klein muisje gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:16

MD_Triumph schreef:
oke deze is inderdaad wel groter haha
toch lijkt deze van zichzelf erg rustig en lief hoor, kan m zo oppakken en vind het allemaal prima
hoe heet deze soort rat dan?

Klopt. Nu ze zo klein zijn zijn ze nog prima hanteerbaar. Zodra ze wat ouder worden veranderd dat nog wel.

Houdt er wel rekening mee dat het echt groepsdieren zijn en zodra hij (ik ga er maar even vanuit dat het een mannetje is) wat groter is dat hij graag een vriendje wil. Dit kan gewoon een tamme rat zijn. Dat is in principe 'hetzelfde ras' alleen is dit een wilde variant. :)

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:18

heb het op school aan de dierenarts gevraagd en die denkt inderdaad kleine bruine rat, zij zegt ook dat die (helaas) snel tam worden, dat is aan ene kant leuk want zou m best willen houden, aan andere kant niet want het beestje hoort in het wild natuurlijk. Ben nu een beetje in dubio wat ik met kooi moet doen en of ik hem dan buiten in een kooi zet of binnen ? tis zo'n mopje en zou t heel erg vinden als ie het alsnog niet overleefd

komende dagen nog hamster kooi lenen ofzo denken jullie? dat ie wel zn eigen gang kan gaan en niet eruit kan springen ofzo

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:19

Iris82 schreef:
MD_Triumph schreef:
oke deze is inderdaad wel groter haha
toch lijkt deze van zichzelf erg rustig en lief hoor, kan m zo oppakken en vind het allemaal prima
hoe heet deze soort rat dan?

Klopt. Nu ze zo klein zijn zijn ze nog prima hanteerbaar. Zodra ze wat ouder worden veranderd dat nog wel.

Houdt er wel rekening mee dat het echt groepsdieren zijn en zodra hij (ik ga er maar even vanuit dat het een mannetje is) wat groter is dat hij graag een vriendje wil. Dit kan gewoon een tamme rat zijn. Dat is in principe 'hetzelfde ras' alleen is dit een wilde variant. :)

Zou dat dan niet zo blijven als ie dat vanaf kleins af aan gewend is?
ik ben niet gauw bang voor dieren, maar wel voor beesten die bijten of iets hahaha

Iris82

Re: klein muisje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:24

Ik heb toch wat jaren geleden de nodige ervaring opgedaan met wilde en halfwilde ratten. En als ik dus uit mijn eigen ervaring spreek, ondanks dat je ze echt helemaal plat knuffelt in het begin, worden ze eigenlijk praktisch allemaal na verloop van tijd schuwer, meer op zichzelf, knagerig aan de kooi, niet opgepakt willen worden. Over het algemeen niet bijterig hoor! Maar niet mensgericht zoals je van een normale tamme rat gewend bent. Niet een huisdier. Een wild dier dat je in huis hebt. Je blijft het toch merken.

Het is niet dat het helemaal niet gaat, het gaat over het algemeen wel (al moet je wel rekening houden met de huisvesting ivm knagen), maar het zijn wel echt dieren die graag een maatje willen hebben in een ruime kooi en dan verder gewoon hun eigen leven willen leiden.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:27

Dus het beste zou zijn (zoals mijn docent als dierenartszijnde ook zegt) aantal dagen laten aansterken en dan maar buiten laten in de tuin?

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:36

Wat Super dat je dit beestje een kans hebt gegeven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:40

Dat is de vraag TS, je zou dus ook contact met iemand op kunnen nemen of hij ergens in een voliere zou kunnen. Of inderdaad terugzetten (als hij ongeveer 125-150 gram weegt). Of -m gewoon houden maar dan in je achterhoofd houden dat het niet het leukste huisdier is dat je ooit zult hebben en investeren in een vriendje en een grote kooi.

