Kater laten castreren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:22

Dus omdat jij niet wil castreren, dat blijkt namelijk gewoon uit je topic en antwoorden, moet jouw kater maar gewond raken, zorgen voor vreselijk veel ongewenste kittens, andere mensen lastig vallen met zijn gesproei, etc, etc.

Beetje egoistisch. Al eens nagedacht over het feit dat jouw kater zelf ook heel veel last van zijn hormonen kan hebben?

Met een castratie worden alleen de ballen weggehaald, het is niet zo dat ze gelijk een karakterverandering toepassen hoor...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:25

6 pagina's met dezelfde antwoorden en je moet er nog steeds over nadenken?
Geef dan gewoon toe dat je hem niet wil castreren, jouw goed recht. Ik (en meesten in dit topic met mij denk ik) vind het dan gewoon asociaal dat je hem ongecastreerd laat rondlopen.
Als karakterverandering jou zo'n zorgen baart wat ga je dan doen als hij oud en stram is en z'n wilde streken verloren is? Z'n karakter kan altijd veranderen maar ik geloof dat het al ruimschoots aangegeven is dat castratie daar niet de hoofdrol in speelt.

Ik snap gewoon niet dat je het risico wil lopen om hem kwijt te spelen als hij op wandel gaat.
Ik ben dik een jaar geleden een kat kwijt geraakt (gecastreerd en gechipt), volgens buren aangereden, zelf nooit iets teruggevonden. En het spookt nog steeds door m'n hoofd.
Wel goed dat je aan de oude eigenaars gemeld hebt dat de kat bij jou is.

Advies van de DA vind ik ook niet zo verstandig, maargoed.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:30

Weet je ik kan een heel verhaal hier neerzetten, maar word ik alleen chagerijnig van. Ik zet me altijd in voor katten, heb een soort van opvang met permanente bewoners.
En dan serieus dit topic tegen komen?

TS, ik heb 7 katers waarvan 1 nog niet geholpen(bijna half jaar, dan gaan die er ook af). Geen 1 van hen is een slome dikke huiskat ondanks dat ze binnen wonen. Mijn advies castreren die kater. Hij kan wel verantwoordelijk zijn voor honderden nieuwe kittens, zwerf of bij de volgende onverantwoordelijke poezeneigenaar. Dan komen er weer 'oeps, poes krijgt kittens'-topics en kan daar weer aan geërgerd worden.

En dan heb ik het nog niet eens over de ziektes die hij kan oplopen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 13:31

Hee jongens, ik HOEF niet perse te doen wat bokt vindt dat ik moet doen hé? Ik heb al meerdere malen iedereen bedankt voor de goede adviezen en aangegeven dat ik deze, i.c.m. de adviezen van de dierenarts, meeneem in de overweging. Daar heb ik dit topic ook voor geopend, voor advies, niet om me af te laten zeiken als ik niet onmiddellijk in de houding spring. Als jullie dat willen als reactie op wat je zegt moet je misschien eens kijken op http://www.werkenbijdelandmacht.nl

Eoweyn_x

Re: Kater laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:33

Niemand zeikt je af... Het is alleen erg typisch, dat je ondanks alle ervaringen, adviezen en tips, toch nog overkomt alsof je hem niet wil laten castreren. Dan snap ik niet echt waarom je een topic opent, als je besluit toch al vast staat.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:35

Vooropgesteld dat al mijn katten gecastreerd worden voor ze naar buiten gaan. Is het nog altijd Vjestagirl haar eigen keuze wat ze wil doen. Ja ze vraagt advies, maar dat wil nog niet zeggen dat ze dat ook op MOET volgen. Ze zal hier een afweging maken uit de dingen die haar aangedragen zijn, en dat is nog altijd aan haar. Dat je advies vraagt maakt toch nog niet dat je verplicht wordt om iets op te volgen? mensen schijnen dat wel te denken of zo. Dan had ze wel gezegd beveel me wat te doen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:36

Sorry hoor, zes pagina's aan gezeik over een castratie.

Het is doodsimpel, je moet niks in overweging nemen. Ofwel je castreert hem niet, neemt je verantwoording en houdt hem binnen.

