Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:21

Laatst zag ik een advertentie waar ze opvanggezinnen vroegen voor hulphonden. De hond komt dan als pup bij jou en blijft tot hij aan zijn echte opleiding begint, ik dacht op 1.5 of 2 jaar. Het is de bedoeling dat je de hond een aantal basisdingen leert en hem in veel situaties brengt zodat hij al iets van de wereld gezien heeft. Natuurlijk volgt er een triest afscheid, maar je weet dat de hond een heel nuttig en hopelijk leuk leven gaat hebben. Het feit dat je bijdraagt aan een beter leven voor de persoon die de hulphond gaat krijgen verzacht dan je verdriet toch.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik vermoed dat alle kosten vergoed worden. Als ik de OP lees; ga je op een heel verantwoorde manier mee om met de komst van een hond, want waarschijnlijk is er een vrij strenge screening.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:34

Amigo_stan schreef:
Het zal hier vast wel ergens al geschreven staan, maar als je geen tijd hebt voor een hond. die dus uitgelaten moet worden door een uitlaat service. Waarom neem je dan een hond? Als je de tijd niet hebt? Beestje moet hele dagen thuis zitten als jullie aan het werk zijn?

Eerlijk neem dan geen hond. Zoek zelf een oppas hond die je alleen hebt als je liefde en tijd er aan kunt besteden. Hier is de hond nooit hele dagen alleen en gaat al zeker niet naar een uitlaat service.

Vind je dat dat dus ook geldt voor mensen met kinderen? Dus dat een van de ouders moet altijd thuis zijn?

Ik vind deze opmerking niet helemaal terecht. Zolang de hond happy is waarom niet? Met een uitlaatservice mag hij lekker spelen en rennen en kan daarna uitrusten tot baasje weer thuis komt.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:36

Jeetje, moest even flink bijlezen...
Maar ergens zegt iemand dat het vreselijk is als een hond 8 uur zijn behoefte op moet houden. Hier houden ze 's nachts 10 uur hun behoefte op. Om ca. 22.00 laatste keer eruit en smorgens on 8.00 zijn ze de eerste. En het is dan dat ik zeg dat ze eruit moeten, anders hebben ze nog geen zin.

Ik zal wel een dierenbeul zijn, maar 2 dagen in de week kan een hond best alleen zijn. Je moet alleen dan wel voor en na het alleen zijn lekker met ze naar buiten om te rennen, spelen en alles. Dus na je eigen lange werkdag kan je niet gaar op de bank ploffen, dan heeft je hond aandacht nodig.

KarmaChansy

Re: Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:42

persoonlijk vind ik dat echt te lang, 4 uur is voor mij de max. Mijn honden hun laatste ronde gaat om 1 a 2 uur snachts en dan om 5 uur uitschieter tot 6 uur weer eruit. Dus ja ik vind het erg dat jij dat je honden aandoet. Maar dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:47

Aan onze 2 honden geven we per maand zo'n 100 euro uit. Soms wat meer, soms wat minder. Denk aan dierenartskosten, vlooiendruppels etc. Maar dat koop je natuurlijk niet elke maand. Entingen doen we sowieso al nooit meer, alleen als het echt moet (eerste babyprikjes of als we op vakantie gaan). En bij een kleine hond zal dat zelfs nog minder zijn. Onze honden krijgen elke dag geperste brokken en rauw vlees. Nu hebben we geluk want we hebben vorige maand een zak van 15 kg gewonnen (30 euro).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:50

Na 4 uur slaap eruit om de honden weer uit te laten? Wauw... ik heb veel voor mijn honden over, maar mijn nachtrust is ook belangrijk! Gelukkig denken onze honden er net zo over en draaien ze zich nog een keer om als we te vroeg beneden zijn :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:53

Onze hond is prima zindelijk, maar we accepteren het ook gewoon als we poep moeten ruimen als ie na 12 uur opgesloten zit dan binnen heeft gepoept. Helaas pindakaas. Water en brok krijgt ie constant aangeboden, tja en als ie nodig moet dan moet ie. Is toch niet zijn schuld als wij zo lang weg zijn?

