Reu en teef en loopsheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:35

Seven schreef:
Leuk altijd weer de puppy pret ben benieuwd welke jij krijgt

Ja ben zelf ook zeer nieuwsgierig.

Amies100. Ik zal zeker foto's plaatsen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:47

love_western schreef:
Van schreef:
Een zwarte mechel uit een zwarte mechel krijgt inderdaad geen stamboom. Een zwarte mechel uit 2 sable ouders krijgt een stamboom met een aantekening

Sable heb ik nog nooit van gehoord :o

Officiële namen van kleuren, alleen zowel bij de MH als bij de DH noemen we het allemaal heel anders. :D

Anoniem

Re: Reu en teef en loopsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:41

Haha oke. Snapte het al niet. Al heel wat kleuren gehoord. Maar nog nooit van Sable bij een mechel.

Op google kan ik er ook niks over vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:56

Sable is toch wat we wolfsgrauw noemen?
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:48

nee! wolfsgrauw is wolfsgrauw(of agouti/wildkleur), genetische code aw
sable is wat in veel rassen ook wel fawn genoemd word en bij de mechelaar gevlamd? genetische code Ay

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:59

Het wordt er niet duidelijker op, want als ik google op sable vind ik dezelfde kleur als wanneer ik google op wolfsgrauw. Alleen sable heb je dan weer in 3 tinten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:02

Als ik fawn in type kom ik hele andere kleur tegen dan gevlamd.

[***] is ros gevlamd.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:19

anneliesdj schreef:
Het wordt er niet duidelijker op, want als ik google op sable vind ik dezelfde kleur als wanneer ik google op wolfsgrauw. Alleen sable heb je dan weer in 3 tinten.
Dat komt dus doordat er vaak verkeerde benamingen worden gebruikt. Wolfsgrauwe duitse herders worden in veel landen sable genoemd maar ze zijn genetisch wolfsgrauw(aw)

fawn word vaak gebruikt voor de lichte versie van sable. Dat 'gevlamd' is gewoon donker sable

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:20

Dus: je hebt sable in 3 tinten en wolfsgrauw, fawn en gevlamd zijn die 3 tinten?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:25

nee sable is gewoon sable, dat kan heel licht zijn, zelfs tot bijna wit, en heel donker, zo donker dat het bijna zwart lijkt en alles daar tussen in.
fawn is een benaming die veel rassen gebruiken voor een redelijk lichte(roodachtige) sable

wolfsgrauw is een totaal andere kleur wat ook heel licht, heel donker en alles daartussen in kan zijn.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:42

ter voorbeeld

dit is een sable(zonder zwart masker)
Afbeelding

iets donkerdere sable (deze tint word in veel rassen fawn genoemd)
Afbeelding

nog een tint donkerder
Afbeelding

en nog wat donkerder
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:35

Daarbij mis ik wel het zadel? Bij een sable dh zit die er wel op? Of staat dat weer los van het sable?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:46

Een zadel is een variant die over een kleur heen zit. Maar ik ben even de uitleg aan het zoeken. :') Voor zover is weet is een zadel een patroon en kan dat over kleuren heen liggen. Alleen moet datwel in een ras voorkomen.

Volgens degene die heel erg veel van kleurgenetica af weet komt sable weer niet voor in de DH en wel bij de Mechelaar.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:08

dat klopt duitse herders zijn wolfsgrauw, black/tan of (recessief)zwart. Sable komt niet voor, in sommige landen worden wolfsgrauwe duitse herders wel sable genoemd maar dat is dus niet correct.

het zadel patroon staat er inderdaad weer los van. Welke genen daar verantwoordelijk voor zijn zijn nog niet bekend

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:09

Van schreef:
dat klopt duitse herders zijn wolfsgrauw, black/tan of (recessief)zwart. Sable komt niet voor, in sommige landen worden wolfsgrauwe duitse herders wel sable genoemd maar dat is dus niet correct.

het zadel patroon staat er inderdaad weer los van. Welke genen daar verantwoordelijk voor zijn zijn nog niet bekend

Heb jij het bij dezelfde opgezocht? :') Ik weet dat ze het meerdere keren uitgelegd heeft, maar echt snappen doe ik het nooit.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:12

nee ik hoef dat niet op te zoeken :P

al denk ik wel dat ik weet wie je bedoelt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:45

http://lifewitharie.com/wp-content/uplo ... rd-dog.jpg
Ik vind heel veel van deze plaatjes en ook als je zoekt op sable german sheperd zie je ze veel.
Maar anyway, dat zadel staat er dus los van, dat vroeg ik me even af.

