39 labradors als proefdieren?!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

Re: 39 labradors als proefdieren?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 00:33

Gelukkig is het plaatsen van een pacemaker die 39 dieren langzaam dood laat rikketikken zonder verdoving géén onnodig lijden ;)

En laat mij maar op mn kast hoor!! Ik bereik wat ik wil. Aandacht voor dit onderwerp, èn de petitie die getekend wordt door lezende mensen! +:)+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 00:35

Voor de mensen die zo tegen de dierproeven zijn.
Wat als je later kinderen hebt, en 1 wordt vreselijk ziek?
Na een aantal onderzoeken blijkt dat het kanker is, maar chemo zou een zeer goede kans geven.
Zou je dat dan weigeren?
Zou je je kind weer mee naar huis nemen en een langzame pijnlijke dood laten sterven?
Zou je haar volstoppen met homeopathische middelen die geen bewezen werking hebben in de hoop dat het over gaat?
En wat als je kind vreselijke pijn heeft en geen normaal leven kan leiden?
Zou je dan niks doen, omdat alles ooit op dieren is getest?

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 00:36

Laten ze dit soort dingen maar op zwaar gedetineerden doen... Daarmee bedoel ik moordenaars, verkrachters, en pedofielen enz... Zijn ze toch nog ergens goed voor.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 00:36

Ik neem geen kinderen. Waarom zou ik die in hemelsnaam op deze wereld neerzetten :+

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 00:44

Ik ben blij dat er onderzoekers zijn die dit soort onderzoek kunnen en willen doen. Weet zeker dat geen van hen dit voor het plezier doet, maar in het belang van ons allemaal. En ik weet ook zeker dat er geen alternatief is, anders was er geen toestemming gegeven voor dit onderzoek.. En ik las "waarom honden, die lijken niet op mensen". Had je het dan liever op apen gedaan? Voor het onderzoek waren honden schijnbaar goed genoeg.

Zonder alle dierproeven (in het verleden, heden en toekomst) geen nieuwe medicijnen en behandelingen. En inderdaad niet alleen voor medicijnen voor ons, maar ook voor je hond/kat en natuurlijk paard.

Dit is wel weer een mooi voorbeeld van het "aaibaarheids" effect.. Miljoenen varkens en kippen lijden in Nederland omdat er goedkoop vlees gegeten dient te worden, maar ahhh die paar zielige hondjes... Terwijl hun lijden tenminste nog maatschappelijk nut heeft, in tegenstellig tot die miljoenen andere..

En ik vind het schokkend dat er geopperd wordt het maar op gevangenen te doen... :r

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 00:46

Sabientjeuh schreef:
Laten ze dit soort dingen maar op zwaar gedetineerden doen... Daarmee bedoel ik moordenaars, verkrachters, en pedofielen enz... Zijn ze toch nog ergens goed voor.

Een pedofiel heeft niks misdaan hoor ;) een pedoseksueel wel

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 00:57

Het enige wat ik kan doen is heel hard mijn hoofd schudden, en dat is niet omdat ze 39 honden nodig hebben voor hartonderzoek.
Wat zijn er een behoorlijk aantal mensen met een behoorlijke plaat voor hun kop in dit topic. Verdiep je ajb eerst eens in dierproeven voordat je dit soort onzin gaat roepen. Ik teken ook zeker niet.

Dit soort testen komen alleen door als er echt geen alternatief is. Niemand doet dit voor de lol. Voor alle slimmerikken die roepen dat we computermodellen etc hebben; een computermodel is opgezet door menselijke kennis. Er zijn dus behoorlijk wat valkuilen aangezien zowel de computer als onze kennis grenzen heeft en dus waarschijnlijk helemaal niet nuttig is voor het onderzoek dat ze op deze honden willen doen. Vooral het aaibaarheids factor werkt hier behoorlijk tegen ze. Ik zag ook iemand die zei dat we wel genoeg menselijke harten hadden waarop we het kunnen testen. Naast dat je de volledige geschiedenis van een dier nodig hebt denk ik zo dat er wel genoeg mensen rondlopen die dringend een donorhart nodig hebben.

