te melden dat ik wel teken, maar dat er geen rechtsgrond is waarop jij mij kunt verplichten het ook daadwerkelijk na te leven? Een koper is toch niet gek..

zoals je aangeeft, dan ga je toch naar een fokker die de eisen niet stelt.. Dan gaat het niet om de liefde voor een individueel dier maar voor het ras.. Ik kies op basis van het individuele dier.. jij hebt dan dat dier.. een andere fokker niet.. Dus ja, dan teken ik als er perse wat getekent moet worden, omdat de fokker dat perse graag wil.

en dan zie ik later wel hoe of wat.. is het dier een jaar en moet het weg.. dan verkoop ik het aan iemand bij wie het een goed plekje heeft. dan heb ik een deel van mijn kosten weer terug. Is het dier 8 jaar oud dan zou ik het gewoon weggeven aan iemand bij wie hij het goed heeft en als de fokker het dier dan wel wil hebben, prima, dan mag hij/zij het hebben als dat een goed adres is, als die het daarna weer verkoopt, moet hij/zij dan zelf weten het is dan zijn of haar dier.. maar ik ga er dan vanuit dat als ze het dier op hogere leeftijd binnenkrijgen dat ze er niet meer aan willen verdienen, net als ik dat dan niet wil of doe

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:59

Shirley schreef:
Kom op, iets lachend ondertekenen en vervolgens weggooien is willens en wetens de boel gewoon platweg belazeren!
Ben je het met bepaalde voorwaarden niet eens en vallen die niet te bespreken, wees dan eerlijk en zie er vanaf.

doen alsof je een rechtsgeldig document laat ondertekenen waarop mensen het dier eerst gratis moeten aanbieden bij jou als fokker waardoor mensen het gevoel hebben dat dat blijkbaar zo moet volgens de wet, is niet de boel belazeren?

dat het in de praktijk anders gebeurd zoals duhello aangeeft, staat er compleet los van. want in beginsel volgens het document, moet je het gratis afstaan..

stel dat een dure oliesheik morgen op mijn facebook kijkt en 5000 euro voor een kat bied die ik net 5 weken ervoor voor 750 euro gekocht heb.. sorry, maar ik heb het dier gekocht.. als ik het met dikke vette winst kan verkopen.. dan heb ik dat recht ook gewoon.. zelfs al heb je 10 contracten getekent..

hoe groot achten de fokkers nu daadwerkelijk de kans dat een koper niet het beste met een dier voor heeft.. er wordt 750 euro voor neergeteld.. dat dier wordt echt niet aan de eerste de beste chinees gegeven voor in de babi pangang?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-12-16 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:01

Elena, wat laat jij je ware aard zien...pfff
Waarom ben je hier zo fel op?? Wat moet je hier komen bewijzen en uitvechten??
Je leest wat je wilt lezen en vervolgens begin je te schreeuwen om te schreeuwen,
prima als je wat roept maar weet dan op z'n minst waar je het over hebt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:08

elenaMM77 schreef:
Shirley schreef:

doen alsof je een rechtsgeldig document laat ondertekeningen waarop mensen het dier eerst gratis moeten aanbieden bij jou als fokker waardoor mensen het gevoel hebben dat dat blijkbaar zo moet volgens de wet, is niet de boel belazeren?

Het staat toch niet in het Chinees, ieder met vol verstand kan het lezen en begrijpen en eventueel checken.
Het gaat er nu om dat je bewust voorbijgaat aan iemands wensen en voorwaarden.

