'Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:34

Maar het zijn vleeseters toch? , mijn katten krijgen gewoon brokjes . Heb tijdje vlees geprobeerd maar de oudste van 11 heeft na 11 jaar brok vast geen smaakpupil meer over.

Weet je wel hoe boeren het spul voert :+ , op mijn werk krijgen de katten melk met brood en verder jagen ze maar muizen of eten ze de hond zijn goedkope brok. Ze zitten glanzend in hun vel en ogen alles behalve ziek , tuurlijk keur dat dieet niet goed maar ze doen het super

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:38

secricible schreef:
Bij giardia adviseert mijn dierenarts zelfs kvv te voeren. Giardia leeft op koolhydraten, dus als jij stopt met koolhydraten voeren (dus alleen vlees) overlijdt de bacterie. Andere methodes zijn er (volgens mijn DA) niet. Uiteraard wel na volgen van protocol en de hele behandeling e.d.

Het hondje van mijn vriendin staat al jaren op Carnibest en heeft onlangs Guardia opgelopen. Hoe kan dat dan?

En over het ingewikkelde overstappen op kvv: Met mijn honden van destijds 11 en 4 jaar oud van de ene op de andere dag gedaan, zonder enig probleem. Eerste dagen poepten ze enorm veel witte ontlasting, volgens Tannetje waren ze aan het ontgiften. Daarna weinig ontlasting, donker, stevig en nauwelijks geur.
Mijn herder die ik met vier maanden kreeg en uit Spanje komt en hier in een opvang gezin zat en Pedigree gevoerd kreeg heb ik ook direct overgezet op Carnibest. Ging perfect. Alleen al het opruimen van die mega Pedigree-drol zag ik niet zitten haha. Ze poepte meer dan mijn volwassen Rottweiler.

Wat betreft katten: hoeveel van hebben het wel niet aan hun nieren door het eten van brokken?
Ik zou katten nog meer dan honden op vers vlees zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:57

Nikass schreef:
Ik las hier iemand die een kilo Nature Diet koopt voor 2,50? Waar als ik vragen mag? Hier kost een pakje van 400 gram 2,50.

Dat was ik :)
Ik koop het bij Zooplus. Een doos met 36 pakjes. Ze zijn soms in de aanbieding, maar de normale prijs ligt ook niet veel hoger dan 2,50 per kilo :)

Edit, ik voer vooral de sensitive zalm, die kost 2,56 per kilo: http://t.zooplus.nl/shop/honden/hondenv ... ten/505605

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:14

maralyn schreef:
Evelien. Daar sta ik achter.

Grappig dat mensen beweren dat dierenartsen veel winst maken.

En jammer genoeg slecht onderbouwd met alleen 'via internet goedkoper.'

Veel praktijken zijn niet super groot. En ook niet super veel nodig.
Die bestelling is kleiner en kost veeel meer.

Op bulk van meer dan 500 kg zit korting.

Grappige is... is dat sommige praktijken zich uitten als apotheek.
Hierdoor meer verkopen en goedkoper kunen zijn.
Sites helemaal! Doordat ze geen pand naast hun praktijk magazijn beheren.

Nee... mijn mening waar de hond t goed op doet. Blijf dat geven.

Slecht brok bestaat niet. Anders mag t niet verkocht worden.
Beter en nog berer en beste voer wel.

slechte ongezonde voedingsmiddelen voor mensen bestaan zeker ook niet...anders zouden ze niet verkocht worden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:16

switt schreef:
geerke schreef:
de inkoop prijs is de helft van dezelfde brokken(bijvoorbeeld blaasproblemen brokken) op internet verkrijgbaar...dus dat is een aardige winstmarge.

Hoe kom je hierbij als ik vragen mag?

dat heeft mijn buurman ondervonden toen hij speciale brokken kocht voor zijn hond die diabetes had,hij vond dezelfde brokken voor de helft van de prijf.wel frankrijk...dat komt in nederland natuurlijk niet voor.Daar kan een dierenarts,naar wat ik begrijp,nauwelijks rondkomen ;)

maralyn

Re: 'Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:23

Nouja Geerke, bij mensen licht het toch even iets anders lijkt mij?
Maar wat voor de een kan, kan voor een ander misschien niet?

Komen we wéér op het verhaal uit: Waar het dier goed op doet, gewoon doen?
Zijn zát honden en katten die het prima doen op aldi of lidl voeding hoor.
Maar het is inderdaad wél zo, dat er beter, beter, best qua kwaliteit is.

Maar we hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn...? Toch?

Dit is wat ik vind, en dat is wat jij vind. Niks mis mee :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:02

secricible schreef:
Bij giardia adviseert mijn dierenarts zelfs kvv te voeren. Giardia leeft op koolhydraten, dus als jij stopt met koolhydraten voeren (dus alleen vlees) overlijdt de bacterie. Andere methodes zijn er (volgens mijn DA) niet. Uiteraard wel na volgen van protocol en de hele behandeling e.d.

Klopt. De mijne ook. Mijn vorige DA raadde vlees af. Zou de diarree alleen erger maken. Zij wilde dat ik lihtverteerbare brokken vam hun ging voeren. Dikke doei, hond was geen brokken gewend dus dan juist diarree door de brok. Vlees gvoerd met pens op advies van nieuwe DA en het was zo over

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:26

Nikass schreef:
secricible schreef:

Het hondje van mijn vriendin staat al jaren op Carnibest en heeft onlangs Guardia opgelopen. Hoe kan dat dan?

Ik quote even mijzelf :) Als KVV goed werkt tegen Guardia, dan zou ik hier graag een antwoord op willen

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:51

DatBenIkNou schreef:
maralyn schreef:
Briitje dat is nogsteeds n mening. Dat t slecht brok is. Want veel honden doen het er prima tot super op.

Dat het geen super brok is. Ok.

Voeding is net als met mensen. Wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken.

Heel veel zout en andere toevoegingen maken deze merken wel degelijk slecht. Er zullen heus mensen zijn die dagelijks junk food eten en toch redelijk gezond zijn, maar dat maakt junk food niet gezond natuurlijk. Kies gewoon een brok zonder al te veel nodeloze toevoegingen zoals Dogloversgold. Prima prijs/kwaliteit verhouding.

Dankjewel. Heb er niks aan toe te voegen

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:26

secricible schreef:

Dan is jouw da toch niet helemaal goed op de hoogte of werkt alleen via alternatieve methodes.
Giardia is een parasiet die met een intensief ontwormingsschema ( vaak Panacur) bestreden wordt. Je kan de bestrijding wel een handje helpen door de parasiet te laten verhongeren door zo min mogelijk koolhydraten (dus vers vlees) te geven.
Een kennis van mij geeft haar hond al jaren niks anders dan vers, en die is ook besmet geraakt dus ik trek bestrijden door middel van alleen versvlees geven dan ook zeer in twijfel.

De darmen van mijn hond zijn wel dusdanig aangetast door de Giardia dat ze enkel nog bepaalde soorten kvv verdraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:36

Nikass schreef:
secricible schreef:

En over het ingewikkelde overstappen op kvv: Met mijn honden van destijds 11 en 4 jaar oud van de ene op de andere dag gedaan, zonder enig probleem. Eerste dagen poepten ze enorm veel witte ontlasting, volgens Tannetje waren ze aan het ontgiften. Daarna weinig ontlasting, donker, stevig en nauwelijks geur.
Mijn herder die ik met vier maanden kreeg en uit Spanje komt en hier in een opvang gezin zat en Pedigree gevoerd kreeg heb ik ook direct overgezet op Carnibest. Ging perfect. Alleen al het opruimen van die mega Pedigree-drol zag ik niet zitten haha. Ze poepte meer dan mijn volwassen Rottweiler.

Wat betreft katten: hoeveel van hebben het wel niet aan hun nieren door het eten van brokken?
Ik zou katten nog meer dan honden op vers vlees zetten.

In carnibest zit dacht ik rijst.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:47

DatBenIkNou schreef:
secricible schreef:

Dan is jouw da toch niet helemaal goed op de hoogte of werkt alleen via alternatieve methodes.
Giardia is een parasiet die met een intensief ontwormingsschema ( vaak Panacur) bestreden wordt. Je kan de bestrijding wel een handje helpen door de parasiet te laten verhongeren door zo min mogelijk koolhydraten (dus vers vlees) te geven.
Een kennis van mij geeft haar hond al jaren niks anders dan vers, en die is ook besmet geraakt dus ik trek bestrijden door middel van alleen versvlees geven dan ook zeer in twijfel.

De darmen van mijn hond zijn wel dusdanig aangetast door de Giardia dat ze enkel nog bepaalde soorten kvv verdraagt.

Daarom zeg ik ook: uiteraard met volgen van protocol en behandeling. Maar hij is van mening dat protocol volgen en koolhydraten er bij weinig zin heeft.
Heb er zelf overigens geen ervaring mee, mijn honden hebben gelukkig beide geen giardia. Het kwam bij ons ter sprake toen ik mijn honden overzette op kvv bij een allergie. Hij gaf toen aan geen voorstander te zijn, met 2 uitzonderingen, namelijk allergie en giardia.
Antwoord op de vraag van Nikass is daarmee denk ik ook duidelijk, iig voor hoe mijn DA er tegenaan kijkt. Het is (volgens die DA) een onmisbare schakel in de behandeling, maar betekend niet dat ze het niet kunnen krijgen met kvv.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:31

Dan heb ik toch weer iets geleerd sericrible, dank. Bij ons is Giardia echt een serieus groeiend probleem helaas. Mijn honden zijn al meerdere keren besmet geweest, bij één van twee nu dus echt darmen behoorlijk beschadigd. Ze krijgen al kvv sindsdien.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:39

Ik vind het eigenlijk best verontrustend om zoveel besmettings verhalen te horen.

Ik heb 27 honden gehad en nog nooit een hond gehad met die symptomen ofzo.
En ik heb ook jaren in Amsterdam gewoond..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:09

Ik ook Cerastes, ik denk overigens dat ik een hond van 7 maanden oud aan Giardia verloren heb. Destijds was er nog weinig over bekend, dierenartsen hadden zelfs de juiste 3 dagen testen er niet voor. Toen ik ontlasting inleverde was dat van één dag. Deze hond had vanaf dag één dat ik haar kreeg met 9 weken aanhoudende klachten van het maag/darmsysteem. Achteraf bleek dat bijna alle honden uit dat nest het hadden en ook haar broertje is overleden. Ik denk dat de pups al bij de fokker besmet waren. Ik had haar ook op versvlees staan, toen wij op vakantie gingen logeerde zij bij de fokker. Zij heeft haar toen weer op brok gezet en uiteindelijk is zij daar tijdens onze vakantie overleden. Nu ik weet dat Giardia op koolhydraten leeft, besef ik nu ook dat dat voor haar de genadeklap is geweest. Was echt afschuwelijk..Ik ben er echt van overtuigd dat deze explosie van Giardiauitbraken met name komt door alle honden die uit het buitenland hier naartoe gehaald worden, voorheen kwam het hier namelijk nauwelijks voor. De ouderhonden van mijn overleden pup, kwamen overigens ook niet van origine uit Nederland maar waren geimporteerd.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:40

Nikass schreef:
secricible schreef:

Carnibest is niet alleen vlees. Daar zit wel een ander vulmiddel bij. Ik dacht rijst of aardappel. 1 van mijn honden doet het heel slecht op carnibest. Vanwege de rijst erin. Kan ie niet zo goed tegen helaas.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:12

DatBenIkNou schreef:
Ik ook Cerastes, ik denk overigens dat ik een hond van 7 maanden oud aan Giardia verloren heb. Destijds was er nog weinig over bekend, dierenartsen hadden zelfs de juiste 3 dagen testen er niet voor. Toen ik ontlasting inleverde was dat van één dag. Deze hond had vanaf dag één dat ik haar kreeg met 9 weken aanhoudende klachten van het maag/darmsysteem. Achteraf bleek dat bijna alle honden uit dat nest het hadden en ook haar broertje is overleden. Ik denk dat de pups al bij de fokker besmet waren. Ik had haar ook op versvlees staan, toen wij op vakantie gingen logeerde zij bij de fokker. Zij heeft haar toen weer op brok gezet en uiteindelijk is zij daar tijdens onze vakantie overleden. Nu ik weet dat Giardia op koolhydraten leeft, besef ik nu ook dat dat voor haar de genadeklap is geweest. Was echt afschuwelijk..Ik ben er echt van overtuigd dat deze explosie van Giardiauitbraken met name komt door alle honden die uit het buitenland hier naartoe gehaald worden, voorheen kwam het hier namelijk nauwelijks voor. De ouderhonden van mijn overleden pup, kwamen overigens ook niet van origine uit Nederland maar waren geimporteerd.

Het zou idd te maken kunnen hebben met zoveel honden die uit het buitenland komen...
Een vriendin van mij woont in Spanje en werkt daar ook in een Asiel..ik zal haar eens vragen of dat in Spanje ook veel voorkomt of dat het meer uit de Oostblok landen (Oekraïne enzo) komt...

Waar kwamen die ouders vandaan?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:15

Nikass schreef:
Vers voeren hoeft daarbij niet ingewikkeld te zijn als je KVV voert. Dan hoef je er ook niet eerst een studie voor te doen.
Ik vind het soms wel duur. Lotgering valt mee maar vind ik wel een hoop troep geven..

en wat voor een troep bedoel je?? Ik geef lotgering maar totaal geen last van troep. ik leg het bevroren in de bak zonder plastic. als het ontdooid is dan zit er een laagje bloed in de bak wat ik in de wc gooi en klaar.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:24

Tieme schreef:
Nikass schreef:
Vers voeren hoeft daarbij niet ingewikkeld te zijn als je KVV voert. Dan hoef je er ook niet eerst een studie voor te doen.
Ik vind het soms wel duur. Lotgering valt mee maar vind ik wel een hoop troep geven..

en wat voor een troep bedoel je?? Ik geef lotgering maar totaal geen last van troep. ik leg het bevroren in de bak zonder plastic. als het ontdooid is dan zit er een laagje bloed in de bak wat ik in de wc gooi en klaar.

Waarom zou je dat bloed in de wc gooien? :?
Hier doen ze d'r een moord voor!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:29

Boor vindt het vleesvocht ( ;) ) ook het lekkerst :D.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:46

Cerastus, ik weet dat het in die landen heel veel voor komt. Ik snap daarom niet dat ze niet standaard die 3 dagen test uitvoeren voordat ze hierheen komen. Sterke volwassen honden hoeven namelijk helemaal niet altijd verschijnselen te vertonen, maar wel andere honden besmetten. De ouderhonden van mijn hond kwamen uit Australië en Amerika als ik het goed heb.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:49

Tieme schreef:
Nikass schreef:

Dat doe jij misschien handiger dan ik dan :) Ik heb altijd zo'n bak bloed pfff

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:53

Vleesvocht moet je er juist gewoon bij geven! Gooi ik altijd over het voer heen. Het is alleen maar goed dat ze extra vocht binnen krijgen, en daarnaast zitten hier ook de voedingsstoffen in.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:02

Ja ik geef het ook altijd. En wat ik knoei likten mijn hond van de grond af.
Bezorgt lotgering eigenlijk in heel Nederland?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:06

Evelien__ schreef:
Waarom zou je dat bloed in de wc gooien? :?
Hier doen ze d'r een moord voor!

als ik er echt een laagje bloed bij doe dan gaat die van mij kotsen. vandaar dat ik dat weg doe. en hij eet een beetje erg lomp :D
dan zit alles onder de bloedspetters. vind ik persoonlijk niet zo smakelijk
Laatst bijgewerkt door Tieme op 06-04-16 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt