Koeien, waarom geen inloopstal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Re: Koeien, waarom geen inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:01

Ja hij legde het vaak ook onhandig uit :j Dat ik dankzij het lezen van dit topic wist wat hij bedoelde en wat de redenen erachter waren, maar dat kwam er niet bij hem uit (of is eruit geknipt ;)) Net als dat er niet goed wordt uitgelegd waarom de kalfjes niet bij mams mogen blijven, jammer en imo een gemiste kans..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:48

In Engeland zijn ze een stukje verder, daar willen ze af van die melkfabrieken omdat het welzijn van de koeien teveel in de knel komt.
Prins Charles is hier erg mee bezig.
Denk ook dat dit na het BSE trauma de boeren wat voorzichtiger zijn geworden met grootschalige bedrijven en het puur bedrijfsmatig houden van runderen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:04

De meeste boeren zijn juist wel aan het managen. Anders houd een bedrijf geen stand.

Maar die ene kerel bij het programma van gisteren, zette ook echt bijna alles negatief neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:08

Misschien dat de jongens als Campina gewoon eens een fatsoenlijke prijs betalen voor een liter melk
en niet de woekerwinsten in eigen zak steken.
Te gek voor woorden dat een kalf op kunstmelk wordt gezet omdat dit goedkoper is dan koemelk.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:15

Morganlefay schreef:
Misschien dat de jongens als Campina gewoon eens een fatsoenlijke prijs betalen voor een liter melk
Te gek voor woorden dat een kalf op kunstmelk wordt gezet omdat dit goedkoper is dan koemelk.

Klopt maar de melkprijs zal alleen maar minder worden nu de melkfabrieken letterlijk de touwtjes in handen krijgen.
Ik ben niet tegen grootschalige bedrijven omdat ik weet dat het ook goed kan gaan.
Ik ken een boer met een mega stal, heeft ongeveer 1 man personeel op 30/40 koeien lopen.
Dierenwelzijn is super en er is onwijs veel liefde voor het boeren.
Helaas zijn er ook grootschalige bedrijven waar het er niet zo aan toe gaat..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:22

Morganlefay schreef:

Dat snap ik dan weer niet? Waarom mag een kalf niet op kunstmelk gezet worden, terwijl je als moeder dat kind borst geeft maar in een achteraf hoekje moet gaan zitten, want fles (kunstmelk) is de norm. Bij ons krijgen de kalveren wel gewone melk, echter als we straks gaan groeien zitten we ook te denken om kunstmelk te gaan geven. En net als met discussies over fles/borst. kunstmelk zit alles in voor een kalf/baby Dus gewoon goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:50

Een boer moet zeker goed managen en het geld altijd in zijn achterhoofd houden, maar zoals die ene boer dat vertelde vond ik wel wat te.
Vond hem inderdaad best hard overkomen.
Geld moet je altijd in je achterhoofd houden maar het is echt niet zo dat dat altijd voor gaat.
Wij hadden vorig jaar een ernstig zieke koe, waar we 1500 euro aan dierenartskosten tegenaan hebben gegooid. Maar ze leeft nog, is sinds kort weer drachtig en geeft zo'n 30 liter per dag.
Maar eigenlijk had het achteraf helemaal niet uit gekund.

Er zit gewoon veel verschil in. Vond die ene boer ook niet echt passievol over het boer zijn vertellen.
Ik ken elke koe, kalf, pink. Ik weet wie de ouders zijn, wanneer ze ongeveer geboren is en wat er al mee gebeurd is. Kan over velen echt wel verhalen vertellen. Denk niet dat die boer dat kan, als ik hem zo hoorde praten.

Groot zijn betekent niet altijd dat je meteen geen passie meer hebt voor het vak. Want ik ken ook een boer met 200 koeien die ook elke koe kent, die zo kan opnoemen wat de ouders zijn en hoeveel ze geven. Die boer is gewoon een echte 'koeienman' en daar zit veel verschil in tussen de boeren i.m.o. Sommigen zijn echt koeienman, anderen weer een stuk minder. En ik denk dat beide boeren in het programma onder de laatste cattegorie vallen, en dat vind ik jammer.