Ik ben het ook niet eens met de verplichting, dus ga ik die niet aan.
Dan ben je eerlijk!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:10

welke ware aard bedoel je precies liesje?

ik ben hier fel op, omdat het een goede kennis van mij is overkomen.
er werd een kindje geboren dat allergisch was voor het raskatje dat ze net een jaar daarvoor gekocht hadden.

ze heeft braaf het contract gevolgd en het dier bij de fokker aangeboden.. die het met 'alle liefde terugnam'. 1 week later werd het dier weer te koop aangeboden voor 200 euro minder dan ze er zelf voor betaald had.

was al verdrietig genoeg dat ze het dier niet kon houden.. maar ze mocht het niet verkopen, want ze had een contract.. fokker heeft ook niet aangeboden om bijvoorbeeld het dier voor haar weer te verkopen met aftrek van gemaakte kosten voor het opnieuw verkopen.. nope.. heeft gewoon 100*en euros verdiend met 1e maal verkopen en daarna weer honderden euro's nadat hij het dier volgens contract weer ingenomen had

dus die 'liefde' en daarom een contract.. sorry daar geloof ik niet meer in.. en als het toch niet geen rechtsgrond heeft, dan geef ik dat gewoon aan als iemand daar vragen over stelt. het contract is niet fair, de uitwerking als je m opvolgt mogelijk al helemaal niet.. vandaar dus dat ik mij dan ook niet geroepen voel om er bij een verkoper iets van te zeggen.. maar kat zondermeer teruggeven met de ervaring dat een dier zonder blikken of blozen gewoon weer te koop wordt gezet, nee dat vertrouwen heb ik gewoon niet.. Net zo min als dat fokkers blijkbaar het vertrouwen hebben dat ik als koper een goede plek voor mijn kat kan vinden zonder hun inspraak

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:21

Dus om 1 incident van een vriendin bij een cattery, raad jij iedereen aan om ja en amen te zeggen en het contract te verscheuren? Bijzonder.
Zoals al tig keer is herhaald heeft elke cattery zijn eigen contract en ja er zijn dus ook genoeg cattery's met een contract wat gewoon rechtsgeldig is.
Nogmaals hebben al genoeg mensen in die topic aangegeven dat zeker niet elke fokker in zijn contract heeft dat een dier gratis terug moet. Dus waarom steeds op dit blijven doorgaan.
Vind het bijzonder dat het jou zelf niet eens is overkomen maar je hier wel op de hoogste paddenstoel wil zitten en alle andere positieve verhalen compleet negeert.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:44

ik spreek over die contracten die die specifieke bepaling hebben over het terugnemen van een kat of herplaatsen liesje.

zoals je kunt lezen sta ik ook helemaal niet alleen in die mening. waarom zou de mening van een fokker wel tellen, maar het tegengeluid niet liesje?

maar waarom getuigd het dan niet van liefde als ik zeg, als ik een dier aanschaf is het volledig mijn verantwoording dat ik iemand vind zo nodig.. dat is mijn eigen verantwoording, een die ik aanga op het moment dat ik een dier aanschaf, uit liefde voor het dier. Dan vertrouw ik mijzelf het meeste als het neerkomt op het vinden van de geschikte plek voor mijn dier..

De fokkers vinden zo'n contract toch ook noodzakelijk omdat er af en toe een rotte appel ergens tussen zit? waarom is zo'n incident dan wel belangrijk.. maar een incident waardoor men een contract niet zonder meer een vanzelfsprekendheid meer is om op te volgen, is raar..

overigens raad ik nergens mensen aan om wat dan ook te verscheuren..
Ik zeg alleen eerlijk, het contract waarin een dier terug aangeboden moet worden al de niet gratis, heeft de waarde van een stukje toiletpapier, je kunt het inlijsten en boven de hondenmand laten prijken.. of je kunt het aan de kant leggen en nooit meer aan denken.. geheel aan de kopers.

