wat voor dier op kleine kamer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearlien

Re: wat voor dier op kleine kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:41

Sorry dat ik het zeg, maar dit vind ik gewoon dierenmishandeling. :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:45

unihorses schreef:
als ik kijk hoe ik mijn konijn ( was 7 he! ) hier met een kooi van 85cm bij 50 en een cavia erbij in en alleen zomers eens een uurtje buiten is dit toch al een villa voor ze.

Dat je vorige konijn er al niet lekker bij zat, wil niet zeggen dat de nieuwe situatie voor deze konijntjes automatisch wel goed is...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:50

Grote konijnen op een dergelijk oppervlak? Nee. Ik zou voor cavia's gaan in jouw flat. Voor 2 cavia's is het wel mooi. Konijnen moeten ook in hun kooi volledig rechtop kunnen staan.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:56

Helaas vuurneon, ze heeft al konijnen :(

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:01

De konijntjes zijn 4 weken oud dus ik mag hopen dat ze ze nog niet thuis heeft.

Ts, als ik je advies mag geven.. Ga voor iets anders, 2 cavia's bijv. Je weet uberhaupt niet of deze konijnen het fijn vinden binnen. Ik heb voor mijn binnenkoppel destijds gevraagd om specifiek konijnen die het niet erg vonden binnen te wonen. Er zijn namelijk ook konijnen die je echt geen plezier doet met binnen wonen.

Wil je perse konijnen, raad ik je aan om ze een groter verblijf te geven en, net zoals ik, naar de opvang te gaan. Anders heb je straks twee konijnen die in het ergste geval niet samen kunnen en die je moet herplaatsen omdat ze wegkwijnen binnen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:03

Cayenne schreef:
unihorses schreef:
als ik kijk hoe ik mijn konijn ( was 7 he! ) hier met een kooi van 85cm bij 50 en een cavia erbij in en alleen zomers eens een uurtje buiten is dit toch al een villa voor ze.

Dat je vorige konijn er al niet lekker bij zat, wil niet zeggen dat de nieuwe situatie voor deze konijntjes automatisch wel goed is...

"Ach, er worden al konijnen gedumpt op straat, dan kunnen van mij er ook wel bij"

Sorry, net zo'n onzinnige vergelijking. Als je dieren aanschaft kijk je toch naar hun welzijn en of je ze kunt bieden wat ze nodig hebben? Niet op deze manier...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:16

ja en hoezo is dit dan dieren mishandeling? ze hebben toch gewoon hun voldoende m2 mogen altijd loslopen en zijn altijd al binnen konijnen geweest, ze zitten sinds hun geboorte al binnen in een kooi. maar als ik ze buiten doe is het ineens wel goed? misschien met dan minder oppervlakte voor ze... en kou wind etc.. bovendien.. als ik ze nou nu al neem en naar mijn hand zet of een oudere uit de opvang, dezen zitten niet in een professionele opvang maar hebben wel hard een huisje nodig ( en nee met 4 weken heb ik ze natuurlijk nog niet thuis o.O )
ik hou me gewoon aan de standaarden voor wat ze moeten hebben; 1m2 per konijn

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:20

Het is 1 m2 per KLEIN konijn. Jij hebt middel konijnen en die hebben dus meer ruimte nodig

Ze komen uit een dierenwinkel toch ? Hoe oud zijn ze dan ?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:22

Ts, heb je misschien een foto van toekomstige verblijf? Ik had 2 konijnen op 2m2, maar dat was toch best een beetje krap, het zijn echt minimale maten. Het is nu, inclusief nachthok, ruim 4m2 (Ren van 1.70 bij 2 en nachthok van 1x0.70).

Mogen ze ook los in je kamer?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:26

EskeGirl schreef:
Ts, heb je misschien een foto van toekomstige verblijf? Ik had 2 konijnen op 2m2, maar dat was toch best een beetje krap, het zijn echt minimale maten. Het is nu, inclusief nachthok, ruim 4m2 (Ren van 1.70 bij 2 en nachthok van 1x0.70).

