[volg] van loopsheid tot nestverlaten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:17

Diablo schreef:
Over het algemeen kunnen de teven het prima zelf, maar als je al moet helpen, kun je inderdaad de navelstreng het beste met je nagels kapot maken.

Schone nagels dan wel...doordat je het wat uit trekt, rafelt het en gaat dicht.
Met steriele schaar kan ook als het je niet lukt, maar wel eerst srrak afbinden. Maar komt wel goed.
Opletten dat moeder niet te kort bij buik afscheurt.

Kaaaren

Re: [volg] van loopsheid tot nestverlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:25

Zie net dit topic! Wat spannend zeg :D
Heel veel succes met de bevalling

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 10:35

Nog 2 dagen en dan zijn de pups levensvatbaar. Ben zo benieuwd!
Ik wil idd eerst kijken of ze het zelf doet, zo ja, dan hou ik de navelstreng bij het buikje tussen m'n vingers, zodat ze niet te veel opeet. Anders probeer ik het met m'n nagels en als laatste optie flosdraad en schaar. Zal vast goed komen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:20

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je voor moeders eigenlijk kalk/calcium tegen eclampsie? Gewoon poeder wat door het eten heen gaat?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:54

Uhh nee, wat is dat en waar haal ik dat?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:12

https://www.dierapotheker.nl/product/17 ... oCrUfw_wcB

Onder andere hier dus! Eclampsie is vreselijk, kan zomaar je hond dood van neervallen dus calcium is wel een must als ze zogen. Veel mensen vergeten dat en zou het vreselijk vinden als dat zou gebeuren. Vandaar dat ik dacht ik check het nog even..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:22

Goed inlezen TS. Er kan een hoop mis gaan en Eclamsie is daar 1 van. Heb hier altijd een hele apotheek in huis voor het geval dat... er is hier ook altijd iemand thuis vanaf de 57. dag. Het kan zo enorm snel gaan opeens. zou daar rekening mee houden. Voor calcium geven wij Calcium Frubiase ampullen oraal. Direct al als ze beginnen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:39

Super bedankt voor jullie tips! Ga er direct achteraan

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:39

Afgezien van dat het snel kan gaan kan het ook heel snel heel erg fout gaan... Wij plannen het ook altijd zo dat de laatste week van de dracht iedereen vrij is. En dan de eerste vier weken is mijn vader er altijd bij, daarna nemen wij het over en m'n moeder is altijd thuis en ik werk vanuit huis. Zijn toch wel essentiële dingen...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:45

ingeb0rg schreef:
Afgezien van dat het snel kan gaan kan het ook heel snel heel erg fout gaan... Wij plannen het ook altijd zo dat de laatste week van de dracht iedereen vrij is. En dan de eerste vier weken is mijn vader er altijd bij, daarna nemen wij het over en m'n moeder is altijd thuis en ik werk vanuit huis. Zijn toch wel essentiële dingen...

Ja hier hetzelfde, onze teef is bijna halverwege en vanaf de laatste week voor de geboorte tot de eerste 4 weken is er altijd één van ons bij. Ook om geen stress op te wekken, zeker bij een eerste nest.

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:48

Die van ons heeft met haar laatste nest dus eclampsie gehad. Nou ik zal je zeggen dat wil je nooit mee maken. Ik ben nog nooit zo bang geweest om haar kwijt te raken. Denk er dus goed om. Ik gaf haar magere kwark en karnemelk voor de calcium, maar blijkbaar niet genoeg. Houd haar dan dus altijd goed in de gaten.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:56

Ik heb even zitten Googlelen en nu kwam ik tegen dat je gortepap en karnemelk het beste kon geven voor calsium. En absoluut niks geven voordat de geboorte begint aan tabletten e.d.
Nogmaals , deze week is ze 2 uurtjes alleen, de rest Vd week is er iemand bij haar. Aansluitend hebben mijn man en ik om de beurt vakantie opgenomen, dus dat komt echt wel goed.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:59

In pap en dergelijke zit calcium maar niet genoeg om in het geval van eclampsie te helpen. Voor de geboorte doen wij niks alleen geven wij geitemelk. Als de geboorte begint geven wij calcium bij. Ik wil zoiets niet mee maken en onze vorige teef hing er eens tegen aan daar kwamen we achter middels bloedonderzoek bij een keizersnede en sindsdien geef ik het sowieso

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 15:02

Ik kan alleen nergens vinden hoeveel je moet geven per x en hoevaak en hoelang je daarmee doorgaat. Kan hier iemand me dat vertellen?

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:17

Ik heb een nestje van twee weken. Het is mooi om te zien hoe de natuur alles zelf regelt.

Bij de welkoop kun je puppymelk kopen. Dat bestaat uit geitenmelk. Dit heb ik de moeder gegeven na de geboorte. Er staan wel wat richtlijnen op de verpakking.

Maak je niet te druk, volgens mij ben je prima voorbereid.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 15:18

Ahh super! Dank je wel!! :o

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 15:35

Schiet me ineens iets te binnen. Kun je daar de puppy melkpoeder voor gebruiken? Want die heb ik in huis voor als ze onvoldoende melk geeft.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:55

De dingen die gezegd worden zit te weinig calcium in. Beginnen vanaf moment dat ze gaan zogen. Gewoon bij dierapotheker of een andere goede webshop goede calcium dingen kopen. De link die ik je net gaf staat precies op hoeveel je moet scheppen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:59

De webshop van spat (www.spat.nl) kan je helemaal alles vinden met betrekking tot de hond en puppen en benodigdheden voor tijdens en na de bevalling. Ideaal en wij halen daar ook alles. Hebben ze ook goede calcium tabletten.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:06

Super bedankt Ingeborg!

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:31

En inderdaad niet ruim vt voren met calcium beginnen..dit ivm het te snel verbenen van de puppyskeletjes!
Eclamsie en mastitis zijn zo n beetje de belangrijkste dingen die je wel moet kunnen herkennen en waarop snel actie ondernomen moet worden.....vooraf nog even inlezen misschien.
Op facebook zit ik bv in de fokkers voor fokkers groep en als je leest hoe vaak mastitis wel.niet voorkomt..veel....

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:32

Gewone geitenmelk vd supermarkt voldoet trouwens ook prima of vd geiteboerderij..ook voor evt pups als mams niet genoeg zou hebben bijv...of als er iets gebeurd waardoor ze niet kan zogen

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 20:22

Net weer getempt, 37.5

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:35

Dat klinkt alsof het nog lekker rustig is.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:37

Dat graven etc kunnen ze ook al dagen van te voren doen. Van binnen is alles in voorbereiding, van de voorbereidingsfase, tot ontsluitingsfase en uitdrijvingsfase.....
Wat ik altijd nog wel een fijn blad vind er elke keer weer bij te hebben vooraf is de Fokkerswijzer, http://www.kynotrainwebshop.nl/Kynotrai ... kerswijzer te bestellen bij Kynotrain, en het boek Geboorte bij de hond van dhr Naaktgeboren. Maar de laatste heb je denk ik geen tijd meer voor of je moet makkelijk een boek door komen hihi.