Eline_S_S schreef:Oh ik pakte gewoon wat stro om de stal van mijn paard op te strooien. Ik mag gewoon in de stal komen. Deze (moeder) koe heeft een enorme hechting in haar zij, en ik keek of alles nog oke was. Toen zag ik bloed uit haar komen. Toen ik beter keek zag ik het pasgeboren kalf liggen. Het leek allemaal oke. Ik ben toen 1.5 uur naar mijn stage geweest. Na de stage ben ik terug gekomen om te kijken hoe het nu ging. Kwam er immers toch langs. Beiden lagen nog precies hetzelfde als 1.5/2 uur geleden. Naar de zoon van de boer gefietst, welke niet thuis was. Ik merkte op dat er ontzettend veel, blijkbaar nageboorte lag, dus ik heb toch maar bokt om hulp gevraagd. Ik laat ze nu al eventjes met rust, maar hij had moeite met de uier vinden. Zou ik dat even checken nu?
De koe heeft een hechting in haar zij? De veearts is er dan dus al bijgeweest en heeft een keizersnede uitgevoerd. als ik de foto van de koe bekijk is deze nog helemaal niet volgroeid en de grote van het kalf geeft voor mij heel duidelijk aan dat dit kalf niet op de natuurlijke manier eruit heeft kunnen komen. Het kalf is zo te zien al een uur of 2 oud geweest op de foto. En wat de biest betrefd, dat vindt het kalf echt zelf wel. Als een kalf staat laat je het gewoon met rust, de natuur zit er zo in dat ie vanzelf op zoek gaat naar melk. Wij melken hier 400 koeien en die kalven allemaal in 9 weken af, dachten jullie serieus dat we elke kalf binnen 2 uur biest geven? In het begin melken we alleen 's morgens en zulke kalveren krijgen dan ook pas na de ochtendmelking verse biest. We zijn nog nooit kalveren kwijt geraakt op deze manier, enkel de koude en zwakke kalveren zullen we direct biest voeren. Binnen 2 uur voeren, belachelijk. Kalf is bek af van de reis die die gemaakt heeft.
@Mrie de dunne mest komt niet door het soort gras maar het feit dat teveel boeren het nut van vezels niet inzien. Als een koe mest hoort het op de grond te vallen maar niet te spetteren. Aangezien de boeren van tegenwoordig blijkbaar geen lang gras meer in de wei kunnen zien wordt het gras veel ste vroeg gemaaid en hierdoor krijgt de koe minder vezels binnen. En ja dit is wel degelijk schadelijk, de koe loopt pensverzuring op en zal daardoor vaker met haar kop op haar buik gaan liggen en als gevolg minder vreten en dus ook minder produceren.
@saskiakefie, dat is toch echt te dik.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 19-12-15 22:04, in het totaal 4 keer bewerkt