Hondenmythen ontkracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:28

liedje89 schreef:
Maar wat wil je dan met die observatie? Je hebt het daarna wel wel over "hond zijn" en "natuurlijk hondengedrag" daarom dacht ik dat je dat bedoelde.

Ik vind natuurlijk gedrag bij een hond altijd een beetje apart, er bestaat immers niet zo iets als een echte wilde labrador oid. Honden zijn al zo lang zo selectief gefokt dat ze helemaal in ons keurslijf passen, dus natuurlijk is niet echt van toepassing. Je kan kijken wat verwilderde honden doen maar is het niet juist de natuur van de huishond om bij mensen te wonen?

Ik denk dat wij mensen graag willen dat het de natuur van de huishond is om bij mensen te wonen. Maar dan zouden honden ons op gelijke wijze behandelen als ze (hond) onderling doen en dat doen ze niet. Ze kijken op straat niet naar andere mensen zoals ze wel naar andere honden kijken bijvoorbeeld.

In principe zijn wij mensen al vanaf het begin de veroorzaker van eventueel probleemgedrag bij honden. Vanaf het moment dat wij ze op de leeftijd van 8 weken bij hun moeder wegrukken planten we al iets onnatuurlijks in een hond. Normaal gesproken verlaat een pup zijn moeder niet op die leeftijd om met wezens van een andere soort en met een totaal andere manier van communiceren samen verder te gaan leven.
Wij verwachten dat een hond zich probleemloos aan ons moet aanpassen en terwijl we zo'n dier vanaf het begin in een vorm drukken waarin we hem graag willen zien en daarbij omvormen of misvormen.
Ik denk dat als je het gedrag van een hond wilt begrijpen je naar de hond moet kijken, wil je echter de misdragingen van de hond begrijpen dan moet je naar de baas kijken want er zijn maar weinig honden die geboren worden met een "kronkel in hun kop".

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:37

:+ aanhanger van de roedelmethode meld zich, interessant topic, het is maar net welke methode/theorie het beste bij een baasje en hond aansluit/past en welke werkt bij een hond en baas...Voor mij en mijn honden is dat de roedelmethode natuurlijk opvoeden volgens de regels van de natuur, ( Arjen van Alphen) Alle honden zijn dominant maar je spreekt van dominante en minder dominante honden. ( dominant uitdagend, dominant oplettend en dominant erkennend) Dominantie is relationeel, hoe meer ruimte een hond krijgt ( van de baas ) , hoe meer uitdagender gedrag hij/zij gaat vertonen. Een hond toont altijd sociaal gedrag, in onze ogen is a-sociaal gedrag van een hond niet gewenst, eigenlijk is het communicatie van de hond naar de baas die om duidelijkheid vraagt! Antropomorfisme, we moeten onze menselijke bril afzetten en naar de totaal andere werkelijkheid van de hond kijken en leren communiceren met je hond. Voor mij is er een wereld open gegaan, het zit soms in de kleine dingetjes....

Agossie

Re: Hondenmythen ontkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:41

Ik had in het begin nog wel respect voor TS, maar dat is compleet verdwenen. Hele topic is dus alleen weer om cm weer even de grond in te boren. Zo ontzettend jammer dat alleen de heftige dingen eruit gehaald worden en er weer niet gekeken wordt naar het vele goede dat de man gedaan heeft.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:52

Agossie dat vind ik ook. Had ook graag.van TS eens oplossingen gehoord en situatieschetsen maar helaas.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:37

Het probleem bij CM is simpelweg dat mensen hem gaan nadoen terwijl de meesten geen flauw benul hebben bij wat ze nu precies doen (ondanks de waarschuwingen). Echt, het is niet normaal hoe mensen ineens over honden denken door CM. Alsof het een soort robotjes zijn die onderdanig moeten zijn aan jou en oh wee als ze niet luisteren.
Normaal gesproken zou hij werken met echt agressieve honden. Daar zal zijn aanpak wellicht beter werken, maar bij een doorsnee huishond absoluut niet. Dat zijn geen agressieve honden (over het algemeen), maar gewoon honden die nooit begeleidt zijn of opgevoed zijn en nooit grenzen hebben gehad.

