Zwaar onderkomen katje uit het bos geplukt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Re: Zwaar onderkomen katje uit het bos geplukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:12

Super om te horen!! Gaat helemaal goedkomen en misschien dimt hij wat in over tijdje als hij Door heeft hoeveel lieve aandacht hij krijgt

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:14

Ja dat denk ik ook, dat zijn karakter alleen maar zachter wordt met de tijd! Ik merk al een groot verschil tussen nu en toen hij nog maar net hier was, ik weet zeker dat hij daar helemaal open gaat bloeien in zijn eigen Keizerrijk :D

Ik mag hem ook gaan bezoeken zei ze meteen (uurtje rijden) dus dat wil ik graag een maand oid na de adoptie doen, kijken hoe hij veranderd is in gedrag :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:41

Moet je zeker doen. Wij hebben toen een extreem schuwe kitten uit hrt asiel gehaald. Ik voelde toen klik dus heb haar ergens onder iets vandaan haald en gezegd dat ik haar wilde. Toen hebben ze mijn nog gewaarschuwd want het zou nooit een schootkat worden. 2 jaar laten heb ik 2 konijnen uit het asiel gehaald en toen ze daar voor kwamen kijken heb ik ze onze kat laten zien ;) kan jr zeggen schootkat is er niets bij! Ze kwijlt alles onder gaat er helemaal voor liggen om heeijk geknuffeld te worden. Dus hun stonden toen der tijd wel versteld.

Maar merk ook dat ze in het asiel vaak niet de juiste karakters beschrijven bij honden enz. Ben ooit weesten kijken bij honden. En geen ene hond had wat positiefs. Het nadeel van mijn was dat ik in elke hond wel wat positiefs zag dus er echt narrig op werd op die mensen hahaha. Dan Dank ik echt zo komen ze toch nooit aan een eigenaar als je zo negatief doet. Ook naar mijn toe ik zou geen geschikte eigenaar voor een hond zijn! Daar kwam het toen gewoon op neer. Nou we hebben thuis al ons hele leven een hond gehad ;) met onze laatste hond speurde ik met hem was hem van alles aan het leren enz. Dus ben toen maar afgehaakt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:49

Wat een fijn nieuws voor Keizer !

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 23:07

Ik ben ook niet zo'n fan van asiels, Pinkie87. Die mensen doen ongetwijfeld hun best, maar het is zoveel fijner voor de dieren als ze in een stichting worden opgevangen die met gastgezinnen werkt! En dan kan het gastgezin natuurlijk ook veel meer vertellen over het karakter van de opvangdieren, aangezien die meestal gewoon met het gezinsleven meedraaien. Zo kunnen ze ook veel beter beoordelen welk dier bij welk baasje past.

Super dat dat schuwe kittentje nu zo is opengebloeid tot een echte schootkat bij jou!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:08

Catnip schreef:
Ik ben ook niet zo'n fan van asiels, Pinkie87. Die mensen doen ongetwijfeld hun best, maar het is zoveel fijner voor de dieren als ze in een stichting worden opgevangen die met gastgezinnen werkt! En dan kan het gastgezin natuurlijk ook veel meer vertellen over het karakter van de opvangdieren, aangezien die meestal gewoon met het gezinsleven meedraaien. Zo kunnen ze ook veel beter beoordelen welk dier bij welk baasje past.

Super dat dat schuwe kittentje nu zo is opengebloeid tot een echte schootkat bij jou!

heel veel asiels werken al met gastgezinnen?

ik heb twee kittens uit het asiel..
tot 3 maanden oud zitten ze in een gastgezin, daarna worden ze gecastreerd of gesterliseerd (vind ik erg vroeg, maar helaas). En vervolgens komen ze hier in een kittenkamer in het asiel waar veel aandacht aan ze besteed wordt..

vanuit het gastgezin krijgen ze een complete omschrijving mee van hun karakter en spelgedrag..

ik heb twee kittens die uit verschillende gastgezinnen zijn gekomen, in de kittenkamer hadden ze ook niet echt oog voor elkaar. echter de omschrijving van de gastgezinnen, had ons al doen vermoeden dat ze in huiselijke kring goed zouden matchen.

En dat klopt ook... Als ze in gastgezinnen waren gebleven, was de kans minimaal geweest dat ik deze twee geweldige kittens samen in huis zou hebben gehad.

als ze in gastgezinnen waren gebleven, hadden ze ook plekken bezet gehouden die andere kittens juist weer hard nodig zouden kunnen hebben..

ik vind 12 weken in principe een prima moment om ze in een kittengroep op te nemen..

Een stichting is echt niet stricter in selectie dan een goed asiel..

sterker nog.. mijn oudje, bejaard en wel (nu 19) kwam bij Sos kattenhulp vandaan (stichting dus),
6 weken oud, rechtstreeks van een gastgezin. ik woonde toen op een kamertje van 14.5m2, kat mocht wel vrijuit buiten komen.. voor de sier zijn ze komen kijken.. legitimatie niet nodig, niets..

Bij het asiel hier is plaatsing onder de 3 maanden niet mogelijk, vanuit de gastgezinnen kan niet geadopteerd worden, zodat men zeker is dat alle inentingen, ontwormingen, castraties en sterilisaties rond zijn voor er geadopteerd wordt.. Legitimatie moest overlegd worden plus je huissituatie (wel op basis van op blauwe ogen geloven), moest matchen bij de kat..

katten die buiten gevonden zijn, moeten geplaatst worden bij huizen waar ze naar buiten mogen..

hierop ging bijna mijn adoptie niet door.. Ik woon namelijk in een appartement.
Het kitten dat mijn absolute eerste keuze was (waarop ik het tweede kitten gematched had) bleek een buiten gevonden kat te zijn. Gelukkig heb ik een appartement van 140m2 waar alle kamers toegankelijk zijn minus 20m2 van de slaapkamer..

er moest speciaal overlegd worden of dit toegestaan was.. En we kregen groen licht.. Wel op eigen risico.. Het asiel hanteert namelijk het beleid dat als de kat binnen 2 weken teruggebracht wordt omdat het niet wilde thuis, je 75% van het betaalde bedrag terug krijgt (25% eraf voor de administratie).. Diva kregen we wel mee, maar geheel op eigen risico.. als het niet zou gaan omdat ze persee die drang naar buiten zou blijven houden, dan konden we haar wel kostenloos terugbrengen, maar geen restitutie..

meaw.. het asiel hier is een stuk stricter dan mijn ervaring met een stichting.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 01:01

Ik ken natuurlijk niet de werking van alle asiels en stichtingen, dus ik geloof meteen dat jij daar andere ervaringen mee hebt, Elena!

Ik kan alleen spreken van de 2 à 3 asiels en evenzoveel stichtingen (allen in België) waar ik de werking van weet :) en vanuit die steekproef vind ik de stichtingen er met kop en schouders bovenuit steken.

Het minpunt van eerst gastgezin, dan asiel, dan adoptie vind ik de extra verhuis en alle indrukken die daarbij horen, zeker voor schuchtere kittens die snel overprikkeld raken. Opvangkittens zitten in gastgezinnen trouwens ook gewoon met meerdere kittens samen :) als er eentje in z'n uppie wordt gevonden en binnenkomt, wordt er na quarantaine nog een ander kitten bijgezet (of vaak meerdere).

En entingen, ontworming, chip, castratie en ontvlooien gebeurt echt in elk gastgezin hoor, dat moeten ze doorgeven aan de stichting en die zien het ook gewoon op hun DA facturen.

Verder ken ik hier in België geen asiel die aan huis komt kijken voor de plaatsing van een kat, stichtingen ook niet, maar daarbij worden de gastgezinnen vaak spontaan uitgenodigd om nog eens te komen kijken na adoptie. 1 stichting heeft ook nog 3 nazorgmomenten na elke plaatsing (na 1 maand, 6 maanden, en een jaar), en verder kan er natuurlijk altijd gebeld worden als er iets is en terugnemen is ook altijd een optie. Gastgezinnen houden ook vaak via FB contact met de nieuwe baasjes.

Bij de stichtingen die ik ken wordt ook zeker rekening gehouden met de wensen van de kat (dus moet hij bv buiten kunnen?) en worden kittens ook nooit in hun eentje geplaatst als er niet al een speelkameraadje aanwezig is bij de adoptant.

Ook ID kaart wordt altijd voorgelegd, en het ID nummer wordt op het contract geschreven.

Maar zoals ik al zei, hoe je het verschil ervaart hangt natuurlijk helemaal af van jouw specifieke steekproef :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 13:00

Ik schop dit topic weer even omhoog. Keizer is sinds anderhalve week bij zijn nieuwe baasje gaan wonen :D we houden contact via Facebook. Hij doet het super daar, hij is lekker ondeugend en hij wordt helemaal geweldig gevonden :D

Ik ging eergisteren nog even Keizers adoptiecontract binnenbrengen bij de stichting. Daar hebben ze de volwassen katten allemaal in opvang in een grote ruimte, dus ik ging natuurlijk even poesjes knuffelen.

Long story short; ik heb nu een mager, aidspositief poesje met een blind oog in opvang :')

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:01

Ohh.... <3
Hoe heet ze? Zo een zoetje verdient haar eigen topic wel toch?

Heel veel geluk gewenst aan Keizer en zijn nieuwe personeel!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 13:06

Ze heet Winnie, ze is het meest zachtaardige poesje ooit! Pure liefde zit er in dat kleine lijfje. Ze kon zich ook niet weren tegen de andere katten daar, 't beestje weet niet eens dat ze tanden of klauwen heeft, zo zachtaardig dat ze is.
Ik hoop haar dus mettertijd in mijn eigen groep te introduceren (ook van die onderdanige sukkeltjes), zodat ze lekker als huispoes door het leven kan, aangezien het waarschijnlijk lang duurt voor iemand haar wil adopteren. Aidskatten zijn niet populair...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:29

Fijn dat Keizer het zo goed doet ! *\o/*

Mijn eigen uberdominante opvangkatje heeft sinds een paar weken ook een nieuwe thuis waar ze op handen wordt gedragen, helemaal voor haar alleen. :j

En wat een lief katje heb je nu mee ! Hopelijk ligt ze goed in je groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:30

Ik vind je geweldig.
:j

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 14:51

Jokari, wat fijn voor jouw opvangkatje! Daar doen we het voor he :D

Tica_81, je maakt me verlegen :o

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:54

Mogen aidskatjes buiten of juist niet?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 14:58

Nee, want als er dan met een buurtkat gevochten wordt tot bloedens toe, kan de andere kat besmet worden (of bij seks, maar steriel maken lijkt me sowieso vanzelfsprekend).

Verder wordt er bij een aidskat vaak Interferon gegeven tweemaal daags (krijgt dit moppie ook), en dan is het niet handig als ze buiten lopen. Daarom wordt er ofwel gekozen voor binnen, ofwel buiten in een afgesloten buitenren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:01

Hoe is dat verder eigenlijk overdraagbaar bij katten? Bijvoorbeeld wassen van elkaar kan toch geen kwaad?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 15:08

Nee, klopt :)

Het kan op 3 manieren:
- seks
- uitwisseling van bloed (denk aan stevige vechtpartijen)
- moederpoes geeft het over aan kittens

Aangezien zowel Winnie als mijn eigen meisjes geen vechters zijn (zijn ze te grote watjes voor :') ) kan Winnie binnenkort dus gewoon in de groep.

Bij de stichting liep ze ook gewoon tussen de gezonde katten, zolang er niet tot bloedens toe gevochten wordt is er niks aan de hand.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:19

Ik vroeg het omdat ik in een appartement woon waar katten niet naar buiten kunnen, en in principe vind ik wel dat dat moet kunnen. Maar als zo'n katje dat sowieso al niet mag dan is dat in ieder geval geen bezwaar.
En ze is klein, dus dat past ook beter.

Zo moeilijk zal ze niet te plaatsen zijn denk ik. :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 15:37

Ze zit al sinds augustus in opvang bij de stichting helaas. Aan een aidskatje zitten toch extra kosten en zorgen vast, dus het is begrijpelijk dat de meeste mensen liever een gezonde kat willen. Ook geloven veel mensen allerlei mythes over kattenaids, en er zijn zelfs nog dierenartsen die bij een positieve FIV test meteen inslapen adviseren.

Tica_81 heeft me op een idee gebracht. Ik wilde eigenlijk geen nieuw topic openen over m'n nieuwe opvangmuts, maar wie weet zijn er wel mensen die ook nog verkeerde info over kattenaids in hun hoofd hebben, die ik zo kan bereiken. Al is het er maar eentje, elk verschil telt :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:44

En het woord aids boezemt natuurlijk angst in bij mensen.
"Wat nou als dierenartsen het fout hebben en we wel aids kunnen krijgen???"
Het klopt niet, maar veel mensen zullen die angst toch hebben.
En daarbij komt inderdaad het feit dat er 2x daags medicatie gegeven moet worden, mogen liever niet naar buiten, en ook de andere katten lopen risico bij ruzie(nou zal dat in dit geval niet zo snel gaan)
Ik denk dat het een heel goed plan is om een nieuw topic te maken :)

Spoiler:
en dan kruip ik nu weer onder mn steen

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 16:33

Het woord aids boezemt inderdaad angst in. Ik noem het dus ook liever FIV :D jammer eigenlijk, want er is niets om bang voor te zijn. Ik ben ook jaren nauw betrokken geweest bij BuddyKat, een stichting die uitsluitend FIV-katjes opvangt en herplaatst. Niemand van ons heeft vooralsnog aids :)) nee alle gekheid op een stokje, ik denk dat die 'angst' minder wordt door correcte informatie en voorlichting. En door te zien dat het allemaal prima kan, FIV-negatieve en FIV-positieve katten samen (zolang er geen fanatieke vechtersbazen tussen zitten).

Dusssss, Winnies eigen topic!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1877554