HELP! Koe is net bevallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 20:07

De moeder koe had de hechtingen al. Zij was geloof ik in het draad oid. gekomen. Weet het zelf niet.
Ik vind het een ontzettend leuke koe. Ik kan haar altijd aaien etc. Toen ik stro ging pakken keek ik even of alles met haar in orde was, en toen trof ik dit dus aan. Normaal is er altijd wel iemand op het erf, maar nu net toevallig niet helaas.. En dan was zijn zoon ook nét niet thuis. Ik geloof niet dat ze in die tussentijd allebei op zijn gestaan en toevallig allebei op dezelfde plek in dezelfde houding zijn gaan liggen :)

Vayo

Re: HELP! Koe is net bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:13

joh al met al heb je gewoon goed gereageerd hoor! ik zou wel even met de boer overleggen of je zijn nummer en dat van zijn zoon kunt krijgen, mocht er nog eens zoiets gebeuren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:16

De TS moet gewoon een tijdje dokter Pol kijken dan duikt ze binnen de kortste keren zelfverzekerd achterin die koeien. :')

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:26

TS goed gehandeld hoor! Zou iddook de telefoonnummers van de boer en zijn zoon vragen voor noodgevallen.

Ik heb enkele koeienbevallingen gezien (en dan van holsteiners, waarbij de bevalling naar wat ik heb begrepen makkelijker gaat dan vlees rassen) maar zou na een uur dat de koe nog niet is opgestaan idd ook de eigenaar bellen en bij geen gehoor de DA.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:42

Wij hebben thuis zelf koeien en TS heeft goed gehandeld. Ze kon niet weten wat er aan de hand was, voor hetzelfde geld was er wel iets mis. Liever een keer dierenartskosten meer betalen dan een dode koe/kalf!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:50

Ik heb dat ook eens gehad en ben de boerderij gaan zoeken, koe lag in een heel groot land te kalveren, om de boer te waarschuwen. Ik heb er altijd een hekel aan om zo een erf op te lopen maar de boer was blij dat ik het kwam zeggen en ging er gelijk heen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 20:52

Bedankt voor alle leuke, aardige reacties! Ik heb btw vaker zo'n bevalling gezien, of iig de nageboorte. Maar deze keer was het voor mijn gevoel en stuk meer als ik normaal zie. Het baarde me ook vooral zorgen dat beiden niet opstonden. Ik kijk uiteraard wel eens Dr. Pol :o, en had daar van opgestoken dat een koe niet te lang mag liggen. Reden weet ik niet zo goed meer. Maar gelukkig is alles goed gekomen, en is het een super leuk stiertje.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:53

chanicha schreef:
Ik heb dat ook eens gehad en ben de boerderij gaan zoeken, koe lag in een heel groot land te kalveren, om de boer te waarschuwen. Ik heb er altijd een hekel aan om zo een erf op te lopen maar de boer was blij dat ik het kwam zeggen en ging er gelijk heen.

Ik kan me niet voorstellen dat er 1 boer is die niet blij is dat je dat even komt melden. :)

Of als er iets anders niet in de haak lijkt.

Was maar een grapje over dr Pol Eline S. En ik vind ook dat je gedaan hebt wat het beste was. :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:59

Hangt er nog wat uit de koe? Ze kan haar baarmoeder er uit geperst hebben, dat heet prolaps en daarvoor moet je de da nog een keer bellen. (heb niet alles kunnen lezen, bij dubbelpost sorry)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:01

Ik neem aan dat de TS inmiddels niet meer bij de boer is :)
Wij hebben ook koeien en ik snap helemaal dat de TS zich zorgen maakte, lijkt me niet meer dan normaal. Of het terecht is doet niet ter zake, ze zag koe en kalf liggen en was bang dat ze na 1 1/2 uur niet op konden staan, niet meer en niet minder.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:05

Ik mag aannemen dat de boer inmiddels wel gevoerd heeft en de koe heeft gezien.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 21:34

Jahoor, het kalf heeft voor de zekerheid een flesje gekregen, want was niet zeker of en hoeveel hij had gedronken.

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:40

spatter schreef:
En aan de scheit gehouden worden zodat de mest makkelijk de kelders in kan.

Dit is wel echt het domste wat ik ooit heb gehoord :j waar haal je deze wijsheid vandaan

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:46

Froukje schreef:
Ja, dan was het dood geweest. oliebol happens, gebeurd wel vaker op een boerderij. Ook als de boer er wel bij is.

Je moet je gewoon niet overal mee bemoeien. En al helemaal niet zonder toestemming van de eigenaar de dierenarts bellen. Punt.

Froukje, ik ben het helemaal met je eens.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:46

dazzy schreef:
spatter schreef:
En aan de scheit gehouden worden zodat de mest makkelijk de kelders in kan.

Dit is wel echt het domste wat ik ooit heb gehoord :j waar haal je deze wijsheid vandaan

Als je ze op droog hooi zet dan ziet de mest er ook anders uit :)) maar in bijna iedere stal is er wel een boet of machine die de mest in de put schuift, daarnaast staat deze koe op stro.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:54

Gek dat onze blonde dames dan ook aan de schijt zijn, zij worden namelijk sober gevoerd.

