Catnip schreef:Ik ben ook niet zo'n fan van asiels, Pinkie87. Die mensen doen ongetwijfeld hun best, maar het is zoveel fijner voor de dieren als ze in een stichting worden opgevangen die met gastgezinnen werkt! En dan kan het gastgezin natuurlijk ook veel meer vertellen over het karakter van de opvangdieren, aangezien die meestal gewoon met het gezinsleven meedraaien. Zo kunnen ze ook veel beter beoordelen welk dier bij welk baasje past.
Super dat dat schuwe kittentje nu zo is opengebloeid tot een echte schootkat bij jou!
heel veel asiels werken al met gastgezinnen?
ik heb twee kittens uit het asiel..
tot 3 maanden oud zitten ze in een gastgezin, daarna worden ze gecastreerd of gesterliseerd (vind ik erg vroeg, maar helaas). En vervolgens komen ze hier in een kittenkamer in het asiel waar veel aandacht aan ze besteed wordt..
vanuit het gastgezin krijgen ze een complete omschrijving mee van hun karakter en spelgedrag..
ik heb twee kittens die uit verschillende gastgezinnen zijn gekomen, in de kittenkamer hadden ze ook niet echt oog voor elkaar. echter de omschrijving van de gastgezinnen, had ons al doen vermoeden dat ze in huiselijke kring goed zouden matchen.
En dat klopt ook... Als ze in gastgezinnen waren gebleven, was de kans minimaal geweest dat ik deze twee geweldige kittens samen in huis zou hebben gehad.
als ze in gastgezinnen waren gebleven, hadden ze ook plekken bezet gehouden die andere kittens juist weer hard nodig zouden kunnen hebben..
ik vind 12 weken in principe een prima moment om ze in een kittengroep op te nemen..
Een stichting is echt niet stricter in selectie dan een goed asiel..
sterker nog.. mijn oudje, bejaard en wel (nu 19) kwam bij Sos kattenhulp vandaan (stichting dus),
6 weken oud, rechtstreeks van een gastgezin. ik woonde toen op een kamertje van 14.5m2, kat mocht wel vrijuit buiten komen.. voor de sier zijn ze komen kijken.. legitimatie niet nodig, niets..
Bij het asiel hier is plaatsing onder de 3 maanden niet mogelijk, vanuit de gastgezinnen kan niet geadopteerd worden, zodat men zeker is dat alle inentingen, ontwormingen, castraties en sterilisaties rond zijn voor er geadopteerd wordt.. Legitimatie moest overlegd worden plus je huissituatie (wel op basis van op blauwe ogen geloven), moest matchen bij de kat..
katten die buiten gevonden zijn, moeten geplaatst worden bij huizen waar ze naar buiten mogen..
hierop ging bijna mijn adoptie niet door.. Ik woon namelijk in een appartement.
Het kitten dat mijn absolute eerste keuze was (waarop ik het tweede kitten gematched had) bleek een buiten gevonden kat te zijn. Gelukkig heb ik een appartement van 140m2 waar alle kamers toegankelijk zijn minus 20m2 van de slaapkamer..
er moest speciaal overlegd worden of dit toegestaan was.. En we kregen groen licht.. Wel op eigen risico.. Het asiel hanteert namelijk het beleid dat als de kat binnen 2 weken teruggebracht wordt omdat het niet wilde thuis, je 75% van het betaalde bedrag terug krijgt (25% eraf voor de administratie).. Diva kregen we wel mee, maar geheel op eigen risico.. als het niet zou gaan omdat ze persee die drang naar buiten zou blijven houden, dan konden we haar wel kostenloos terugbrengen, maar geen restitutie..
meaw.. het asiel hier is een stuk stricter dan mijn ervaring met een stichting.