Mbt make up, hier in Europa is testen van make up al een aantal jaar verboden. De grondstoffen hiervoor zijn echter vaak jaren en jaren terug al op dieren getest.

Overigens zit een groot gedeelte van "proefdieren" in scholen die les geven in dier gerelateerde zaken. Dus niet alleen dierproefkunde maar ook de honden en katten in de kennels voor paraveterinair of de paarden voor paardenhouderij, vee voor veehouderij etc. Zullen we die er dan ook maar allemaal uitgooien?

En wat betreft medicatiegebruik en inentingen; mensen die doel bewust inentingen tegen dodelijke ziektes ed weigeren, ga vooral je gang. Maar dat is wel de reden waarom we tegenwoordig ineens weer dingen als ebola en zelfs polio terug in de eerste wereld zien verschijnen. Overigens ent ik me niet tegen de griep, heb momenteel een gezond lichaam dus op dit moment zie ik daar het nut niet van in.

En mijn 2 paar leren cowboy laarzen lopen goddelijk. :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 01:03

nine1987 schreef:
Ik wil jou wel eens zien in verscheurende pijn na een ongeluk oid..
Pijn zo hels dat je niet meer weet hoe je moet staan/zitten/liggen of slapen.. Dan smeek je om morfine oid..
Je hebt het overduidelijk nog nooit meegemaalt in je leven.. Dus zo lang je niet weet waar je over praat, kun je dus niet weten of je dat wel of niet wil..

Alleen zo sneu dat een dier die helse pijnen dan maar wel mag lijden....

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 01:04

Diablo schreef:
nine1987 schreef:
Ik wil jou wel eens zien in verscheurende pijn na een ongeluk oid..
Pijn zo hels dat je niet meer weet hoe je moet staan/zitten/liggen of slapen.. Dan smeek je om morfine oid..
Je hebt het overduidelijk nog nooit meegemaalt in je leven.. Dus zo lang je niet weet waar je over praat, kun je dus niet weten of je dat wel of niet wil..

Alleen zo sneu dat een dier die helse pijnen dan maar wel mag lijden....

Jep en voor 1, of in dit geval 39, dieren kunnen er straks duizenden al dan niet miljoenen mensen gered worden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 01:06

Maar waar halen jullie in godsnaam het idee vandaan dat wij als mens het recht hebben om andere levende wezens zo enorm te martelen? "Het is echt ziek dat sommige mensen gevangenen opperen" Tuurlijk, niet echt een fijn idee. Maar waarom wél 40 compleet onschuldige levende wezens? Wat hebben zij in godsnaam misdaan dat ze zó moeten gaan lijden?

En waarvoor? Je bent nou eenmaal niet onsterfelijk, klaar. Misschien juist eens stoppen met het persé willen genezen van ieder kwaaltje en iedere ziekte. Natuurlijke selectie, punt. Hard? Dat zeker. Maar zo is het nou eenmaal wel.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 01:09

Lees je eigen woorden even terug en bedenk je dan even dat dit onderzoek je 10 jarige zoon/dochter zou kunnen redden. Zou je er dan nog steeds zo tegenaan kijken als je nu doet? Of je kind (vader, moeder, broer, zus, opa, oma) moedwillig laten lijden en langzaam de dood in zien wegkwijnen?

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 01:13

BaileyMix schreef:
Maar waar halen jullie in godsnaam het idee vandaan dat wij als mens het recht hebben om andere levende wezens zo enorm te martelen? "Het is echt ziek dat sommige mensen gevangenen opperen" Tuurlijk, niet echt een fijn idee. Maar waarom wél 40 compleet onschuldige levende wezens? Wat hebben zij in godsnaam misdaan dat ze zó moeten gaan lijden?

