Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:22

Jeetje wat een rotsituatie zeg voor je vriendin. Hoe moeilijk het ook is, 3000 euro zou ik ook niet even zo kunnen ophoesten. Daarom zou ik denk ik kiezen voor inslapen.

Wat gebeurt er als de hond de operatie niet krijgt?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:31

Kriel schreef:
KimD schreef:
Voor een paard ook niet hoor, die breng ik dan ook naar de slacht.

Oh ik wel hoor :o
Vorig jaar nog bijna 5k aan mijn 23 jarige paard

Ik heb er een van bijna 25...dat is dan toch echt wel klaar ga ik geen 5k aan uitgeven.
Paard heeft 23 jaar bij mij een schitterend leven gehad.
Mijn andere paard is 18 en ook daar ga ik niet veel aan besteden.
As het al zo'n bedrag word dan is het wel erg ernstig en is dan ook wel de vraag of het tegenover het dier nog eerlijk is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:33

Nikass schreef:
En daar ben ik het dus niet mee eens. Wordt in de paarden topics ook zo vaak gezegd, ´dier weet er toch niets van´, dat vind ik dus geen argument.

Als je mijn vorige post leest weet je dat ik ook vind dat op tijd afscheid nemen hoort bij verantwoordelijkheid nemen. Alleen dat afscheid nemen doe je niet ´omdat het dier het toch niet weet´ en ´al ouder´ is (8 jaar vind ik dus helemaal niet zo oud)

Maar dat zegt vuurneon toch ook helemaal niet :?

slimmerik

Re: Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:42

Revalideren of herstellen van een operatie mag wat mij betreft nooit lang duren Denk dat mijn grens bij 3 tot 4 weken zou liggen. Vind dat nl. geen dierwaardig bestaan. Periodes van 2 maanden vind ik not done. Dus al had ik het geld 10 keer klaar liggen, het gebeurde niet.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:45

Met het geld alleen is ze er volgens mij nog niet. Ze heeft ook geen plek om de hond in alle rust te laten revalideren.....

Mensen die het geld niet hebben moeten of geen beest nemen of zorgen dat de facturen d.m.v. een verzekering gedekt zijn ofzo.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:52

Is het nog fair tegenover de hond om hem in leven te laten?
Zij kan het niet betalen, de hond kan niet op de juiste manier revalideren..
Ik zou me afvragen of het t wel echt waard is... Het beestje heeft een mooi leven gehad toch? Ik vind zelf dat hij wel een dier moet kunnen blijven, en blind, angstig, niet alleen kunnen zijn en het geld niet hebben vind ik genoeg redenen om hem zijn rust te gunnen, hoe moeilijk dit ook voor haar zal zijn, ze werkt zichzelf ermee in de schulden als ze de operatie wel laat doen... En 3000 euro voor een operatie van je hond neertellen terwijl je zelf al van een WA-jong leeft en weinig te besteden hebt zou voor mij een not done zijn...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:14

Cowgirl schreef:
Kriel schreef:
Oh ik wel hoor :o
Vorig jaar nog bijna 5k aan mijn 23 jarige paard

Ik heb er een van bijna 25...dat is dan toch echt wel klaar ga ik geen 5k aan uitgeven.
Paard heeft 23 jaar bij mij een schitterend leven gehad.
Mijn andere paard is 18 en ook daar ga ik niet veel aan besteden.
As het al zo'n bedrag word dan is het wel erg ernstig en is dan ook wel de vraag of het tegenover het dier nog eerlijk is.

Hier idem dito, mijn oude merrie (20) krijgt geen operatie meer bij bv koliek ook al is ze in uitstekende conditie (klopt hout af, heb haar nu 14 jaar en nooit koliek gehad).
Onze twee jonkies weer wel, maar die zijn 6 & 3 en voor de sport.
In 2008 5000€ aan mijn toen 1.5 jarige uitgegeven (koliek operatie, maar bleek grass sickness) een week later alsnog in kunnen laten slapen en geen verzekering dat was wel even zuur.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:49

Fenrir schreef:
Hond is blind, gedragsproblemen, 6 weken (intensief/lastig) revalideren en een kostenpot van €3000. Om heel eerlijk te zijn zou ik hier waarschijnlijk sowieso niet aan beginnen, nog los van of ik een uitkering zou hebben of niet.

Precies dit. Gewoon niet realistisch.