Of je gunt hem zijn wandelingetje buiten en zorgt dat het hakkie takkie weg zakkie is. Voor zijn eigen veiligheid, om te voorkomen dat we nog meer kittens op de wereld komen die totaal niks toevoegen behalve vermeerdering.

Heeft niks te maken met wat je wilt of adviezen. Dat heet als eigenaar je verantwoording nemen. Onze kater is ook gecastreerd en is nog steeds de terrorist van de buurt. Dus gewoon hop ballen eraf. Ook voor de veiligheid en gezondheid van je kat, dat lijkt me toch het belangrijkste?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:41

Tuurlijk hoeft TS niets en is het haar eigen keuze.

Maar 'wij' mogen daar dan toch ook gewoon een mening over hebben?

Het kattenprobleem is al gigantisch, dus ik snap niet dat daar zo over getwijfeld moet worden.
Laat je hengsten en ongecastreerde reuen ook zomaar hun gang gaan? Nee, waarom katten dan wel?

Katteneigenaars met poezen zijn vaak idd wat sneller met castreren, poezen nemen 'het probleem' namelijk gewoon mee naar huis. Maar dat neemt niet weg dat je voor katers ook je verantwoordelijkheid moet nemen en niet een ander er mee opzadelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:42

Vjestagirl schreef:
Hee jongens, ik HOEF niet perse te doen wat bokt vindt dat ik moet doen hé? Ik heb al meerdere malen iedereen bedankt voor de goede adviezen en aangegeven dat ik deze, i.c.m. de adviezen van de dierenarts, meeneem in de overweging. Daar heb ik dit topic ook voor geopend, voor advies, niet om me af te laten zeiken als ik niet onmiddellijk in de houding spring. Als jullie dat willen als reactie op wat je zegt moet je misschien eens kijken op http://www.werkenbijdelandmacht.nl

Maar waarom vraag je dan wat het beste is dat je kan doen, als je toch niet wil castreren? Dan is dit hele topic nutteloos want je had al je gedacht gemaakt op voorhand. Alle adviezen of redenen, zowel logistiek als qua gezondheid, waarom je best zou castreren wegen voor jouw blijkbaar niet op tegenover het feit dat hij MISSCHIEN wat rustiger zou worden of wat van karakter zou veranderen (wat ik trouwens nog nooit meegemaakt heb). Dus dan is dit topic toch behoorlijk nutteloos?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:42

Vjestagirl schreef:

Als je al afgezeikt wordt is dat omdat je je gezonde verstand niet gebruikt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:57

Ik heb niet al die pagina's gelezen maar ja ik zou zeker met 100% castreren.

Je kat veranderd echt niet hoor, alleen zijn voorplantings hormonen worden ingedimd.
Ik heb al jaren katten, hiervoor 2 die 20 werden beide geholpen en waren niet dik geworden en schatten !
Erna nog 2 katers gehad, beide geholpen en zelfde geen veranderingen.

Nu ook zijn al mijn dieren geholpen. Niet alleen verminder je het overschot aan dieren die er al zijn (kijk zwerfdieren en asielen maar eens). Ook heb je dingen als kanker in bepaalde gebieden onder controle. Meer voor als nadelen dus!

Nadelen van niet castreren? Ze gaan sproeien overal, dekken andere poezen en zwerfpoezen waarvan er al genoeg zijn, de dek hormonen blijven er zijn 24/7. Vergeet ook niet dat een kater hier echt niet gelukkig van word als die 24/7 zijn hormonen achterna moet lopen wat hele einden kan zijn. Wie weet loopt die dus weg van huis, alle gevolgen van dien (autowegen etc) en volgt de weg naar krolse katten.

Ik zeg dus, DOEN!
Laatst bijgewerkt door Mioux op 23-12-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:57

Ts, je hebt de kat sinds juli. Meestal in april-mei als de dagen langer worden en de temperatuur stijgt zullen katers de krolse poezen achterna lopen. Best wel een grote kans dat je kat ook verder weg gaat

In België ben je zelfs verplicht te castreren tenzij je een fokker bent. En bij bijna alle dierenasiels worden ze ook niet ongecastreerd mee gegeven. En dat is niet voor niks... De asiels zitten vol met straatpoezen die nestjes krijgen...

Ik snap het nut van dit topic echt niet, alleen omdat je niet wilt dat hij dik wordt, wat je zelf in de hand hebt, loop zo ontzettend veel risico...

Tuurlijk, dan doe je niks met 6 pagina's adviezen, maar niet mauwen als je kat ineens dagen weg is en bebloed thuis komt, want die kans is echt ontzettend aanwezig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 14:03

Ik heb nergens gezegd dat ik Freek niet ga laten castreren, letterlijk nergens. Ik heb gezegd dat ik erover na ga denken én dat ik alle adviezen meeneem in de overweging.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 14:04

Amandavd schreef:
Vjestagirl schreef:

Als je al afgezeikt wordt is dat omdat je je gezonde verstand niet gebruikt.

Afgezeken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:07

Gek he dat mensen zo reageren na alle info die je gehad hebt maar uit je reacties komt nog steeds naar voren dat jouw belang nog steeds op de eerste plek komt.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:07

Vjestagirl schreef:
Ik heb nergens gezegd dat ik Freek niet ga laten castreren, letterlijk nergens. Ik heb gezegd dat ik erover na ga denken én dat ik alle adviezen meeneem in de overweging.

Als je nu al beslist had om hem te castreren, waarom zeg je dat dan niet gewoon?
Vind je het zo leuk om al deze reacties te krijgen?

Ik ga trouwens akkoord met alle voorgangers, gewoon doen (!) dat castreren.
Als je niet mee inzit wat er zou kunnen gebeuren als je het niet doet, geef de kat dan aan iemand die er wel fatsoenlijk voor wil zorgen, wel zijn verantwoordelijkheid wil nemen en wel het beste met het diertje voor heeft.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:10

Misschien is het een idee als TS eens langs een asiel gaat, of nee meerdere. En opvang voor katten, dan kan ze zelf zien waarom iedereen zo fel reageert. Er zijn enorm veel katten, en waarom zou je willen voor je kat dat die 24/7 aan die hormonen vast zit van voortplanten? Dan heb je nog veel meer zaken.

Bron: http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/wa ... -castreren

WAAROM ZOUDEN WE ONZE KATER LATEN CASTREREN?
Dit is een vraag die ons soms gesteld wordt. Vaak is het argument om de kater niet te laten castreren omdat het niet natuurlijk is. Dat het zielig is voor de kat om hem van zijn mannelijkheid te beroven.
Maar, wat is natuurlijk?

Territorium
Normaal gesproken zou een kater in het wild een territorium hebben van ongeveer 5 hectare groot. Hier vallen het kernterritorium en het leefgebied van de kater onder.

Kernterritorium
Het kernterritorium is de (kleine) plaats waar de kat eet, slaapt en speelt. Deze plek moet veilig en comfortabel zijn en wanneer nodig ook privé. Hij moet zich terug kunnen trekken in zijn kernterritorium en rust kunnen vinden zonder gestoord te worden door andere katten.

Leefgebied
Het leefgebied is het gebied buiten het kernterritorium. De wijdere omgeving wordt gebruikt voor de jacht, het afbakenen van grenzen en het vinden van krolse poezen.
Het verdedigen van je territorium is voor deze katers heel belangrijk, want als je dit verliest dan betekent dat verlies van je leefomgeving en moet je het elders zoeken.

In de maatschappij waarin we leven hebben we vaak meerdere katten in één huis en de buren vaak ook. Dit betekent dat onze katten worden gedwongen om samen te leven op een voor de kat veel te klein territorium. Katten zijn van nature solitair (alleen) levende dieren en ze leven in het wild dus niet in grote groepen samen.
Hier zijn wel uitzonderingen in. Dit heeft te maken met de aanwezigheid van genoeg voedsel voor de katten waardoor ze niet hoeven te jagen. Katten kunnen zich gelukkig dus wel goed aanpassen als ze in groepen leven, maar ondanks hun aanpassingsvermogen ontstaan er steeds meer gedragsproblemen.

