'Afschrik' hond maar welke?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:37

Regallie schreef:
Paintlinger schreef:
Zelf zou ik (als ik puur een waakhond wilde) gaan voor een hollandse of een mechelse herder.
Gezonde rassen, goed te trainen en als je de juiste kiest een goede will to please.

Maar.... deze honden hebben wel iets meer nodig dan een terrein om rond te kunnen lopen......ze vervelen zich snel en gaan dan op eigen initiatief dingen doen, wat kan resulteren in neurotisch gedrag, maar dan ben je zelf bij.

Grappig dat je deze honden dan wel weer als gezond beschouwt. Ik hoor juist van meerdere dat de herder dit juist niet is, veel honden last hebben van de rug. En dat de mechelse het vaak in zijn koppie niet goed heeft.

Maakt verder ook niet uit, want een herder is voor ons geen optie.

Een goede opvoeding en voldoende afleiding is het toverwoord...

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:41

Cyella schreef:
Regallie schreef:

Jou laatste zin is in mijn ogen iet wat kort door de bocht.
Huidige hond ook via marktplaats gekocht, heb haar gereserveerd toen ze nog niet eens geboren was en we zijn elke week tot de 9e week wezen kijken en hebben haar toen pas mee genomen. Beide ouder honden zijn getest. Pups zijn in huis opgegroeid. Nee er zit geen stamboompapier bij, maar die mensen wisten waar ze mee bezig waren en de honden waren echt alles. Kortom het is niet allemaal slecht en ik vind het een fijne plaats om eens 'rond te snuffelen'.

Als je met genoeg kennis over verantwoord fokken op Marktplaats wilt rondneuzen moet je dat toch gewoon doen? Is toch niks mis mee vind ik!

Ja is ook zo, ik doe waar ik mij goed bij voel. Mijn hond, mijn beslissing, mijn pobleem zeg maar ;).

Maar goed nu weer on topic ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:41

Ik heb een witte herder gehad. Geen deurbel nodig! Hij sloeg mooi aan, maar als ik aangaf dat het goed was, dan was het ook goed. Was de betreffende persoon bang? Ik wijs 1x naar zijn mand en hij ligt er al in. Super gemakkelijke hond! En ook echt enorm lief als gezinshond, deed geen vlieg kwaad. Zou ik zeker aanraden! :j

Ja_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:43

Wij hebben thuis een friese stabij hond en die is mega lief maar ook ontzettend waaks. Bij ons op het erf komen veel mensen en die kent ze allemaal en zal ze dan ook niks doen totdat er iemand komt die ze niet kent en dat laat ze dan ook goed merken.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:44

Een pitbull schatten van honden maar de meeste mensen lopen er wel met een boog omheen.
Of toch een Rotweiler hoe die worden ligt toch vaak aan training en disipline.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:45

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een rotweiler of 2e lab. Maar daarnaast heeft de Zwitserse Sennen, Cane Corso en Beauceron en Stafords ook mijn interesse gewekt. Daar ga ik me ook eerst eens even in verdiepen of te kijken of het bij ons past.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:47

Als je echt voor een waakhond/erfhond wilt gaan dan zou ik ook eens in het asiel gaan kijken.
Er zitten in het asiel ook heel veel leuke/lieve huishonden maar ook honden die daar niet geschikt voor zijn.
Honden die beter op het erf gehouden kunnen worden als waakhond.
Dan een training eraan koppelen en je hebt een hond die jou als baas ziet en daarnaast zijn erf en omgeving goed beschermt.

Ik heb zelf 2 grote honden(boxer en boxerxbullmastiff) en deze zijn ontzettend lief en vriendelijk maar heel gericht op ons en verdedigen ons ook indien nodig. In huis en tuin zijn ze extreem waaks.
Menig buurman die hier blokje om loopt :)
Maar ik vind het prima, ze stoppen als wij aangeven dat het goed is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:49

ik zou niet specifiek kiezen voor een ras,
maar voor een manier van waken..

de 'mooiste' wakers vind ik eigenlijk honden die altijd vriendelijk ontvangen..
Dus niet mensen met ontblote tanden opwachten..
Daar zit altijd een risico in..

er zijn ook wakers waarbij je wel op het erf mag komen.
maar je mag er absoluut niet af, zonder dat de baas hieraan te pas is gekomen..

ze lopen vriendelijk mee, totdat je je in de buurt van de uitgang komt.. je mag er gewoon niet uit.