Het is aan jou de keuze. :)

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:42

dat ik zou moeten investeren in een kooi en voeding enzo maakt me niets uit, het is meer wat het beste zou zijn? ik denk gewoon beetje laten aansterken en groeien en langzaamaan in de tuin laten rondlopen en wat voedsel strooien ofzo..

al ben ik dan weer bang dat ie opgegeten gaat worden door die katten in de buurt haha!
neemt die opvang zomaar baby ratjes aan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:46

Ik denk dat zij jou een heel goed beeld kan geven van alle opties. Zij heeft nog veel meer ervaring dan ik met wilde/half wilde ratten omdat ze door is gegaan waar ik ooit jaren geleden gestopt ben. :) Als je haar een email stuurt met jouw verhaal: rattenopvangparzival@gmail.com dan neemt ze snel contact met je op om alle mogelijkheden door te nemen en ze kan je natuurlijk ook goed advies geven hoe je m eventueel weer zou kunnen laten verwilderen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:48

Sorry maar ben ik nou de enige die dit echt belachelijk vindt? Het is een muis (of nog erger, een rat?)!! natuurlijk zijn het schattige beestjes om te zien, maar als je zo'n jonkie ziet moet je er gewoon van afblijven. Ook als het beestje ziekelijk over komt, lijkt me ook dat hij gewoon een ziekte heeft of gif op heeft. En anders is die nu wel in schock omdat je 'm naar binnen hebt gehaald.. Al gaat het nu dus beter? Daarnaast zijn muizen een behoorlijke plaag, de dierenwinkels of dierenambulance gaan je echt niet serieus nemen als je met een jonge muis aan komt hoor := Het is een wild dier en als je het goed wil doen moet je dat zo laten. Je gaat het toch niet serieus tam proberen te maken? Zo'n dier hoort niet in een kooi en zeker niet alleen. Gewoon naar buiten doen dat beestje! :) Het is heerlijk muizenweer {:}

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:49

MD_Triumph schreef:
dat ik zou moeten investeren in een kooi en voeding enzo maakt me niets uit, het is meer wat het beste zou zijn? ik denk gewoon beetje laten aansterken en groeien en langzaamaan in de tuin laten rondlopen en wat voedsel strooien ofzo..

al ben ik dan weer bang dat ie opgegeten gaat worden door die katten in de buurt haha!
neemt die opvang zomaar baby ratjes aan?

tsja moeilijk, ik moest een cursus knaagdierenbestrijding doen , hier kwam hij echt aan zn end. loslaten lijkt mij toch de beste optie. of je nou een rat als huisdier wil ??? kijk eens goed waar je hem gevonden hebt, er zitten er vast meer. misschien kan je de ingang van het nest vinden ????

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:58

@ essie_blue dus jij had m gewoon laten creperen buiten? ik probeer dit beestje juist nog een kans te geven en ook het liefste in het wild. En wees maar niet bang ik breng m niet naar de dierenwinkel of dierenambulance ;) En nee ik ga hem niet expres tam maken, maar ik denk dat ie tam wordt als ik hem te eten geef, maar als ik niks geef gaat ie alsnog dood. dus hou dit soort opmerkingen voortaan maar voor je als je het er niet mee eens bent ;)

@sassefras: ja er zat er gister nog een, maar die was dus daarna foetsie

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:07

essie_blue schreef:
Sorry maar ben ik nou de enige die dit echt belachelijk vindt? Het is een muis (of nog erger, een rat?)!! natuurlijk zijn het schattige beestjes om te zien, maar als je zo'n jonkie ziet moet je er gewoon van afblijven. Ook als het beestje ziekelijk over komt, lijkt me ook dat hij gewoon een ziekte heeft of gif op heeft. En anders is die nu wel in schock omdat je 'm naar binnen hebt gehaald.. Al gaat het nu dus beter? Daarnaast zijn muizen een behoorlijke plaag, de dierenwinkels of dierenambulance gaan je echt niet serieus nemen als je met een jonge muis aan komt hoor := Het is een wild dier en als je het goed wil doen moet je dat zo laten. Je gaat het toch niet serieus tam proberen te maken? Zo'n dier hoort niet in een kooi en zeker niet alleen. Gewoon naar buiten doen dat beestje! :) Het is heerlijk muizenweer {:}

Helemaal mee eens!
Het is en blijft daarnaast ook ongedierte welke ziektes en rare dingen over kunnen brengen.

Dat je dierengek bent prima en heel goed(dat ben ik zelf ook) en dat je een dier wilt redden ook prima maar in dit geval vind ik het extreem. Het is geen vogel of konijn of iets maar wild ongedierte

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:12

ah kom op mensen ik er echt helemaal niks aan als jullie zulke reacties plaatsen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:13

Jullie hebben niet per definitie ongelijk. Maar dat doet eigenlijk niet meer ter zake in het topic.