Niet minder moeilijk. Dus sterkte voor haar!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:12

Sammie schreef:
8 jaar kan voor een rashond zeker wel oud zijn. Vandaar dat ik om de gemiddelde leeftijd van het ras vroeg. Een vraag die volgens mij ook niet beantwoord is. Sommigen worden gemiddeld niet ouder dan 8. Dan is dat een gemiddelde dus ook uitloop naar 9 en 10, maar sommigen sluiten de oogjes dus al voorgoed met 6 en 7.

:j Een gemiddelde Deense dog is met 7 a 8 jaar echt al flink op leeftijd.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:26

Jes schreef:
Hier idem dito, mijn oude merrie (20) krijgt geen operatie meer bij bv koliek ook al is ze in uitstekende conditie (klopt hout af, heb haar nu 14 jaar en nooit koliek gehad).
Onze twee jonkies weer wel, maar die zijn 6 & 3 en voor de sport.
In 2008 5000€ aan mijn toen 1.5 jarige uitgegeven (koliek operatie, maar bleek grass sickness) een week later alsnog in kunnen laten slapen en geen verzekering dat was wel even zuur.

Maar het was geen koliekoperatie.....en er was een kans dat hij beter kon worden en ja ik heb de eerijkheidsgrens heel nauwkeurig in de gaten gehouden.
Hij heeft me in 20 jaar heel veel gebracht, dus ook deze zorg verdiende hij.
En nee, niet blind, andere gebreken, hoefde de trap niet open heeft geen rare gebruiksaanwijzing :+
Hij doet nu weer heel vrolijk mee hoor!
Dieren hebben betekent ook de consequenties nemen als ze ziek zijn of iets mankeren. Afhankelijk van de mate en vooruitzichten betekent dat in mijn ogen: of de beslissing nemen het te laten gaan als er geen of slechte vooruitzichten zijn of tot het uiterste gaan wanneer er reële kansen op volledig herstel zijn ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:46

8 jaar is toch niet oud?? 8 jaar is in de bloei van hun leven zijn...

zoals ik lees zit deze hond god op haar plek,en ik kan me heel heel goed voorstellen dat het heel moeilijk is een hond in te moeten laten slapen welke ip nog te behandelen is..

ik zou zelf op zoek gaan naar een goedkoper alternatief,nu zo'n 8 kruisband operaties verder bij mijn honden kan ik zeggen dat een normale conventionele knieband operatie net zo goed resultaat heeft als al die moeilijke technieken,een kniebandoperatie hier bij mijn da kost 300 euro.. dat zou de kosten al een heel eind reduceren..

uit ervaring is gebleken dat een hond binnen een aantal dagen een poot weer kan gebruiken,tuurlijk moet deze rust hebben maar er zijn zat hulpmiddelen te vinden om de hond te helpen een trap op te komen ,zo zou je met bv zoiets:
Afbeelding

de paar weken kunnen overbruggen met traplopen,dan maar zelf ook wat tillen..

al met al denk ik dat met een beetje moeite als ze de hond echt wil houden, ze een heel eind kan komen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:48

kimmie261 schreef:
8 jaar is toch niet oud?? 8 jaar is in de bloei van hun leven zijn...

We hebben het hier over een hond.. Niet over een paard.. 8 jaar is voor een hond echt niet de bloei van het leven.. Helaas.. Dat is de herfst en voor bepaalde rassen al half in de winter..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:51

nou mijn honden zijn toch echt met 8 jaar gewoon in de bloei van hun leven,echt no way dat deze "oud" zijn :n donnie overleed toen hij 9,5 was,dat steekt mij nog,veel en veel te jong dood gegaan,die had nu een oud mannetje moeten zijn met zijn 12 jaar oud...dat is oud maar 8,pfff dan moeten ze nog een hele poos te gaan hebben..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:15

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:19

Mij lijkt dit ook vrij duidelijk... inslapen lijkt mij de enige realistische optie.

Misschien is Pennyland Bokt niet de beste plek om dit te vragen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:21

inderdaad, bij bijvoorbeeld een Ierse Wolfshond halen velen de leeftijd van 8 niet eens.
Afgezien van de kosten van die operatie, ik zou het mijn hond niet aan kunnen doen als het niet eens kan zien dat het geopereerd is, dat er gerevalideerd moet worden etc. Ik vind dat voor een dier met zulk gedrag en zo'n lichamelijke toestand mishandeling.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:29

nou wat ben ik dan een gelukkige zeg,minimale leeftijd is hier ruim 12 jaar en jazeker met 8 jaar worden honden gewoon geopereerd,ik heb een paar jaar geleden een knieband operatie laten doen bij mijn 11 jarige hond...

