Welk hondenvoer is goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Welk hondenvoer is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:16

Je hebt helemaal gelijk, mirkip :). Mijn hond staat op vers vlees, maar heeft ook wel eens een zachte drol, dat voorkom je nooit helemaal. Ik kijk liever naar hoe het dier er in zijn geheel uit ziet.

Mijn hond is gespierd, slank en heeft een glanzende vacht. Roze tandvlees, kijkt helder uit zijn ogen, stinkt niet en is actief en altijd vrolijk.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:25

Wij voeren onze bullmastiff van 1,5 valcobulls brok , speciaal voor dit ras. hij krijgt er ook vers vlees bij, dat verschilt van carnibest tot kiezebrink in verschillende smaken , hij doet het hier erg goed op! zaterdag mogen we onze bullmastiff pup ophalen die staat nu op proplan puppy large robust en dat gaan we 1 zak opvoeren en dan gaat hij ook over op valcobulls.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:54

Ik verkies soms Acana boven RC, zelden Orijen. Maar ik ben geen fan van Orijen, ik zie te veel honden die het er niet goed op doen voor die prijscategorie. RC raad ik vaak in specifieke gevallen aan. Labradors zet ik graag op RC i.v.m. koperstapeling en gevoeligheid voor overgewicht. Ook voor baasjes die gewoon een goede brok willen zonder lastig te moeten bestellen etc. raad ik vaak RC aan. Ga voor het vak staan, volg de verschillende stappen in het keuzemenu en grote kans dat je een passend voer hebt voor je hond.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:58

wij hebben vanuit de fokker ook RC aan onze bull gegeven, maar hij stonk er zo gigantisch van, echt om onpasselijk van te worden. en hij ziet er nu gewoon veel beter uit. ik denk ook echt dat je naar je hond moet kijken wat er het beste bij past.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:10

Mijn Franse bull stinkt ook gigantisch op brokken. Van welk merk dan ook. Ook 9 van de 10 keer dunne poep en af en toe braken.
Voor onze verhuizing gaf ik Lotgering maar dat verkopen ze helaas niet hier in de buurt (woon nu in DL) en daar deed hij het goed op.
Nu hier een zaakje op 15 min rijden gevonden die vers verkoopt. Nu heb ik hem sinds 4 dagen op Naturis kvv. Dit gaat ook goed, enig nadeel vind ik dat het zo zacht is, dus geen botjes, peesjes e.d

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:17

Ik heb niet alles gelezen, maar wat wij als fokkers (Engelse Cocker Spaniels) adviseren is om de eerste 6 maanden een puppybrok te voeren van goede kwaliteit.
Zelf voeren wij royal canin.
De pup die we aangehouden hebben krijgt 1 bakje smuldier per dag en puppybrok verdeeld over de dag.
Dit omdat de brok redelijk prijzig is en vers vlees vinden ze erg lekker en ze gaan er minder van poepen.
Wat erg fijn is als ze snachts niks hoeven!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:20

Mijn vriendin (ook fokker) voert idd ook Royal Canin puppybrok in combi met vers vlees. Gaat ook erg goed, de hondjes vinden beide ook echt heerlijk. Mijn instructrice (fokt Duitse herders) voert Happy Dog, ook een fijn voer (dat kreeg mijn hond ook voor ik overstapte op vers vlees).

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:32

Mizora schreef:
Ik verkies soms Acana boven RC, zelden Orijen. Maar ik ben geen fan van Orijen, ik zie te veel honden die het er niet goed op doen voor die prijscategorie. RC raad ik vaak in specifieke gevallen aan. Labradors zet ik graag op RC i.v.m. koperstapeling en gevoeligheid voor overgewicht. Ook voor baasjes die gewoon een goede brok willen zonder lastig te moeten bestellen etc. raad ik vaak RC aan. Ga voor het vak staan, volg de verschillende stappen in het keuzemenu en grote kans dat je een passend voer hebt voor je hond.

Wat bedoel je met de laatste zin?

Ik had inderdaad ook gelezen dat Orijen vaak te zwaar valt. En Acana staat bij mij op de lijst als ik zou willen overstappen van RC mini Digestive.
Ik vraag me soms af of ik niet beter een voer kan kopen zonder granen(Acana) en soms hoor je een beetje ze eten omhoog komen dus vandaar mijn evt. interesse naar ander voer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:39

Ik zit even op de site van Lotgering te kijken maar snap niet veel van al die pakketten. En hoeveel voer je per dag voor een hond van rond de 70 kilo?

edit…inmiddels meer info gevonden. Ik vind het eigenlijk niet duur. Denk dat het goedkoper is dan de brokken die hij nu krijgt.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:53

Kinke schreef:
Ik zit even op de site van Lotgering te kijken maar snap niet veel van al die pakketten. En hoeveel voer je per dag voor een hond van rond de 70 kilo?

edit…inmiddels meer info gevonden. Ik vind het eigenlijk niet duur. Denk dat het goedkoper is dan de brokken die hij nu krijgt.

wij voeren 2 scheppen brok, dus 1 smorgens 1 in de avond en daarbij krijgt hij 3 x 500 gram vers vlees. onze hond is 1.5 en weegt rond de 60 kilo.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:57

3 x 500 gram? dus 1,5 kilo per dag en ook nog brokken? wow, is dat niet veel?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:12

ja ik denk dat de ene hond meer nodig heeft dan de ander :) ons kleine hondje wordt van lucht dik. het is een kieskeurige eter, dus ene keer laat hij wat staan en de andere keer eet hij alles op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:10

Kinke schreef:

Ligt aan de hond.

Mijn Weimaraner krijgt ook Lotgering en staat nu op 750 gram per dag :).

Als je een specifieke vraag hebt mag je me rustig een PB sturen, misschien dat ik het weet :P.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:12

ik zag op de site dat het voeradvies 1 a 2% van het lichaamsgewicht is. Nogal een verschil of je 700 of 1400 gram per dag moet voeren :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:16

Kinke schreef:
ik zag op de site dat het voeradvies 1 a 2% van het lichaamsgewicht is. Nogal een verschil of je 700 of 1400 gram per dag moet voeren :D

Ik voer op het oog :P. Vind die voeradviezen altijd maar meh. Als uitgangspunt kun je dat pakken en dan kijken wat je hond doet.

Ken iemand met een boerboel en die staat op 700 gram. Maar die is ook een eind minder actief dan mijn hond is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:23

die van ons is superlui, denk dat hij met 100 gram de dag wel doorkomt ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:26

Wow :)).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:05

Grapje hoor, hij weegt zo'n 70 kilo :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:07

Ja, I know ;).

Maar, wat ik zeg. Kijk gewoon naar wat je hond doet. De richtlijnen kloppen niet altijd en in mijn ervaring (en die van anderen) kan je vaak minder voeren dan de aangegeven hoeveelheid na berekening.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:10

uiteraard, maar toch handig om van tevoren even een richtlijn te hebben :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:13

Absoluut. Ik ben ook begonnen vanuit de richtlijn (1 tot 2% lichaamsgewicht) te voeren en van daaruit ben ik gaan kijken hoe Boor zich ontwikkelde :). De ene richtlijn is de andere ook niet, er zijn er ook die 40 gram per kilo lichaamsgewicht adviseren, dan kom je ook aan heel andere cijfers.

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:12

Wij zijn van RC Mini Digestive overgestapt naar Acana Grasslands. Onze hond heeft last van braken en jeuk. We zitten nu 1.5 week op Acana maar zien nog geen verbetering. Maandagochtend nog ''spuug'' gebraakt. Hij blijft de grond ed. likken en (oren) krabben.
Hopen dat het gaat verbeteren..