houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:01

Jannickee schreef:
love_western schreef:
Dan mogen ze die kleine keffertjes ook wel muilkorven. Hoe vaak ik wel niet heb dat er zo'n ding op mijn honden aanvliegt.

Gelukkig tot nu toe altijd net goed gegaan. Maar zo'n kleintje kan niet op tegen de kracht van een mechel. Maar al meerdere keren gehad dat mijn mechel gebeten is door zo'n mormel.

Zo kun je voor elk ras wel een reden verzinnen om te gaan muilkorven.

Ben ik het helemaal mee eens, mijn stafford is bang voor ons overbuur hondje ook zo'n keffertje. Hij is al 2x gebeten door dat beest, mijn hond gaat alleen raar zitten te kijken en zich verstoppen achter mij de held :+
Als hij echt zo bijtgraag was geweest waarom doet hij dan niks terug?

Je schreef eerder dat jouw hond twee jaar is, dat zou heel goed de reden kunnen zijn dat hij nog niks terug doet.
Dat kan dus wel nog heel goed veranderen. Je schreef ook dat je je niet voor kunt stellen dat jouw hond nog gaat veranderen. En dat is nou net het hele probleem; iedereen denkt dat zijn hond dat niet doet. Totdat het opeens toch gebeurt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 17:28

mick75 schreef:
Gewoon een volledige opleiding met diploma verplicht stellen voor iedereen die overweegt een hond te willen. Wil je dat nog steeds na een opleiding van 1 jaar waarbij je 2 tot 3 avonden per week naar school moet? Prima, dan heb je in elk geval bewezen er wat voor over te hebben. Wil je dat niet? Dan wil je dus ook de verantwoordelijkheid niet voor een hond. Dat is namelijk wel meer werk dan 2 tot 3 x per week een avondje en kost ook meer geld dan een cursusje. Ben je minder dan 90% van de tijd afwezig tijdens de opleiding zonder goeie reden? Geen hond. Geen diploma? Geen hond.

Dat is krankzinnig. Dat kan helemaal niemand. Dus dan kan niemand meer een hond hebben. Bovendien zou ik niet weten hoe die opleiding te vullen.

xxShetLover schreef:
Jeetje, is het in Nederland echt zo dat iedereen die weet dat een hond 4 poten en een staart heeft een hond mag houden?
Hier in Zwitserland (is algemeen overal streng qua regels) moet je vóór je de hond krijgt een theorie cursus doen en binnen een jaar nadat je de hond hebt moet je een praktische cursus doen. Dan krijg je een officiële pas ("Ausweis", kan niet op het Nederlandse woord komen) dat je honden mag houden. Als je die niet hebt riskeer je een boete. Die cursussen móet je doen of je nou een lab, chihuahua, herder of stafford aan wilt schaffen.

Nederland is achterlijk hoor!

PinkPrincess schreef:
Engelse Staffords zijn van oorsprong jachthondjes en later werden deze dieren onnodig gebruikt in gevechten en door gefokt. Maar omdat de Engelse Stafford eigenlijk niet meer interessant is kwa gevechtshond en er veel engere dingen gefokt zijn. Is dit ras nu ontwikkeld tot een gezelschapshondje.

jaja, zeker net als een cavalier charles spanieltje zeker? Ik dacht het niet!
Het is een TERRIER. Dus ze zijn heel vinnig en fel van karakter. Maar dat is het niet alleen. Qua energielevel zitten ze toch wel op het hoogste niveau, dus daar moet echt iets mee gedaan worden. De meeste mensen doen al onvoldoende met hun labrador, laat staan met een stafford.

DatBenIkNou schreef:
Ik vind dat je niet alles op hondenkennis en de baas kan afschuiven. Vrienden van mij hebben ruime ervaring en inmiddels hun tweede Engelse Staf, eerste van ouderdom overleden. Toch kampen zij ook met de agressie naar andere honden toe.

Het zit in het ras. ze zijn niet hond sociaal.

En als ze nu maar een baas treffen die dat onderkent EN daarbij de nodige verantwoording neemt, is er niets aan de hand. Maar hier zit nu juist het knelpunt. De meeste bazen van staffords voldoen daar niet aan.