een hond is zo oud als dat deze zich voelt,en ik heb verder geen idee wat voor ras deze hond is en hoe deze verder is,dus daar ga ik mij zeker niet over uitlaten,maar een 8 jarige hond is hier godzijdank nog in de bloei van hun leven en zou ik NOOIT in laten slapen als er maar een optie was tot opereren al kost mij dat 3000 euro,had ik Do er maar voor kunnen houden,met alle liefde had ik dat aan hem gespandeerd...

maar goed mensen geven gerust 1000den euros uit aan vakanties of jaarlijks aan kleding, en dat boeit mij dan weer helemaal niets,liever geld steken in dieren die mij zeer maar dan ook zéér dierbaar zijn...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:41

Al zou ik het kunnen betalen,ik zou kiezen voor inslapen.

De reacties die ik lees dat mensen met een uitkering dan geen hond moeten nemen vind wat kort door de bocht.

Als je eerst moet sparen om eventuele dierenarts kosten te kunnen betalen voordat je een hond aanschaft dan heeft denk ik de meerderheid van de mensen met huisdieren geen recht op een huisdier.

Ik kon me altijd goed redden,had 2 paarden,kippen,konijnen,3 honden en een hamster.
Toen ging mijn man ervandoor en kwam ik alleen te staan met de dierentuin en 2 kinderen.
Tja,toen moest ik een uitkering aanvragen.
(ik had geen werk, was huismoeder)
En ik kon 1 paard verkopen.

Gelukkig snel werk gevonden, maar 3000 euro voor een behandeling voor wat voor huisdier dan ook had ik echt niet.
En de dieren die ik al had kon ik betalen, zolang ze niet een operatie nodig hadden.
En om ze dan bij voorbaat al weg te doen omdat ze wel eens ziek konden worden is nog nooit bij me op gekomen.
Je hebt die beesten al jaren.

Nu ben ik hertrouwd, man heeft een goede baan,dierentuin is uitgedunt naar 3 honden en 1 vogel,maar ik heb voor mijn hondjes (zijn 8, 10 en 12 jaar nu) geen 3000 euro voor een operatie over.

Ik zou inslapen kiezen.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:48

Ik vind dat je realistisch moet zijn. ik begrijp best dat ze die lieve schat wil helpen, maar het is gewoon echt een hap geld. En zeker voor een hond met zoveel problemen. Ik als eigenaar zou dan kiezen voor inslapen. Het beestje heeft dan gewoon rust en hoeft dan niet meer al die ellende met revalideren.

Het beestje moet wel gelukkig zijn... En blind in combinatie met angst, lijkt mij al niet een fijn leven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:53

het gaat er toch niet om wat iemand uit wil geven voor zijn dieren,de een geeft er niets aan uit al hebben ze geld liggen de ander sluit er leningen voor af ( heb eens gelezen over een > 10.000 euro kostende rekening die op afbetaling afgelost wordt door iemand).

punt hier is dat iemand geen geld heeft en dat lijkt mij een heel groot probleem,hond zit prima goed als ik het lees:
Armitage schreef:
Zij heeft geen makkelijk leven en de hond is bij haar op zijn plaats. Dit is echt een hartbrekend dilemma voor haar.

dus is mijn advies ga een beetje rond kijken waar je evt goedkoper kan laten opereren en kijk of je dat wel kan betalen, en hou de hond gewoon in zijn eigen omgeving dan maar zelf wat meer tillen voor een paar weken,moet te doen zijn...

bedenk me nu dat wij afgelopen jaar ruim 2500 euro versleuteld hebben aan 1 van onze honden,wat een gek idee te bedenken dat ze bij vele posters hier gewoon dood gespoten zou zijn terwijl ze nu 100% genezen verklaard is en nog jaren mee kan...

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:00

kimmie261 schreef:
het gaat er toch niet om wat iemand uit wil geven voor zijn dieren,de een geeft er niets aan uit al hebben ze geld liggen de ander sluit er leningen voor af ( heb eens gelezen over een > 10.000 euro kostende rekening die op afbetaling afgelost wordt door iemand).

punt hier is dat iemand geen geld heeft en dat lijkt mij een heel groot probleem,hond zit prima goed als ik het lees:
Armitage schreef:
Zij heeft geen makkelijk leven en de hond is bij haar op zijn plaats. Dit is echt een hartbrekend dilemma voor haar.

dus is mijn advies ga een beetje rond kijken waar je evt goedkoper kan laten opereren en kijk of je dat wel kan betalen, en hou de hond gewoon in zijn eigen omgeving dan maar zelf wat meer tillen voor een paar weken,moet te doen zijn...

bedenk me nu dat wij afgelopen jaar ruim 2500 euro versleuteld hebben aan 1 van onze honden,wat een gek idee te bedenken dat ze bij vele posters hier gewoon dood gespoten zou zijn terwijl ze nu 100% genezen verklaard is en nog jaren mee kan...

