Vers vlees hond, welke?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:41

Zolang ze op een schaal van 1 tot 5 niet meer dan een 3.5 worden qua conditiescore, zie ik daar geen probleem in. Net als dat ze in de zomer van mij ook wel een 2.5 mogen worden (maar niet lager). Een beetje isolatie is niet verkeerd in de winter.

Edit: die van ons heeft altijd honger. Hoewel hij sinds hij van de prednison af is, iets minder voedselgericht geworden is weer. Maar het scheelt niet veel. Dus daar kan ik niets over zeggen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:30

Ik begrijp niet helemaal wat je met die scores bedoeld... gaat het erom of ze energiek/fit genoeg is? Want dat is zeker zo, jonge hond vsn 2, 5 met goede conditie en altijd zin in een flinke wandeling (ik loop ook erg veel met haar). Ik zou haar vrijwel de hoogste score geven dan, ze zit heel goed in haar velletje :)
Ze is normaal 25 kilo en nu dus 26. Niet dramatisch veel meer, maar wel opvallend voor mij.
Ze heeft normaal gesproken ook altijd wel trek, maar nu schrokt ze echt haar bak leeg en vraagt meteen om meer. Ook als ik al wat extra's in haar bak heb gedaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:55

Afbeelding

Deze conditiescore bedoel ik. Dus inderdaad niet de letterlijke conditie. Maar met één kilo'tje meer zou ik me op deze gewichten inderdaad geen zorgen maken.

Anoniem

Re: Vers vlees hond, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:31

Die van mij zitten tussen 3 en 4 in
Ben benieuwd of ze wat afvallen van vers vlees.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:36

mijn jack is juist mooi bijgetrokken, is nu nog steeds maar tussen 2 en 3 (wel dichter bij 3 dan 2, gelukkig) maar die is sinds ik haar heb wel bijna 2kg aangekomen (van 8.2kg naar 9.8) wat best veel is voor zo'n klein hondje. Dus hangt denk ik wat af van je hond zijn spijsvertering en stofwisseling. Al moet ik erbij zeggen dat ik het geen brokkenhondje is, ze eet het alleen als ze echt echt niks anders krijgt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:52

Mizora schreef:
[ Afbeelding ]

Deze conditiescore bedoel ik. Dus inderdaad niet de letterlijke conditie. Maar met één kilo'tje meer zou ik me op deze gewichten inderdaad geen zorgen maken.

Oja dit heb ik wel eens gezien. Hier staat bij drie dat je een beetje vet mag voelen. Mijn dierenarts vindt van niet. Normaal gesproken heeft mijn hond dus geen grammetje vet op de ribben. Dus ze kan wel wat hebben wat dat betreft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:07

Hondje hier zit netjes op nr. 3
Heeft ook echt die hele vorm.

Zooo jammer dat merendeel wat hier rondloopt in nr. 4 of zelfs 5 thuis hoort, gewoon zielig.

Ontopic, van teveel smuldier kwam hij wel aan, dat dus iets geminderd.
Gelukkig blijft hij nu heel stabiel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:09

Volgens mij mag je ook wel een klein beetje vet voelen, maar wel echt tussen tussen de ribben en niet op de ribben.

De hond is een korte periode op 4 geweest, door jeuk en hitte was het voor hem niet meer leuk om te wandelen. Hij voelde zich echt niet fijn. Maar daardoor ging hij wel van 2 uur wandelen terug naar 45 minuten en we hadden daar het voer niet echt op aangepast. Ook was hij de vorige keer van de jeuk ook wat opgeblazen (hield vocht vast), waardoor het niet zo op viel dat het deze keer vet was. Maar toen hij eenmaal op prednison stond en hij het niet kwijtraakte, hebben we zijn hoeveelheid aangepast en nu is hij weer een keurige 3.

Rond de 3.5 vind ik met de koude trouwens helemaal niet erg. Behalve als je hond al een medisch probleem heeft (artrose, hd, ed, etc.), het houdt ze ook lekker warm.