_CS_ schreef:
Wat ik eerder al zei, het zou voor iedere hond beter zijn als ze een gedegen opvoeding krijgen en mogelijkheden om hun energie kwijt te raken.

Eens. En een vergunning die door de gemeente afgegeven kan worden wanneer je aan kan tonen dat je beschikt over raskennis, de daarbij horende eigenschappen en behoeftes, karaktereigenschappen, algemene soort eigen behoeftes, gezondheid etc.

HorseTopShop schreef:
Desiree schreef:
Staffords en aanverwanten zijn nu eenmaal niet hondsociaal, uitzonderingen daargelaten.

Ik vind dit toch wel een heel aparte opmerking. Ik ken geen enkele Stafford die niet hond-sociaal is. En ik ken er toch aardig wat.

Maar dat is hetzelfde als ik met mijn honden loop. Dan zijn er ook mensen die letterlijk hun hondje optillen en met een kreet wegrennen.
En dat terwijl mijn honden erg sociaal, lief en speels zijn.

Lees de krantenberichten maar. Lees de vele voorvallen van mensen hier maar op alleen dit forum, maar ook op andere fora.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-15 18:50, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:56

Mijn stafford is dus minder sociaal geworden naar andere grote honden sinds ze plotseling van achteren werd bestormd door een andere grote hond. Gelukkig greep ze op dat moment niet, maar ik merkte een verandering bij toenadering van vreemde honden. Ze werd gereserveerder dus sindsdien lijn ik haar aan, omdat ik geen risico wil nemen.

Het is heel simpel: https://hondenbescherming.nl/ik-heb-een ... ngsvormen/

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:58

Desiree schreef:
DatBenIkNou schreef:
Ik vind dat je niet alles op hondenkennis en de baas kan afschuiven. Vrienden van mij hebben ruime ervaring en inmiddels hun tweede Engelse Staf, eerste van ouderdom overleden. Toch kampen zij ook met de agressie naar andere honden toe.

Het zit in het ras. ze zijn niet hond sociaal.

En als ze nu maar een baas treffen die dat onderkent EN daarbij de nodige verantwoording neemt, is er niets aan de hand. Maar hier zit nu juist het knelpunt. De meeste bazen van staffords voldoen daar niet aan.

Dit. Plus de bazen die deze honden gebruiken om hun ego op te vijzelen en er op kicken dat hun hond zo is.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:08

Ik ben een complete leek op het gebied van stafford e.d. Een kennis van mij heeft er twee en dat zijn schatten die prima met mijn honden overweg gaan, maar dat zullen dan wel uitzonderingen zijn. Die zijn sociaal, kunnen beter met kinderen dan een van mijn honden e.d.

Alleen vraag ik mij af, in hoeverre ligt het probleem bij het ras? Nogmaals ik ben een leek. Mijn hond is bijvoorbeeld een Drentse Patrijs en als je die niet correct africht is hij ook niet echt schattig. Ik durf te zeggen dat je die makkelijk verkeerd kunt africhten en vals kunt maken. Hij heeft ook wel wat neigingen tot happen en is niet denderend met kinderen. Dit kunnen wij zelf goed in de hand houden gelukkig maar ik kan mij voorstellen dat deze hond bij een andere baas ook niet zo gezellig is.

Dat geldt vast voor meer honden, mijn andere hond is met geen mogelijkheid vals te krijgen, maar er zullen genoeg honden dat wel zijn. Ligt het dan aan de stafford of aan de baas?

Verder vind ik dat elke baas die verkeerd met zijn hond omgaat geen hond verdiend, maar dat is lastig in de praktijk te realiseren. Een fokverbod o.i.d. lijkt mij lastig te realiseren, mensen gaan wel kruisingen maken of ze illegaal houden e.d. Gezien het aantal incidenten zou ik daar wel voor zijn! Ook voor de honden is dit niet goed.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:40

Een Stafford of welk ras dan ook is geen verkeerd ras, het heeft alleen de juiste baas nodig die tijd en energie er in wil steken voor zeker 12 tot 15 jaar. Op een goede cursus gaan tot de hond zeker anderhalf tot twee jaar is is ook zeker een aanrader.