Vraag ik me nog wel af, als het mag van ts tenminste, waar blauw vandaan komt bij herders/mechelaars? Ik kwam net een foto tegen van een echt lichtblauwe pup met lichte ogen, is dat er met een ander ras in gefokt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:17

Je mag het vragen hoor. Vind het zelf ook intressant. In ander topic heb ik een blauwe mechel voorbij zien komen.

Ik vind de term sable maar een breed begrip. Ik hou het gewoon bij de termen die ik ken.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:20

dat komt dus omdat wolfsgrauwe duitse herders in engelstalige landen sable worden genoemd maar dit zijn ze niet! Daarom heb ik er ook zo'n hekel aan dat veel rasverenigingen hun eigen namen verzinnen voor kleuren, het zorgt alleen maar voor verwarring.

geen idee waar blauw orspronkelijk vandaan komt bij de mechelaars. Het is een recessief gen en kan dus vele generaties mee gedragen worden zonder dat je het ooit ziet. Het kan dus best zijn dat er aan het begin van het ras een blauwe of blauwdragende hond is gebruikt en dit er nog steeds in zit, het kan ook zijn dat er ergens een ander ras is ingefokt(voor dat dna afname verplicht was kon dit nog stiekem gedaan worden)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:24

love_western schreef:
Je mag het vragen hoor. Vind het zelf ook intressant. In ander topic heb ik een blauwe mechel voorbij zien komen.

Ik vind de term sable maar een breed begrip. Ik hou het gewoon bij de termen die ik ken.
Sable is helemaal geen breed begrip. Het is simpelweg de naam van een gen wat op de A locus ligt. Een gen wat aangeduid word met Ay. Een hond die genetisch Ay is is sable. Naast Ay kan een hond nog meerdere genen hebben en dat zorgt ervoor dat de ene sable hond er anders uit ziet als de andere sable hond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:29

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn mechel/hollander kruisingen, maar verder dan dat kom ik ook niet.

Edit;
Deze pups komen uit een vader-dochter combi. Vader is een xHH-xMH (vader xMH, moeder xHH) met gestroomd uiterlijk, gestroomde moeder heeft dus xHH-xMH als vader en als moeder een zwarte xHH-xMH (moeder xHH uit vader-dochter x zwarte xMH).
Beiden hebben in de bloedlijn een xMH (Rambo) waarvan bekend is dat hij ook blauw vererfd, en in onze eigen bloedlijn (de xHH kant) zit een blauwe xHH voor (Gandor-6e generatie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:35

Van schreef:
love_western schreef:

Sable is helemaal geen breed begrip. Het is simpelweg de naam van een gen wat op de A locus ligt. Een gen wat aangeduid word met Ay. Een hond die genetisch Ay is is sable. Naast Ay kan een hond nog meerdere genen hebben en dat zorgt ervoor dat de ene sable hond er anders uit ziet als de andere sable hond.

Maar niet alle kleurslagen die onder sable vallen. Zijn goed gekeurd bij de nhsb stamboom.

Volgens raad van beheer horen ze een korte vacht te hebben, rosgevlamd met een zwart masker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:37

anneliesdj schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit zijn mechel/hollander kruisingen, maar verder dan dat kom ik ook niet.

Edit;
Deze pups komen uit een vader-dochter combi. Vader is een xHH-xMH (vader xMH, moeder xHH) met gestroomd uiterlijk, gestroomde moeder heeft dus xHH-xMH als vader en als moeder een zwarte xHH-xMH (moeder xHH uit vader-dochter x zwarte xMH).
Beiden hebben in de bloedlijn een xMH (Rambo) waarvan bekend is dat hij ook blauw vererfd, en in onze eigen bloedlijn (de xHH kant) zit een blauwe xHH voor (Gandor-6e generatie).

Puppetje @ [BB] Meer bokkers met een Mechelse Herder?

Deze heeft een blauw/grijs masker.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:40

Ja die had ik al gezien, maar helemaal blauw is toch ook weer wat :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:18

Blauw komt vaak uit Bull rassen of doggen om grotere zwaardere herders te krijgen.

Wij hadden op de club een x Hollander die blauw gestroomd was prachtige hond had 5 generaties terug iets van Pitt of andere bullie er in die was ook veel breder in het hoofd en front dat zag je al die generaties later weer terug
Maar beide ouders moeten wel blauw dr zijn