Zoolgangster schreef:"Dit zijn ALTIJD honden die bijvoorbeeld een gedragsprobleem hebben..." en daarmee wordt dan generaliserend op Nederlandse asielhonden gewezen. (Die langer in het asiel zitten, maar zelfs langdurig in een asiel zittende honden hoeven niet iets te mankeren, is mijn ervaring.)
Tja, hier spreekt iemand voor eigen parochie, namelijk de buitenlandse hond... hier is iemand niet objectief bezig dus.
De nuchtere waarheid: juist bij buitenlandse honden kun je nóg gekkere (voor Nederlandse begrippen) gedragingen tegenkomen dan bij Nederlandse asielhonden. Ik ken buitenlandse ex-zwerfhonden die er letterlijk jaren over deden voor ze wat hanteerbaarder werden en veilig om buitenstaanders in de buurt te hebben of zich zelfs op hun gemak voelden bij mensen in huis...
Ook goed mogelijk: honden die àlles wat enigszins eetbaar is van tafel "stelen" en de vuilnisbak omkiepen, omdat ze gewend waren hun eigen kostje bij elkaar te scharrelen...
Dus nee, buitenlandse opvanghonden zijn niet per se "beter" dan Nederlandse asielhonden.
Echt niet. Oftewel: je zou net zo goed eerst in een Nederlands asiel kunnen kijken, of via de herplaatsingssites van allerlei organisaties, voor je in het buitenland kijkt. Je moet gewoon hopen dat je eerlijk wordt voorgelicht of het nu om een Nederlandse opvanghond gaat, of een buitenlandse opvanghond.
Daarbij: het ziet er naar uit dat buitenlandse opvanghonden naar Nederland verkopen inmiddels big business is geworden: de opvangen voor buitenlandse honden schieten als paddenstoelen uit de grond... er valt blijkbaar geld te verdienen aan buitenlands dierenleed, meer dan aan Nederlands dierenleed.
Uiteraard staat het verder een ieder vrij zijn hond waar dan ook vandaan te halen, of dat uit Nederland is, of uit Griekenland.
Ik tref heel vaak mensen met buitenlandse honden, zelf heb ik er ook een. Ik verneem zelden problemen omtrent deze honden. Ook op het buitenlandse honden forum verneem ik zelden gedragsproblemen. Ja, ze kunnen bang zijn. Maar dat trekt later iets bij.
Maar ook met buitenlandse stichtingen moet je weer oppassen, het kan een verkapte vorm van broodfok zijn. Daar waar geld verdient wordt, daar worden mensen wel eens besodemieterd.
Maar de keuze in nederlandse asiels zijn gewoon beperkt. Zoals ik al zei, staffords, mechelaars etc. Mensen willen vaak een kleine hond. En die zitten er ook wel eens, maar die zijn daar ook weer zo weg.
Maar ik begrijp dat het asiel waar deze hond verblijft niet echt een `ster` is in het screenen van mensen. Wat zonde voor die hond! Zijn kansen worden niet optimaal benut. Jammer.