En dan nog de kopers; kijk bij wie je koopt......en voor de fokkers; kijk aan wie je verkoopt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:41

VisibreTeam schreef:
Ik vraag me af of de mensen die zo voor die 'wet' zijn ooit met een Staf, bully of andere 'vechthond' in aanraking zijn geweest die gewoon normaal zijn opgevoed, en niet door een stoere jongen met een petje op....

Ja hoor, mijn buren hebben een schat van een Am-Staff. Echt een vrolijke vriendelijke pikkebaas.
Met de jonge kinderen kan hij ook leuk spelen zonder echt ruw te worden, echter wel druk.
Hebben ook katten en een papegaai in huis, ook geen probleem.
Ik hoor ze nooit tegen de hond tekeer gaan omdat hij dingen doet die hij niet mag. Gaan ook regelmatig uit, maar wel aangelijnd.
De hond is namelijk nog ongecastreerd en wil buiten wel iets te overenthousiast zijn, waardoor hij ook oost-indisch doof wordt.
Gaat ook gewoon mee naar het winkelcentrum.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:16

DatBenIkNou schreef:
Lijkt me best knap dat jij je honden ten alle tijden kan beschermen zoolgangster. Lopen zij nooit los? Want dan kan je gewoon wel eens te laat bij zijn hoor.
Ik ben het niet eens dat deze honden een gevaar voor mensen zouden zijn, dat is echt totaal niet onderbouwd. Naar andere honden, dat is gewoon bewezen. Maar hondagressie en mensagressie zijn 2 heel verschillende dingen.
Blijft gewoon een feit dat zo'n onopgevoed keffertje nu eenmaal veel minder schade aanricht. Niet goed te praten, maar ook niet vergelijkbaar. Ik vind dus ook dat je aangelijnd niets te zoeken hebt in losloopgebied als je hond uitvalt als een hond te dichtbij komt.
Overal kan je tenslotte aangelijnd lopen, los rennen en spelen nu eenmaal niet. En inderdaad, soms rent zo'n ongeleid projectiel op andere honden af daar, sommige zijn nog jong en moeten dat nog leren?! En dat leer je nu eenmaal óók door dat te oefenen.
Jij kiest tenslotte voor zo'n hond, ik zou er geen lol aan beleven ook al zijn ze binnenshuis nog zo lief en sociaal. Ik kan vreselijk genieten om lekker onbezorgd met mijn honden naar bos en strand te gaan, ze zien genieten, rennen en spelen en genieten.

Ik ga er vanuit dat de hond aan de lijn was (of minstens aan de voet) toen die door dat keffertje werd aangevallen. In zo'n geval ga ik (want ik zie zulk gedrag van tevoren al aankomen) tussen mijn hond en de keffer staan. Eerst kijken of dat werkt, werkt dan niet voldoende, ik schop niet, maar loop intimiderend op het keffertje af terwijl ik hem aankijk en vaak ook nog aanspreek, iets in de zin van "af", "wegwezen jij, of nee" of mijn beruchte "EUH"!!!en dat op de juiste toon, dus geen oetiepoetiefoeitjes niet doen hoor, en dan binden ze meestal al in... ook bij grote honden werkt dat. Maar bij een echte aanval grijp ik echt in, of dat met maat 39 wegduwen is (hoef ik niet zo ver te bukken als het een kleintje is) is of door het nekvel vastgrijpen, wat effectiever is bij grotere honden en minder agressie bij de eigenaar oproept dan maat 39.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:26

Mendy1984 schreef:
Zorry schreef:
Oké ik ben niet voor een fokverbod of houdverbod. Wij hebben er 5 en fokken er ook mee. Mijn honden zitten altijd aan de riem aangezien ze niet allemaal hond vriendelijk zijn, ik let altijd goed op en heb nog net geen ogen in mijn achterhoofd. Het grootste probleem waar ik tegen aan loop is dat heel veel mensen de honden maar overal los laten lopen en de honden niet luisteren en als er dan wat gebeurd heb ik en mijn honden het gedaan.