En waarvoor? Je bent nou eenmaal niet onsterfelijk, klaar. Misschien juist eens stoppen met het persé willen genezen van ieder kwaaltje en iedere ziekte. Natuurlijke selectie, punt. Hard? Dat zeker. Maar zo is het nou eenmaal wel.

Inderdaad we leven met bijna 10 miljard mensen op deze aardbol en dat is teveel. Dit is aangetoond door het WHO, ze doen er alleen niets tegen.

Ik realiseer me overigens dat er dan heel veel mensen dood gaan en dat verlies pijn doet maar dat is wel het meest natuurlijk en minst milieu belastend; wat minder van ons.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 01:15

Heb geen kinderen, wil ze ook nooit, kan en zal me dat dus ook nooit indenken.

Mijn opa is recentelijk overleden aan combinatie kanker en hartfalen. Ja dat was vreselijk verschrikkelijk, maar zo is het leven nu eenmaal. Eens is het nu eenmaal klaar, dat is een feit en dat moeten we maar gewoon accepteren. Want nu laat je 39 honden onbeschrijflijk lijden (en waarschijnlijk nog véél meer dieren) zodat je over 15 jaar pak'mbeet 20 mensen 6 jaar langer kunt laten leven. Want het gaat echt niet zo'n doorbraak zijn dat hartfalen compleet uitgeroeid worden ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 01:19

BaileyMix schreef:

Eens!!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 01:47

Ik lees hier vooral woede over het sterven van de honden. Dat is om te voorkomen dat ze later leed krijgen bovenop wat ze al hebben gehad. Na zo'n proef is het beste wat je ze kunt geven de zekerheid dat er niks meer met ze gedaan wordt. Geen enkel proefdier mag twee keer worden gebruikt voor verschillende experimenten, gaan allemaal dood. Ze na de proeven in huis laten of bij andere honden zetten kan ook niet, omdat deze honden dat totaal niet gewend zijn en dan stress krijgen. Ook ongerief.
Dus wees er niet boos om, maar blij. Verder leed wordt bespaard.

Gedetineerden gebruiken is natuurlijk een beetje gek. Alleen al omdat leeftijd, geslacht, achtergrond en milieu er veel te belangrijk voor zijn om maar over het hoofd te zien. Ze fokken niet voor niets gelijk, zodat de resultaten betrouwbaarder zijn.

Ik ben overigens niet tegen dierproeven en voor alternatieven ;)

Die alternatieven zijn er hier simpelweg niet. Techniek moet geprogrammeerd worden en als je geen mogelijke reacties weet, kun je gewoon niks programmeren. Zolang er alternatieven zijn, komen de voorstellen voor dierproeven zeker niet door de keuring, want die is heel erg streng en wordt vertegenwoordigd door verschillende groepen: ook een dierenrechtbeschermer (kan even niet op het goede woord komen) die tegen dierproeven is.

En waarom zouden de hogere lui proefdieren liever willen dan techniek? Onzin natuurlijk, dierproeven kosten aardig wat geld (veel personeel) en vooral ontzettend veel tijd. Nieuwe technieken kosten nu tijdens de ontwikkeling geld, maar zijn later waarschijnlijk opbrengstverhogend vanwege personeelbesparing en omdat er veel meer proeven in korter tijdsbestek uit kunnen worden gevoerd. Die mensen willen óók alternatieven. Dat we die nu nog niet hebben zegt genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 07:29

speurneusc schreef:
vroeger waren er nog geen alternatieven om te testen en werden dieren ingezet, nu zijn er wel alternatieven en toch moeten ze zo nodig honden martelen, enkele weken stroomstoten geven en ze daarna op een tafel vastbinden en 8uur lang alles herhalen zodat ze het nog eens kunnen bekijken, dan maken ze ze dood en kijken hoe het hart er dan uit ziet, honden die deze laatste test niet doen, zijn of al eerder overleden, of worden alsnog afgemaakt.

geen enkele hond van de 39 proefhonden die ze aangevraagd hebben zal dit gaan overleven!

