Hond blijft maar krabben?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Hond blijft maar krabben?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:24

Hoe heten die pillen?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 12:29

Geen idee, ik zal vanmiddag even kijken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 08:54

En hoe gaat het nu?
Nogmaals hoe heten de pillen?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 12:23

Het gaat nog steeds prima, de pillen heten prednoral

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:16

Dat is dus inderdaad gewoon prednison
Dat onderdrukt de jeuk, maar is dus geen oplossing.... Hoe lang moet je dit blijven gebruiken? Moet je daarna nog terugkomen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:15

Precies wat ik dacht.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:12

MorganeR schreef:
Het gaat nog steeds prima, de pillen heten prednoral

Prednoral is gewoon prednisolon.
Prednisolon onderdrukt het auto-immuunsysteem van het dier. Hierdoor verdwijnen de klachten tijdelijk, wat soms noodzakelijk is voor herstel. Echter hangen hier wel nare bijwerkingen aan en lost het het probleem dus niet op.

In dit geval heeft de DA je prednison gegeven omdat het symptoom zelf (de jeuk) dusdanig storend was dat hij er zaak van gemaakt heeft dit eerst (tijdelijk) te verhelpen.
Hopelijk blijft de jeuk hierna weg, maar ook een grote kans dat het weer terug komt, omdat de oorzaak niet aangepakt is.

Is het laatste het geval, dan zul je dus echt de oorzaak moeten vinden en aan moeten pakken. Of je dier met jeuk of prednison door het leven laten gaan. Met alle gezondheidsrisico's van dien. Ja, ook dagelijks jeuk hebben is een gezondheidsrisico. Want dan heeft het dier dagelijks stress, wat de weerstand verlaagt, de bijnieren overuren moeten draaien, hart-vaatklachten, botontkalking, diabetes enz. enz. zijn allemaal mogelijke gezondheidsrisico's van langdurige stress.
Lang gebruik van prednison heeft vergelijkbare risico's, met nog een paar extra's.

Ik hoop dus dat de jeuk hierna wegblijft en de oorzaak een raadsel blijft, maar zo niet zou ik het toch niet te licht nemen. Zowel de jeuk, als het prednisongebruik niet.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 18:12

Volgens de dierenarts was dit de oplossing, dit is nu gewoon een kuur en daarna hoeven we niet meer terug te komen. We moesten de eerste dagen een hele tablet, daarna halve en dan kwartjes. Hij heeft helemaal geen jeuk meer gehad, alleen heel veel dorst.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:26

Ja dat drinken is bekend.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:26

Dat is typisch van prednison. Hopelijk blijft de jeuk inderdaad weg. Voor onze hond twijfelen we over om op atopica te zetten. Dat heeft veel minder bijwerkingen dan prednison maar dat heeft wel een langere opbouwperiode. Dus dat geeft je alleen indien je het voor langere tijd wilt geven (in ons geval zou dat de zomerperiode zijn, in de winter dan op lage dosering = 1 a 2x per week een capsule). Prednison is in onze ogen eigenlijk geen oplossing, behalve als hij inderdaad maar een korte kuur krijgt.

Die van ons heeft een prik gehad tegen de jeuk. Maar dat werkt maar 2 dagen, in zijn geval hopelijk voldoende om de cyclus te doorbreken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 18:29

Voor nu hoop ik maar gewoon dat het nu weg blijft. En als niet dan zien we wel wat de volgende stap is. Die jeuk moet in ieder geval gewoon weg en is nu ook (misschien tijdelijk) weg.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:30

MorganeR schreef:
Volgens de dierenarts was dit de oplossing, dit is nu gewoon een kuur en daarna hoeven we niet meer terug te komen. We moesten de eerste dagen een hele tablet, daarna halve en dan kwartjes. Hij heeft helemaal geen jeuk meer gehad, alleen heel veel dorst.

Hopelijk blijft de jeuk uit, soms is inderdaad de cyclus doorbreken genoeg. Let dus na de kuur goed op of de jeuk dan ook uitblijft. Krijgt de hond toch weer jeuk zul je dus snel op zoek moeten gaan naar een oorzaak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:56

Jeetje ts, ik heb echt met verbazing dit topic gelezen.
Je hond is al 5 jaar niet behandeld tegen vlooien en wormen?
En nu is je hond al wekenlang nonstop aan het krabben, zo erg dat hij er kale plekken en wonden van heeft en nóg blijft het maar aanslepen?
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar in elk geval je ouders zouden zich moeten schamen.
Enja, ik heb gelezen dat hij inmiddels bij een dierenarts is geweest, gelukkig wel.

Er zijn meer dan genoeg middelen om een hond die allergisch is toch te behandelen tegen vlooien, gewoon een kwestie van een belletje naar de dierenarts. En als hij zomerallergie heeft (dus pollenallergie) is dat niet over na een kuurtje prednoral, daar zal hij elke zomer last van hebben en dus medicijnen voor moeten hebben, je kunt er ook maandelijks tegen inenten. Als dit kuurtje voorbij is zal het dus weer beginnen, áls hij tenminste echt zomerallergie heeft.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 07:29

Ik vind eigenlijk dat deze reacties nu onnodig zijn. Het is nu toch opgelost? Hij is nu ontwormt en heeft anti teken en vlooien middel gekregen. Hij bleek dus gewoon een zomer allergie te hebben en geen allergie voor die middelen zoals wij dachten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:07

Maar na deze kuur gaat het gewoon weer door.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:50

Dat zien we dan wel, ik denk dat een dierenarts wel weet wat waartegen helpt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:33

dierenartsen zijn ook maar mensen.
Ik ben echt moeten overstappen naar een andere Dierenarts, omdat mijn toenmalige Da het wilde oplossen met wat uierzalf (om het goedkoop/eenvoudig te houden denk ik....had ik zelf niet om gevraagd, ik wilde dat die arme hond geen jeuk meer had!). Toen dat niet hielp kwamen de brokken van € 30 per zakje waar we net 5 dagen mee deden en dat terwijl ik gezegd had dat ik al heel veel verschillende hypoallergene brokken geprobeerd had! Was dus ook geen oplossing.

Het heeft uiteindelijk een hoop geld gekost, maar aangezien we daarna nog jaren plezier hebben gehad van de hond, was het geen weggegooid geld en nog belangrijker....een hele levensverbetering voor het dier....want niets is zo erg als jeuk.

Waar veel DA's ook nooit over praten is het voeren van vlees, terwijl ik er dus hele mooie resultaten mee behaald heb. Ik ken hier maar 1 dierenarts (in Beek) die vlees verkoopt. Die in Elsloo heb ik erom moeten vragen en dat kon dan eventueel op bestelling, maar dan moest ik het ook afhalen op de dag dat het binnenkwam, want ze hadden geen vriezer (erg onhandig dus). In Nuth verkochten ze dus ook alleen maar brokken bij de DA.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:12

Ik denk niet dat het terugkomt en ik denk ook niet dat hij een zomerallergie heeft.