Mogen ze ook los in je kamer?

nee, t staat allemaal nog opgeborgen omdat ik nog neit eens verhuisd ben...
ja natuurlijk mogen ze los :) alle kabels komen van de vloer etc.
deze is nu gereserveerd voor mij :
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... y-100.html
en zo'n konijnen ren komt tegen de muur te staan, 2 panelen en 3 dus dat is 1,20 bij 1,80 dus misschien maak ik er 4 panelen van aangezien ik de vierde ook heb. deze om exact te zijn : http://www.guppy.nl/hokken-en-kooien/23 ... esults=143
en dan denk ik neit de kooi erin maar eraan dus dat ze echt dat hebben + kooi

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:33

unihorses schreef:
ja en hoezo is dit dan dieren mishandeling? ze hebben toch gewoon hun voldoende m2 mogen altijd loslopen en zijn altijd al binnen konijnen geweest, ze zitten sinds hun geboorte al binnen in een kooi. maar als ik ze buiten doe is het ineens wel goed? misschien met dan minder oppervlakte voor ze... en kou wind etc.. bovendien.. als ik ze nou nu al neem en naar mijn hand zet of een oudere uit de opvang, dezen zitten niet in een professionele opvang maar hebben wel hard een huisje nodig ( en nee met 4 weken heb ik ze natuurlijk nog niet thuis o.O )
ik hou me gewoon aan de standaarden voor wat ze moeten hebben; 1m2 per konijn

Ook al zijn konijnen altijd binnen geweest, dat wil niet zeggen dat ze dat leuk vinden.. Je kunt uberhaupt nog niets zeggen over het feit of ze iets leuk vinden of dat ze elkaar zo leuk vinden. Als ze gaan puberen kan dat zo omgeslagen zijn.

Ik bedoel ermee te zeggen dat je straks misschien met twee konijnen zit die er geen zak aan vinden binnen. Die kans bestaat, ik heb zelf een herplaatser gehad die ook altijd binnen zat maar daar was hij niet op zijn plek. Bij mij kwam hij buiten en dat was de ideale oplossing voor hem. Je kunt een konijn deels naar je eigen hand zetten maar het blijven dieren met een eigen wil.

En, konijnen kunnen beter tegen kou dan tegen warmte. Dus zo zielig is buiten niet
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 17-06-15 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:34

Dat klinkt aardig goed, je hebt erover nagedacht. Bedenk wel dat konijnen goede springers zijn, dus ook over die panelen zouden kunnen 's nachts...

Hoe groot zijn deze kooien? Ik zou eigenlijk eerder kiezen voor eentje van 1.20×50 dan 3 op elkaar, omdat konijnen een lengte meer hebben dan hoogte. Als ze werkelijk altijd in de ren kunnen en uren per dag lis mogen, moet het te doen zijn.

Ik zou het zelf niet aanraden op een kleine studentenkamer, maar je lijkt er goed overna te hebben gedacht. Omstandigheden zijn niet optimaal, maar om dit nou dierenmishandeling te noemen :roll:

Er bestaat inderdaad de kans dat ze liever buiten willen, maar TS neemt er iig 2 en ze hebben de minimale ruimte.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:36

En ik vraag me af wat TS gaat doen als ze straks twee schuwe konijnen heeft die alleen maar op een plek zitten...

Er is goed over nagedacht ja maar toch vind ik dat er te simpel over wordt gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:45

Een konijn moet ruimte hebben om te kunnen sprinten en dat kunnen ze zelfs in je volledige kamer niet. Sorry TS maar ik vind dit ook dierenmishandeling, niet moet niet kunnen... Bovendien zijn konijnen veel gelukkiger als ze ook buiten kunnen zitten ipv. hun hele leven op een kleine kamer. Als ze jou op 3x3x6 zetten je hele leven, dan heb je ook niks aan die hoogte of wel dan...

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:56

Cayenne schreef:
unihorses schreef:

Ach ja een papegaai word ook 50 in een kooitje dan zal hij wel een goed leven hebben. -O-
Ik vind het echt vreselijk egoïstisch

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:23

Bedankt voor de uitleg over de kleuren Eoweyn_x!