In mijn geval, dat soort contracten gaat ergens in een onderste la en zodra die opgeruimd wordt, zal het in de vuilnisbak belanden.. ik kijk er geen tweede keer meer naar in principe.. tussen mijn mails zitten de contact gegevens van een fokker of vorige eigenaar zodat er desgewenst contact kan zijn en thats it bij een aankoop/verkoop. ik ben daar gewoon heel eerlijk in.. hoe weet je van je kopers hoeveel er tussen zitten die hetzelfde doen? die mensen zul je over het algemeen niet horen hoor.. en waarom zouden ze het hier verder beamen, als er een storm van kritiek van de fokkers komt?

als fokker wil je toch het beste voor je kitten?
iemand die een contract tekent en bewaart is niet per definitie beter voor je kitten dan iemand die er verder niet meer naar omkijkt en het papiertje al de niet in het blauwe archief doet verdwijnen toch? daarbij zul je het als koper toch ook verder nooit weten, dus wat maakt het uit wat er met het papier gebeurd.. jij hebt als fokker ook een exemplaar

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:50

@ elena, Het komt er lijkt me een beetje op neer dat jij precies hetzelfde zou doe als die fokker van je vriendin, winst willen maken op een (herplaats) kat. Aangezien je die 5000 euro wel zou aannemen?

Dan heb jij sowieso al een hele andere kijk op het hebben van huisdieren dan ik.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:08

Jis

ik geef ermee aan dat als je iets gekocht hebt, je in principe vrij bent om te doen er mee wat je zou willen, inclusief verkopen. Dat wil niet zeggen dat ik het heb gedaan, of dat ik het ooit zou doen.. Maar ik zeg ook niet dat iets absoluut niet te koop is.. vrijwel alles is te koop als het bod maar hoog genoeg is. 5000 euro voor een kitten waarbij ik nog nauwelijks een band heb kunnen opbouwen, is voor mij inderdaad voldoende.. Een fokker neemt zelfs al genoegen met 750 euro om afscheid te nemen van een dier.

band met mijn dier zou vertroebelen, dan doe ik er een strikje om en dan verkoop ik het inderdaad, wel als ik er van overtuigd ben dat het dier een goed leven krijgt..

en nee, ik doe niet hetzelfde als de fokker.. want ik heb het dier niet eerst verkocht, daarna gratis teruggenomen om er daarna een tweede maal geld aan te verdienen waarbij ik de eerste eigenaar verboden heb zelf het dier te verkopen ;)..

dat betwijfel ik Jis.. ik heb van al mijn katten een vreselijk leuk en lief nestje gehad. het eerste kitten is van mijzelf gebleven en voor de andere 5 heb ik een prachtig huisje gevonden waar ze een prima leventje hebben en ik heb er geen cent voor ontvangen, zelfs de onkosten niet.

1 hondje komt bij een fokker vandaan, tot z'n dood bij mij gebleven en daarna zelfs de fokster nog even laten weten dat ze er niet meer is.
1 kat van sos kattenhulp, waarbij SOS al jaren niet meer de moeite nam om te checken, 20 jaar oud geworden kort geleden moeten laten gaan en SOS nog een berichtje gedaan (niets meer op gehoord).
1 kat komt bij een collega vandaan die een nestje had van haar kat met een weet ik wat voor kater, want beest liep gewoon buiten.. diertje is inmiddels 14
en vorig jaar heb ik twee katjes uit het asiel gehaald..

dus weet niet precies wat voor weet niet waar of wat voor veronderstelling jij hebt van mijn kijk op het hebben van huisdieren.. als ik een huisdier aanschaf heb ik er de volle verantwoording voor, maar ook de volle zeggenschap, tenzij het een adoptie betreft.. waarbij dus 3 van mijn dieren adoptie waren.

Shirley

Re: Kittencontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:13

Hoe kan een bod de band met je dier vertroebelen, wat een onzin _O-
Je houdt er ineens minder van omdat een ander er geld voor biedt?
Dat is toch te gek voor woorden :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:16

Shirley..

