Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 08:38

Is het niet veel makkelijker om een jong tam te maken? De fokker zegt dat zij ze al veel in handen heeft dus ze zijn al vrij tam. En ik ben echt een voorstander van oudere dieren uit het asiel halen, maar ik wil voor mijn zoon echt dat hij ermee kan binden en er zo lang mogelijk plezier van heeft, dus een ouder dier is echt geen optie.
In Oldenzaal zit de dichtstbijzijnde knaagdierenopvang.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:54

anneliesdj schreef:
Is het niet veel makkelijker om een jong tam te maken? De fokker zegt dat zij ze al veel in handen heeft dus ze zijn al vrij tam. En ik ben echt een voorstander van oudere dieren uit het asiel halen, maar ik wil voor mijn zoon echt dat hij ermee kan binden en er zo lang mogelijk plezier van heeft, dus een ouder dier is echt geen optie.
In Oldenzaal zit de dichtstbijzijnde knaagdierenopvang.

Ik vind het ook leuker om met 2 jonkies te beginnen. Je kan ze zelf tam maken en je ziet ze groeien. Al zitten er natuurlijk wel ontzettend veel dieren in de opvang die een nieuw huisje zoeken. Het is net wat jij wilt.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:57

Ze zijn wel redelijk tam te maken, maar hoe jonger hoe sneller ze zijn. Bij mijn kleinere zusje zijn ze vaker van de bank af gerend xD
In de opvang zitten ook gewoon jonkies hoor! Vaak komen er grote groepen zwangere zeugen binnen.

Afbeelding

Ow en nooit!!! 2 jonkies zoals de persoon boven mij zegt, cavia's moeten net als mensen hun gedrag aanleren. Je zet toch ook geen 2 kleine kinderen in afzondering van alle andere mensen.
Ik denk dat de beste optie voor jou een tamme gecastreerde beer van 1 jaar uit de opvang met een jong zeugje van fokker of opvang is.

Ruby1995

Re: Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:36

Ik was begonnen met 2 jonkies. 2 zeugjes van 4 en 8 weken. Heb ze zelf tam gemaakt en waren niet wild. Nu zijn het denk de tamste cavia's ter wereld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:45

Ik zou een volwassen gecastreerde rustige beer nemen en een jong zeugje!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:44

Ik zou twee jonge beertjes nemen. Hebben wij ook gedaan, zijn heel goed tam te krijgen en dan kan je ze ook een beetje eigen maken. Beertjes zijn leuker omdat ze idd speelser zijn, en vrouwtjes hebben vaak wat meer een bitchy karakter, althans dat is mijn ervaring. Vind dat kinderen ook prima met jonge diertjes om kunnen gaan, alleen zal inderdaad in het begin gewoon op de grond knuffelen omdat ze dan nog erg snel zijn. Maar vind zelf dat dat ene nadeel niet opweegt tegen de voordelen van een jonkie nemen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 11:17

Ow zucht nu weet ik het echt niet meer hoor.

Ik hoor nu dat cavia beertjes helemaal niet kunnen sproeien en dat ze bij voldoende ruimte zeker geen ruzie zullen maken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:18

Als je bereid bent 4 cavia's te houden als ze gaan vechten kan je de gok nemen en 2 van hetzelfde geslacht nemen. Anders zou ik gewoon een geholpen volwassen kerel nemen en een mooie dame er bij uitzoeken. Dan kunnen ze direct bij elkaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:23

Ik zou inderdaad kijken voor een jong zeugje en een gecastreerde heer als je voor het meest zekere wilt gaan. Maar ik heb alleen nog maar problemen gehad toen ik twee beren van 1.5 jaar op een te klein oppervlakte wilde koppelen, naderhand zijn ze alsnog prima gekoppeld op een stuk van 1.5m2 en later konden ze tijdens vakanties gewoon in een 80x40cm kooi (normaal zitten de cavia's bij mij op een stuk van zo'n 1m2, en toen nog op een stuk van 3m2). Ik heb gewoon 2 kooien van 120x60 aan elkaar geschoven, van zooplus: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... 20cm/65376

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:25

Slimste keuze is om voor een beertje en een zeugje te gaan. Hierbij heb je de kleinste kans dat het ruzie wordt.

daarnaast zou ik kiezen voor een jonkie + een volwassene of 2 volwassen cavia's.

Nadeel van die kleintjes is dat ze rete snel kunnen zijn en je ze zelf op moet voeden. Dat heeft natuurlijk zijn leuke kanten, maar ook zijn negatieve kanten. Je zoontje kan misschien angstig worden als de cavia bijt, hij hem niet te pakken krijgt en misschien teleurgesteld zijn als het niet gelijk een gezellig diertje blijkt te zijn.

Makkelijkste in jouw geval is twee volwassen diertjes nemen van verschillend geslacht zodat je ze kunt uitzoeken op karakter en zodat ze gelijk probleemloos bij elkaar kunnen.

Ik raad zeker een opvang aan omdat de cavia's daar al in succesvolle koppels lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:28

anneliesdj schreef:
Ow zucht nu weet ik het echt niet meer hoor.

Ik hoor nu dat cavia beertjes helemaal niet kunnen sproeien en dat ze bij voldoende ruimte zeker geen ruzie zullen maken.

Dat zeiden ze ook altijd van een sproeiende poes dat het gedrag dan voorkomt omdat ze te vroeg bij de moeder weg zijn, concurrentie in huis hebben, te weinig plek, te laat 'geholpen' zijn, maar onze poes sproeit toch echt terwijl niets van de bovenstaande dingen van toepassing is :')

Waarom ga je niet gewoon eens kijken bij de fokker? :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:34

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan: een gecastreerde jonge beer en dan een zeugje er bij; dat geeft het minste kans op problemen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:38

Inderdaad! Als je een leuke tamme gecastreerde beer zoekt, kun je daar een jong zeugje bij plaatsen. Heb je "best of both worlds". De kleintjes zijn inderdaad erg snel, hahaha.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:48

Ik zou het gewoon met de fokker er over hebben Anneliesje.Dat heb ik toen ook gedaan.Ik heb toen ook twee beertjes mee naar huis genomen en er tot hun dood nooit geen problemen mee gehad.Ze zei alleen plaats er geen zeugjes bij in de buurt dan gaan ze knokken.Dat was geen probleem want ze waren mijn enigste cavia's.Ik had ze ook als jonge cavia's mee en ze zijn bij mijn dochter gewoon tam geworden.Uit de hand voeren iedere dag even oppakken.Het nadeel van oudere cavia's is dat je niet weet hoe oud ze zijn.Koop je voor je zoontje e cavia die al 6 jaar oud is of zo,dat is ook sneu.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:33

Ik weet niet of Hoogeveen te ver voor je is? Daar zit ook een caviaopvang :)

@beatje: bij een opvang weten ze vaak wel hoe oud de cavia's zijn :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:18

Jonkies zijn heel leuk en schattig maar inderdaad vaak bepaald niet rustig en heel snel. Voor een kind zou ik persoonlijk eerder voor een volwassenen cavia kiezen. Ik heb nu één cavia van een half jaar en eentje van 6 weken, en ik merk echt dat de kleinste een stuk drukker is en meer van rondrennen/spelen dan knuffelen houdt. Hiervoor ook heel veel cavia's gehad en altijd hetzelfde ondervonden. En ja, dan zou hij (misschien) iets sneller afscheid moeten nemen van de cavia, maar cavia's kunnen gelukkig redelijk oud worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 18:57

Hoogeveen is wel te doen, heb je een website?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:50

Als ik je nog een ras mag aanraden, US teddy. Leuk vachtje zonder heel veel verzorging, en hoor ook dat gladde cavias vaak wat venijniger zijn. En de hele langharige kost weer veel tijd met kammen etc. Dus dit lijkt mij een mooi rasje voor je zoon om mee te beginnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:57

Ik vond onze US Teddy's niet zachtaardiger dan de gladharen. Tot nu toe waren de borstelcavia's het tamst, maar dat is meer op toeval dan werkelijk karakter gericht. Die zijn bij ons thuis nu eenmaal het meest in handen geweest. Aan langharige cavia's zou ik nooit beginnen. Die kan je nooit als enkel kijkdier gaan gebruiken, ze moeten minimaal eens per week en eigenlijk wel 2x per week geborsteld worden minimaal. Het risico op even wat minder aandacht voor de cavia's is dan al snel desastreus voor deze dieren, terwijl even snel voer en water in het hok een stuk minder snel vergeten wordt.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:53

Ik had 2 coronet cavia's, dus zeker langhaar maar die hoefde ik niet 2x in de week te kammen hoor! Als je het kontje goed bijhoud met knippen dan is het prima te doen. Maar goed, denk dat voor iemand die voor t eerst cavia's neemt een kortharige makkelijker is.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:05

Ik heb een Engels gekruinde, 1 gladhaar en 1 borstel.
Moet zeggen dat het ideaal is. Alleen de borstel knip ik wel eens, aangezien die een plukje heeft op haar hoofd dat erg naar haar ogen groeit.

Op deze foto is ook goed te zien hoe nieuwsgierig ze zijn haha.
Afbeelding

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:11

Als je een konijntje wil wacht dan een jaartje, tis een ontzettend slecht konijnen jaar, kennis van ons heefd er normaal 120 dit jaar maar 37

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:30

Inderdaad, een zeugje en een beertje is de beste combi. En juist voor kinderen zijn wat oudere cavia's leuker omdat ze iets rustiger zijn en dus makkelijker op schoot te nemen zijn. Een jonkie + een volwassen is dan een ideale combi in jullie situatie! Best of both worlds en gaat vaak supergoed met koppelen.

In de opvang zitten heel vaak ook (hele) jonge cavia's, omdat er regelmatig zwangere zeugjes worden binnengebracht. Dus ik zou zeker een opvang overwegen :j

Misschien ook goed om je bijvoorbeeld hier (toevallig mijn site, maarja) eerst in te lezen: http://www.ikwilknaagdieren.nl/cavia-kopen

Succes en heel veel plezier met ze! :D

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 06:22

anneliesdj schreef:
Hoogeveen is wel te doen, heb je een website?

http://www.stichtingcaviahoogeveen.nl

:D

Ze hebben vaak meer cavia's dan op de site staan.

Bakkeveen is misschien ook nog een optie, daar zit een andere (grotere) vestiging van stichting cavia!