TS: waarom neem je niet 2 cavia's? Of heb je de konijntjes al gereserveerd? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:34

WinSel schreef:
Helaas vuurneon, ze heeft al konijnen :(

Nee hoor, ze zijn alleen gereserveerd. Hopelijk bedenkt ze zich nog.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:37

Ik zou eerder een kooi nemen in de lengte dan met drie plateaus. Konijnen hebben een flink oppervlakte nodig vergis je daar niet in. De meeste konijnenhokken zijn in mijn opinie niet eens geschikt om konijnen in de houden.

Ze kunnen trouwens gewoon binnen dieren zijn, al heb je natuurlijk exemplaren die liever buiten leven. Wij hebben ook konijnen binnen aangezien ze anders door de tralies geregen worden door katten in de buurt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:02

Ik vind het echt egoïstisch. Is ongeveer vergelijkbaar met een paard die zijn hele leven binnen is een grote stal mag doorbrengen. Kn nooit zijn benen strekken, ja een rondje lopen, misschien paar mini stapjes draf thats it. Konijnen hebben meer ruimte nodig. Als je nou een balkon had ala, maar dat heb je niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:28

alice0cullen schreef:
Ik zou eerder een kooi nemen in de lengte dan met drie plateaus. Konijnen hebben een flink oppervlakte nodig vergis je daar niet in. De meeste konijnenhokken zijn in mijn opinie niet eens geschikt om konijnen in de houden.

Ze kunnen trouwens gewoon binnen dieren zijn, al heb je natuurlijk exemplaren die liever buiten leven. Wij hebben ook konijnen binnen aangezien ze anders door de tralies geregen worden door katten in de buurt.

Ik neem aan dat je stukje over binnen zitten op mijn post sloeg, begrijp me niet verkeerd hoor want mijn konijn zit ook binnen, maar die komt wel buiten als het goed weer is. In de volledige tuin. Verder loopt hij los door de hele woonkamer/keuken/gang. Ik vind TS's hok niet goed genoeg en vind het enorm egoistisch van haar, maar wie ben ik...

Jack666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:49

Wat ik me vooral afvraag is waarom je het jezelf aandoet om op een kamer van 3 bij 2,5 huisdieren te houden. Ik woon zelf in een iets grotere kamer en ik zou mijn god niet weten waar ik hier een kooi neer zou moeten zetten, de enige dieren waar ik plek voor heb zijn fruitvliegjes en zilvervisjes. Of het nu wel of niet verantwoord is om beesten in jouw kamer te hebben, denk ook aan je eigen comfort.

Edit; typo

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 00:02

adoremayke schreef:
Wat ik me vooral afvraag is waarom je het jezelf aandoet om op een kamer van 3 bij 2,5 huisdieren te houden. Ik woon zelf in een iets grotere kamer en ik zou mijn god niet weten waar ik hier een kooi neer zou moeten zetten, de enige dieren waar ik plek voor heb zijn fruitvliegjes en zilvervisjes. Of het nu wel of niet verantwoord is om beesten in jouw kamer te hebben, denk ook aan je eigen comfort.

Edit; typo

woon straks groter. 3 bij 4. dus alles wat extra is kunnen die konijne straks op. heb overigens wel een balkon maar zou niet weten waarom het wel oke is om ze daar op te zetten ipv binnen... en als ze t echt niet handelen binnen kunnen ze vast wel op de wei :Y)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 00:05

3 bij 4is extreem klein als jij er ook leeft en een bed bureau etc er hebt staan. 3 x 4 vrije ruimte is anders, dat kan wel

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 00:06

lifaya schreef:
3 bij 4is extreem klein als jij er ook leeft en een bed bureau etc er hebt staan. 3 x 4 vrije ruimte is anders, dat kan wel

bed zit onder mijn bureau :) vanaf mijn navel kom ik onder mijn bureau uit. ruimtebesparend

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 00:08

Bedoel je níet bureau onder bed?, alsnog vind ik het echt te klein. Mijn slaapkamer is 12 m3, moet er niet aan denken daar 24/7 konijnen in op te sluiten,,.