Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:25

Ieder z'n eigen grenzen.
Bij mij weten ze precies tot hoe ver ze mogen gaan, en ja ook mijn herder is tijdens het spelen wel eens enthousiast en hapt dan even maar niet zo heftig dat ik daar schade aan over houd en zeker niet tijdens het wandelen.
Buiten spelen we wel maar dan is hij los en is het voor beide duidelijk dat het een spel is, dan nog accepteer ik het niet als hij in m'n arm zou gaan hangen.
Speels happen tot daar aan toe, maar tot bloedens aan toe in je arm hangen gaat mij veel te ver, bij welk ras dan ook, ik accepteer dat gewoon niet.

Zeker omdat ze 'potentieel gevaarlijk' kunnen zijn (wat imo elke grote hond met een slechte opvoeding is) vind ik dit gedrag echt onacceptabel en dit is gewoon gevaarlijk.. Schade is er al, het wachten is nu tot hij verder doorslaat.
Het word nu opgevat als meteen schoppen, dat is het niet. Maar ik zou zeker niet lief zijn en een koekje gaan aanbieden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:28

Paperboy schreef:
Mijn vroegere Rottweiler heeft me drie jassen gekost door dit gedrag en ja ook weleens een flinke kras op mijn arm van gehad. Maar het was echt een fase en door afleiding was het vrij snel over. Daarna nooit maar dan ook nooit meer ergens in gebeten en we hebben haar 14 jaar gehad, heerlijk dier. Maar die periode was ze soms echt even door het dolle zoals een pup die even zijn gekke 5 minuten krijgt en van gekkigheid even niet meer weet wat hij moet doen. Ik was niet onder de indruk van het gedrag van mijn Rottweiler, maar andere zouden dat misschien wel zijn en door correctie en er tegenin gaan, misschien gaan duwen en trekken aan zo'n hond juist wel dit gedrag stimuleren.....

Mijn Rottweiler is de enige die dit deed, de andere honden hebben dit nooit gedaan. Maar ik herken dit gedrag dus wel, gedrag wat snel verkeerd begrepen kan worden en daardoor een groot probleem kan worden...

Ik denk toch dat jouw geval en mijn geval met mijn hond anders is. Ik lees nu dat het zo mis is gegaan dat de hond tot bloedens toe heeft gebeten, echt balen :( ook gromt deze hond, dat deed de mijne (en de jouwe misschien ook?) niet.

Verstandig om er een gedragsterapheut bij te halen idd TS! 1000 meningen op Bokt kom je niet veel verder mee helaas.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:30

astridklomp schreef:
Vivian__ schreef:
He wat fijn dat ik dit topic voorbij zie komen!
Wij hebben sinds een paar weken een hondje, ongv 6 mnd teefje, een buitenlandse dame, redelijk aan de maat.
Zij vertoond sinds een paar dagen vreemd gedrag wat wij nog niet hadden gezien. Wanneer wij haar corrigeren laat ze haar tanden zien en doet ze soms een schijnbeweging naar uithalen. Dit is enkel wanneer wij haar echt proberen te corrigeren. Morgen ga ik weer naar de jonge honden cursus (waar we vorige week mee zijn gestart, dus vraag het dan zeker na).
Wellicht heeft iemand hier suggesties waar wij goed aan doen?

Dat ligt eraan hoe je corrigeert, waarom je corrigeert, in wat voor toestand je hond is als je corrigeert.... klinkt een beetje als onzekerheid van je hond. Maar eerst even aangeven hoe het corrigeren precies gaat, waarom je corrigeert en hoe.

Wanneer wij haar 'op heterdaad' betrappen met iets dat niet mag of als ze op de bank springt, met haar kop in de kattenbak zit oid. Meestal pakken we haar in haar nek en zeggen we Nee. Soms moet ze ook naar haar plaats/mand. Dit is echt sinds een aantal dagen aan de gang, en niemand wilt natuurlijk een ongelukkige hond en baas :) Dus wie o wie heeft er tips...