Bij dierengedrag is de filosofie en je achterliggende gedachten belangrijk (vind ik). Altijd op je eigen gedrag reflecteren en bekijken waar iets dan is mis gegaan of juist is goed gegaan, met de bijbehorende (basis)kennis.
Er is een verschil in: 'hij heeft maar te luisteren' en 'het is belangrijk dat hij goed luistert, voordat hij ineens de weg over rent'. Het eerste klinkt heel erg dominerend en lijkt niet echt hondwaardig. Het tweede juist weer wel. De manier hoe dat dan weer wordt aangeleerd zit daar eigenlijk ook aan vast... Het is maar net hoe je ergens tegen aan kijkt en vooral waarom je er zo tegen aan kijkt.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:37

CanisVeka schreef:
Als mensen de wetenschap niet serieus nemen omdat er over 20 jaar mogelijk andere ontdekkingen worden gedaan, sorry maar dan is een discussie niet mogelijk. Ik sta open voor discussies, maar geen ongefundeerde meningen die mij beschuldigen van 'afbitchen' en tunnelvisie zonder goed onderbouwde argumenten. Ik hoop dat ik in ieder geval een aantal mensen aan het denken heb gezet, ik heb gezegd wat ik wil zeggen maar veel mensen staan niet open voor nieuwe informatie (google maar op cognitieve dissonantie). Ik verwijder mijzelf uit de discussie :)

Je laat je eigen wel een beetje kennen nu.....
Er is niks mis met onderzoek en wetenschap.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:02

CanisVeka schreef:
@Kuggur: ik heb gehoord dat de volgende organisatie +R clinics geeft in sheep herding http://www.raspberryridgesheepfarm.com/ ... ngPositive.
Ze stellen: ''The timing and mindset of the handler is very different when using positive reinforcement training techniques, versus “traditional” reward/punishment or punishment training (the two predominant methods used in herding training).'' Inhoudelijk kan ik er zelf weinig over vertellen.
[/i] is wat anders.

Dit is precies het soort trainers waar ik niet van onder de indruk ben.
Er wordt nogal wat onzin verteld op die site, ze nemen deel aan AKC trials (waar geen zichzelf respecterende trainer bij in de buurt komt), en niet aan de veel meer eisende ISDS/USBCC gesanctioneerde trials. Een site van veel geschreeuw en heel weinig wol.
Maar goed zoals je zelf aangeeft, je hebt er geen verstand van dus ik denk dat we het daar maar bij laten.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:13

nou , heel simpel... alle discussies over cm en andere wetenschapelijke stukken hebben er wenig nut als niet in de praktijk gebracht... dus bij deze nodig ik Ts van harte uit naar Garderen waar twee extremen zijn : nr 1 : mijn palniek-stress-kip van Tervuerense herder die ik in mijn erdere post al benoemd heb en nr 2: de hond van de buren: tegenovergestelde. die hond is vanaf 8 weken buiten (s nachts) in de bench, mag savonds even in de gang, verder over dag in de tuin zonder contact, wordt 4x per dag even n rondje mee gelopen... hond breekt uit sinds die er is, inmiddels alleen maar nog binnen te houden met stroomband ( en slim, dat ie is..zodra er geen piep... is hij weer weg) is nu een jaar en trekt zelfs met halti de baas van de sokken...
dus ik zal graag willen weten welk "nieuwe" inzichten BEIDE honden op de rails krijgen. Na mijn mening onmogelijk, want twee individuen, twee achtergronden, twee huis situaties... dus bij deze : ik zal graag de praktijk van al de artikelen willen toegepast zien. als het bij zo verschillende dieren lukt, dan pas ga ik geloven in al wat geschreven wordt/is

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 06:29

Wellicht interessant in deze discussie: Wolves Cooperate With Each Other, Dogs Form Hierarchies http://po.st/fhrin1

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 06:35

Vanillia schreef:
Wellicht interessant in deze discussie: Wolves Cooperate With Each Other, Dogs Form Hierarchies http://po.st/fhrin1

Heel interessant...