Verder ben ik van mening dat de meeste voorvallen komen omdat mensen dit ras hebben die er werkelijk waar geen verstand van hebben en geen verantwoording nemen. Ze laten ze overal los lopen en met elke hond spelen terwijl het gewoon weg daar het ras niet voor is.

hier ben ik het als staffordbaas zeker mee eens
ook mijn reu is niet hondvriendelijk en heb hem dus ALTIJD aangelijnd
hier in de wijk weten de meeste mensen het wel en houden we rekening met elkaar (dwz de loslopende hond word aangelijnd/bijgehouden tot we uit zicht zijn)
maar een heerlijke bos/duin wandeling hoef ik niet te gaan maken helaas :(
een hoop frustraties waar mn hond niks aan heeft

Same here.

En ook mijn hond zit altijd aangelijnd!

Monchou

Re: houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:58

Naar mijn mening moet iedere fokker, van welk ras dan ook, zijn fokdieren in de eerste plaats selecteren op karakter. De doorsnee mens is nu eenmaal niet zo'n geweldige hondenopvoeder dat we ons iets anders kunnen permitteren zonder dat daar andere honden de dupe van zijn...
Wat mijn hond helaas 3 weken geleden nog heeft mogen meemaken.. meneer kon zijn Amerikaanse Akita (die overigens aan de riem zat) niet houden en deze trok onze hond zo'n beetje over het tuinhek heen..
Afbeelding

Ook ik snap écht niet waarom je een hond zou kiezen die qua raseigenschappen niet hond-sociaal is.
Je kunt je er gemakkelijk vanaf maken door te zeggen:"Ik heb hem altijd aan de riem, en dus moeten andere mensen hun hond ook maar bij zich houden", maar honden zijn geen robots. Ze kunnen 99 keer prima luisteren en de 100ste keer besluiten toch even naar die andere hond toe te lopen. Of mijn hond glipt uit de achterdeur als ik even het vuilnis buiten zet. Verdient die hond het dan om gewoon maar aangevallen te worden?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:19

Martine_R schreef:
Naar mijn mening moet iedere fokker, van welk ras dan ook, zijn fokdieren in de eerste plaats selecteren op karakter. De doorsnee mens is nu eenmaal niet zo'n geweldige hondenopvoeder dat we ons iets anders kunnen permitteren zonder dat daar andere honden de dupe van zijn...
Wat mijn hond helaas 3 weken geleden nog heeft mogen meemaken.. meneer kon zijn Amerikaanse Akita (die overigens aan de riem zat) niet houden en deze trok onze hond zo'n beetje over het tuinhek heen..
[ [url=m/9IyFzn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook ik snap écht niet waarom je een hond zou kiezen die qua raseigenschappen niet hond-sociaal is.
Je kunt je er gemakkelijk vanaf maken door te zeggen:"Ik heb hem altijd aan de riem, en dus moeten andere mensen hun hond ook maar bij zich houden", maar honden zijn geen robots. Ze kunnen 99 keer prima luisteren en de 100ste keer besluiten toch even naar die andere hond toe te lopen. Of mijn hond glipt uit de achterdeur als ik even het vuilnis buiten zet. Verdient die hond het dan om gewoon maar aangevallen te worden?

Beterschap voor je hond! :(:)
Wat veel mensen ook nog vergeten die zo'n bijtgrage kolos hebben: ook al heb je zo'n hond keurig aangelijnd, zo'n riem kan breken! En dat doet zo'n riem vroeg of laat ook, en dan mag je hopen dat die hond een muilkorf om heeft, maar dat gaat vaak tegen het ego van de eigenaren in... (Of het is "sielugh".)

Heeft de Akita eigenaar jullie schade trouwens nog vergoed?

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:20

Ik bezit zelf een powerdog en ik ga liever ook met een boog om stafford-achtige honden heen. Waarom? Omdat 95 % niet weet wat ze in handen hebben en het dus flink mis kan gaan. En het beruchte 'doet hij anders nooit', komt me strot uit _-:(.

Mijn hond is ook geen lieverdje. Oplossing: Zo een ding om ze nekje :').

Waar in mijn ogen de oplossing zou kunnen liggen: 1. minder fokken. Doordachte nestjes. Dus met stamboom en alle benodigde testen op afwijkingen die bij het ras horen. Denk bv aan Ataxia.

2. Als koper ben je verplicht om een soort diploma te halen, dat je kennis hebt van het ras. Zowel kennis van oorsprong, wat ze nodig hebben aan beweging als kennis van hoe los ik een mogelijk gevecht op. En als fokker zou je dit moeten controleren.
3. verplichte cursussen.

Allemaal ver gezocht en ben bang dat het toch nooit zal gebeuren :(.

Edit: Als je van te voren kiest voor een hond waarbij je graag wilt dat hij met andere honden speelt, omdat JIJ daar plezier aan beleefd?! Kies dan aub een ander ras!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 21:30

Sterkte met je hond Martine. Dat is niet leuk he, als je hond zo gebeten wordt.
Wat mij opvalt is dat mensen die een hond hebben die een andere hond aanvalt, vaak zo passief zijn. e grijpen te vaak niet in.
En deze maatschappij is al zo vol en zo druk. Dit kunnen we er niet bij hebben.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:34

briitje schreef:
Ik bezit zelf een powerdog en ik ga liever ook met een boog om stafford-achtige honden heen. Waarom? Omdat 95 % niet weet wat ze in handen hebben en het dus flink mis kan gaan. En het beruchte 'doet hij anders nooit', komt me strot uit _-:(.

Mijn hond is ook geen lieverdje. Oplossing: Zo een ding om ze nekje :').

Waar in mijn ogen de oplossing zou kunnen liggen: 1. minder fokken. Doordachte nestjes. Dus met stamboom en alle benodigde testen op afwijkingen die bij het ras horen. Denk bv aan Ataxia.

2. Als koper ben je verplicht om een soort diploma te halen, dat je kennis hebt van het ras. Zowel kennis van oorsprong, wat ze nodig hebben aan beweging als kennis van hoe los ik een mogelijk gevecht op. En als fokker zou je dit moeten controleren.
3. verplichte cursussen.

Allemaal ver gezocht en ben bang dat het toch nooit zal gebeuren :(.

Edit: Als je van te voren kiest voor een hond waarbij je graag wilt dat hij met andere honden speelt, omdat JIJ daar plezier aan beleefd?! Kies dan aub een ander ras!

+:)+

Het valt mij bij (veel) Staffords op dat die een hele dominante, superdirecte manier van begroeten hebben: lopen recht op de andere hond af en vaak gaat het nog goed ook omdat de andere hond uit puur lijfsbehoud de confrontatie niet aangaat maar angstig wegkijkt, ontwijkt of wat dan ook doet om een aanval te voorkomen. En de eigenaar van de Staffordachtige beeldt zich dan in dat zijn/haar hond "sociaal" is... terwijl de andere hond zichzelf geconfronteerd voelt met een zwaarbewapend maffia-lid dat zegt: "I make you an offer you can't refuse..." 8-)

En ja, je kunt beter een ongecompliceerde hond hebben, als je een sociale hond wil...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:47

Desiree schreef:
Sterkte met je hond Martine. Dat is niet leuk he, als je hond zo gebeten wordt.
Wat mij opvalt is dat mensen die een hond hebben die een andere hond aanvalt, vaak zo passief zijn. e grijpen te vaak niet in.
En deze maatschappij is al zo vol en zo druk. Dit kunnen we er niet bij hebben.

Wat erg Martine!

Over het niet ingrijpen:
Sterker nog, toen ik een tijdje geleden mijn honden aan het uitlaten was, kwamen er 2 herders aangelopen. Ik 'kende' ze en het had eerder nooit problemen gegeven met mijn teefjes. De 2 herders waren teefjes van 2 en een maand of 10, beiden met slip/prikketting om. Eerder was me wel opgevallen dat de jongste wel erg dominant speelde, maar mijn honden hadden er geen problemen mee. De jongste komt op mijne af, waarop mijn hond die erg onderdanig is direct op haar rug gaat liggen. De herder springt er bovenop en grijpt haar in haar hals. Ik ren en schop de hond van de mijne af maar die laat niet direct los.
De eigenaresse komt aanrennen en blond als ik ben, ik dacht om mij te helpen...In plaats daarvan heft ze haar hand met leren riem naar mij op en schreeuwt dat ik haar hond niet mag schoppen en wil mij slaan! Ik ben meer gefoccused de hond van mijn piepende hond af te krijgen wat uiteindelijk ook lukt gelukkig. Zij steekt geen poot uit en schreeuwt alleen naar mij...haar hond wilde de mijne alleen maar 'corrigeren' volgens haar. Woest was ik, wat valt er nog te corrigeren aan een hond die op haar rug gaat liggen?? Het zegt wel voldoende over haar kennis van hondengedrag..

Maar oké dit is beetje off topic :+

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:48

Nu je dat zegt Zoolgangster wil ik er nog een nummer 4 aan toevoegen. Namelijk een cursus hondentaal leren kennen.

Ik ben ook nog lang niet uitgeleerd hoor, maar wat je zegt.. God wat kunnen mensen zich vergissen he. Vaak zien de mensen de signalen niet eens en dan is het al te laat....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:49

Bedankt Zoolgangster en Desiree. Met Denzel gaat het inmiddels wel weer goed gelukkig. De eigenaar kan de schade (die inmiddels boven de €200 zit) op zijn verzekering verhalen.
Maar hij blijft volhouden dat zijn hond totaal niet gevaarlijk is en is dan ook niet van plan een muilkorf bij hem om te doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:58

Dat soort dingen blijft gewoon naar. Maar ik heb juist met boxers al een aantal keer een aanvaring gehad. Die hadden hun spel, dat was te ruig voor mijn (kleine) hond en die snauwt dus en de boxer klapt er bovenop. De correctie wordt niet geaccepteerd.

Ik heb overigens ook wel eens een SPA van een klein hondje af moeten halen die hem aan het doodbijten was (of het hondje het heeft gered weet ik niet, hij leefde nog toen ze richting de auto ging maar wel slap, ik kende de mensen niet). Blijkbaar had de hond al eerder minimaal één incident gehad maar hij liep weer los in de woonwijk. Daar is niets tegen gewassen en had ze een rottweiler, dobermann, boxer of herder gehad was het ook niet goedgekomen.

Hondagressiviteit is maar één onderdeel van een hond, het kan voor iemand de reden zijn om de hond niet te nemen maar het kan ook zijn dat de rest van het ras voldoende aanspreekt om het voor lief te nemen. Zolang het erkend, herkend en gecontroleerd wordt is het allemaal niet zo'n probleem. Voor mij is het een reden om er geen te nemen op het moment. Mijn honden moeten veilig met iedereen meekunnen mits ze aangelijnd blijven (en bij mij moeten ze, eenmaal volwassen, los kunnen en dan luisteren). Ze hoeven niet met alle honden leuk te kunnen spelen, mijn maat poedels (6-12kg) kunnen vaak niet tegen beukgedrag of slaan met de poten, maar in principe is er geen hond- of mensagressie en dat was voor mij nu belangrijk.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:16

Diablo schreef:
Jannickee schreef:

Ben ik het helemaal mee eens, mijn stafford is bang voor ons overbuur hondje ook zo'n keffertje. Hij is al 2x gebeten door dat beest, mijn hond gaat alleen raar zitten te kijken en zich verstoppen achter mij de held :+
Als hij echt zo bijtgraag was geweest waarom doet hij dan niks terug?

Je schreef eerder dat jouw hond twee jaar is, dat zou heel goed de reden kunnen zijn dat hij nog niks terug doet.
Dat kan dus wel nog heel goed veranderen. Je schreef ook dat je je niet voor kunt stellen dat jouw hond nog gaat veranderen. En dat is nou net het hele probleem; iedereen denkt dat zijn hond dat niet doet. Totdat het opeens toch gebeurt.

Die kans is erg klein. Heb redelijk wat ervaring met hond dominante honden en er zijn er maar bar weinig die ineens omslaan na 2 jaar zonder dat er een grote gebeurtenis aan vast zit die het veroorzaakt.
Vrijwel alle dominante honden die ik ken waren altijd al dominant. Dat zag je in de manier van spelen en de manier van doen. Vrijwel allemaal begonnen met macho gedrag vanaf een week of 16. Wat dan natuurlijk nog niet veel inhield en niet over ging tot agressie, maar wel zichtbaar was en meer reactie van andere honden gaf erop.

De enige honden die ik ken die later best wel om kunnen draaien zijn de ultieme waakhonden en kuddebewakers. Zijn ook erg grote honden meestal en worden laat volwassen. Maar ook bij hen keert het vrijwel altijd om ergens tussen de 6 maanden en anderhalf jaar.
Met 2 krijg je geen grote verrassingen meer, zelfs niet bij de reuze rassen.

Wel kan gedrag nog uitbouwen, dus als er nu gedrag is dat kan uitlopen tot problematisch dan kan dat wel nog verergeren natuurlijk. Maar als dat er niet is zal het er niet komen zonder dat er echt wat gebeurd wat het verklaart.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 22:23

DatBenIkNou schreef:
De eigenaresse komt aanrennen en blond als ik ben, ik dacht om mij te helpen...In plaats daarvan heft ze haar hand met leren riem naar mij op en schreeuwt dat ik haar hond niet mag schoppen en wil mij slaan! Ik ben meer gefoccused de hond van mijn piepende hond af te krijgen wat uiteindelijk ook lukt gelukkig. Zij steekt geen poot uit en schreeuwt alleen naar mij...haar hond wilde de mijne alleen maar 'corrigeren' volgens haar. Woest was ik, wat valt er nog te corrigeren aan een hond die op haar rug gaat liggen?? Het zegt wel voldoende over haar kennis van hondengedrag..

En dit gedrag is dan weer niet typerend voor eigenaren met staffords maar van eigenaren van honden in het algemeen wanneer deze een andere hond aanvallen. Ik zal dat nooit begrijpen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:25

Ik heb meerdere SPA's gezien die soms pas bij 3 jaar opeens omsloegen. Dus ja, het kan echt nog veranderen. Opeens worden ze van halfwas naar echt volwassen en moeten ze andere honden niet meer. En het kan rustig zijn dat die van jou het niet wordt, tot 50% wordt niet hondagressief. Maar dat betekent niet dat het niet nog kan komen. SPA's zijn vaak pas laat echt volwassen, ze blijven in hun karakter en hun lichaam nog heel lang doorgroeien.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:36

Martine_R schreef:
[ [url=m/9IyFzn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Natuurlijk niet, maar een beetje normale hond zal geen agressieve hond aan de lijn zo dicht benaderen dat hij gepakt kan worden.
Als een hond al zo dichtbij komt is hij meestal wel bereid om een potje te knokken.

Als je hond ontsnapt zijn er wel meer gevaren en vooral ook meer realistische gevaren dan gebeten worden door een hond die aan de lijn zit.
Ik vind wel dat als je hond niet goed sociaal is (en dus ook zich behoorlijk kan gedragen in vrolijkheid) je niet in losloop gebieden moet komen, of eerst aan de lijn moet introduceren en leren vrolijk maar behoorlijk te benaderen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:48

briitje schreef:
Nu je dat zegt Zoolgangster wil ik er nog een nummer 4 aan toevoegen. Namelijk een cursus hondentaal leren kennen.

Ik ben ook nog lang niet uitgeleerd hoor, maar wat je zegt.. God wat kunnen mensen zich vergissen he. Vaak zien de mensen de signalen niet eens en dan is het al te laat....

Ja, mensen weten hondengedrag slecht te lezen... dat geldt niet alleen voor eigenaren van bepaalde rassen hoor. :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:00

Fok- of houdverbod? Neen, ze zouden van mij anders wel een examen mogen invoeren voor het aanschaffen van een hond, om te zien als je wel de nodige kennis en bekwaamheid hebt. Dit geldt overigens ook voor veel mensen die paarden hebben _-:(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:18

Honestly... van mij mogen we terug naar verplicht met fci stamboom etc.
Zodra de rad wetgeving is afgeschaft is marktplaats en aanverwanten direct ontploft met stafford(achtigen) .... en ik geloof er niets van dat er over veel van die nesten echt is nagedacht buiten kijk eens hoe stoer en kijk.. extra cash want het is blauw .
En ik ben groot liefhebber van het type hond/ras .
Maar het word weer aardig vernaggeld.