Paperboy

Re: Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:58

Tsja bijten tot bloedens toe, is het een kras of een echt gat van een tand....dat is een heel verschil! Ik denk dat dit gedrag best snel uit de hand kan lopen als je er dus verkeerd mee omgaat, maar denk echt dat het niet zo begonnen is. Ik las ergens dat TS de pup zag in een advertentie vlakbij huis, ze zijn gaan kijken en hebben de pup direct meegenomen, tsja hoe goed heb je dan verdiept in het ras :?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:00

Ik heb zelf een nest ridgeback's gefokt, maar er was echt niemand die 1x langskwam en direct een pup mee kreeg hoor. Een heel kruisverhoor en heel wat bezoekjes voordat iemand in aanmerking kwam! Zegt mij iets over fokker en koper.....Sorry maar kan er slecht tegen als een hond straks de dupe wordt van een impuls aankoop!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:07

Wanneer wij haar 'op heterdaad' betrappen met iets dat niet mag of als ze op de bank springt, met haar kop in de kattenbak zit oid. Meestal pakken we haar in haar nek en zeggen we Nee. Soms moet ze ook naar haar plaats/mand. Dit is echt sinds een aantal dagen aan de gang, en niemand wilt natuurlijk een ongelukkige hond en baas :) Dus wie o wie heeft er tips...[/quote]

Oké dan begrijp ik de reactie helemaal van de hond. Absoluut niet in haar nekvel grijpen!!! Ze wordt daar onzeker van en daarom hapt ze. Het heeft geen zin om je hond op deze manier te corrigeren. Probeer het anders aan te pakken. Je mag best 'nee' zeggen maar ipv haar daarna in de te nek pakken roep haar bij je (en niet boos!) en vraag haar iets te doen (bv zit, af oid) en beloon haar dan. Oftewel, afleiden en haar iets anders vragen te doen. (positief trainen heet dat). Als je niet van het positieve trainen bent heb ik nog wel een andere tip. Maak een rammelblikje. Vul een blikje met muntjes of iets anders wat veel herrie maakt. Op het moment dat ze bv met haar hoofd in de kattenbak zit zeg je helemaal niets, maar gooit het blikje vlak naast haar neer. Je mag haar er niet mee raken! Ze moet er alleen van schrikken en eigenlijk niet zien dat jij het blikje gooit. Het is heel belangrijk dat je niets zegt. Vervolgens pak je het blikje weg. Als ze echt schrikt hoef je dit maar 1 of 2x toe te passen bij de kattenbak.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:13

Jolien87 schreef:
Booooo schreef:
Ze heeft hem met een snoepje afgeleid zodat hij los liet, een stukje mee laten lopen en toen het snoepje gegeven..

Of dat verstandig was vraag ik me af.. Maargoed het is nu gebeurt

Kortom: de hond heeft snoepje nu waarschijnlijk gezien als beloning voor zijn aanval.
Mijn advies: tot er een GT bij is geweest zou ik je moeder écht niet meer alleen laten lopen met de hond want dit wordt echt gevaarlijk.

Ik vind de methode van de moeder juist goed. Hond word afgeleid en doet een andere handeling, hiervoor beloon je hem.. Zo zie ik het tenminste. Eigenlijk doe ik hetzelfde met mijn hond, als hij iets doet wat ik niet wil, lijd ik hem af met een ander commando en daarna koekje..

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:14

Vivian__ schreef:
astridklomp schreef:

Dat ligt eraan hoe je corrigeert, waarom je corrigeert, in wat voor toestand je hond is als je corrigeert.... klinkt een beetje als onzekerheid van je hond. Maar eerst even aangeven hoe het corrigeren precies gaat, waarom je corrigeert en hoe.

Wanneer wij haar 'op heterdaad' betrappen met iets dat niet mag of als ze op de bank springt, met haar kop in de kattenbak zit oid. Meestal pakken we haar in haar nek en zeggen we Nee. Soms moet ze ook naar haar plaats/mand. Dit is echt sinds een aantal dagen aan de gang, en niemand wilt natuurlijk een ongelukkige hond en baas :) Dus wie o wie heeft er tips...

Kom even naar hondenpage.com daar kun je veel tips vinden over positief opvoeden, in de nek grijpen is nl echt gevaarlijk

Aan TS: Compleet te verwachtte reactie van de hond, hopelijk kan de GT jullie duidelijk maken dat correcties geen zin hebben en dit gedrag uitlokken. Ja bij dit incident zou corrigeren toegestaan zijn geweest als er niet juist een periode van correcties aan vooraf was gegaan, maar nu is het zelfverdediging en ik ben er echt niet verbaasd om. Beterschap voor je moeder

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:16

Er zijn grenzen. Ik had die hond ook eens flink op zijn donder gegeven, en interesseert mij geen reet of het een CC of een JR, maar correctie krijgt hij. Bijten tot bloedens toe is gewoon agressie.