Als iemand jouw 10.000.000 biedt, dan mogen ze nog steeds geen dier van je hebben?
en misschien voor jou niet, maar bijna iedereen verkoopt wel een dier zodra het bod maar hoog genoeg is.. en wat hoog genoeg is varieert van persoon tot persoon.. dat zegt niets over hoeveel liefde je voor een dier voelt.. maar wanneer het bod voldoende is om over die liefde heen te stappen.. en dat bedoel ik met vertroebelen.. de liefde is niet minder, maar het bod is voldoende om daarover heen te stappen.

een fokker kan ook compleet verliefd zijn op z'n kittens en zielsveel van de dieren houden (mag ik hopen).. maar daar is het bedrag van 750 euro voldoende om de liefde voor het kitten opzij te schuiven en het geld aan te nemen uiteindelijk..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:21

Fijn te horen elena, het zag er naar wat je schreef anders uit, wat je op zich ook zelf moet weten natuurlijk, ieder zijn manier. Mijn dieren gaan voor geen goud weg in ieder geval....als ik niet ander kan omdat ik ze niet de zorg meer kan geven die ze nodig hebben dan zoek ik samen met fokkers/stichting een goed thuis.

Blijft nog steeds zo dat ik vind dat als je een contract tekent het wel zo netjes is dat je er naar handelt, geldt ook voor de fokker.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:25

Ik blijf het apart vinden dat wanneer het om een kat gaat van een fokker dat een contract met naar de wet gekeken vreemde voorwaarden als normaal wordt gezien. Terwijl met paarden iedereen vele malen makkelijker over eventuele rare voorwaarden zo van tafel schuift.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:26

Nee, inderdaad.
Doe ze wel voor minder weg als ik er een goed gevoel bij heb, maar dat staat totaal los van het bod dus.

Jij bent een mooie: geld aannemen en dan nog eisen stellen over de kwaliteit van leven van het betrokken dier!
Beestje is dan ook van de sheik, al maakt hij er een muts van, zijn dier...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:27

fijn dat we elkaar begrijpen Jis.

En ik begrijp het standpunt van fokkers echt wel..
en mede uit respect voor dat standpunt onderteken ik het ook gewoon want het geeft de fokker een gevoel van zekerheid dat alles goedkomt met hun fokproduct.

als het puntje bij het paaltje komt, dan moet ik op zo'n moment bekijken wat in het belang van mijn huisdier (of heel reel, van mijn beurs zolang het het belang van het dier niet schaadt) wat de beste optie is.. Dat kan zijn dat ik mij tot de fokker went, voor hulp bij het vinden van een nieuw adres (maar dan wel van mijn huis uit, want met zo'n dier leuren en dan meerdere keren verhuizen vind ik niets), of ik vind zelf een prima stekje voor hem en dan laat ik het een fokker even weten, eventueel met gegevens van de nieuwe baas als de nieuwe baas daarmee instemt.

Shirley schreef:
Nee, inderdaad.
Doe ze wel voor minder weg als ik er een goed gevoel bij heb, maar dat staat totaal los van het bod dus.

Jij bent een mooie: geld aannemen en dan nog eisen stellen over de kwaliteit van leven van het betrokken dier!

lol shirley.. dat bedoel ik dus niet.. ik probeer zoveel mogelijk mijzelf vooraf te verzekeren dat het dier een goed leven krijgt.. daarna laat ik het los.. iemand die een dier van mij koopt, koopt het zonder voorwaarden.. Als hij er een muts van maakt, dan zou ik balen, maar het is zijn goed recht :') .. Net zoals een fokker als het erop aankomt het nakijken heeft als ik van mijn duur gekochte dier een prachtig zadelbontje zou maken bij wijze van spreken (zoekt vast dekking voor de zekerheid, ik zweer je dat doe ik niet, zelfs geen wanten)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:44

elenaMM77 schreef:
fijn dat we elkaar begrijpen Jis.

