Allereerst... dat van CM is geen methode, hij rehabiliteert in plaats van trainen. Groot verschil
Ik heb exact het tegenover gestelde. Bij die man waar jij fan van bent, zie ik een bolletje hyperactief mens heen en weer springen om te proberen leuker te zijn dan de 'afleiding'. Ik kan wel snappen dat iemand dat een fijnere manier vindt, omdat het gewoon positiever is. Maar laten we met z'n allen even niet vergeten dat CM met heel wat moeilijkere honden werkt dan de gemiddelde hondentrainer. Bij een hond die al te ver heen is, moet je gewoon streng en direct zijn. Een agressieve pitbull help je niet met een speeltje. Wat denk je? Dat CM alleen maar zo doet tegen z'n honden zoals in al die filmpjes te zien is? Echt niet. Meningen baseren op filmpjes is gewoon lastig, vooral wat CM betreft. Men laat alleen de probleemgevallen zien, waardoor mensen gaan lopen miepen over dat hij hardhandig is. De meeste gevallen in zijn filmpjes moeten gerehabiliteerd worden, niet getraind.
Ik ben persoonlijk fan van CM. Alles wat hij doet en uitlegt vind ik gewoon logisch, het is gebaseerd op hoe honden onderling met elkaar omgaan. Ik zie nog geen roedelleider heen en weer hupsen met een speeltje. Nu moet ik eerlijk zijn dat ik maar een paar minuten naar dat filmpje van die Zak gekeken heb. Ik vond het nogal saai

Nou vind ik CM soms ook enigszins hardhandig, maar ik heb in m'n achterhoofd geprent dat hij met héél wat moeilijke honden werkt. Als je je wat verder in hem verdiept, zie je dat hij veel met zijn eigen honden speelt. Als een hond zich al netjes gedraagt, waarom zou je dan nog correcties uit moeten delen? Dat zou hetzelfde zijn als een kind braaf z'n huiswerk zit te maken maar alsnog op z'n kop krijgt.
Zelf vind ik CM's aanpak gewoon duidelijk. Zo gaan we het doen, en niet anders. Honden snappen die taal, omdat ze die zelf ook hanteren. Het is niet per se dominantie zoals zovelen beschrijven. Het is gewoon duidelijke taal voor zo'n beest. Oh enne, echt wel dat die man ook met positiviteit werkt. Hij kijkt naar de hond en aan de hand van zijn observaties, bepaald hij hoe hij het aan gaat pakken. Heb ook zat fragmenten gezien dat CM één brok energie en positiviteit is tegenover een hond. Het is maar net wat die hond nodig heeft.
Gelukkig mogen we allemaal ons eigen mening hebben, en onze eigen manier van werken. Dit is een stukje van mijn visie. Erg leerzaam om andermans meningen en argumenten door te lezen. Leuk topic!
Oh enne Air, chapeau voor je uitleg!