Het gebruik van een deken bij honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:23

Welke conclusie?
Ik woon namelijk op het platteland maar mijn honden blijven liever de hele dag binnen tenzij voor een wandeling. Dus het is niet omdat je op het platteland woont,d at je honden meer buiten zitten... Maar ze kunnen hier bijna overal los lopen op wandeling en hebben ze geen jas nodig, zelfs niet bi vrieskou. Als ik in de stad zou wonen, zijn de mogelijkheden om ze vrij te laten lopen beperkter en zouden ze grotere stukken aan de leiband moeten. Hoe snel ik ook doorstap, voor mijn honden ben ik nog steeds traag en gaan ze bibberen van zodra het onder de 10°C duikt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:25

Mizora.....

"Helaas is thermoregulatie, en daar gaat het in dit geval om, niet iets waar de gemiddelde dierenarts veel van weet. Het behoort namelijk nauwelijks tot de diergeneeskunde, het hoort tot alles eromheen en dus valt het onder dierwetenschappen."

Hèhè eindelijk kom ik iemand op Bokt tegen die dit gelukkig aan haalt :j ....zoals ik op Bokt al jaren geleden een topic had hierover maar waar nagenoeg iedereen zelfs de wetenschap probeerde tegen te spreken. Bedankt voor je interessante links Mizora!

Hier nog een link mbt je bericht maar dan mbt paarden. Eea mbt onderkoeling bij dieren.

https://extension.umaine.edu/publications/1007e/

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:00

Mizora schreef:
Helaas is thermoregulatie, en daar gaat het in dit geval om, niet iets waar de gemiddelde dierenarts veel van weet. Het behoort namelijk nauwelijks tot de diergeneeskunde, het hoort tot alles eromheen en dus valt het onder dierwetenschappen.

[ [url=m/4LLcJC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op dit plaatje zie je 5 zones, dat zijn er eigenlijk 6, tussen lower critical temperature (LCT) en upper critical temperature (UCT) zit ook nog een comfort zone, deze wordt verwarrend genoeg soms ook de Thermo Neutral Zone (TNZ) genoemd, hoewel dat ook het stuk is tussen de LCT en UCT. Tussen de LLT en LCT zijn ze aan het bibberen, dat is al voorbij het compacten (zich klein maken) en de haren overeind zetten, wat tussen de LCT en de comfort zone in zit. Wanneer de lichaamstemperatuur daalt zit je onder de LLT, dat is dus gevaarlijk.

Hoe vaak ik wel niet heb gehoord van mensen dat een dier dat trilt het niet koud heeft. Dat heeft het dus echt wel koud en dit trillen is een laatste redmiddel om zich warm te hadden om te voorkomen dat de lichaamstemperatuur gaat dalen. Daarnaast is trillen geen effectieve manier voor een dier om zich warm te houden.