Waarom geen stamboom aanvragen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Waarom geen stamboom aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:11

Er kunnen meer redenen zijn om geen stambomen aan te vragen.
Het kan inderdaad zijn dat een fokker meer wil verdienen.
Het kan een oeps nestje zijn.
Het kan dat de fokker gewoon geen zin heeft in extra werk.
Het kan zijn dat het nest te snel na het vorige nest is (komt eigenlijk op hetzelfde neer als punt 1)
Wat ook heel goed kan is dat de fokker niet achter de ideeën van de rasvereniging/raad van beheer staat en daarom geen stambomen wil aanvragen.
Ook stelt de rasvereniging een standaard prijs vast voor pups, je mag als fokker dus niet goedkoper dan dat verkopen, niet alle fokkers willen dan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:16

anneliesdj schreef:
Ook stelt de rasvereniging een standaard prijs vast voor pups, je mag als fokker dus niet goedkoper dan dat verkopen, niet alle fokkers willen dan.

Wow, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik wist dat rasverenigingen zich nogal wat aanmatigen, maar dat gaat wel erg ver.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:19

Kuggur schreef:
anneliesdj schreef:

Wow, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik wist dat rasverenigingen zich nogal wat aanmatigen, maar dat gaat wel erg ver.

Dat is ook niet bij elk ras zo hoor.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:20

Dat heb ik toevallig ook gehoord van iemand waarvan haar moeder een fokker is van een ras en inderdaad móeten alle fokkers een zelfde prijs hanteren om broodfok tegen te gaan

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:22

dat mag dus niet, prijsafspraken...
Je mag wel een adviesprijs hanteren als vereniging, maar niet vast

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:23

Blijkbaar dus wel. Ze moeten een bepaalde prijs vragen voor de pups

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:31

Bij onze rasvereniging zijn er geen prijsafspraken... Per ras zijn er vaak 1 of meer rasverenigingen hè. Ze zijn stuk voor stuk verschillend :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:32

Bij ons zijn er ook geen prijsafspraken daar is iedereen vrij in en ook in de reu keuze.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:03

Okay, dat verklaart waarom ik er nog nooit van had gehoord.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:15

Zijn best veel verenigingen die zulke afspraken hebben, vaak ook ongeschreven.
Is ook wel logisch want concurrentie lijkt me nou niet echt wenselijk :=

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:22

Prijsafspraken, daar had ik nog nooit van gehoord en daar hebben wij ook nooit aan meegedaan. Maar concurrentie ken ik ook niet echt, hoewel er meer dan genoeg collega fokkers zijn. Maar vaak zijn er meer belangstellende dan er uiteindelijk pups in het nest komen. Bovendien zou ik geen hond willen verkopen aan mensen voor wie de prijs de doorslag geeft. Als we gebeld werden door iemand die interesse had en al aan de telefoon vraagde 'wat moet die opbrengen' was mijn reactie dat alle pups al besproken waren. Je gaat je toch eerst serieus verdiepen in een pup of eigenlijk de ouderdieren, de manier waar ze opgefokt worden etc alvorens je besluit eventueel ergens een pupje te kopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:31

anneliesdj schreef:

Nou inderdaad, dan is het stukken beter de prijs kunstmatig hoog te houden. Je wil de boel ook graag zo exclusief mogelijk houden nietwaar?
Ik had altijd al mijn twijfels bij de prijzen van sommige raszuivere puppies met papiertjes. Mooi dat je m´n vermoedens bevestigd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:11

Kuggur schreef:
anneliesdj schreef:

Nou inderdaad, dan is het stukken beter de prijs kunstmatig hoog te houden. Je wil de boel ook graag zo exclusief mogelijk houden nietwaar?
Ik had altijd al mijn twijfels bij de prijzen van sommige raszuivere puppies met papiertjes. Mooi dat je m´n vermoedens bevestigd.

Dit dus. En hoe kan er concurrentie zijn als de fokkers er zogenaamd niets aan willen verdienen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:33

Nouja, er zijn natuurlijk echte liefhebbers, die wil ik zeker niet tekort doen.
Maar als ik zie dat er fokkers zijn die een stuk of 8 honden hebben, meerdere nesten per jaar hebben, en een hond weg doen als die niet 'voldoet' of het maximum aantal nestjes heeft gehad.
Tjah....

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:59

Ja maar dat zijn de fokkers die het doen om van te leven. Onze goede kennis die in Duitsland labrador fokt doet precies hetzelfde. Onze lijnen stammen allemaal af van haar lijnen, en haar laatste lijn is geïnspireerd op ons laatste nest. Zij is komen kijken naar het nest en heeft dezelfde reu gebruikt.

Maar goed als die labs van haar de leeftijd hebben gekregen dat zij niet meer ingezet kunnen worden voor de fok zorgt zij voor een zeer goed passend huis. En die gaan heus niet zomaar weg voor een 10tje naar de eerste de beste die langskomt.