Het voordeel is in mijn ogen dat als ze iets uitgespookt hebben, je dus meer pakkans hebt..
en dat het gewoon vriendelijke honden zijn, die niet bijten of vals doen... slechts de weg versperren (ja ze pakken dan wel op het moment dat je de weg naar buiten wilt forceren).

zeer geschikte honden voor dit werk zijn bijvoorbeeld friesche stabijen en andere drijvers.

en reken maar dat het verhaal snel de ronde doet als er eens een per ongeluk 'ingesloten' raakt op het erf.. mijn vader is het ooit op een kwekerij overkomen.. het hele dorp wist het binnen een uur nadat hij er weer uit was.. niemand ging zomaar die kwekerij meer in als ze niet zeker waren dat de baas ook binnen was haha.

hij heeft 1.5 uur met de honden zitten spelen binnen tot de baas terug was..
en aan de baas komen of dreigend uithalen naar een van de honden was ook een no-go voor de honden natuurlijk

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:02

slimmerik schreef:
Regallie schreef:
Mijn vriend is regelmatig marktplaats aan het afzoeken, waarop ik weer foto's onder mijn neus gedrukt krijg van een nestje :Y)

Dit vind ik persoonlijk weer erg jammer..... Ga voor een gezonde goed gefokte hond!

Die vind je ook op marktplaats,niet allemaal.maar er staan genoeg fokkers met adv. Op of mensen die het wel serieus nemen en netjes testen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:03

kwita schreef:
thuis hadden we afgekeurde politie honden....dat werkte vaak prima

:j Afschrikwekkende werking komt ook door wat mensen verwachten. Van een hond die er uit ziet als politiehond verwachten mensen waaksheid, etc. en dat is wat je wil hebben. Dus als je in het asiel gaat kijken is een hond die daar op lijkt een goede optie.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:03

Wat een giller, dat verhaal van je vader. Snap dat het best vervelend kan zijn, maar 1.5 zitten spelen met de hond, hahahaha wat zal die hond blij geweest zijn.......

ElineGC

Re: 'Afschrik' hond maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:08

wij hebben een Bernersenner X boufé of hoe je dat ook schrijft. het is een grote hond en heel veel mensen zijn bang voor hem terwijl hij alleen heel erg blij is om aandacht te krijgen, krijgt hij die niet bijt hij je. hij is ook heel erg waaks en een blije hond dus.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:09

Wij hebben een old english mastiff. Een slag groter dan de bullmastiff en veel verder om mensen af te schrikken kun je niet gaan, haha, hij weegt ca 90 kilo. Enorm waaks, maar verder heerlijke lobessen, zit geen kwaad in, tenzij iemand verkeerd wil. Het is wel een ras waar je moeilijk aan komt, voor een pup zou je je moeten laten plaatsen op een wachtlijst bij een fokker.
Boxer hebben wij ook, de 4e inmiddels, ik ken het niet dat ze moeilijk ademen (zijn met dit warme weer wel sneller hijgend en ze snurken wel meer met slapen dan de andere honden hier, maar gewoon sportieve honden verder), ook niet van de boxerverenigingen, dan zijn de neusjes toch echt te kort gefokt. Hier zijn ze eigenlijk niet echt waaks. Willen wel een keer blaffen als er iemand voor de deur staat, maar niet overdreven en willen eerst spelen en knuffelen voordat ze pas in de gaten hebben wat voor volk er aanwezig is. Alleen in het donker is ie meer paranoïde, haha. Maar met de old english mastiff loopt iedereen hier met een enorme bocht heen, ze moesten weten, maar hij schrikt echt behoorlijk af. Bijna het formaat van een deen, maar een stuk imposanter en echt waaks op het erf, met een diepe blaf vanwege zijn formaat, geen postbode die door de poort komt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:12

gurde schreef:
wij hebben een Bernersenner X boufé of hoe je dat ook schrijft. het is een grote hond en heel veel mensen zijn bang voor hem terwijl hij alleen heel erg blij is om aandacht te krijgen, krijgt hij die niet bijt hij je. hij is ook heel erg waaks en een blije hond dus.

Berner Senne x Bouvier

Klinkt overigens niet als een blij hond, maar als een gefrustreerde hond. Maar goed. Een hond die je bijt als je hem geen aandacht geeft/negeert..?