Zou je hier wat wetenschappelijk onderbouwde methodes van nabootsing kunnen noemen, die geschikt zijn om het hele proces na te bootsen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 07:58

Ik lees hier mensen die behandeling weigeren. Weigeren jullie ook behandeling voor jullie paard/cavia/hond/cat? Ook daarvoor zijn dierproeven gedaan, ook medicatie voor dieren moet worden getest.

En de hoeveelheid ruwvoer dat een paard moet eten minimaal en optimaal, is ook een dierproef geweest (meerdere zelfs waarschijnlijk, gezien het feit dat het een dierproef is/kan zijn met minimaal ongerief. Ze kunnen namelijk uit bakken voeren waar de hoeveelheid gewogen wordt zonder de dieren individueel te hoeven huisvesten. Maar het zal ook wel in boxen uitgevoerd zijn. Mijn paard is ook een proefdier geweest. Die heeft dus voedingsproeven (onbeperkt ruwvoer eten dat vooraf en naderhand gewogen werd en bloedtappen enkele malen), bewegingsproeven (op de loopband) en trainingsproeven gedaan (verschil controleren tussen moderne en academische dressuur (helaas is dit onderzoek vanwege geldgebrek eerder afgekapt) en hij is als lesmateriaal gebruikt (vreselijk, want dan moest hij stilstaan, een uur lang. I.v.m. het vergelijken van de anatomie van de mens en het paard).

In ruil daarvoor kreeg hij een box van 4.5 x 4.5, met contact met de buren via de voorkant waar van die grote loopstalopeningen zaten, zodat ze het voordroog voor de stal konden voeren. Stond hij (met nog 4 paarden) in de zomer 12/7 op de wei (buiten ev. proeven om) en 's winters 12/7 in de bak. Werden de hoeven netjes iedere 6-8 weken bekapt en werden ze regelmatig door de dierenarts gecontroleerd. Was er veel controle op de trainingsmethode en kreeg hij onbeperkt ruwvoer, brok kreeg hij zoveel nodig was.

Ik denk dat menig paard hiervan zou dromen, toch zou hij vallen onder een cat. 3 proefdier, want er is wel onderzoek met hem geweest waarbij meermalen bloedgetapt is. En bij de voerproeven zijn er schotten tussen hem en zijn buren geplaatst waardoor contact niet mogelijk was en ze opgestald stonden. Dit om geen meesnoepen te krijgen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:16

Ik kan hier wel mijn hele college medische ethiek neer pleuren, maar ik weet niet hoe dat moet zonder alles zelf te moeten over tikken.

Nee, nogmaals voordat er goedkeuring komt word er echt gekeken naar alternatieven. Die zijn er in dit geval dus niet, of zijn niet goed genoeg om het onderzoek mee veder te gaan (ik herhaal, denk aan de limitaties van modellen. Tot je er een keer zelf mee heb mogen werken weet je hoe fiets gelimiteerd die dus echt zijn).

Zonder diertesten (of alternatief als dat gevonden word) word er nooit gelijk op mensen getest. De regelgevingen voor vrijwilligers zijn al dusdanig streng dat er wel 3 soorten richtlijnen zijn ( percival's medical ethics, Nuremberg Code (declaratie van Helsinki) en Belmont Report) met elk allerlei punten waaraan onderzoek moet voldoen. So dream on als je denkt dat onderzoeken zomaar met gevangen zouden mogen gedaan worden. Gaat never nooit niet goedgekeurd worden. Zoek anders even als ander voorbeeld de tuskegee syphilis study op. Daar heeft Clinton nog een presidentiële "het spijt me" woordje voor moeten doen.

