liedje89 schreef:Maar wat wil je dan met die observatie? Je hebt het daarna wel wel over "hond zijn" en "natuurlijk hondengedrag" daarom dacht ik dat je dat bedoelde.
Ik vind natuurlijk gedrag bij een hond altijd een beetje apart, er bestaat immers niet zo iets als een echte wilde labrador oid. Honden zijn al zo lang zo selectief gefokt dat ze helemaal in ons keurslijf passen, dus natuurlijk is niet echt van toepassing. Je kan kijken wat verwilderde honden doen maar is het niet juist de natuur van de huishond om bij mensen te wonen?
Ik denk dat wij mensen graag willen dat het de natuur van de huishond is om bij mensen te wonen. Maar dan zouden honden ons op gelijke wijze behandelen als ze (hond) onderling doen en dat doen ze niet. Ze kijken op straat niet naar andere mensen zoals ze wel naar andere honden kijken bijvoorbeeld.
In principe zijn wij mensen al vanaf het begin de veroorzaker van eventueel probleemgedrag bij honden. Vanaf het moment dat wij ze op de leeftijd van 8 weken bij hun moeder wegrukken planten we al iets onnatuurlijks in een hond. Normaal gesproken verlaat een pup zijn moeder niet op die leeftijd om met wezens van een andere soort en met een totaal andere manier van communiceren samen verder te gaan leven.
Wij verwachten dat een hond zich probleemloos aan ons moet aanpassen en terwijl we zo'n dier vanaf het begin in een vorm drukken waarin we hem graag willen zien en daarbij omvormen of misvormen.
Ik denk dat als je het gedrag van een hond wilt begrijpen je naar de hond moet kijken, wil je echter de misdragingen van de hond begrijpen dan moet je naar de baas kijken want er zijn maar weinig honden die geboren worden met een "kronkel in hun kop".
aanhanger van de roedelmethode meld zich, interessant topic, het is maar net welke methode/theorie het beste bij een baasje en hond aansluit/past en welke werkt bij een hond en baas...Voor mij en mijn honden is dat de roedelmethode natuurlijk opvoeden volgens de regels van de natuur, ( Arjen van Alphen) Alle honden zijn dominant maar je spreekt van dominante en minder dominante honden. ( dominant uitdagend, dominant oplettend en dominant erkennend) Dominantie is relationeel, hoe meer ruimte een hond krijgt ( van de baas ) , hoe meer uitdagender gedrag hij/zij gaat vertonen. Een hond toont altijd sociaal gedrag, in onze ogen is a-sociaal gedrag van een hond niet gewenst, eigenlijk is het communicatie van de hond naar de baas die om duidelijkheid vraagt! Antropomorfisme, we moeten onze menselijke bril afzetten en naar de totaal andere werkelijkheid van de hond kijken en leren communiceren met je hond. Voor mij is er een wereld open gegaan, het zit soms in de kleine dingetjes.... 
. Even iets te veel aandacht, of een koekje voor hem waar zij bij was kon al te veel zijn. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om ze te scheiden. Er is niks ergs gebeurd uiteindelijk trouwens, als ze inderdaad boos werd op die reu konden we haar makkelijk van hem afhalen zeg maar.
)