Want het ratje is nu eenmaal al in huis gehaald. Nu is het zaak dat ts een weloverwogen keuze maakt wat te doen met de toekomst van het dier. En ze is op de goede weg. :j

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:15

Ik vind het echt abnormaal dat dierenliefhebbers opeens sommige dieren als 'ongedierte' zien, en dat die dus lekker mogen lijden/doodgaan. Een dier is een dier.

@TS: als je hem weer buiten wilt uitzetten, zou ik het beestje zo min mogelijk aanraken oid, zodat hij wel wild blijft!

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:16

Ik zie echt het verschil niet tussen een vogel of rat/muis. Of ligt dat aan mij? In mijn optiek hebben ze evenveel recht om te bestaan. Vind het juist heel goed dat TS wil proberen om hem zo snel mogelijk weer vrij te kunnen laten.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:20

Ik vind t een goede keuze van je, ts :)
Wat je er inderdaad mee gaat doen is lastig, denk ook niet dat je het beestje een plezier doet met in zijn eentjein een kooitje stoppen.. zou iig voor een soortgenoot zorgen en een vrij grote kooi. Of een opvang bellen idd.
Als je m los gaat laten denk ik dat ie t ook niet overleeft, niet omdat ie niet sterk genoeg is maar ik denk dat hij altijd een zwakke schakel zal zijn en dus het snelst gepakt zal worden..

Een aantal jaar geleden had onze kat een heel nest muisjes mee naar huis gesleept (hadden nog geen haar, oogjes nog dicht), ik was 12 oid dus ik vond dat superzielig en heb toen die muisjes (zonder moeder) nog een dikke anderhalve week in leven gehouden, daarna gingen ze allemaal een voor een dood :')
Laatst bijgewerkt door _Nynke op 14-04-15 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:21

thanks voor bovenstaande reacties <3

heb de opvang gemaild voor informatie :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:23

Ja, ik had hem gewoon buiten gelaten, wie zegt dat hij aan het creperen was dan?
Hier heb je weldegelijk iets aan TS. Volgende keer lekker laten zitten.. Dier heeft een moeder, misschien was het beest wel slaperig of voelde hij zich gewoon niet lekker. Je hebt hem toch geen medicijn gegeven dat hij zich nu beter voelt? Enkel extra stress. Dat dier had zichzelf beter geholpen zonder de goedbedoelde bemoeienissen. Want natuurlijk is het lief bedoeld!

Natuurlijk hebben ze allemaal recht op bestaan, maar dit is gewoon een verkeerde handeling. Als een jong vogeltje zielig op grond zit moet je dat ook gewoon laten zitten. Laatst kwam ook een jong reetje binnen bij de dierenambulance, want 'hij lag zo zielig en kon hem zo oppakken!', dat is de natuur, die beesten zetten zich schrap als een mens komt. Soms wachten die dieren gewoon op hun moeder. Ben het ermee eens dat dit muisje/ratje er ziek uit zag, maar als hij zich nu beter voelt is dat niet omdat hij naar binnen gehaald is.

Dus mijn advies voor nu, zet gewoon weer buiten. Beestje is echt niet in die ene dag vergeten hoe hij zelf aan voedsel moet komen.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:34

essie_blue schreef:
Ja, ik had hem gewoon buiten gelaten, wie zegt dat hij aan het creperen was dan?
Hier heb je weldegelijk iets aan TS. Volgende keer lekker laten zitten.. Dier heeft een moeder, misschien was het beest wel slaperig of voelde hij zich gewoon niet lekker. Je hebt hem toch geen medicijn gegeven dat hij zich nu beter voelt? Enkel extra stress. Dat dier had zichzelf beter geholpen zonder de goedbedoelde bemoeienissen. Want natuurlijk is het lief bedoeld!

Natuurlijk hebben ze allemaal recht op bestaan, maar dit is gewoon een verkeerde handeling. Als een jong vogeltje zielig op grond zit moet je dat ook gewoon laten zitten. Laatst kwam ook een jong reetje binnen bij de dierenambulance, want 'hij lag zo zielig en kon hem zo oppakken!', dat is de natuur, die beesten zetten zich schrap als een mens komt. Soms wachten die dieren gewoon op hun moeder. Ben het ermee eens dat dit muisje/ratje er ziek uit zag, maar als hij zich nu beter voelt is dat niet omdat hij naar binnen gehaald is.

