De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil niemand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 00:49

Carr Friesje, het ging mij inderdaad even om de neus, maar de boxers die ik tegenwoordig ken zijn inderdaad heel energiek en voor zo ver ik weet ook gezond :) ik zie alleen soms wel op Facebook show boxers voorbij komen met een extreem aflopende rug. Is dat ook een ding?

Picasso, daarin ben ik het ook met je eens, bij sommige rassen en daarbij horende rasverenigingen gaat het mis, dat heb ik ook al meerdere keren gezegd hier :P maar er wordt hier de hele tijd geroepen dat juryleden en showfokkers de veroorzakers zijn van alle gezondheidsproblemen bij rashonden en dat is simpelweg niet waar. De uiterlijke ongezonde kenmerken die voor de hier genoemde rassen gewenst zijn voor de show is inderdaad een fout wat daar ligt, maar vergeet niet al die onzichtbare gezondheidsproblemen. Dat heeft ook (juist) heel veel te maken met de broodfok en eigenlijk alle onverantwoorde en onofficiële fok omdat hierbij werkelijk geen enkele gezondheidstest gedaan wordt. Dan krijg je het bekende 'de dierenarts heeft 'em goedgekeurd'-verhaal :')

Rashondenwijzer is ook zo'n prachtig voorbeeld. Ooooh zo ongezond is de rashond! Blijkt dat alle zogenoemde 'lookalikes' meegenomen zijn in deze onderzoeken. Vind je het gek? Een rashond zegt helemaal niks. Even als voorbeeld:

Je hebt bijvoorbeeld 3 soorten Shiba's. Je hebt de Shiba die er uit ziet als een Shiba maar geen stamboom heeft, de Shiba die wel een stamboom heeft en dus volgens regels Raad van Beheer gefokt is en verder niet. En je hebt de Shiba die een stamboom heeft, dus volgens regels (en gezondheidtesten) van RvB gefokt is én daarnaast nog extra regels/onderzoeken die de/een rasvereniging zelf vastgelegd heeft. Ik zou echt nooit een Shiba als voorbeeld 1 of 2 willen, ik ga me dan afvragen wat deze fokkers te verbergen hebben, of wat hun intenties zijn :') voor mij zou het dan zo zijn: of een Shiba uit voorbeeld 3, of gewoon niet en gaan voor een hond uit het asiel.

Voorbeeld 3 geeft echt nog steeds geen garanties op een kerngezond dier, dat kan ook niet want alles en iedereen kan wat krijgen. Hoe hoog schat je de kans dat je zelf zonder gebreken 80 of 90 wordt? Maar feit is wel dat honden uit voorbeeld 1 en 2 (en dan vooral 1) meegeteld worden als rashond, letterlijk roekeloos gefokt worden, veel problemen opleveren en uiteindelijk wijst iedereen met z'n vingertje naar de grote boze fokker én de hondenshows.

Extra regels hier, extra regels daar... Net als die prachtige 15 weken export regel. Wie heeft daar last van? De fokkers die alles netjes volgens de regels doen. Wie heeft daar geen last van? De broodfokkers en puppyhandelaren. Die sjoemelen nog wat meer, of ze laten de pups gewoon een paar weken langer creperen.

Moraal van het verhaal: ga niet alle fokkers en alle hondenrassen en alle keurmeesters over één kam scheren. Het kleinste deel verpest het altijd voor de rest.

De goede ervaringen die ik heb met onze rasvereniging (Nippon Inu) kunnen echt niet uitzonderlijk zijn. Ik heb me echt niet verdiept in alle rasverenigingen en gezondheidsproblemen van alle rassen, maar dat er veel (onbekendere en minder populaire) rassen zijn die over het algemeen wél gezond zijn is duidelijk lijkt me. Dat er bij bepaalde rassen fouten worden gemaakt, mede ook door rasverenigingen is ook duidelijk, en dat de Raad van Beheer één grote bureaucratische bende is ook, maar ga niet al het werk van de zovele eerlijke en goed willende fokkers afkraken.
Ga zelf na; zou jij zieke honden willen en durven verkopen aan andere mensen? Ik niet, en heel veel normale eerlijke mensen niet! En zo zijn heel veel fokkers ook gewoon normale welwillende mensen met passie voor hun ras.