Tegen de 2.5 vond ik vroeger in de zomer geen probleem, maar nadat onze hond vanwege ziekte een week geen eten binnenhield en daardoor zo mager was (1-1.5) dat zijn weerstand een fikse tik heeft gehad, hij de rest van de zomer aan het sukkelen is geweest hierdoor en hij sindsdien voedselintoleranties heeft, ben ik daar wel terughoudender in geworden. Dus aan de magere kant houden heeft ook zijn nadelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:44

Ik wil de laatste rib zien eigenlijk. En een meer oplopende buiklijn dan op plaatje 3. Ook een pup houd ik liever aan de schrale kant, dan dikker (terwijl juist veel mensen een pup mollig willen hebben, maar dat vind ik echt niks voor de gewrichten, gelukkig was de DA het daarmee eens) Maar dat zal de bouw van onze honden zijn, want het bovenaanzicht klopt dan wel bij plaatje 3. ;) Pup wisselt dan tussen 2,5, 3 en soms 3,5 net hoe hard ze groeien.

Hoger dan 3 wil ik in de winter ook niet voor de hond die buiten ligt. We sporten intensief en dat extra gewicht is weer extra belasting. Hij heeft het warm genoeg en ziet er goed uit. Hij krijgt ook een hele hoop eten en verbruikt dat blijkbaar allemaal. Hond die binnen ligt zit altijd tussen de 2 en 2,5 in, die krijgen we absoluut niet dikker. Nu is ze gecastreerd dus ik hoop dat ze eindelijk eens aankomt. Zij was rond de loopsheid zelfs meer richting 1,5.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:05

Ik denk dat mijn pup volgens die afbeelding tussen 2 en 3 zit. Maar dan meer richting de 2.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:13

Mijn pup ook hoor. En is niet erg, pups groeien hard. Veel mensen willen pups mollig hebben, maar de hond groeit zo snel dat de botjes en het kraakbeen zo vreselijk veel te verduren heeft. Ze kunnen beter iets smal zijn dan te vol. Dat is alleen maar extra belasting. Na een jaar gaan ze meer uitdijen. Prima.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:19

hij is iig niet broodmager.
Hij is vrolijk. levendig.dus Het zal wel goed zijn

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:07

Ik wil gaan overstappen op vers vlees voor onze honden.
Wij hebben een Berner Sennen en een Dwergkees.
Ze hebben beide jeuk maar kunnen niks vinden ( worden regelmatig ontwormd, ontvlooit enz) dus ik denk dat het misschien een reactie is op het eten.

Maar hoe begin je nou eigenlijk met de overstap?
Hoe weet ik wat en waar ik kan bestellen voor ze.
Ik heb al diverse sites doorgelezen maar kom er niet helemaal uit.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 11:09

loversyl schreef:
Ik wil gaan overstappen op vers vlees voor onze honden.
Wij hebben een Berner Sennen en een Dwergkees.
Ze hebben beide jeuk maar kunnen niks vinden ( worden regelmatig ontwormd, ontvlooit enz) dus ik denk dat het misschien een reactie is op het eten.

Maar hoe begin je nou eigenlijk met de overstap?
Hoe weet ik wat en waar ik kan bestellen voor ze.
Ik heb al diverse sites doorgelezen maar kom er niet helemaal uit.

Mits je lotgering wil gaan voeren, zou je misschien hier even kunnen kijken:
http://www.lotgering.nl/WaarKopen.aspx

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:40

Ik voer nu sinds 1.5 week lotgering.
Ik heb de brokken weggedaan en in 1 x overgegaan op vers.
Ging prima en hij doet het er goed op.
ziet er een stuk beter uit en eindelijk van de diarree af.
Ik heb een totaal pakket besteld van 4.5 kilo met verschillende smaken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:56

Ik ben destijds in één keer overgestapt van brokken op carnibest. De eerste dagen peopten mjjn honden heel veel en dit was wit van kleur. Heel maf, maar dan zijn ze dus aan het ontgiften, dus niet van schrikken :)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:04

Ik zou persoonlijk geen lotgering gaan voeren. Dit is van zeer wisselende kwaliteit en vaak is het slecht bevroren waardoor de geur ook niet mild is..

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 15:07

NoName126 schreef:
Ik zou persoonlijk geen lotgering gaan voeren. Dit is van zeer wisselende kwaliteit en vaak is het slecht bevroren waardoor de geur ook niet mild is..

Ik heb afgelopen week m'n 3e levering binnen gekregen en nog nergens problemen mee gehad.
Maar misschien dat dit ook wel verschilt met waar je het besteld oid.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:11