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:22

Zeker interessant!!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:57

Vanillia schreef:

Ik wilde het net gaan posten hier! Zeer recent onderzoek :j

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:42

Vanillia schreef:

Interessant inderdaad. Dit stukje komt me bekend voor:
"Not so with dogs: A higher ranked animal may react aggressively at a subordinate for even the slightest transgression."

Dit had een teef van ons ook, de reu (waar zij de baas over was) had het zwaar te verduren soms :Y). Even iets te veel aandacht, of een koekje voor hem waar zij bij was kon al te veel zijn. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om ze te scheiden. Er is niks ergs gebeurd uiteindelijk trouwens, als ze inderdaad boos werd op die reu konden we haar makkelijk van hem afhalen zeg maar.

Sommige mensen roepen dan wel eens dat je dan niet "de baas" bent over die hond, maar dat is ronduit onzin.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:40

Om dan nog terug te keren naar de oorspronkelijke discussie, namelijk het ontkrachten van de dominantietheorie en roedeltheorie: zijn de termen als roedel, alpha, leider, dominantie etc. niet gewoon onderhevig aan interpretatie van de mens?
Ik zal even een voorbeeld geven:

Hier 3 honden van 6 maanden, 2,5 en 4 jaar oud. De oudste is een reu. Als ik naar deze roedel (club, meute, groep) kijk, dan zie ik dat er duidelijk sprake is van een hiërarchie. In dit geval is de reu duidelijk de baasspeler (leider, dominante, alpha) en de rest heeft hem te gehoorzamen. Er kan super gespeeld worden met elkaar en met hem. Hij wordt in zijn oren gehangen, zijn staart en vindt het allemaal best. Tot dat hij zegt "nu is het klaar" en dan kan hij zelfs tot het extreme uit zijn slof schieten. Hij wil en zal alles regelen.
Ik (mens, baas, leider, über-dominante) heb bij hem dan toevallig niet de illusie dat ik ook maar iets over hem te vertellen heb (iets met glazen huisjes die in elkaar gedonderd zijn): een relatie op basis van respect en vertrouwen waarbij hij over het algemeen naar mij luistert, maar als puntje bij paaltje komt, luistert hij echt niet.

In dit voorbeeld geef ik dus alle verschillende termen, waarmee ik niet wil zeggen dat de dominantietheorie of roedeltheorie of welke theorie dan ook waar is of niet, maar de termen zijn wel ingeburgerd en worden dan ook gebruikt. Ja, ik noem mijn reu een dominante fl*kker, maar dat kan door verschillende mensen dus ook op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. De 1 leest baasspeler, de ander agressief en weer een ander a-sociaal of intolerant.

Misschien zijn de oorspronkelijke theorieën inmiddels achterhaald, maar ik geloof bijvoorbeeld wel dat er een bepaalde hiërarchie bestaat (bij honden, mensen, paarden, katten), omdat samenleven in een groep zonder hiërarchie, zonder leider, niet bestaat. En ik dwing mijn honden, die volgens TS normaliter dus niet in een roedel of groep leven, om juist wel in een groep te leven.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:30

^^ :j eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:56

Wat een mooi stuk! Het sterkt me ook in mijn mening dat je een pup zichzelf eerst moet kunnen laten ontwikkelen zonder dat het meteen door de mens in een vorm gedrukt wordt en binnen een paar weken alle basis commando's moet kunnen uitvoeren. Beviel mij erg goed bij de ontwikkeling van mijn laatste 2 pups.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:59

Estera schreef:
Misschien zijn de oorspronkelijke theorieën inmiddels achterhaald, maar ik geloof bijvoorbeeld wel dat er een bepaalde hiërarchie bestaat (bij honden, mensen, paarden, katten), omdat samenleven in een groep zonder hiërarchie, zonder leider, niet bestaat. En ik dwing mijn honden, die volgens TS normaliter dus niet in een roedel of groep leven, om juist wel in een groep te leven.

Je hebt natuurlijk altijd sterkere/dapperdere/felleren individuen in een groep maar het is imo heel menselijk om dat dan te bestempelen als een rangorde omdat wij van systemen houden maar het is bijna nooit zo simpel.
Er zijn trouwens ook genoeg diersoorten die in groepen een democratische beslissing nemen ipv dat ze een leider volgen. (en wij denken iets uit te vinden :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:14