@pichu, ik zie niet waarom raspaardenfokkerij anders is dan rashondenfokkerij hoor :+ in beide gevallen heb je een gewenst uiterlijk en karakter en eventueel doel :+

-edit-
Ohja, over dat witte boksers worden afgemaakt, vreemd en naar verhaal zeg. Dringen gelijk allerlei vragen bij mij op :')
1. Brengt hun kleur ook gezondheidsproblemen met zich mee? Zo weet ik van de Shiba dat er met witte (crème eigenlijk) Shiba's niet gefokt mag worden omdat die verdunning gezondheidsproblemen veroorzaakt. Deze pups worden dan alleen zeker niet afgemaakt, maar gewoon verkocht als 'huishond' waar niet mee gefokt mag worden.
2. Deden echt alle boxer fokkers dat? Wat is het nut? Alsof er geen kopers zijn voor deze pups?
Bij de o.a. de Akita heb je het langhaar gen, als beide ouders deze dragen kan je een combi nest van kort en langhaar pups krijgen. De langhaar is een 'fout' maar er zijn genoeg kopers voor hoor. Sommigen prefereren zels een langhaar omdat deze zachter van karaktwr zouden zijn.
Why on Earth zou je pups afmaken omdat deze niet rastypisch zijn? Er zijn zoveel elementen die meespelen in een slechte score of uitsluiting op de show :')
Je hebt toch ook blauwe Franse buldoggen, wat volgens de rasbeschrijving niet mag, maar wel gefokt wordt en zelfs gewild is?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 05:49

Witte boxers werden afgemaakt omwille van een 'genetisch' probleem, niet omdat het kleurtje niet gewenst was.
Nu ik ben geen fokker, geen idee of dit gegeven inmiddels achterhaald is.

Wat boxers betreft, zijn wij net van dit ras afgestapt, ondanks het geweldige karakter, omdat we ze steeds op erg jonge leeftijd moesten laten inslapen. Ze hadden alle kanker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:54

Ik denk dat wij het inderdaad gewoon eens zijn Thesserd en ik vind het goed dat deze issues weer eens onder de aandacht gebracht worden: er is zoveel mis met 'de rashond' en handel in honden. Het kan geen kwaad om daar wederom een kritische noot bij te plaatsen. Ik ga me straks weer eens verder verdiepen in 'mijn' ras; de Beagle en mijn licht opsteken bij de rasvereniging.

Carr_friesje

Re: De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil niemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:05

Voor zover mijn kennis reikt is er bij geheel witte boxers een zeer grote kans op doofheid.
Op shows kom ik verder niet maar zie wel vaak foto's van dekreuen die een zeer aflopende rug lijken te hebben.
Op foto's/show worden de achterpoten vaak wel een stuk verder achter het lichaam geplaatst/neergezet waardoor de rug nog extremer lijkt. Vaak als de hond gewoon in 'ontspannen' stand staat valt het al heel erg mee.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:14

Elke witte hond heeft grote(re) kans op doofheid, huidaandoeningen en dacht ook atopie? Maar als ze daarom de witte boxers lieten inslapen, zouden ze ook geen westies, Dalmatiërs etc. moeten fokken, of zie ik dat nou verkeerd.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:04

Ik weet dat er bij de Dalmatiers de dove pups werden ingeslapen.
Ik weet niet of dit nog altijd zo is hoor.

Van de Westie durf ik het niet te zeggen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:05

Loolotte schreef:
Elke witte hond heeft grote(re) kans op doofheid, huidaandoeningen en dacht ook atopie? Maar als ze daarom de witte boxers lieten inslapen, zouden ze ook geen westies, Dalmatiërs etc. moeten fokken, of zie ik dat nou verkeerd.