Ik heb ook graag minimaal 8 uur per nacht nachtrust, en mijn hond lijkt er geen problemen mee te hebben. Al 12 jaar niet.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:53

kirri schreef:
persoonlijk vind ik dat echt te lang, 4 uur is voor mij de max. Mijn honden hun laatste ronde gaat om 1 a 2 uur snachts en dan om 5 uur uitschieter tot 6 uur weer eruit. Dus ja ik vind het erg dat jij dat je honden aandoet. Maar dat is mijn mening.

Onze hond gaat om 0.00 naar buiten en dan pas weer rond 8 uur.
Soms ben ik wel eerder wakker en dan wil hij boven zijn mand niet uit, als ik hem dan eindelijk beneden heb gaat hij in zijn andere mand liggen terwijl ik dom met zijn riem sta te zwaaien.

Overdag gaat ie trouwens elke 3 uur uit.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:12

Tja het is hoe ik er insta natuurlijk! ieder heeft zijn eigen visie wat een goede behandeling is tegen over hun hond/honden. Ik preek absoluut niet tis ieder zijn keuze. Het is echter de mijne niet :)

Nou moet ik wel zeggen ik kan makkelijk met maar 4/5 uur slaap per nacht, dat maakt het ook gemakkelijk natuurlijk :D

Edit: mijn honden vinden het heerlijk om in de nacht ook rond te struinen. Nu heb ik wel 2 erg actieve honden namelijk een border collie en een husky.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:18

kirri schreef:
Tja het is hoe ik er insta natuurlijk! ieder heeft zijn eigen visie wat een goede behandeling is tegen over hun hond/honden. Ik preek absoluut niet tis ieder zijn keuze. Het is echter de mijne niet :)

Nou moet ik wel zeggen ik kan makkelijk met maar 4/5 uur slaap per nacht, dat maakt het ook gemakkelijk natuurlijk :D

Edit: mijn honden vinden het heerlijk om in de nacht ook rond te struinen. Nu heb ik wel 2 erg actieve honden namelijk een border collie en een husky.

Maar je zet je wekker om ze zo vroeg uit te laten?

Mijn Husky zou een middelvinger naar me opsteken als hij die had :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:21

Ja mijne kijkt ook écht van me weg, als ik wil wandelen en ze heeft geen zin (voornamelijk sochtends, soms ook in de avond)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:48

Nee ik wordt automatisch wakker en karma ook Haha ze loopt lekker aan de 8 meter lijn voor 15 a 20 min want er zijn veel hazen dus dat durf ik niet 1tje gaat nog wel maar meer Is vragen om problemen :+

edit: mijn border loopt normaal los maar die heeft vandaag en biopsy gehad dus die mag echt helemaal niks. Daar zie ik wel tegenop!

is wel een beetje OT nu :+

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:03

Het zijn ook gewoontedieren. Het is maar net wat voor ritme je ze aanleert. Als ik ze standaard rond 16.45 eten geef, dan gaan ze om 16.30 lopen morren dat ze honger hebben. Hou ik geen vaste tijden aan, dan rekenen ze daar ook niet op. Idem voor uitlaten.

Ik vind persoonlijk ook snachts eruit zodat ze max 4 uur binnen zitten te kort voor de nacht. Ik kan dat niet met mijn nachtrust en hou het zelf ook wel op met naar de wc gaan. En moet ik er snachts toevallig een keer uit, geen hond die er over denkt om met mij mee te gaan en naar buiten te willen.

Voordeel voor de honden hier. Ze kunnen de slaapkamer in. Moet er 1 onverwacht hoognodig, dan komen ze zich melden en gaan we er kort even uit voor de hoge nood. Ze hoeven niet te gaan zitten knijpen. Maar ophouden kunnen ze het prima.
Edit: die hoge nood is echt zelden. 2x voorgekomen toen 1 aan de diarree was

Maar ieder moet doen waar zowel dier als baas zich goed bij voelen en dat wisselt :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:44

Sclimpre schreef:
Laatst zag ik een advertentie waar ze opvanggezinnen vroegen voor hulphonden. De hond komt dan als pup bij jou en blijft tot hij aan zijn echte opleiding begint, ik dacht op 1.5 of 2 jaar. Het is de bedoeling dat je de hond een aantal basisdingen leert en hem in veel situaties brengt zodat hij al iets van de wereld gezien heeft. Natuurlijk volgt er een triest afscheid, maar je weet dat de hond een heel nuttig en hopelijk leuk leven gaat hebben. Het feit dat je bijdraagt aan een beter leven voor de persoon die de hulphond gaat krijgen verzacht dan je verdriet toch.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik vermoed dat alle kosten vergoed worden. Als ik de OP lees; ga je op een heel verantwoorde manier mee om met de komst van een hond, want waarschijnlijk is er een vrij strenge screening.