Het onderzoek wat in Engeland helemaal mis ging, dat was in Nederland afgekeurd door de commissie. Ja, er was van te voren op dieren getest, maar de Nederlandse commissie vond deze testresultaten niet voldoende om over te gaan op clinical trails bij mensen. In Engeland mocht dit wel, en ging het dus goed mis.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:49

Ik las zojuist geloof ik dat iemand geen medicatie gebruikte maar wel orgaandonor was. Leuk hoor maar dat gaat zonder medicatie dus simpelweg niet. Immers je wilt de organen wel goed houden. Bovendien waarop denk je dat transplantie getest is? Jawel op dieren, dus voor de hardliners mag ook dat van het lijstje af. Wel wat sneu voor de doodzieke mensen die op een orgaan wachten natuurlijk, maaruh principe is principe toch?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:52

Dat ben ik niet met je eens. Principe is dan dat jij geen medicatie neemt om jouzelf te laten behandelen. Niet om de keus van anderen af te nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:58

PenP2014 schreef:
Ja inderdaad maartje. En zal ik dat even zelf beslissen!!!

Waarom ben je zo ontzettend aan het schreeuwen in plaats van normaal een discussie voeren :?

Vraag me af of deze discussie er ook was als het ging om kippen of varkens (aaibaarheidsfactor).

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:26

Sokje_6 schreef:
Ik lees hier vooral woede over het sterven van de honden. Dat is om te voorkomen dat ze later leed krijgen bovenop wat ze al hebben gehad. Na zo'n proef is het beste wat je ze kunt geven de zekerheid dat er niks meer met ze gedaan wordt. Geen enkel proefdier mag twee keer worden gebruikt voor verschillende experimenten, gaan allemaal dood. Ze na de proeven in huis laten of bij andere honden zetten kan ook niet, omdat deze honden dat totaal niet gewend zijn en dan stress krijgen. Ook ongerief.
Dus wees er niet boos om, maar blij. Verder leed wordt bespaard.

Over de dierenproeven ga ik me niet uitspreken, ik heb de petitie getekend omdat die beestjes sowieso dood moeten of ze het nu overleven of niet. Waar slaagt dat op?

Dat zo een hond geen normaal leven meer kan hebben is onzin, enkele zullen mss inderdaad nier meer kunnen draaien in gezinnen maar mij maak je niet wijs dat geen een van die honden zijn draai niet kan vinden in een gezin.

Honden die in de broodfok als moeder aan de lopende band hebben gediend hebben een veel mindere verzorging gehad en wss een evengroot trauma er aan over gehouden, en hoeveel worden er daar van geplaatst en worden gelukkig? Vele hoor, moet je maar eens naar pin up pup van an Lemmens hier in België kijken, allemaal asiel honden met dergelijke verhalen die gelukkig worden!!

Dat ze dus beter af zijn allemaal dood vind ik onzin..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:37

Er is toch ook zo'n heel adoptie programma voor beagles die uit de proefdier wereld komen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:50

PenP2014 schreef:
Ik word moe van mensen met hypocriete rijmpjes in profiel die het intussen goed praten hoe dieren dood gemarteld worden!!

Mijn profiel? Of wie dan?

Ik vind dat ieder levend wezen hetzelfde waard is. Maar met dierproeven is het lastig, ik vind zeker dat ze in deze tijd moeten gaan zoeken naar alternatieven, en dar zal in de komende (tiental?) jaren best komen. Misschien ben ik hypocriet om te zeggen dat ik geen medische zorg weiger vanwege dierproeven. Maar zonder ritalin word ik gek van mezelf. Zonder morfine of
andere dingen was ik niet geopereerd. Of was mijn hond niet ingeslapen toen hij niet meer kon. En daarvoor ben ik de dieren die dit al zijn ondergaan, heel, heel dankbaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:00

Dat de dieren sowieso dood moeten is omdat ze anders geen autopsie plegen. Hartschade moet het hart voor open.