Klopt, de waarheid is dat witte boxers soms doof zijn. Niet allemaal. Daarbij is er wel een grotere kans op doofheid bij witte dieren...
Westies hadden, dacht ik, geen bijzondere gevoeligheid voor doofheid, maar in deze link staat dat ook zij er gevoelig voor zijn... door dat wit...http://www.startpunthonden.nl/hetras/245/west-highland-white-terrier, maar er is wel een enorme gevoeligheid voor allergieën ingefokt. De twee Westies die ik ken, waren beide inderdaad extreem allergisch... heeft niet met de kleur te maken, maar met vrolijk doorfokken terwijl deze gevoeligheid er is. (Ook mensen hebben de ervaring dat een allergie vaak "in de familie zit", erfelijk dus).
Bij Westies kan de allergie zúlke extreme vormen aannemen, dat ze soms nog maar 1 soort vlees (lamsgehakt bijvoorbeeld) kunnen eten, verder NIETS. En een andere westie raakte uiteindelijk zó allergisch, dat de eigenaar hem uiteindelijk zware prednison-pillen moest moest geven, een kuur waarvan bekend is dat een hond na twee jaar eraan kapot gaat, wat dan inslapen inhoudt.

Wat Dalmatiërs betreft: die honden hebben inderdaad een grotere kans op doofheid, maar ook op epilepsie. Maar, omdat wit plus vlekken nu eenmaal een raskenmerk is van Dalmatiërs, (terwijl ze nog meer kans maken gehandicapt te zijn dan witte boxers) maken fokkers die niet dood (misschien wel als ze doof zijn, of te weinig vlekken krijgen) . Witte boxers dus wel, nou ja, er blijven er steeds meer in leven, omdat men het toch wel zielig vindt, of omdat dierenartsen geen verder gezonde honden vanwege een bij de rasvereniging ongewenst kleurtje af willen maken.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 07-08-16 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:08

Lukasje schreef:
Witte boxers werden afgemaakt omwille van een 'genetisch' probleem, niet omdat het kleurtje niet gewenst was.

Wat boxers betreft, zijn wij net van dit ras afgestapt, ondanks het geweldige karakter, omdat we ze steeds op erg jonge leeftijd moesten laten inslapen. Ze hadden alle kanker.

Mijn boxer werd op 12 jarige leeftijd ingeslapen wegens kanker, en ik ken geen enkele boxer die níet vanwege kanker is ingeslapen... |(

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:14

Zoolgangster schreef:
Lukasje schreef:

Mijn boxer werd op 12 jarige leeftijd ingeslapen wegens kanker, en ik ken geen enkele boxer die níet vanwege kanker is ingeslapen... |(

Onze jongste 5, de oudste 7 ... Slik ... |(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:22

@Lukasje: het lijkt er inderdaad op dat boxers steeds jonger kanker krijgen, ik hoor het tenminste vaker...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:27

Zoolgangster schreef:
@Lukasje: het lijkt er inderdaad op dat boxers steeds jonger kanker krijgen, ik hoor het tenminste vaker...

Ja inderdaad! Na onze persoonlijke ervaringen komt er bij ons geen boxer meer. Erg jammer!
We houden erg van hun karakter maar het verdriet is telkens te groot. Het is te pijnlijk om telkens een hond zo jong te moeten afgeven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:35

xLaraaj schreef:
Stille meelezer kruipt vanonder haar steen:

hier een oude docu maar die nog altijd heel accuraat is en verschrikkelijk om te zien:

http://topdocumentaryfilms.com/pedigree-dogs-exposed/

Dank je voor het plaatsen van deze link.

Waar ik, behalve van de Cavaliers en Bulldoggen van schrik, is dat er met duidelijk zieke honden zoals de "kampioens Cavalier" en de duidelijk aan ataxie lijdende Duitse Herder gefokt wordt, en ze zijn notabene als hoogste geplaatst bij de prijsuitreikingen.