Dat is binnen een jaar ja , dit is 1 hele grote operatie. Een operatie die voor een oudere hond niet prettig is en waar hij nooit 100% van zal revalideren . Ik zou ,hoe spijtig het ook is , ook voor inslapen kiezen . Het is gewoon het beste voor de hond en daar gaat het hier om .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:02

kimmie261, jij focust allen op het geld wat iemand er voor over heeft en dat jij zonder problemen dat geld zou uitgeven. Vind jij het echt eerlijk om een dier wat blind en angstig is te laten opereren en een lang revalidatietraject te laten ondergaan?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:03

Maar het gaat nog niet zozeer om get geld hier als om het feit dat de hond blind is en angstig en niet alleen kan blijven ende eigenaar niet de mogelijkheid heeft voor een fatsoenlijke revalidatie te zorgen omdat de hond trappen moet lopen.
Dat betekent dus dat je de hond na de operatie bij een vreemde moet laten revalideren, dat valt niet mee met een hond met zo'n achtergrond. Dat is dan nog afgezien van het geldprobleem.
Revalidatie wordt toch al een probleem, want 2 knietjes tegelijk wordt vaak niet gedaan, dat betekent als de hond revalideert van de ene kant dat de nog niet behandelde kant extra belast wordt, en als de andere knie dan gedaan wordt wordt de net behandelde knie overbelast.....Lijkt me niet een echt hoopvol scenario al met al...

tikfoutje gecorrigeerd, 2 knietjes is zat
Laatst bijgewerkt door Billy op 12-05-16 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:12

De revalidatie houd niet op na 6 weken.
De eerste 6 weken mag de hand amper wat, daarna mag je gaan opbouwen en duurt ca 3-6 maanden totdat de knie weer op maximale sterkte is.
Citaat:
Nazorg
Na de operatie moet de hond meestal zes weken rusten en alle bewegingen beperken. Tijdens de rustperiode kunnen kleine oefeningen worden gedaan en kan de poot gemasseerd worden om stijfheid te voorkomen. Als hij moet uitgelaten worden om zijn behoeften te doen, moet dit aan de leiband. Ook in de tuin moet de hond aangelijnd blijven om te vermijden dat hij gaat rennen of springen. De hond mag ook geen trappen lopen. Er mogen geen spelletjes gespeeld worden waarbij de hond zijn poten belast.

Na zes weken mag de hond weer langzaam aan maar beperkt bewegen. Hij zal trouwens zijn verloren spieren in zijn poot en conditie weer moeten opbouwen. In een eerste fase moet de hond wandelen op vlakke ondergrond. De duur van de wandelingen zullen geleidelijk aan opgebouwd worden. In een tweede fase zal de hond opnieuw op oneffen ondergrond mogen wandelen. De dierenarts kan een revalidatieplan meegeven die de nazorg zal vergemakkelijken. In normale omstandigheden kunnen de meeste honden binnen de twee weken terug op hun poot lopen maar volledig herstel zal een paar maanden in beslag nemen. Na verloop van tijd zal, als gevolg van de operatie, artritis optreden op het behandeld gewricht. Dit is een normaal proces en kan niet vermeden worden.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -hond.html

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:32

Roos_M schreef:
Fenrir schreef:
Hond is blind, gedragsproblemen, 6 weken (intensief/lastig) revalideren en een kostenpot van €3000. Om heel eerlijk te zijn zou ik hier waarschijnlijk sowieso niet aan beginnen, nog los van of ik een uitkering zou hebben of niet.

Precies dit. Gewoon niet realistisch.

Niet minder moeilijk. Dus sterkte voor haar!

Ik vraag me inderdaad af of het de hond nog wel zoveel meer levenskwaliteit zal geven. Zo'n operatie niet niks, dat is voor elk dier ingrijpend. De hond is al blind en heeft verlatingsangst, dat zal het er voor het der niet makkelijker op maken! De vraag wordt dan wat eerlijker is voor het dier... Heel erg moeilijk!

Op financieel gebied, je hebt speciale dierenartsen voor minima, die hanteren aangepaste tarieven.

edit: met google vind ik dit: http://www.minimax-dierendokter.nl
Laatst bijgewerkt door jorretje op 12-05-16 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt