Boerboel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzo_RV

Re: Boerboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 11:10

Bedankt!

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:11

ja wat ik al zei: Dogo Argentino.............

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 11:16

Zal er even naar kijken! ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:17

Urielle schreef:
Picasso schreef:
Heb jij een Boerboel? Kan jij het?
Weet je: als je het zo stelt als jij, is dit een hond die eigenlijk helemaal niet gehouden zou moeten worden.

Dat is iig wel wat ik heb meegekregen in mijn zoektocht: Dat dit ras eigenlijk niet geschikt is voor dichtbevolkt West Europa. Dat zo'n hond echt super is voor de bewaking van een terrein van honderden hectaren grond, maar eigenlijk niet zo op onze postzegeltjes waar toch regelmatig een postbode, pakketbezorger, pizzaboy of buurman eens je erf op kan lopen met alle gevolgen vandien. Omdat het schijnbaar ook niet evident is om je enorme beer weer terug te roepen van zijn zelfbedachte taak en omdat het te klein is om hem echt een goede taak te bieden. Zo kende mijn zus weer iemand met een hond die voor het gemak ook het terrein van de buren had berekend bij het eigen terrein. Alleen waren de buren volgens hem geen roedel dus die mochten hun eigen erf niet meer op.

Dit.
Het ras werd in afrika gefokt om groot wild van het erf af te houden. Leeuwen en tijgers enzo.
Dit ras is er niet op gemaakt om op een balkon of postzegel tuintje gehouden te worden dat is vragen om problemen. Er zullen uitzonderingen zijn en ze zijn over het algemeen naar mensen heel sociaal maar naar soortgenoten en andere dieren dus zeker niet. Het is dus een hond voor op een groot erf bij mensen die ruime ervaring hebben met honden en het liefst met Molossers.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 18-01-16 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:18

Lizzo_RV schreef:
Ik zal even kijken naar verschillende rassen. Maar mijn ouders willen dus een teefje, omdat ze geen goede ervaringen hebben met reuen. Ik denk dat dit een persoonlijke keuze is, en dat een reu dus geen optie is.

Misschien dat jullie verder nog kunnen helpen? We willen eigenlijk een stoere hond, die wel waaks is, maar ook goed kan met vreemden. We krijgen namelijk best wat visite etc. :)

Dat hangt ook van het ras af.
Bij sommige rassen zijn de reuen inderdaad dominanter of feller maar bij andere rassen juist niet.
Mijn hond Black (Franse waterhond), bij dit ras zijn juist de teven feller.
De reuen van dit ras zijn zachtaardiger en goedmoediger.
En dat klopt ook, Black is een goedzak.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:22

briitje schreef:
Wat goed dat om die redenen de overige rassen afvallen TS. Gelukkig word er niet blind gekeken naar het uiterlijk.

Rassen welke ook stoer, waaks en sociaal zijn naar visite, kunnen ook een rotweiler, bullmastiff (nogmaals laat je vader hier even naar kijken, komen best overeen met een BB), bordeauxdog, mastiff, uhhh...

waarom geen herder of boxer ? Ook een optie ?

Een bull mastiff zou ik ook zeker niet aanraden net als de Dogo Argentino.
Dit zijn echt rassen die niet bij de verkeerde mensen terecht moeten komen en echt op een terrein gehouden moeten worden en dus niet in een woonwijk m.i.

Waarom niet een Caine Corso bijvoorbeeld? Ook niet de makkelijkste honden maar wel beter in het gareel te houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:30

Cane Corso wisselt heel erg per bloedlijn. Je hebt er ontzettend fijne tussen zitten (fijner dan de Bull Mastiff) en ontzettend linke (flink scherper dan de Dogo Argentino).

Er wordt hier best een ontzettend lastige combinatie gezocht want vrijwel alle scherpere honden (waaks en indrukwekkend) zijn ook honden die qua karakter lastiger zijn naar honden toe en is de combinatie van 2 teven dus af te raden. Misschien is een (old englisch) mastiff wat, ongezond als de neten, maar behoorlijk hondvriendelijk voor het type hond.