Anyway zij leeft er dus van, en ook al houdt zij veel van haar honden en is zij trots op wat zij fokt en aanhoudt als het niet meer geschikt is wordt het herplaatst. Maakt zij ook geen geheim van, want voor haar is het haar "brood". Overigens fokt zij vreselijk leuke goede honden helemaal volgens alle officiële eisen, mag ook wel van origine is zij dierenarts. Maar ieder zo zijn ding. Tevens maakt zij er ook geen geheim van hoor dat ze er van kan leven. Maar iedereen in de labrador wereld heeft respect voor haar, doet ze ook veel onderzoek naar gezondheid en erfelijke afwijkingen. Niks dan lof over haar. Maar ik snap niet wat er zo fout is aan iemand die er van kan leven op die manier.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:06

als je ditzelfde zou doen met stamboomloze honden wordt je een "broodfokker" genoemd... :x

waar ik mijn argentijnteefje vandaan had deed hetzelfde overigens,die man had iets van 30 honden zitten,bloedmooie honden overigens,kampioenen zowel teven als reuen,zijn naam was ook erg groot in de argentijnen wereld :j

maar als de teven uitgefokt waren kregen ze een spuitje,want puppies leverde meer op... hij nam ook keurig honden terug als mensen niet meer voor een hond konden zorgen,ook deze werden geeuthanaseerd.

tja..hij had wel een mooi huis overigens,want een puppie kostte een dikke 1500 euro...en hij leefde inderdaad puur op de fok van deze honden.

je zou bijna zeggen dat stamboomhondjes best wel wat opleveren ipv dat er geld bij moet zoals vele fokkers beweren... ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:10

kimmie261 schreef:
als je ditzelfde zou doen met stamboomloze honden wordt je een "broodfokker" genoemd... :x

waar ik mijn argentijnteefje vandaan had deed hetzelfde overigens,die man had iets van 30 honden zitten,bloedmooie honden overigens,kampioenen zowel teven als reuen,zijn naam was ook erg groot in de argentijnen wereld :j

maar als de teven uitgefokt waren kregen ze een spuitje,want puppies leverde meer op... hij nam ook keurig honden terug als mensen niet meer voor een hond konden zorgen,ook deze werden geeuthanaseerd.

tja..hij had wel een mooi huis overigens,want een puppie kostte een dikke 1500 euro...en hij leefde inderdaad puur op de fok van deze honden.

je zou bijna zeggen dat stamboomhondjes best wel wat opleveren ipv dat er geld bij moet zoals vele fokkers beweren... ;)

Nou wat triest dit.en als je zo fokt geloof ik zeker dat je er aan verdient.nee broodfok is toch weer echt wat anders opgekochte nesten uit buitenland,honden die in schuurleven.geen geteste ouders pups niet ontwormen enten noem maar op.en je hebt broodfok en broodfok

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:11

anneliesdj schreef:
Er kunnen meer redenen zijn om geen stambomen aan te vragen.
Het kan inderdaad zijn dat een fokker meer wil verdienen.
Het kan een oeps nestje zijn.
Het kan dat de fokker gewoon geen zin heeft in extra werk.
Het kan zijn dat het nest te snel na het vorige nest is (komt eigenlijk op hetzelfde neer als punt 1)
Wat ook heel goed kan is dat de fokker niet achter de ideeën van de rasvereniging/raad van beheer staat en daarom geen stambomen wil aanvragen.

Als je het als fokker niet eens bent met de rasvereniging, wat heel vaak voorkomt, dan kan je gewoon je papieren aanvragen bij het rvb. Dus dat vind ik persooblijk geen excuus.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:14

Nee dat is gelul als je dit met stamboomloze honden zou doen. Ja wel als je ze met 6 weken op mag halen met parvo bij zich en in een schuur en moeders is toevallig een blokje om. Dan is het een broodfokker.

Iemand die zich inzet om een ras te verbeten en zoveel doet aan erfelijke afwijkingen en gezondheid en alleen maar goede honden voortbrengt is gewoon een goede fokker. En jouw voorbeeld is ook wel erg extreem. Ik ken geen enkele fokker binnen onze wereld die de honden in laat slapen als zij niet meer geschikt zijn.

Wij houden er niks aan over, wij spelen altijd quitte. En dat is toch meer dan voldoende vinden wij. Maar dat betekent niet dat wij onze goede vrienden collega fokkers gaan veroordelen die er wel van kunnen leven. Die maken er overigens ook geen geheim van, misschien scheelt dat al.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:17

Billy schreef:
dat mag dus niet, prijsafspraken...
Je mag wel een adviesprijs hanteren als vereniging, maar niet vast

Bij ons ras gebeurt dat wel hoor. Je moet de pups voor minimaal 850 destijds, verkopen en anders mag je ook niet adverteren via hun, vermelden ze je dekking niet in het clubblad, krijg je gewoon geen koopcontracten ed..

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:19

Maar wij krijgen ook geen pup bemiddeling via de rasvereniging op het moment dat wij geen DNA afstaan en geen shows lopen. Maar dan kan jij wel gewoon een stamboom aanvragen bij de raad van beheer en daarna je eigen prijs bepalen hoor. Doen wij ook gewoon, de rasvereniging staat toch los van de raad van beheer?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:40

kimmie261 schreef:

Dan ben je gewoon een broodfokker stamboom of niet.... Op die manier kan je ook verdienen.

Hier gaan bv. teven niet weg en blijven ze hier tot hun einde. Moet er niet aan denken..... maar krijg ook vaak te horen dat ik daardoor geen echte fokker ben... Want die moet afstand kunnen doen. Nou ik niet. Als je constant nestjes hebt en dan ook nog eens grote nesten en een hoge pupprijs ja dan kan je er denk ik best een leuke auto van rijden. (je kan groot inkopen, vaak hoge kortingen bij de DA enz.)Hier kosten de honden alleen maar geld maar daar kiezen we zelf voor. Laat de vakantie erg graag voor schieten, heb nu het hele jaar plezier van onze roedel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:43

willemieke schreef:
Bij ons ras gebeurt dat wel hoor. Je moet de pups voor minimaal 850 destijds, verkopen en anders mag je ook niet adverteren via hun, vermelden ze je dekking niet in het clubblad, krijg je gewoon geen koopcontracten ed..

Wel ras is dat als ik vragen mag?