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:22

Er is geen boer die wil dat zn koeien aan de schijt zijn. Dat is net zo slecht voor een koe als voor een paard

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:39

dazzy schreef:
Er is geen boer die wil dat zn koeien aan de schijt zijn. Dat is net zo slecht voor een koe als voor een paard

Ik ben bang dat er toch wel wat in zit in wat Spatter zegt. Het is alleen niet zo dat koeien in Nederland expres aan de schijt gebracht en gehouden worden. In Nederland gebruiken de boeren meestal raaigras om de koeien op te zetten. Dit is een sterke grassoort die snel groeit en het heel goed doet op onze natte gronden.
Koeien komen eigenlijk van drogere grond en krijgen met dit gras eenvoudigweg te veel vocht binnen, Wat ook meespeelt is het gebrek aan variatie op de weide, er staat alleen maar gras, geen kruidigheden e.d. .
Het gevolg is een koeienvlaai inplaats van een koeiendrol. Ja want die laatste bestaan ook. Vlaaien hebben zo hun voordeel bij het uitmesten. Het is geen diarré in de zin van ziek zijn, het is dus niet schadelijk of pijnlijk. Het is alleen wat slapper in vergelijking met de meeste koeien in de wereld.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:38

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:06

Hoe is het inmiddels met moeder en kind, Eline?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:29

vrouwke schreef:
Froukje schreef:

Je moet je gewoon niet overal mee bemoeien. En al helemaal niet zonder toestemming van de eigenaar de dierenarts bellen. Punt.

Froukje, ik ben het helemaal met je eens.

Bemoeien? TS heeft toch de boer niet uitgelegd wat hij moet doen en hoe hij dat moet doen? Dat noem ik bemoeien. TS heeft enkel willen helpen en maakte zich zorgen om de koe en kalf.
In dit geval was het niet nodig een DA te bellen, maar er zijn zeker situaties waarbij dat wel nodig was.

Froukje, waarom zouden mensen dan moeite moeten doen om jou op de hoogte te stellen als jullie schapen uitgebroken zijn en op de weg lopen? Dat ontdekken jullie vast zelf wel een keer en dat 'bemoeien' kunnen jullie toch niet waarderen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 19:56

Shirley schreef:
Hoe is het inmiddels met moeder en kind, Eline?

Ik heb geen idee, ik ga er morgen ochtend weer heen, dus zal wel weer even een foto maken :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:26

+:)+

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:28

Delphi schreef:
Froukje, waarom zouden mensen dan moeite moeten doen om jou op de hoogte te stellen als jullie schapen uitgebroken zijn en op de weg lopen? Dat ontdekken jullie vast zelf wel een keer en dat 'bemoeien' kunnen jullie toch niet waarderen.

Als je dat nou echt te moeilijk vind om te begrijpen zegt dat meer over jou dan over mij.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:56

Eline_S_S schreef:
Oh ik pakte gewoon wat stro om de stal van mijn paard op te strooien. Ik mag gewoon in de stal komen. Deze (moeder) koe heeft een enorme hechting in haar zij, en ik keek of alles nog oke was. Toen zag ik bloed uit haar komen. Toen ik beter keek zag ik het pasgeboren kalf liggen. Het leek allemaal oke. Ik ben toen 1.5 uur naar mijn stage geweest. Na de stage ben ik terug gekomen om te kijken hoe het nu ging. Kwam er immers toch langs. Beiden lagen nog precies hetzelfde als 1.5/2 uur geleden. Naar de zoon van de boer gefietst, welke niet thuis was. Ik merkte op dat er ontzettend veel, blijkbaar nageboorte lag, dus ik heb toch maar bokt om hulp gevraagd. Ik laat ze nu al eventjes met rust, maar hij had moeite met de uier vinden. Zou ik dat even checken nu?

De koe heeft een hechting in haar zij? De veearts is er dan dus al bijgeweest en heeft een keizersnede uitgevoerd. als ik de foto van de koe bekijk is deze nog helemaal niet volgroeid en de grote van het kalf geeft voor mij heel duidelijk aan dat dit kalf niet op de natuurlijke manier eruit heeft kunnen komen. Het kalf is zo te zien al een uur of 2 oud geweest op de foto. En wat de biest betrefd, dat vindt het kalf echt zelf wel. Als een kalf staat laat je het gewoon met rust, de natuur zit er zo in dat ie vanzelf op zoek gaat naar melk. Wij melken hier 400 koeien en die kalven allemaal in 9 weken af, dachten jullie serieus dat we elke kalf binnen 2 uur biest geven? In het begin melken we alleen 's morgens en zulke kalveren krijgen dan ook pas na de ochtendmelking verse biest. We zijn nog nooit kalveren kwijt geraakt op deze manier, enkel de koude en zwakke kalveren zullen we direct biest voeren. Binnen 2 uur voeren, belachelijk. Kalf is bek af van de reis die die gemaakt heeft.

@Mrie de dunne mest komt niet door het soort gras maar het feit dat teveel boeren het nut van vezels niet inzien. Als een koe mest hoort het op de grond te vallen maar niet te spetteren. Aangezien de boeren van tegenwoordig blijkbaar geen lang gras meer in de wei kunnen zien wordt het gras veel ste vroeg gemaaid en hierdoor krijgt de koe minder vezels binnen. En ja dit is wel degelijk schadelijk, de koe loopt pensverzuring op en zal daardoor vaker met haar kop op haar buik gaan liggen en als gevolg minder vreten en dus ook minder produceren.

@saskiakefie, dat is toch echt te dik.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 19-12-15 22:04, in het totaal 4 keer bewerkt