Spoiler:
Ik moest ook denken aan hoe sommige dressuurpaarden kreupel aan de start zijn gekomen en hun proef konden lopen, zonder dat ze linea recta de ring uitgestuurd werden wegens kreupelheid... zou diezelfde bedrijfsblindheid, die juryleden van hondenrassen blijkbaar hebben, ook juryleden van dressuurpaarden parten spelen?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:12

Thesserd schreef:
Even als voorbeeld:

Je hebt bijvoorbeeld 3 soorten Shiba's. Je hebt de Shiba die er uit ziet als een Shiba maar geen stamboom heeft, de Shiba die wel een stamboom heeft en dus volgens regels Raad van Beheer gefokt is en verder niet. En je hebt de Shiba die een stamboom heeft, dus volgens regels (en gezondheidtesten) van RvB gefokt is én daarnaast nog extra regels/onderzoeken die de/een rasvereniging zelf vastgelegd heeft. Ik zou echt nooit een Shiba als voorbeeld 1 of 2 willen, ik ga me dan afvragen wat deze fokkers te verbergen hebben, of wat hun intenties zijn :') voor mij zou het dan zo zijn: of een Shiba uit voorbeeld 3, of gewoon niet en gaan voor een hond uit het asiel.

Voorbeeld 3 geeft echt nog steeds geen garanties op een kerngezond dier, dat kan ook niet want alles en iedereen kan wat krijgen. Hoe hoog schat je de kans dat je zelf zonder gebreken 80 of 90 wordt? Maar feit is wel dat honden uit voorbeeld 1 en 2 (en dan vooral 1) meegeteld worden als rashond, letterlijk roekeloos gefokt worden, veel problemen opleveren en uiteindelijk wijst iedereen met z'n vingertje naar de grote boze fokker én de hondenshows.

Ik denk dat voorbeeld 1, 2 of 3 niet eens uitmaakt. Voor zover ik weet zeggen testen ook lang niet alles.

Je kunt nooit, maar dan ook nooit ervan uit gaan dat steeds hetzelfde typen te willen fokken en dezelfde bloedlijnen te gebruiken goed is. Ik denk dat daar uiteindelijk niet veel verschil in zit tussen broodfok of de 'gewone' fok. De broodfok gebruikt steeds dezelfde honden om maar gewoon pups te produceren en de 'gewone' fok moet steeds kiezen uit dezelfde honden want 'er is niks anders'. Enige, zgn. verschil zijn de leefomstandigheden. Maar ook daar heb ik wel eens mijn vraagtekens bij.

Ik denk dat pupkopers ook voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor dit soort extremen. Ze willen dit, want het is in, het is schattig, het is leuk. Of omdat het altijd zo is geweest. Ga maar eens een discussie aan met iemand die een konijn alleen in een te klein hokje houdt, want blijkbaar houdt de halve straat de konijnen zo dus waarom is dat slecht?
Als ik mijn hond uitlaat raak ik wel eens aan de praat met mensen. En eigenlijk degene met de rashonden vind ik echt behoorlijk naïef. Ze zijn ontzettend trots op hun hond want de ouderdieren zijn Nederlands kampioen en hebben heel veel bekers gewonnen en ze hebben heel veel geld betaald om die hond te hebben. Oké dan. En dan denk ik, daar loop je dan met je 8-jarige hond die bijna uit elkaar valt.

Het is voor mij in elk geval de reden om alleen tweedehands hondjes te houden en nooit bij een fokker te halen. Welke mooie verhalen er ook zijn, over zgn. rasbehoud. Nee, dank u vriendelijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:42

Nimfee schreef:
Ik denk dat voorbeeld 1, 2 of 3 niet eens uitmaakt. Voor zover ik weet zeggen testen ook lang niet alles.

Je kunt nooit, maar dan ook nooit ervan uit gaan dat steeds hetzelfde typen te willen fokken en dezelfde bloedlijnen te gebruiken goed is. Ik denk dat daar uiteindelijk niet veel verschil in zit tussen broodfok of de 'gewone' fok. De broodfok gebruikt steeds dezelfde honden om maar gewoon pups te produceren en de 'gewone' fok moet steeds kiezen uit dezelfde honden want 'er is niks anders'. Enige, zgn. verschil zijn de leefomstandigheden. Maar ook daar heb ik wel eens mijn vraagtekens bij.