Dus mijn advies voor nu, zet gewoon weer buiten. Beestje is echt niet in die ene dag vergeten hoe hij zelf aan voedsel moet komen.

beestje heeft waarschijnlijk nog niet geleerd hoe hij aan voedsel moet komen, dronk misschien nog bij moeder, en krijg anders voer van moeder voorgeschoteld. dus dat kent hij waarschijnlijk nog niet, en zijn moeder accepteerd hem nu niet meer

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:37

volgens mij begrijp jij t niet helemaal essie_blue. Dier zit niks voor niks ZONDER moeder alleen uren lang voor zich uit te staren, zwak en waarschijnlijk ziek had hij sowieso gisteren niet overleefd.
Waarom zou het stress met zich meebrengen als hij in een warme omgeving zit met eten en drinken? kun jij dat bewijzen? Dieren zetten zich niet schrap, dieren vluchten wanneer zij in gezonde staat zijn en voor zichzelf kunnen zorgen.

Wanneer een dier zo erbij zit is kans op overleven klein en gaat hij dood. Ik geef het dier alleen maar een oppeppertje door hem even goed te voeden en te laten rusten. Meer niet.

en nogmaals dit was mijn keuze om het dier een kans te geven. Laat dat lekker mijn keus zijn en hou het commentaar waar ik overigens echt niks aan heb lekker voor je.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:47

TS, ik volg je nu al sinds gisteren. Hield mijn hart vast voor de nacht, en zie nu dat hij er nog is! :D Super! Ik vind het echt top wat je doet. Elk diertje zou mogen leven, of het nou een vogel, egel, of ratje is <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:48

Haha ik vind je top TS!

Ik zelf zie wilde muizen (en ratten al helemaal) als ongedierte, en zou ze al helemaal niet in huis halen. Babymuisjes (die kale wormpjes) maak ik dood en voer ik aan de kippen, dit formaat laat ik lekker door de natuur zn gang gaan maar ze moeten bij mij niet binnen of in mn paardenspullen komen. Dan jaag ik ze weg of haal ik een kat op om de natuur zn gang te laten gaan.

Ik moet zeggen, hij ziet er wel erg aandoenlijk uit, dus bewust doodmaken bij zo'n formaat diertje zou ik ook niet kunnen. Maar wat jij doet (er geld en zorgen in stoppen) gaat mij persoonlijk ook wat te ver.

Toch vind ik het wel top dat jij het zo vol toewijding doet, en ga vooral zo door! Ben benieuwd wat de opvang zegt.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:03

Ik zou een groot hok binnen zetten.
Deze gaat echt wel tam worden het is wat anders dan echt tamme ratten natuurlijk.
Ze hebben meer wild instinct maar ik heb mij laten vertellen dat als je het geen probleem vind dat hij nog wat wild instinct heb en dit van hem accepteert dat het hele leuke huisdieren kunnen zijn.
Het zijn echt leuke en slimme diertjes!

Naar buiten en dan af en toe voer strooien zou ik niet doen.

Waar ben je vandaan?
Ik heb een mannen groep ratten zitten waar hij wel bij zou kunnen als die groter is.
Eventueel kan ik het groot brengen ook van je overnemen.
(en als het een vrouwtje is dan komt ze natuurlijk niet bij de mannen maar krijgt ze een vriendin)

Edit: Als oog op dat het eigenlijk ongedierte is, wat natuurlijk buiten ook wel zo is helaas.
Zou ik hem niet meer los laten, dan kan die in een val terecht komen en gif eten.

En over het tam worden, je bent er nu heel veel mee bezig.
Dat is de reden waardoor ze tam worden, dit moet je straks ook blijven doen anders worden ze minder tam.
Niet dat je hem dan nog heel veel moet voeren enzo maar wel veel in handen hebben.
Maar dit is ook zo met huisdieren.
als je die een tijd niet meer uit hun kooi zou halen zouden ze ook weer opnieuw moeten wennen.
Laatst bijgewerkt door Stef_Alinde op 14-04-15 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt