Picasso, daarin ben ik het ook met je eens, bij sommige rassen en daarbij horende rasverenigingen gaat het mis, dat heb ik ook al meerdere keren gezegd hier

Rashondenwijzer is ook zo'n prachtig voorbeeld. Ooooh zo ongezond is de rashond! Blijkt dat alle zogenoemde 'lookalikes' meegenomen zijn in deze onderzoeken. Vind je het gek? Een rashond zegt helemaal niks. Even als voorbeeld:
Je hebt bijvoorbeeld 3 soorten Shiba's. Je hebt de Shiba die er uit ziet als een Shiba maar geen stamboom heeft, de Shiba die wel een stamboom heeft en dus volgens regels Raad van Beheer gefokt is en verder niet. En je hebt de Shiba die een stamboom heeft, dus volgens regels (en gezondheidtesten) van RvB gefokt is én daarnaast nog extra regels/onderzoeken die de/een rasvereniging zelf vastgelegd heeft. Ik zou echt nooit een Shiba als voorbeeld 1 of 2 willen, ik ga me dan afvragen wat deze fokkers te verbergen hebben, of wat hun intenties zijn

Voorbeeld 3 geeft echt nog steeds geen garanties op een kerngezond dier, dat kan ook niet want alles en iedereen kan wat krijgen. Hoe hoog schat je de kans dat je zelf zonder gebreken 80 of 90 wordt? Maar feit is wel dat honden uit voorbeeld 1 en 2 (en dan vooral 1) meegeteld worden als rashond, letterlijk roekeloos gefokt worden, veel problemen opleveren en uiteindelijk wijst iedereen met z'n vingertje naar de grote boze fokker én de hondenshows.
Extra regels hier, extra regels daar... Net als die prachtige 15 weken export regel. Wie heeft daar last van? De fokkers die alles netjes volgens de regels doen. Wie heeft daar geen last van? De broodfokkers en puppyhandelaren. Die sjoemelen nog wat meer, of ze laten de pups gewoon een paar weken langer creperen.
Moraal van het verhaal: ga niet alle fokkers en alle hondenrassen en alle keurmeesters over één kam scheren. Het kleinste deel verpest het altijd voor de rest.
De goede ervaringen die ik heb met onze rasvereniging (Nippon Inu) kunnen echt niet uitzonderlijk zijn. Ik heb me echt niet verdiept in alle rasverenigingen en gezondheidsproblemen van alle rassen, maar dat er veel (onbekendere en minder populaire) rassen zijn die over het algemeen wél gezond zijn is duidelijk lijkt me. Dat er bij bepaalde rassen fouten worden gemaakt, mede ook door rasverenigingen is ook duidelijk, en dat de Raad van Beheer één grote bureaucratische bende is ook, maar ga niet al het werk van de zovele eerlijke en goed willende fokkers afkraken.
Ga zelf na; zou jij zieke honden willen en durven verkopen aan andere mensen? Ik niet, en heel veel normale eerlijke mensen niet! En zo zijn heel veel fokkers ook gewoon normale welwillende mensen met passie voor hun ras.
@pichu, ik zie niet waarom raspaardenfokkerij anders is dan rashondenfokkerij hoor

-edit-
Ohja, over dat witte boksers worden afgemaakt, vreemd en naar verhaal zeg. Dringen gelijk allerlei vragen bij mij op

1. Brengt hun kleur ook gezondheidsproblemen met zich mee? Zo weet ik van de Shiba dat er met witte (crème eigenlijk) Shiba's niet gefokt mag worden omdat die verdunning gezondheidsproblemen veroorzaakt. Deze pups worden dan alleen zeker niet afgemaakt, maar gewoon verkocht als 'huishond' waar niet mee gefokt mag worden.
2. Deden echt alle boxer fokkers dat? Wat is het nut? Alsof er geen kopers zijn voor deze pups?
Bij de o.a. de Akita heb je het langhaar gen, als beide ouders deze dragen kan je een combi nest van kort en langhaar pups krijgen. De langhaar is een 'fout' maar er zijn genoeg kopers voor hoor. Sommigen prefereren zels een langhaar omdat deze zachter van karaktwr zouden zijn.
Why on Earth zou je pups afmaken omdat deze niet rastypisch zijn? Er zijn zoveel elementen die meespelen in een slechte score of uitsluiting op de show

Je hebt toch ook blauwe Franse buldoggen, wat volgens de rasbeschrijving niet mag, maar wel gefokt wordt en zelfs gewild is?