Ik denk dat pupkopers ook voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor dit soort extremen. Ze willen dit, want het is in, het is schattig, het is leuk. Of omdat het altijd zo is geweest. Ga maar eens een discussie aan met iemand die een konijn alleen in een te klein hokje houdt, want blijkbaar houdt de halve straat de konijnen zo dus waarom is dat slecht?
Als ik mijn hond uitlaat raak ik wel eens aan de praat met mensen. En eigenlijk degene met de rashonden vind ik echt behoorlijk naïef. Ze zijn ontzettend trots op hun hond want de ouderdieren zijn Nederlands kampioen en hebben heel veel bekers gewonnen en ze hebben heel veel geld betaald om die hond te hebben. Oké dan. En dan denk ik, daar loop je dan met je 8-jarige hond die bijna uit elkaar valt.

Het is voor mij in elk geval de reden om alleen tweedehands hondjes te houden en nooit bij een fokker te halen. Welke mooie verhalen er ook zijn, over zgn. rasbehoud. Nee, dank u vriendelijk.

Het gaat er bij de meeste pup kopers van rashonden helemaal niet om dat de ouderdieren bekers hebben gewonnen.
Dat is ook nogal naïef om dat te denken, dat mensen daarom een rashond willen.
Ik ben ook nog nooit iemand tegen gekomen, die trots vertelt dat zijn hond uit Nederlands kampioen ouders is gefokt, terwijl ik heel veel hondenmensen ken. :)

Een hond van 8 jaar die al uit elkaar valt is niet goed, of het nu een rashond is of niet.
Het gekke is dat bepaalde rashonden die niet oud worden of allerlei gebreken hebben, maar die wel 'in' zijn, tegelijkertijd ook veel worden aangeboden en verkocht bij broodfokkers.
Er is dan zoveel vraag naar, dat het een hoop mensen niks meer uitmaakt, het gaat hun erom dat ze ook zo'n hond hebben, en ook niet op een wachtlijst willen staan.
Nee, stel je voor dat je een paar maanden moet wachten voor een hond die je NU wil.

En dan maar andere mensen uitlachen die dit niet willen en serieus ermee bezig zijn.

Maar goed, het zal wel nooit veranderen, driekwart van de honden in Nederland zijn toch broodfok honden omdat de meeste mensen hier genoegen mee neemt.
Een kwart van de honden in Nederland dat zijn honden met een stamboom, en die uit goede nesten komen.

Wel ben ik het er mee eens dat bepaalde rassen niet zijn zoals ze zijn bedoeld (alle platneuzen bijvoorbeeld) en sommige andere extremiteiten.

Hier mijn 15 jarig hondje (uit een goed nest met stamboom), nog in prima gezondheid :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-08-16 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:43

Zoolgangster schreef:
Loolotte schreef:

Klopt, de waarheid is dat witte boxers soms doof zijn. Niet allemaal. Daarbij is er wel een grotere kans op doofheid bij witte dieren...
Westies hadden, dacht ik, geen bijzondere gevoeligheid voor doofheid, maar in deze link staat dat ook zij er gevoelig voor zijn... door dat wit...http://www.startpunthonden.nl/hetras/245/west-highland-white-terrier, maar er is wel een enorme gevoeligheid voor allergieën ingefokt. De twee Westies die ik ken, waren beide inderdaad extreem allergisch... heeft niet met de kleur te maken, maar met vrolijk doorfokken terwijl deze gevoeligheid er is. (Ook mensen hebben de ervaring dat een allergie vaak "in de familie zit", erfelijk dus).
Bij Westies kan de allergie zúlke extreme vormen aannemen, dat ze soms nog maar 1 soort vlees (lamsgehakt bijvoorbeeld) kunnen eten, verder NIETS. En een andere westie raakte uiteindelijk zó allergisch, dat de eigenaar hem uiteindelijk zware prednison-pillen moest moest geven, een kuur waarvan bekend is dat een hond na twee jaar eraan kapot gaat, wat dan inslapen inhoudt.

Wat Dalmatiërs betreft: die honden hebben inderdaad een grotere kans op doofheid, maar ook op epilepsie. Maar, omdat wit plus vlekken nu eenmaal een raskenmerk is van Dalmatiërs, (terwijl ze nog meer kans maken gehandicapt te zijn dan witte boxers) maken fokkers die niet dood (misschien wel als ze doof zijn, of te weinig vlekken krijgen) . Witte boxers dus wel, nou ja, er blijven er steeds meer in leven, omdat men het toch wel zielig vindt, of omdat dierenartsen geen verder gezonde honden vanwege een bij de rasvereniging ongewenst kleurtje af willen maken.

Ik vind het toch krom hoor. Dove dalmaten worden ook niet ingeslapen, er wordt echter wel actief naar een baasje gezocht die hiermee om kan gaan en daarnaast mag er niet mee gefokt worden via de rasvereniging gezien ze dus de BAER-test niet halen. Ongeveer hetzelfde geldt voor stiploze dalmaten: het is een rasfout dus mag niet mee gefokt worden, maar als huishond voldoen ze net zo goed als elke andere. Waarom zou dat voor een witte (misschien dove) Boxer niet opgaan vraag ik me dan af. Vind het voorbeeld van de Westies ook echt erg, zo zie je maar weer dat niet elk gezondheidsprobleem op het eerste oog zichtbaar is, zoals bij een lange rug of korte snuit :n

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:22

Bij de witte boxer speelt ook vooral mee dat de fokkers niet bekend wensten te maken dat de ouder dieren het gen voor wit droegen.. Liever afvoeren via de achterdeur want oh wee daar gaat de goede naam van je foklijn..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 02:00

Nimfee schreef:
Thesserd schreef:
Even als voorbeeld:

Fokkers van voorbeeld 3 gebruiken voor zo ver ik weet niet telkens dezelfde honden en dezelfde bloedlijnen hoor :+ sommigen wel inderdaad, maar sommigen ook niet. En stel ze doen het wel, dan is er nog steeds en enorm verschil met de broodfok. Lijnteelt houdt in dat er gefokt wordt binnen een succesvolle lijn. Deze lijn is GEHEEL getest, bestaat vaak al jaaaaaren en omdat de honden binnen de kringen blijven, is prima bij te houden hoe de nakomelingen het doen. Juist bij voorbeeld 3, heb je blijvend contact tussen de fokker en de pupkopers. Dat is heel belangrijk :j

Ik wil nogmaals niet ontkennen dat er bij bepaalde rassen en bijbehorende fokkers veel mis gaat, maar ikIk snap werkelijk niet hoe je dat kan vergelijken met de broodfok :') ik vind het zelfs beledigend. Hier wordt helemaal nergens naar gekeken, zomaar wat gedaan, gesjoemeld, geen idee hoe de pups opgroeien, waar ze heen gaan... Echt jammer dat je dit het zelfde vindt als een fokker met goede intenties en passie voor hun ras...

@picasso, inderdaad :j ben benieuwd naar je Beagle onderzoek :D

Ik zag net op Facebook dat een Shiba van 1 van mijn favo Shiba fokkers vandaag 14 is geworden. Nu heeft ze er geloof ik 1 van 15 en 1 van 14 inmiddels. En nog een aantal jonger grut uiteraard. En fit dat ze zijn :D

Onze 1e hond, ook een Shiba (leeft inmiddels bij mijn alleenstaande Opa) is nu 12 en bijna 13. Is ook nog fit, op een vetbult na waar hij geen last van heeft. En hij is te dik, door m'n opa :=

De oudste Am. Akita van mijn ouders wordt over een maand 12 :) naast haar Staar nog fit en vrolijk. Wel moeilijk op gewicht te houden omdat ze zo'n lastige eter is... Altijd al geweest ook. Ben blij dat mijn dame vreet als een Labrador :=

Anyways, ik geloof wel echt dat 'onze' Japanse rassen gezond zijn :) iig binnen de groep fokkers die ik ken, ook uit buitenland, al heb ik daar minder zicht op.

De rasvereniging doet tegenwoordig wel veel oproepen voor bloedmonsters van Akita's met SA, voor kliniek in Duitsland die er onderzoek naar aan het doen is. Een hele nare ziekte (auto imuumziekte waarbij de hond geheel kaal wordt en het haar niet meer terug groeit) waar nog weinig van bekend is, maar waarschijnlijk wel erfelijk is. Dat de rasvereniging zich hier zo voor in zet is gewoon super. De Raad van Beheer zul je er nooit over horen... Wat dat betreft heb je echt niks aan de RvB -O-

Het zou mooi zijn als er gefocust wordt op betere en betrouwbaardere rasverenigingen voor ieder ras. Het moet zo zijn dat als je als consument wel bereid bent om langer te wachten en meer te betalen voor je pup, je dan ook zeker weet dat je bij de juiste fokker zit. Hiermee kan een rasvereniging enorm helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:38

Heerlijk, iemand die zo in de 'materie' zit! Fijne aanvullingen weer Thesserd! "Mijn" Beagle-onderzoek moet even wachten: ben aan het opruimen/inpakken wegens aankomende verhuizing. En tussendoor even bokken natuurlijk... Terug on topic: ik schrok van het aantal aangeboren afwijkingen bij 'mijn ras', alhoewel ik het ergens ook wel een beetje verwacht had. Weet eigenlijk niet of de Beagle een erg populair ras is, weet wel dat er Beagles aangeschaft worden door mensen die totaal niet weten wat voor hond ze in huis halen en niet aan de behoefte van zo'n dier kunnen voldoen. Maar dat is weer een ander onderwerp. Wel een ergernis van mijn kant trouwens (een grote): laat mensen eens eerlijk kijken naar welke hond geschikt voor ze is, ipv mee te doen aan modetrends of bezwijken voor een mooi snoetje en geen idee hebben wat het houden van zo'n ras met zich meebrengt.

Snap het trouwens wel... wie wil er nou niet zo'n hond... :D (linker hebben we op 12 juli moeten laten inslapen na acuut hartfalen en de gevolgen van melkklierkanker.
Afbeelding

Okay, back on topic.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:20

Citaat:
-edit-
Ohja, over dat witte boksers worden afgemaakt, vreemd en naar verhaal zeg. Dringen gelijk allerlei vragen bij mij op :')
1. Brengt hun kleur ook gezondheidsproblemen met zich mee? Zo weet ik van de Shiba dat er met witte (crème eigenlijk) Shiba's niet gefokt mag worden omdat die verdunning gezondheidsproblemen veroorzaakt. Deze pups worden dan alleen zeker niet afgemaakt, maar gewoon verkocht als 'huishond' waar niet mee gefokt mag worden.
2. Deden echt alle boxer fokkers dat? Wat is het nut? Alsof er geen kopers zijn voor deze pups?
Bij de o.a. de Akita heb je het langhaar gen, als beide ouders deze dragen kan je een combi nest van kort en langhaar pups krijgen. De langhaar is een 'fout' maar er zijn genoeg kopers voor hoor. Sommigen prefereren zels een langhaar omdat deze zachter van karaktwr zouden zijn.
Why on Earth zou je pups afmaken omdat deze niet rastypisch zijn? Er zijn zoveel elementen die meespelen in een slechte score of uitsluiting op de show :')
Je hebt toch ook blauwe Franse buldoggen, wat volgens de rasbeschrijving niet mag, maar wel gefokt wordt en zelfs gewild is?