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:15

En een Kangal? Zijn ook erg imposant.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:16

Wij hadden een bruine kruising labrador en een boxer.
Doordat de labrador nogal bang was voor mensen, blafte hij altijd als ie wat zag, de boxer deed dan vrolijk mee, en had ook wel eens het haar recht omhoog staan op haar kont.
Moet zeggen, dat, ondanks dat de boxer ontzettend lief was en dol op mensen, veel mensen toch wel op hun hoede waren, en ook als ik rare typjes bij de deur kreeg, ze echt niet de tuin in kwamen.
En die honden maar in de gaten bleven houden.
We hebben nu een franse bulldog, en laatst was mijn man met haar aan het wandelen, sprong ze tegen een visser aan, gewoon vrolijk en blij, maar die man schoot direct achteruit (met grote paniekogen).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:17

doebidon schreef:
Wat een giller, dat verhaal van je vader. Snap dat het best vervelend kan zijn, maar 1.5 zitten spelen met de hond, hahahaha wat zal die hond blij geweest zijn.......

je moet een staby wel opleiden om te waken overigens..
want ondanks dat het van origine boeren honden/erfhonden zijn..
zijn het lieve goedzakjes.

echter die oorsprong kun je trickeren..

doe je dat niet,
dan heb je net als wij dat hadden en staby die netjes mee helpt inpakken en de spullen voor je naar de auto draagt.. Die versperde je pas de weg als je haar nog geen koekje had gegeven voor ze wegreed..

het voordeel is dat ze vriendelijk maar zeer veelzijdig zijn.. ohh ja en die honden waren super blij.. mijn vader ook toen de baas eindelijk zo vriendelijk was om op te komen dagen en hem ontzette.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:23

Ja dat kan ik me goed voorstellen elena!

TS kijk hier eens tussen zie zo op de eerste paar pagina's al honden die wel in jou plaatje zouden kunnen passen. en ze verdienen het zo!

http://www.dierenasiels.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:28

Qua honden van Marktplaats:

Bij sommige rassen ben je soms beter af met een pup uit een eenmalig pretnestje dan met een pup van een tentoonstellingsfokker via de rasvereniging. Mijn ervaring is dat tentoonstellingsfokkers graag fokken op de uiterlijke kenmerken die nodig zijn om een show te winnen en dat dat soms ten koste kan gaan van de gezondheid. Zo heb ik mensen gekend die fokten met een reu met epilepsie "omdat hij kampioenen gaf". Tsja... >;) Kortom: rasvereniging is ook geen garantie.

Je zou ook eens in het asiel kunnen kijken. Met een pup is het maar de vraag hoe hij zich ontwikkelt. Misschien tref jij wel net die ene totaal-niet-waakse rottweiler als je een pup koopt. Bij een volwassen hond is daar vaak al wat meer over bekend.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:31

Volgens mij is het meeste al geroepen, maar voor de zekerheid roep ik het dan nog maar een keer :+

- Denk om de vacht. Een ondervacht is wel noodzakelijk wil een hond met alle weersomstandigheden buiten kunnen zijn
Broer heeft Bordeaux doggen, maar die hebben dus geen ondervacht en zijn dus niet zo best bestand tegen regen en kou. Wel is het zo dat niemand ongewenst het erf op komt.

- Kijk naar het algemene karakter van de hond.
Een Duitse Dog bijvoorbeeld zijn zeer aanhankelijke dieren die er niet voor gemaakt zijn om grote delen van de dag zonder baas te zijn. Andere rassen zijn daar veel meer geschikt voor, maar bedenk dan ook weer dat er een mate van zelfstandigheid bij de hond komt kijken, vaak gepaard met geen absolute gehoorzaamheid.

- Wat de ene afschrikwekkend vind, hoeft voor de ander niet zo te zijn.
Hier een Pyreneese Berghond waarbij iedereen onmiddellijk door heeft dat het een hele vriendelijke hond is, maar toch hebben ze veel respect voor hem (groot :Y) ). Mijn DH daarentegen vinden mensen vaak ronduit eng. Terwijl het de herder is die de inbreker naar het mooie spul brengt.

- Kijk naar het specifieke karakter van de hond (wanneer dat mogelijk is ivm leeftijd).
Herders bijvoorbeeld zijn vaak waaks, de mijne ook en mensen hebben idd ontzag voor haar. Maar als het er op aan komt, heb ik er niet het volste vertrouwen in dat deze herder er ook echt zal staan. Overigens kan ik me daar natuurlijk ernstig in vergissen.