Terug naar de ongecastreerde kater
Wat betekent het, als u of de buren een kater hebben rond lopen die niet gecastreerd is?
Deze kater zal met hand en tand zijn territorium verdedigen. Het kan heel goed zijn dat hij goed met de kat van de buren door één deur kan en dikke vriendjes is met de kat van de overburen, maar misschien niet met die kater een straat verder op.
Daarnaast zal hij sproeien om aan andere katten duidelijk te maken dat dit zijn territorium is. Misschien doet hij dat niet bij u thuis, maar dan gebeurt het wel in de tuin van de rest van de buren en misschien zelfs wel bij hun in huis wat natuurlijk helemaal niet prettig is.
Ongecastreerde katers zullen bijna altijd gaan zwerven, ze zullen veel en vaak van huis weg zijn, ondanks dat ze toch vaak even binnen komen om te eten. Dit zwerven doen ze in de hoop een leuke krolse poes tegen te komen. Om zijn genen door te geven zal de kater met zo veel mogelijk poezen proberen te paren en hier zullen dus veel ongewenste nestjes uit komen. Om er voor te zorgen dat er niet nog meer ''ongewenste'' kittens op de wereld komen, is het alleen al noodzaak om de kater te laten castreren.
De drang om maar op zoek te zijn naar een leuke poes is voor de kater stressvol en vaak zijn deze katten rusteloos.

De ongecastreerde kater heeft:
Meer de neiging om weg te lopen en daardoor meer kans op een ongeluk.

Vaker verwondingen (bijten en krabben) door vechtpartijen.

Een hoger risico op besmettelijke ziektes zoals niesziekte, FIP en FIV (katten aids).

Daarnaast zijn er de kosten van de bezoekjes aan de dierenarts door het oplopen van wonden en pijnlijke abcessen. Ook komt vergiftiging van katten voor door mensen die het niet fijn vinden dat er steeds in de tuin of huis gesproeid wordt.

Al met al wel genoeg redenen om de kater wel te laten castreren. De beste leeftijd om de kater te laten castreren is vanaf 6 maanden leeftijd tot ongeveer een jaar.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:12

Dus kortom, niet alleen wat kwa hormonen speelt, maar jij laat je kat ongeholpen buiten lopen met werkt dus mee met het doorgeven van niesziekte, fip, fiv, baarmoederkanker etc etc bij katten.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:20

Mijn mening hierover is dat ik vind dat vrouwtjes van welke grotere diersoort dan ook gesteriliseerd moet worden. Om dit te voorkomen, omdat niet elke Kater of Reu wordt gecastreerd, en dat vind ik wel logisch.

Ik zou doen waar jij je goed bij voelt. En waarvan je weet dat je kater niet anders wordt qua gedrag, tenzij je dit juist wilt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:21

AlwaysH schreef:
Mijn mening hierover is dat ik vind dat vrouwtjes van welke grotere diersoort dan ook gesteriliseerd moet worden. Om dit te voorkomen, omdat niet elke Kater of Reu wordt gecastreerd, en dat vind ik wel logisch.

En waarom is het logisch dat vrouwtjes wel gecastreerd worden en mannetjes niet?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:22

Zonder die katers zouden niet al die poezen kittens krijgen, dus vind die opmerking ook niet ergens op slaan...

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:22

AlwaysH schreef:

Ik zou doen waar jij je goed bij voelt. En waarvan je weet dat je kater niet anders wordt qua gedrag, tenzij je dit juist wilt.

Elke merrie moet gesteriliseerd worden want er kan een hengst ontsnappen |o

Vrouwen moeten hormonen slikken om niet zwanger te worden want mannen vinden condooms vervelend.

(Kan wel even doorgaan als dat nodig is :+ )
Laatst bijgewerkt door KellyR op 23-12-15 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:23

Gelukkig gaat het topic over een castratie van een kater en niet over vrouwelijke dieren die wel of niet gesteriliseerd moeten worden :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:27

KellyR schreef:
AlwaysH schreef:

Elke merrie moet gesteriliseerd worden want er kan een hengst ontsnappen

Eigenlijk wel jax)
Het maakt me dan ook niks uit dat jullie het niet met me eens zijn, maar veel fokdieren, maar vooral katten, worden binnengehouden.

Hier in de buurt is vrijwel alles gecastreerd en gesteriliseerd. Ieder zo zijn eigen mening er over toch?

Ik vind eigenlijk dat TS dit zelf moet betalen want wij kennen haar kater natuurlijk niet.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:28

Vooral katten worden binnen gehouden? *kuchkuch*