Idd omdat er bij witte boxers (overigens de volledig witte) kans is op doofheid, ze kunnen gevoeliger zijn voor zon (en verbranden) etc.
We hebben zelf een witte gehad, overigens wel met bruine vlek om het oog. Niet doof, geen last in de zon.
Idd ook omdat ze er niet voor uit wilde komen dat de ouder dieren het gen mee droegen. Al heb ik altijd wel begrepen dat in de vroege oorsprong van de boxer de boxer wit was (dit is mij door meerdere fokkers verteld).
Plus de witte boxers geven in de regel meer body aan het ras. Vaak zijn ze net iets groter dan de standaard.

Helaas wel op 8 jarige leeftijd vanwege tumoren in moeten laten slapen.
Onze eerste boxer ook vanwege een tumor moeten laten inslapen.
Onze 2e had spondylose en artrose woekeringen (op een andere plek dan de spondylose) op haar rug en daarom helaas ook moeten laten inslapen.

Qua karakter zeg ik, doe mij maar weer een boxer, maar qua kans op tumoren nee niet meer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:27

Pichu schreef:
Voor mijn part mogen alle rassen wel uitsterven! Noem 1 ding waar het nuttig voor is.

Ik kon het niet laten de grap te maken, maar in principe ben ik het wel met je eens, maar dan terug maar "type" ipv "ras" (hoeven er geen honden uit te sterven, alleen het abstracte concept "rassen").
Fokken op functie ipv uiterlijk, als je al zo nodig stamboeken wil hebben, dan open.
Gooi de absurde ideeën over "raszuiverheid" uit het raam.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:46

Kuggur schreef:
Pichu schreef:
Voor mijn part mogen alle rassen wel uitsterven! Noem 1 ding waar het nuttig voor is.

Ik kon het niet laten de grap te maken, maar in principe ben ik het wel met je eens, maar dan terug maar "type" ipv "ras" (hoeven er geen honden uit te sterven, alleen het abstracte concept "rassen").
Fokken op functie ipv uiterlijk, als je al zo nodig stamboeken wil hebben, dan open.
Gooi de absurde ideeën over "raszuiverheid" uit het raam.

Precies, alleen het fokken op type en gebruik en dus gezondheid. Het begrip ras overboord gooien. Is toch racistisch.

In feite is het het geluk van paarden geweest, dat zij nog gebruikt worden, daardoor moet men over het algemeen wel op gezondheid en kracht fokken, en je ziet dat waar men meer op uiterlijk fokt, het een recept voor ellende is. (Bijvoorbeeld Friese paarden en minipaardjes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:50

Zit er niet 'in' hoor, maar hoor links en rechts om me heen dat die Friese paarden fokkerij een poel van inteelt is. Daarnaast (maar dat is heel persoonlijk) heb ik echt niks met Friese paarden, ondingen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:55

Picasso schreef:
Zit er niet 'in' hoor, maar hoor links en rechts om me heen dat die Friese paarden fokkerij een poel van inteelt is. Daarnaast (maar dat is heel persoonlijk) heb ik echt niks met Friese paarden, ondingen.

Daarom schreef ik al dat het een recept voor ellende is, om meer op uiterlijk te fokken... en dan ook nog met heel veel inteelt, omdat men alleen maar "zuiver" wil fokken... en zelfs kerngezonde paarden, maar met een verkeerde kleur, uitsluit, nog minder dieren in die genenpoel dus... wat men ook bij veel hondenrassen doet, een ongewenst kleurtje uitsluiten, al is dat dier verder kerngezond. Maar gezond bloed inkruisen, ho maar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:57

Bij Friezen is idd inteelt aanwezig. Maar een goede fokker let daar goed bij op met de hengstenkeuze, en kijkt dus ook naar het inteelt percentage.

Krugger op zich ben ik het met je eens, maar dan graag wel het karakter van bepaalde rassen behouden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:05

@kiki, en dàt is dus het probleem waarom mensen rashonden willen, men wil 100% dezelfde hond hebben als de raskenmerken voorschrijven. En daarom die inteeltlijnen.
Maar ook bij honden die op type gefokt worden is het karakter redelijk goed te voorspellen, het blijven honden. Verder heeft iedere hond, ras of niet, toch unieke karaktertrekjes.