Daar heb ik al mail contact mee gehad. Maar 1) mijn jongste is nog te jong en 2) een hulphond mag niet meer dan 4 uur alleen thuis zijn. Logische regel, maar voor een hulphond is dan ook nog opvang/uitlaatservice niet geschikt. Ik vond het verhaal van een therapiehulphond erg mooi. Die woont permanent bij je (vanaf een 14 maanden) en moet 2 keer per week naar zijn/haar werk gebracht worden. Maar das nu geen optie. Misschien als we ooit gepensioneerd zijn _O- en dus een jaar of 80 of zo. :+

Oh my, 4 a 5 uur slapen en dan weer uit. *kruist vakje ongeschikt aan* Mijn kids slapen eindelijk door, DL na bijna 3 jaar en ZL heeft er 3,5 jaar over gedaan. Inmiddels zijn mijn 6/7 uur slaap heilig.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:49

haha als ik dat zo lees vinden jullie het waarschijnlijk helemaal gek dat wij met karma toen ze een pup was er in de nacht ook elk uur uit geweest zijn en daarna dat uitgebouwd naar 4 uur :p echter ze was wel binnen een korte week zindelijk! :D

Wat voor soort hond had je in gedachten of heb ik daar overheen gelezen? sorry dan!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:03

Om zindelijk te maken vind ik het niet gek. Al heb ik het gedaan door ze naast het bed te leggen en als ze wakker werden ze naar buiten te zetten.
De 1e was met 2 nachten al zindelijk en sliep 8 uur door... Ook overdag heeft hij nooit een ongelukje in huis gehad.

Het wisselt gewoon enorm per hond :j
Ik heb geluk met hoe makkelijk de onze zijn. Eerder behaalde resultaten zullen nooit een garantie zijn voor de toekomst. Wie weet heeft TS straks een hond die er veel uit moet, misschien een hond die zich liever 3x omdraait voor hij eruit moet. Dat blijft altijd een gok.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:05

TS - Mijn complimenten dat je hier zo serieus mee bezig bent en alles erg goed overweegt. In mijn ogen zouden meer mensen dit moeten doen en een hond niet even tussendoor aan moeten schaffen zonder er goed over na te denken.

Wij geven hier ook (bij lange na) geen €180,- per maand uit aan onze hond, maar daar moet ik wel aan toevoegen dat wij een erg kleine hond hebben (Yorkshire Terriër x Shih Tzu) die natuurlijk minder kost dan een grote(re) hond. Ondanks dat vind ik het goed dat je een ruime begroting maakt, beter van €80,- teveel dan te weinig uitgaan, toch?

Daarnaast vind ik dat als jullie voor dagopvang zorgen of een uitlaatservice inschakelen die twee (mid)dagen dat jullie niet thuis zijn er echt geen probleem is. Onze hond gaat ook twee tot drie dagen naar familie en daar lijdt zij echt niet onder hoor, ze heeft het daar ontzettend naar haar zin. :)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:10

@ Kirri Wij zijn er met de pup snachts ook uit geweest, elke avond een uur langer er tussen. Binnen de kortste tijd deed ze niks meer 's nachts.

Maar ik ga wel mee met xSlvna. Als ze moeten, dan moeten ze. En zijn we een keer te lang weggeweest, dan is dat dikke pech voor ons. Daar krijgt ze ook echt geen straf voor. Verder is ze wel heel zindelijk, maar ze hoeft van mij echt niet te knijpen. Maar als ik om 7 uur 's ochtends beneden sta voor het werk komt ze echt dr nest niet uit hoor :')
Laatst bijgewerkt door MxW op 04-07-16 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 21:11

kirri schreef:
Wat voor soort hond had je in gedachten of heb ik daar overheen gelezen? sorry dan!

