Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
secricible schreef:Nogmaals: ik gooi mijn paarden na het rijden ook niet de straat op en zeg dan tegen mijn buurman wiens voortuin plat gelopen wordt "tja, moet je maar een stroomdraad om je voortuin zetten, een paard is nou eenmaal gemaakt om rond te lopen"
Marloez schreef:Ik vind het dus juist zo raar dat er hier paarden en honden vergeleken worden met katten. Honden lagen ook vroeger over het algemeen aan de ketting en liepen niet zo maar los. Ja, misschien die kleine rattenvangertjes, maar een hond die overlast zou kunnen veroorzaken ging gewoon aan de ketting. En paarden idem dito, die hebben nooit los mogen lopen behalve dan in een omheinde wei.
secricible schreef:Dat zeg ik, katten hebben op 1 of andere reden een eigen postie verwoven. Maar de tijd dat dat nodig was (als rattenvanger op de boerderij en de stad) is lang geleden al verdwenen, zeker in de stad en woonwijken. De functie van de kat is verwoven tot excuus om je verantwoordelijkheid niet te hoeven nemen.
Een hond was bedoelt om mensen van je erf te weren en ze in hun benen te bijten. Maar blijkbaar hebben we ons daarbij wel gerealiseerd dat die functie tegewoordig niet meer nodig is en hebben we dat bijgeschaafd naar onze moderne tijd. Bij katten blijven we hangen in de middeleeuwen.
Palmera schreef:Ik denk dat je mateloos storen aan stront in je tuin, kapotte planten sproeivlekken tegen je terasmeubels weinig te maken heeft met intolerantie. Het is toch pure ergernis!
Tieme schreef:Ik heb m'n katten binnen. Waarom? Omdat ik het echt vreselijk asociaal vindt om je beest zo naar buiten te gooien en ze niet van de weg wil schrapen omdat ze plat gereden zijn. Asociaal naar de buurt (en dan heb ik het niet over een boerderij of buitengebied) en asociaal naar je kat omdat je niet je verantwoording neemt. Katten piesen en poepen in andermans tuinen, slopen dingen, maken krassen op auto's door erop te gaan lopen en liggen. Met een beetje pech wandelen ze je huis binnen om daar de boel onder te piesen. En dan hoor je vaa: niemand heeft last van m'n kat. Ik hoor nooit wat. Of de kul uitspraak: mijn kkat hoort buiten te lopen of heeft het recht om daar te lopen of ik kan mijn kat niet binnen houden. Prima, niet in andermans tuin.Mijn hond zou van nature ook lekker los moeten lopen. instinct achterna. lekker in tuinen graven, op je tuinbankje liggen enz. Maar he, gek, die hebben zich in de loop van de tijd "aangepast" en hebben dat niet meer nodig. Lees als m'n hond dat zou doen, dan hebben we de poppen aan het dansen. neemt je verantwoording en houd hem in eigen huis en tuin. Blijft je kat ontsnappen dan heeft hij het duidelijk niet naar z'n zin bij jou, dan zoek je een baasje waar hij het wel naar z'n zin heeft. Met grote tuin of buitengebied waar hij wel zonder overlast buiten kan lopen. Maar in 99% van de gevallen is het pure laksheid van de baasjes. "Hij ontsnapt steeds, is niet binnen te houden bbla bla. Dan zorg je ervoor dat je hem WEL binnen kan houden? Werkt de ene manier niet dan probeer je een andere manier. Simpel.
Hier al krassen op m'n nieuwe auto omdat de buurtkatten erop gaan lliggen en zich eerst laten glijden of zich lekker uitrekken met uitgetrokken nagels. Katten op m'n balkon die alles onder gescheten hebben, wandelwagen in centrale hal kan ik weg gooien. Helemaal onder gezeken. M'n kinderen kunnen niet eens in de schoolzandbak spelen omdat die helemaal onder gescheten is. Op de schommel in de speeltuin? Uitkijken dat je er niet vanaf valt want ook daar ligt stront aan de oppervlakte van het zand. Hier zelfs kat die naar binnen kwam wandelen. Via balkonne. Buurvrouw verzocht maatregelen te nemen aangezien ik het niet prettig vond en ik een hond had die hem wel eens wat aan kon doen. Kreeg te horen dat ik zelf maar een oplossing moest verzinnen of m'n ramen maar dicht moest houden. Haar kat mocht overal komen en als m'n hond hem wat aan zou doen in MIJN huis dan zou ik het welmmerken![]()
Buurvrouw van m'n moeder had een buurtkat die steeds naar binnen kwam en de boel onder scheet en pieste. Collega die dr schouder gebroken heeft door een kat die tegen de fiets op klapte. Jammer, baasje oonbekend want die is nergens bekennen.
En dan naar de kat toe: het risico dat je neemt door hem buiten te laten lopen. Risico dat hij vergiftigt of mishandeld wordt, verwondigen of ziektes door andere katten, wegloopt of plat gereden wordt. En dan durven ze te zeggen: Ach,, hij heeft iig een !even gehad dat hij lekker buiten had kunnen lopen *Kots*. Dit soort mensen noem ik niet eens baasjes.
Tijdje terug kat onder een auto. Voor m'n neus. beestje lag op de weg te kronkelen en na 5 minuten dood. Bij de dierenarts gebracht. Volgende dag belletje van de eigenaar met bedankje dat ik hem van de weg gehaald had. Nu kon dochtertje nog afscheid nemen. Dit was nummer 3 al in korte tijd. De vorige was niet meer toonbaar omdat ze die van het wegdek af hebben moeten schrapen dus geen afscheid voor Dochterlief. Kind was nog verdrietig van de vorige kat. Ze hadden een tuin. WAAROM Gooi je zo'n dier in Gods naam de straat op! En zeker als er al 2 plat gereden zijn. Supersneu voor de beestjes en kind omdat papa en mama zo met hun dieren omgaan.