Een andere optie is een duitse dog, die staan vaak wel voor je klaar als er echt wat aan de hand is, geeft een duidelijke woef als er iets is, is indrukwekkend en is vaak ook goed hondvriendelijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:35

Duitse doggen vind ik in gezondheid dan weer zo slecht. Kun je geluk mee hebben maar zijn natuurlijk veel makkelijker en rustiger.
Wat jij zegt over de cc dat is absoluut waar. Echter als men een pup bij een goede fokker haald en daar goed mee aan de slag gaat met trainen enzo is dat wel in betere banen te lijden. Ze zijn veel minder territoriaal en veel minder uhm driftig dan de boerboel. Ze zijn eigenlijk ontstaan uit de Mastino Napoletano die wel scherper waren maar dat is er een beetje uitgefokt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:38

briitje schreef:
Ik hou van tosa's. Machtig mooie honden ❤.

Maar deze neigen erg naar de Fila, dus nog scherper. Raad ik niet aan. Correct Tosa eigenaren ?

Nee, tosa's kunnen wel erg hond dominant zijn (vechthonden), maar meestal zijn ze vrij makkelijk met mensen.
Ook in eigen roedels gaat het vaak wel goed, met vreemde honden is het meestal wat oppassen.

De tosa die ik heb gehad was heel erg sociaal naar mensen toe. Als er bv een kind van hem schrok ging hij liggen en slijmde hij zo zijn weg naar het kind, echt bedelen en schattig doen of hij kruipend dichterbij mocht komen. Wat dan meestal ook wel mocht en dan was hij in de 7de hemel.

De tosa kon ik overal mee heen nemen, naar de markt, op een terrasje, naar de dierentuin, het maakte allemaal niets uit. Wel gehad dat er zo uit het niets ineens een kind om hem heen hing, daar gaf hij geen krimp op, alleen maar een blij welkom.
Een heel erg zelfverzekerde hond die niet snel zaken als bedreigend zag. Evenwichtig karakter.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 11:39

Ik ga inderdaad even kijken naar een Duitse of Deense Dog! Een kennis van mijn moeder heeft er een, ook in combinatie met een labrador teef. :)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:40

Een bouvier?

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 11:55

Mams wil geen bouvier.... geen goede ervaring mee van vroeger :+ :Y)

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:03

Inderdaad een ras om flink over na te denken.
Ik ken iemand die een boerboel pup had aangeschaft, om dus het terrein te bewaken.
Beestje was ontzettend lief toen ie pup was en kon met iedereen omgaan en spelen.
Toen ie opgroeide zag je z'n karakter veranderen, hoe groter hij werd hoe imponerender.
Hij heeft zelfs mij een keer letterlijk uit het niets in mijn arm gebeten, en ik weet goed hoe ik met honden om moet gaan. Hij benaderde mij en ik was niet eens met hem bezig, en de eigenaar stond er bij.
Later zelfs dochter van de eigenaar aangevallen, helaas hebben ze toen de beslissing genomen hem af te laten maken.
Dit waren dus eigenaren die geen verstand hebben van het ras en zijn eigenschappen, en ik vind het eeuwig zonde dat het zo af heeft moeten lopen voor de hond. Hij kon er niks aan doen omdat hij geen goede opvoeding had gehad.
Denk er aub goed over na! :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:04

Hou er wel rekening mee dat een Dog over het algemeen niet oud wordt. Worden gemiddeld maar 6-8 jaar geloof ik. (Veel gezondheidsproblemen door het te ver doorfokken van het ras)
En ook bij een Dog... Lijkt me een teef niet verstandig...

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 12:06

Daarom hebben we besloten om geen Boerboel te nemen.

@Nirvana; mijn moeder heeft haar kennis even een bericht gedaan hoe het daar gaat. ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:11

Een hond die er stoer uitziet, maar wel makkelijk is? Kruising labrador x boxer!?
Afbeelding

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:13

Lizzo_RV schreef:
Daarom hebben we besloten om geen Boerboel te nemen.

@Nirvana; mijn moeder heeft haar kennis even een bericht gedaan hoe het daar gaat. ;)

Blijkbaar goed, want beide honden leven nog :D
Maar ben benieuwd wat zij zegt. Hoewel het goed oppassen blijft - dat het bij hun goed gaat, geeft natuurlijk absoluut geen garantie dat het bij jullie net zo gaat. Persoonlijk denk ik dat een waak/vechthond teef bij een labrador teef een onmogelijke (of iig onverstandige) eis is. Maar jullie denken er goed over na, dus ik hoop dat jullie bij de perfecte hond komen!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:19

Enne een Landseer dan? Groot formaat, waaks en lief.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:23

Olympia96 schreef:
Enne een Landseer dan? Groot formaat, waaks en lief.

Die zijn mooi en lief idd
Maar dan zouden ze ook naar een Sint Bernard of een Newfoundlander kunnen kijken ;)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:25

Hahaha ja. Vriendin heeft er 1 vandaar dat ik 'm er eens in gooi. Die hond doet precies die 3 dingen waar hij op is uitgezocht.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:26

Familie van mij in Zuid Afrika hebben flink wat grond en daarom ook een kleine roedel honden voor de bewaking. Bij hun loopt alles, reu/teef, klein/groot door elkaar. Een aantal jaar geleden hadden zij o.a. een Boerboel teefje. Ze was fantastisch voor de bewaking en ze stonden bekend als de mensen met de gevaarlijke honden. Maar naar het gezin toe een lieve fijne hond. Alleen naar onbekenden is het oppassen en minder bekenden (zoals ik) ook goed opletten. Het was daar altijd als je hond naar je toekwam en aangaf aandacht te willen, was dit oké, maar als jij naar haar toe kwam kon je een snauw verwachten. Ze waarschuwde dan ook niet, maar bijt direct. Voor mijn oom en tante was dit dus een reden om toen de hond overleed een andere ras te nemen, want ze hebben te vaak bezoek over de vloer en dus ook kinderen. Dit vonden ze te link omdat ze niet altijd alles in de gaten konden houden. Hierna hebben ze ter vervanging een Duitse Dog teefje genomen, en weer later een labrador teefje erbij. Ook dit vinden ze allebei fantastische honden en een stuk makkelijker t.o.v. vreemden, maar wel waaks genoeg naar inbrekers. Bij hun gaat de combinatie teefjes goed, maar dat betekent niet dat het bij iedereen goed hoeft te gaan. Zelf heb ik geen negatieve ervaringen met 2 teefjes bij elkaar, maar ik kan me voorstellen dat dit bij bepaalde rassen wat moeilijker zal zijn.

Wat goed dat jullie er zo over nadenken en van de Boerboel af zien. Ik weet niet hoe ze in Nederland gefokt worden, maar ook in Zuid-Afrika is het een berucht en eigenzinnig ras, waar er bijvoorbeeld honden zijn die op een bepaalde dag in de week niemand op het erf toe laten.
Ik denk dat er genoeg honden zijn die geschikt zijn als waakhond dus als ik jullie was zou ik me breed oriënteren en een aantal rassen gaan bekijken.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:26

En een bordeaux dog? Wij hebben er 1. Echt een enorme goedzak maar zodra hij buiten is en er komen mensen bij het hek dan is die fel.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:27

Wat ik wel apart vind is dat je ouders gerust een totaal (voor hun) onbekend ras in huis halen, waar ze dus geen ervaring mee hebben. Maar perse geen reu willen, omdat ze daar geen ervaring mee hebben. Ik denk toch echt dat het verschil tussen een gemiddelde reu en teef niet zo extreem groot is dan tussen een Lab en een flinke Molosser.

Zelf heb ik voorkeur voor reuen, maar als er hier een hond bij zou komen, dan zou het toch echt een teef zijn. Dat zal best wennen zijn voor mij, maar met een Staff reu in huis zou ik altijd kiezen voor de beste/handigste combi en dat is in de meeste gevallen toch reu/teef.

Maar respect voor hoe je ermee bezig bent, leuk dat je alle opties bekijkt en er echt serieus over na denkt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:37

Ik heb zelf 2 teven van 6 en 8 jaar oud. Geweldige combi samen, zelfs nog nooit gesnauwd tegen elkaar. Het kan dus wel, maar is ook wel sterk rasafhankelijk.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:42

En herders vinden jullie helemaal niks? Toch ook echte wakers en goed te trainen.
Ook de combi huishond en waakhond werkt vaak goed. Onze Duitse herder is een huishond maar ligt graag op t erf en waakt daar ook. Ideale combinatie.