En kunstmelk wordt niet alleen gegeven omdat dat goedkoper is, daar zitten nog veel meer redenen achter. Ziektes worden zo niet verspreid (als je echte melk geeft kunnen er ziektekiemen inzitten als je het aan de kalveren geeft, bij kunstmelk niet). Plus dat kunstmelk gewoon heel compleet is, alles zit er in wat het kalf nodig heeft.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:25

Ik heb t helaas niet kunnen kijken en hij staat nog niet op uitzending gemist, dus nog even geduld hebben. Voorstukje was niet zo 'leuk': slepen met een koe, onthoornen kalfje, magere koeien. Waarom geen tevreden herkauwende koe in een ligbox? Nou ja, ben benieuwd naar de hele uitzending!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:34

Niet het wel of niet goed zijn koemelk/kunstmelk, maar het feit dat er voor gewone melk geen rode rotcent wordt gegeven en dat de boer wel op kunstmelk over moet.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:05

nog een voordeel van kunstmelk is dat het altijd dezelfde bestanddelen heeft.
Koemelk kan nog wel eens varieren in percentage vet en eiwit waardoor je kalveren ook weer ziek kunnen worden. Veelal diarree door schommelende bestanddelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:07

Heeft dat niet te maken uit welk kwartier een kalf drinkt??

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:04

IvankBacardi schreef:
Klopt helemaal ze hebben precies weer zo een boer uitgekozen..
Hier in de buurt zijn er zat 'mega' boeren die wel hun 700 koeien gewoon elke dag het land in sturen en wel liefde voor t vak hebben en laten zien.

Volgens mij zijn er in Nederland sowieso al nauwelijks "mega-boeren" met 700 melkkoeien.. Laat staan dat ze weidegang krijgen.
Dat kan gewoon bijna niet bij die aantallen en niet alleen voor het werk maar omdat de huiskavel dan echt mega-groot moet zijn willen ze ook nog kunnen grazen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:05

Morganlefay schreef:
Heeft dat niet te maken uit welk kwartier een kalf drinkt??

Kalveren van melkkoeien die koemelk krijgen drinken over het algemeen niet bij de moeder maar uit een emmer.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:17

fransje23 schreef:
IvankBacardi schreef:
Klopt helemaal ze hebben precies weer zo een boer uitgekozen..
Hier in de buurt zijn er zat 'mega' boeren die wel hun 700 koeien gewoon elke dag het land in sturen en wel liefde voor t vak hebben en laten zien.

Volgens mij zijn er in Nederland sowieso al nauwelijks "mega-boeren" met 700 melkkoeien.. Laat staan dat ze weidegang krijgen.
Dat kan gewoon bijna niet bij die aantallen en niet alleen voor het werk maar omdat de huiskavel dan echt mega-groot moet zijn willen ze ook nog kunnen grazen.

Jawel hoor hier dorp verderop gaan ze in groepen naar buiten.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:39

Morganlefay schreef:

Misschien even feiten controleren voordat je iets plaatst? FrieslandCampina is een coöperatie, met andere woorden: alle boeren die melk leveren zijn tevens samen de eigenaar; ze hebben dus gewoon invloed op hoe de inkomsten weer uitgegeven worden en waar de winst heen gaat...

Kunstmelk is bij mijn weten ook keuze van de boer en zo lang de kunstmelk producenten hun product verkopen voor minder dan de inkoop prijs van melk, denk ik dat genoeg boeren die economische keuze blijven maken. (persoonlijk heb ik daar trouwens geen mening over. Ga er vanuit dat iedere boer weloverwogen de algemeen gezien beste beslissing neemt)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:45

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:51

Morganlefay schreef:

Houd wel in je achterhoofd dat Campina een cooperatie is, ledenbewijzen/ certificaten zijn in handen van melkveehouders.

Met de huidige melkprijs vraag ik mij trouwens a of kunstmelk zoveel goedkoper is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:39

Heb het net even uitgerekend, bij ons kost een liter kunstmelk 20 ct. Zal wel iets verschillen per merk maar vast niet veel.
Scheelt 10 ct dus, melkprijs is nu 30 ct per liter.