En ik begrijp het standpunt van fokkers echt wel..
en mede uit respect voor dat standpunt onderteken ik het ook gewoon want het geeft de fokker een gevoel van zekerheid dat alles goedkomt met hun fokproduct.

als het puntje bij het paaltje komt, dan moet ik op zo'n moment bekijken wat in het belang van mijn huisdier (of heel reel, van mijn beurs zolang het het belang van het dier niet schaadt) wat de beste optie is.. Dat kan zijn dat ik mij tot de fokker went, voor hulp bij het vinden van een nieuw adres (maar dan wel van mijn huis uit, want met zo'n dier leuren en dan meerdere keren verhuizen vind ik niets), of ik vind zelf een prima stekje voor hem en dan laat ik het een fokker even weten, eventueel met gegevens van de nieuwe baas als de nieuwe baas daarmee instemt.

Shirley schreef:
Nee, inderdaad.

lol shirley.. dat bedoel ik dus niet.. ik probeer zoveel mogelijk mijzelf vooraf te verzekeren dat het dier een goed leven krijgt.. daarna laat ik het los.. iemand die een dier van mij koopt, koopt het zonder voorwaarden.. Als hij er een muts van maakt, dan zou ik balen, maar het is zijn goed recht :') .. Net zoals een fokker als het erop aankomt het nakijken heeft als ik van mijn duur gekochte dier een prachtig zadelbontje zou maken bij wijze van spreken (zoekt vast dekking voor de zekerheid, ik zweer je dat doe ik niet, zelfs geen wanten)

Ik zeg altijd, als mijn paard gaat hemelen word hij een kleed in de kamer, hij is zo mooi bont. :D

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:54

Sommige reacties vind ik erg ongenuanceerd. Ik fok zelf raskatten en ik ben heel intensief met de kittens bezig. Ook in mijn contracten staat dat wanneer de eigenaar wegens welke omstandigheid dan ook de kat kwijt moet, hij of zij eerst contact met mij op moet nemen. Ik wil heel graag weten waar door mij gefokte katten blijven en misschien kan ik wel helpen met een herplaatsadres. Terugkoop of gratis noem ik niet in het contract want ik vind dat daar over gepraat kan worden op het moment dat de situatie zich zo aandient. Als ik toevallig iemand op de lijst heb die een herplaatser zoekt, kan de eigenaar dan rechtstreeks contact opnemen. Dat die dan geld vraagt voor de te herplaatsen kat, daar bemoei ik me dan niet mee. En als ik hem of haar terug wil nemen, dan is dat ook iets waar op dat moment pas over gesproken gaat worden. Dat heb ik overigens in het verleden bij een veulen wat ik heb verkocht ook gedaan. Eerste recht op terugkoop, maar toen ben ik in het jasje genaaid.... vandaar ook nu het artikel in het contract dat ik als eerste te horen wil krijgen dat de kat weg moet. En als ik op dat moment geen plaats heb, dan kan ik alsnog vragen aan de eigenaar zelf iemand te zoeken. Maar ik wil gewoon weten waar de door mij gefokte katten blijven.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:56

miss_lizje schreef:
Ik blijf het apart vinden dat wanneer het om een kat gaat van een fokker dat een contract met naar de wet gekeken vreemde voorwaarden als normaal wordt gezien. Terwijl met paarden iedereen vele malen makkelijker over eventuele rare voorwaarden zo van tafel schuift.

Bij mijn paard maak ik me ook de grootste zorgen wat betreft het vinden van een goed thuis mocht ik geen andere keus hebben...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:02

Als ik met dieren zou fokken, zou ik ook graag dat ze naar mij terugkomen, als het om een of andere rede nodig is. Het is niet prettig niet te weten waar het terecht komt en je niks meer kunt doen voor hun welzijn, zonodig....helaas zijn er te veel mensen die maar wat aan doen met dieren.

Maar ik zou daar wel een prijs voor betalen, die marktconform is, wat dat is, daar zou ik voor googlen om te zien wat gangbaar is op dat moment.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:04

Duhelo schreef:
Elena: Waarom lees je enkel de dingen dat je wil lezen? Er wordt nu al meerdere keren aangegeven dat het zo in het contract staat, maar dat de meeste fokkers geen probleem hebben om in overleg te herplaatsen...