- Wat wil je verder van de hond? Wil je absolute gehoorzaamheid? Vriendelijk tegen alles en iedereen of juist wat afwachtend? Hoeveel ervaring heb je zelf?
Ter illustratie: mijn Berghond is fantastisch als erfhond. Anderen dieren, mensen, kinderen, alles wordt vriendelijk behandeld. Is echt van het zwaardere kaliber en zeker niet voor iedereen geschrikt. Blaft naar alles wat langs komt, wat soms vervelend is. Kan niet met vreemde honden en kan zeker nooit los gelaten worden. En ik kan op mijn kop gaan staan, maar als meneer niet wil... Afijn, op de meeste punten helemaal mijn hond, maar op een paar ook niet en daarom zal er geen 2e Pyreneese Berghond komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:36

@Estera +:)+

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:37

Wat mijn achterburen voor hond hadden: een Tosa Inu, geweldig mooi en lief beest! Weet niet of ze waaks zijn maar ze zijn zo leuk en kortharig, beest was ook erg sociaal tegen andere honden. (:

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:39

Onze ridgeback is waaks en beschermend, maar als wij zeggen dat het goed is, is ze ook vriendjes met je. Ze luistert perfect, zonder dat we er echt enorm veel opvoeding in hebben hoeven steken. Naar mensen die ze kent, is ze altijd vrolijk en vriendelijk, maar ik zou als vreemde hier niet zomaar het terrein op komen. Ik weet wel dat ridgebacks een consequente baas nodig hebben, maar aangezien wij dat kennelijk zijn, hebben we nooit enige problemen met haar gehad. Heb ook wel minder positieve verhalen gehoord overigens, het is een ras dat bij je moet passen. Ik zou zelf een ridgeback absoluut aanraden als je een combi tussen waak- en huishond zoekt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:45

Een Cane Corso!

Zeer lief voor hun gezin en andere huisdieren. Maar zeer beschermend als het moet, zelf handelend als het nodig is, van nature niet bang van groot vee, goed te sturen en afschrikwekkend voor velen.

Wij hebben er jarenlang eentje gehad, werkelijk een voortreffelijke gezinshond. Erg aanhankelijk en sociaal voor mens en dier, beschermde de kinderen ook echt, begroette familie en vrienden gewoon netjes maar hield altijd alles voortdurend in de gaten. Ze kunnen van nature prima zelf beoordelen/aanvoelen of het goed of kwaad volk is, en dat maakt ze echt uniek in hun soort.

Mooi verhaal: Ik bood een laptop aan op marktplaats, er belde een nette dame die hem die avond zou komen ophalen. Toen de deurbel ging sloot ik mijn cane corso op in de woonkamer, bij het openen van de voordeur bleken er plotseling twee kerels voor de deur te staan die direct een voet tussen de deur zette en binnen wilde dringen. Nog voordat ik kon geluid kon maken had mijn cane corso de deur al opengesprongen en besprong hij de voorste man zo hard en snel dat deze achterover op de grond viel. De ander is hij achterna gerend tot de entree beneden. Nadat ik melding had gemaakt bij de politie, was ik schijnbaar voelbaar angstig.... Want hoewel de cane ALTIJD braaf in zijn mand ging liggen, lag hij de week daarna steevast met zijn hoofd op mijn matras, zittend te waken aan mijn bed.

We hebben nu een Golden Retriever [totaal niet mijn ding] en hoop ooit als we ruimer wonen ook een cane corso erbij te kunnen nemen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:47

Regallie schreef:
kiki1976 schreef:
Ik zou zeggen een boxer.
Waaks voor het terrein, imposant als ze op je af komen rennen. Maar kennen ze je, zijn het je grootste vrienden.

Hebben al jaren boxers, blijven speels tot hun dood. Hebben wel ruimte nodig om zich lekker te kunnen uitleven/energie kwijt te kunnen.

Onze eerste hond was ¾e boxer en de rest rottweiler, was ook een zeer imposante hond voor mensen, maar wel met een hart van goud voor bekende.

Ook een boxer is voor ons geen optie. Ik ken er meerdere en allemaal halen ze adem alsof ze niet genoeg zuurstof binnen krijgen. Nee, dat wordt hem niet voor ons.

Nou wij hebben al jaren en jaren boxers en ik ken er heel wat, maar geen een daarvan heeft ademhalings problemen hoor.