Een slank type middenslag maat hond uit het asiel. Dus geen ras voorkeur. Beetje jachthond-achtige. We zoeken, zodra we gaan zoeken uiteraard, voor nu geen oudere hond, want dat vind ik direct wel heftig voor de kinderen (snel weer afscheid nemen), maar het hoeft ook geen pup te zijn. Een hond tussen pup en 5 jaar zou ik ideaal vinden. Een hond die niet angstig is, want als beginnende eigenaar met jonge kinderen is dat niet handig. Het uiterlijk moet wel aanspreken en gezondheid is uiteraard ook van belang, maar het karakter staat op 1.

Verder super bedankt voor alle tips en complimenten. :D

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:37

Smetvrees, heb ik geen last van.
Ik veeg wat vaker het huis schoon, ook voordat ik ga stofzuigen, veeg ik eerst goed alles schoon en daarna zuig ik alles na.
Verder ben ik niet vaker gaan doen dan ervoor.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:07

Gelukkig verschilt de wereld en is iedereen en alles anders :D

ja ik begrijp dat een heel oudje niet het beste met de kids, vind het wel een leuk type! Mijn ervaring met het asiel is dat ze over het algemeen een goede beschrijving geven. Wat ik je wel als tip kan meegeven is als het mogelijk is natuurlijk, de hond die je in gedachten hebt een paar mee neemt voor een wandeling met en zonder de kids dan ze je zelf ook al veel van een hond :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 01:30

Uitbouwen met de pup? Ach nee, in het begin niet straffen voor snachts binnen poepen/plassen (kattenbak), en naarmate hij ouder wordt verklein je zijn ruimte en stopt ie vanzelf (niet in eigen ruimte willen poepen).

Zo zou je het kunnen doen als je gewoon slapen wilt.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 06:14

kirri schreef:
Gelukkig verschilt de wereld en is iedereen en alles anders :D

ja ik begrijp dat een heel oudje niet het beste met de kids, vind het wel een leuk type! Mijn ervaring met het asiel is dat ze over het algemeen een goede beschrijving geven. Wat ik je wel als tip kan meegeven is als het mogelijk is natuurlijk, de hond die je in gedachten hebt een paar mee neemt voor een wandeling met en zonder de kids dan ze je zelf ook al veel van een hond :)

Goede tip, bedankt! Die neem ik zeker mee.

Uiteraard vind ik het geen probleem om er 's nachts uit te gaan als de hond nog moet wennen/leren/ziek is. Dat hoort er sowieso bij.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 06:42

Honden kosten gewoon tijd en geld. Bij ons is er normaal altijd wel iemand thuis. (werk aangepast op dieren en kinderen) maar ze zijn wel eens een dagje alleen en de honden vinden dat heerlijk! Een dagje rust zie je ze denken. Lekker slapen zonder drukte.Wel pech met de ene hond medisch gezien en kosten lopen dan snel op! (vorige maand zon 600 euro extra) Bedenk dat wel!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:46

NAIWHL schreef:
Jeetje, moest even flink bijlezen...
Maar ergens zegt iemand dat het vreselijk is als een hond 8 uur zijn behoefte op moet houden. Hier houden ze 's nachts 10 uur hun behoefte op. Om ca. 22.00 laatste keer eruit en smorgens on 8.00 zijn ze de eerste. En het is dan dat ik zeg dat ze eruit moeten, anders hebben ze nog geen zin.

Ik zal wel een dierenbeul zijn, maar 2 dagen in de week kan een hond best alleen zijn. Je moet alleen dan wel voor en na het alleen zijn lekker met ze naar buiten om te rennen, spelen en alles. Dus na je eigen lange werkdag kan je niet gaar op de bank ploffen, dan heeft je hond aandacht nodig.

Voor de nacht is dat natuurlijk prima. Alleen ze dan ook nog na een wandeling om 8 uur de hele dag alleen thuis te laten zitten, dat vind ik persoonlijk not done.
Dat ze het 'kunnen' betekend niet dat het goed of leuk voor ze is.

Dat mensen zolang wegblijven dat honden het in huis doen zelfs, is ongelooflijk triest en absurd. Een zindelijke hond wil nooit zijn eigen 'nest' bevuilen en als eigenaar moet je er gewoon voor zorgen dat de hond niet in zo'n situatie komt. Als wij een dagje weg zijn, laten mijn buren of dochter de honden uit, dat regel je gewoon van te voren goed en anders kan je niet weg, Die verantwoording heb je nu eenmaal tegenover je dieren.