Bij mij is het gewoon heel simpel, er wordt akkoord gegaan met mijn voorwaarden, wil de klant dat niet dan krijgt die geen kitten. Als het dier moet herplaatst worden moet er worden overlegd met mij en kijken we samen voor een oplossing, ofwel naar een ander gezin ofwel terug naar mij. Wederom, financieel aspect zien we dan wel. (na een jaar herplaatsen omdat het karakter niet bij de eigenaar past, of omdat ze hem beu zijn, dan betaal ik er niet voor, een dier kies je voor het leven ... Herplaatsen wegens financiele problemen, gezondheid of andere omstandigheden door onmacht, dan is dat uiteraard een ander verhaal. Maar het belangrijkste is dat het dier een goed tehuis krijgt en dat ik ze niet uit het oog verlies.)

Waarom met jou? Verkocht is verkocht. Hulp aanbieden is prima, verplichten mag niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:03

Omdat ik beloof aan ieder dier dat hier binnenkomt of geboren wordt, dat ik er alles zal aan doen om ze goed te verzorgen of naar een goed tehuis te brengen. En als blijkt dat ik de nieuwe eigenaars niet verstandig genoeg uitgekozen heb, wil ik daar mijn verantwoordelijkheid voor nemen. Los van het financiele aspect. Daarnaast, is het al kittenkoper geen fijne gedachte dat, ALS je er om de een of andere reden niet voor kan zorgen, het dier altijd terug kan naar mij als fokker? In mijn contracten staat trouwens niet dat ze gratis moeten terug komen, dus als iemand zo bang is om wat centen te verliezen op hun dier, is dat zeker bespreekbaar. Ik wil zelfs gerust de belofte doen dat een teruggekomen kat niet meer verkocht of bij vreemden herplaatst wordt...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:13

(even de duivel)

Je kunt zoveel beloftes aan een dier doen maar verkocht is bij wet echt verkocht. Je hebt na verkoop geen enkele rechten meer. Iets wat oa hier op Bokt bij paarden vaak genoeg gezegd wordt dat men geen zin heeft in "hijgende oude baasjes".

(weer de engel)

Ik begrijp je heus, maar je kunt dit niet afdwingen dat is niet rechtsgeldig en zou je zelfs verliezen in een zaak.
Als koper houdt ik zeker bij onvoorziene omstandigheden de fokker in mijn hoofd maar verplicht ben ik dat niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:28

Ik heb trouwens altijd geweten dat een onderlinge overeenkomst gewoon rechtsgeldig is, zodra beide partijen getekend hebben ...
Ik zou graag van iemand die iets afweet van recht daar iets meer over horen?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:38

Op het moment dat er dingen in een contract staan die in strijd zijn met de wet is het niet rechtsgeldig in een rechtszaak. Zelfs als beide partijen hebben getekend (uit vrije wil uiteraard).
Hier zijn wel wat mitsen, maren en uitzonderingen op te vinden hoor, maar dit is de basis.
En aangezien verkocht volgens wet betekent dat de koper het beslissingsrecht/zeggenschap heeft, is het onwettig andere dingen in het contract te zetten.

Ik zou overigens prima akkoord gaan met een contract waarin staat dat ik de fokker contacteer als dier weg moet, maar daar houdt het op. Ik wil zelf de beslissing nemen.
Nu ik erover nadenk: ik stel liever gewoon zelf samen met de fokker wat afspraken op die op onze situatie van toepassing zijn dan dat ik een prefab contract teken.
Ook een kwestie van vertrouwen. Als ik goed genoeg ben om voor een fokproduct van jou te zorgen, dan moet ik toch ook wel te vertrouwen zijn in gewone afspraken?