Zelfverdediging? Sorry maar dan spoor je echt niet als dit onder zelfverdediging valt. Waar moet die hond zich in godsnaam tegen verdedigen?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:23

Amandavd schreef:
Er zijn grenzen. Ik had die hond ook eens flink op zijn donder gegeven, en interesseert mij geen reet of het een CC of een JR, maar correctie krijgt hij. Bijten tot bloedens toe is gewoon agressie.

Zelfverdediging? Sorry maar dan spoor je echt niet als dit onder zelfverdediging valt. Waar moet die hond zich in godsnaam tegen verdedigen?

Hond is bang dat hij vet word van al die koekjes daar is de verderging voor.

Maar als een hond in mijn armen hangt dan kan hij alle hoeken van de kamer zien want dit is echt onacceptabel en iets wat ik echt niet pik.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:27

Maar in een groep honden bij een CC, gaat de leider toch ook niet één blaf geven om gedrag af te straffen? Daar word toch ook niet altijd positief beloond bij slecht gedrag.
Hoe zit het daar mee dan?

Hopelijk kan de gedragstherapeut je helpen TS, lijkt mij geen fijne situatie.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:36

In een roedel heeft de leider ook koekjes bij zich om alles op orde te houden heel logisch toch.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:40

Amandavd schreef:

Een hond bijt niet alleen uit agressie! Een hond kan ook bijten uit angst, onzekerheid of opwinding. Als je een hond een schop verkoopt die bijt uit onzekerheid of agressie gegarandeerd dat ie dan nog meer van zich af gaat bijten. En hij leert er geen steek van en zal de volgende keer juist nog sneller bijten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:42

Daarom is het ook goed dat TS een GT heeft ingeschakeld zodat die hopelijk kan vaststellen waar het bijtgedrag van de hond vandaan komt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:50

Jolien87 schreef:
Daarom is het ook goed dat TS een GT heeft ingeschakeld zodat die hopelijk kan vaststellen waar het bijtgedrag van de hond vandaan komt.

Precies, er wordt nu van alles geroepen waar TS echt niks aan heeft.

Goed dat je deze hond een kans geeft met een GT, TS! Hoop dat alles goed komt ;)
Er was een hond in het dierenasiel waar ik werkte die dit ook deed: bij hem was dit overprikkeling.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:52

astridklomp schreef:
Amandavd schreef:

Een hond bijt niet alleen uit agressie! Een hond kan ook bijten uit angst, onzekerheid of opwinding. Als je een hond een schop verkoopt die bijt uit onzekerheid of agressie gegarandeerd dat ie dan nog meer van zich af gaat bijten. En hij leert er geen steek van en zal de volgende keer juist nog sneller bijten.

Amen! _/-\o_

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:53

astridklomp schreef:
Amandavd schreef:

Angst bijten is angst agressie. En dit is naar wat ik hoor echt geen angst agressie.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:56

Amandavd schreef:
Angst bijten is angst agressie. En dit is naar wat ik hoor echt geen angst agressie.

Dat weet je niet. Zoals ik net al zei: ik werkte in een asiel waar een herdershond precies dit deed. Tijdens het wandelen opeens opspringen en in je arm bijten. Ik heb het genegeerd(Ja, het deed soms pijn, en ja hij beet door) en vervolgens hem beloond toen hij naast me liep. Deze hond was overprikkeld door alles wat er gebeurde. Maar door hem steeds te belonen als hij het NIET deed, deed hij het steeds minder. Echter is dit gedrag wat altijd een reden heeft. Je kan dit gedrag wel afleren: maar je neemt de reden daarmee niet weg. Daarom moet een GT komen. Agressie lokt alleen agressie uit, zeker bij een hond die al over de rooie is...
Reden van deze hond was de overgang tussen thuis-asiel en veel minder persoonlijke aandacht. De ene keer dat hij zijn emotie kwijt kon was tijdens de wandeling.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:57

knabbelgirl schreef:
Kom even naar hondenpage.com daar kun je veel tips vinden over positief opvoeden, in de nek grijpen is nl echt gevaarlijk

Aan TS: Compleet te verwachtte reactie van de hond, hopelijk kan de GT jullie duidelijk maken dat correcties geen zin hebben en dit gedrag uitlokken. Ja bij dit incident zou corrigeren toegestaan zijn geweest als er niet juist een periode van correcties aan vooraf was gegaan, maar nu is het zelfverdediging en ik ben er echt niet verbaasd om. Beterschap voor je moeder

Hebben wij altijd gedaan en is altijd goed gekomen?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:12

Furrow schreef:
Maar in een groep honden bij een CC, gaat de leider toch ook niet één blaf geven om gedrag af te straffen? Daar word toch ook niet altijd positief beloond bij slecht gedrag.
Hoe zit het daar mee dan?

Hopelijk kan de gedragstherapeut je helpen TS, lijkt mij geen fijne situatie.

Ik heb het al verschillende keren gezegd maar de meningen zijn daar heel erg over verdeeld. Je kan je hond op verschillende manieren opvoeden, door gewenst gedrag te trainen of door ongewenst gedrag te corrigeren. Ik ben voorstander van dat eerste want mijn ervaring is dat je daar veel meer en veel sneller wat mee bereikt. En ik vind het zelf veel fijner want ik heb een hekel aan corrigeren en 'straffen'.

Hier is een leuk filmpje waarin dat duidelijk gemaakt wordt:
https://www.youtube.com/watch?v=PIEjuu0STf4

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:21

Vivian__ schreef:
knabbelgirl schreef:

Hebben wij altijd gedaan en is altijd goed gekomen?

Wat hebben jullie altijd gedaan Vivian? Heb je trouwens mijn reactie gelezen op je vraag? Het quoten ging nml niet helemaal goed. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:26

Het is niet of of, je kan ook positief trainen en wel je grenzen hebben.
Zoals ik al zei train ik ook heel veel positief maar als ze echt een grens over gaan corrigeer ik wel.
Je hoeft niet te kiezen tussen positief trainen of een andere methoden je kan het ook prima combineren.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:51

dees_daan schreef:
Zoals ik al zei train ik ook heel veel positief maar als ze echt een grens over gaan corrigeer ik wel.
Je hoeft niet te kiezen tussen positief trainen of een andere methoden je kan het ook prima combineren.

En dat is het probleem van tegenwoordig.
Mensen kunnen het alleen nog maar oplossen met een koekje en iets anders willen ze niet zien.

Je ziet precies het zelfde bij andere diersoorten die de mensen hebben dat het ook allemaal opgelost word met een koekje en een aai wat vaak niet werkt.

Maar ja is denk ik de nieuwe generatie mensen met dieren.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:58

Er is natuurlijk een wezenlijk verschil tussen positief opvoeden, en alles laten gebeuren. Ik probeer fouten bij mijn hond te voorkomen, maakt zij ze toch dan bied ik een alternatief of geef het commando 'stop'. Daarbij weet zij dat ze moet stoppen met wat zij doet. Corrigeer ik haar met stemverheffing, doet zij het nog een heel aantal keren fout, geef ik een aantal keer een alternatief of het commando en beloon haar daarvoor, doet zij het al na 3 of 4 keer niet meer. En natuurlijk, zou zij bijten, rent ze een weg op of doet ze iets wat echt niet kan, dan wordt ik wel boos, maar daar leert ze enkel van dat ze volgende keer moet zorgen dat ik het niet zie, of dat ze zo toch aandacht krijgt als ik die even niet wil geven. Op het commando apport na, doet zij alle 47 commando's die ze kent feilloos en direct als ik het vraag, en met plezier, omdat het leuk is met de baas te werken. En haar beloning is geen koek, maar een aai over haar bol of een knuffel. Haar ultieme straf? Genegeerd worden

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:07

ardo_iggy schreef:
dees_daan schreef:

En dat is het probleem van tegenwoordig.
Mensen kunnen het alleen nog maar oplossen met een koekje en iets anders willen ze niet zien.

Je ziet precies het zelfde bij andere diersoorten die de mensen hebben dat het ook allemaal opgelost word met een koekje en een aai wat vaak niet werkt.

Maar ja is denk ik de nieuwe generatie mensen met dieren.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden

Dit is precies de opmerking van mensen die niet snappen hoe het systeem van positieve training werkt. Het wordt namelijk niet 'opgelost' met koekjes en aaien, er wordt een hond positief gedrag aangeleerd. Jullie hebben het allemaal over afleren, ik heb het over goed gedrag aanleren, dat is een hele andere insteek. Ik ga dat hier verder ook niet uitleggen want dat heeft geen zin, de een vind dit en de ander dat. Alleen om te zeggen dat het vaak niet werkt en dat het een probleem van tegenwoordig is vind ik wel erg kort door de bocht en kortzichtig gezegd. Het is namelijk juist bewezen dat het wel werkt en vaak beter werkt, mits het goed toegepast wordt natuurlijk! Mijn 2 Aussies van 2 en 3 jaar oud zijn helemaal met 'koekjes en aaitjes' opgevoed (zoals jij het omschrijft) en zijn twee fantastische honden zonder gedragsproblemen. ;)