Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:54

Erg interesant ras dus! Had nooit vermoed dat de tamaskan zoveel verschilt van de tshech en de saarloos

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 08:36

Vandaag is een spannende dag! Het testsetje van MyDogDNA was binnen, dus vandaag gaan we naar de dierenarts om 3 wangswabs af te laten nemen. Ik kan het ook zelf doen, maar als ik het door een dierenarts laat doen krijgt Izzy's formuliertje ook het stempeltje 'verified'. Leek me wel belangrijk :-)

Izzy's swabs zullen worden gecontroleerd op 111 erfelijke afwijkingen, en daarnaast zal er worden getest op haar genetisch materiaal wat betreft kleur en vachtlengte. Dat laatste weten we eigenlijk wel, ze is heterozygoot voor vachtlengte. Het gen voor langhaar is bij herders namelijk recessief, en Izzy's vader is een langhaar. Izzy zelf is net als haar moeder een korthaar.

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:40

Ben benieuwd wat ze op de A locus draagt. Als haar pa een langhaar was dan is ze inderdaad drager van langhaar(langhaar is bij alle rassen recessief hoor :P)
Staafjes wel goed laten drogen!
Heb je al een reu in gedachten?

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 16:10

Ik had ergens gelezen dat er ook een variant van het langhaargen is die onvolledig dominant is, dus vandaar mijn opmerking.

En hopen dat ze idd op de a-locus geen tan draagt o.i.d, of brindle op de k, maar ik geloof niet dat, dat bij witjes het geval is. Het lastige is alleen wel dat ze niet exact weten hoe het 'wit' van witte herders genetisch in elkaar zit. Vermoed wordt dat dit te maken heeft met de I-locus maar zoals ik het begreep is er weinig bekend over de vererving...? Weet jij daar wat van, Van? Ik begreep van Marion namelijk dat Jack toen getest was op kleur, en 'wit' droeg.

Reu hebben we nog niet echt naar gekeken. Enerzijds omdat we eerst willen weten of we uberhaupt wel kunnen fokken met haar en anderzijds omdat Rahne haar website uit de lucht heeft gehaald :D

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:41

De meeste zwitsers dragen wel at aangezien ze van de duitsers afstammen maar dit is niet erg hoor. Wolfsgrauw is dominant over black/tan dus gebruik je een wolfsgrauwe reu heb je sowieso 50% kans op wolfsgrauw en black/tan is een geaccepteerde kleur bij de Tamaskan dus ook niet erg.
De kans op brindle zal klein zijn

Wit is eigenlijk geen wit maar heel licht rood. Rood ligt op de E locus en is gewoon te testen. Izzy zal e/e zijn. Jack is getest E/e dus inderdaad drager van wit(Ziva is ook E/e aangezien ze witte pups heeft gegeven).
Wil je geen witte pups dan moet je opzoek naar een reu die E/E is dan krijg je 100% gekleurde pups, die wel allemaal E/e zullen zijn dus drager van wit.
Wat niet bekend is van wit(rood dus eigenlijk) is welke genen er voor zorgen dat het rode pigment zo verdunt word dat het wit lijkt, word wrs veroorzaakt door iets op de I-locus inderdaad.
Je kunt het bij sommige honden ook wel zien Tarkan uit ZivaXJack is niet spierwit.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 17:46

Dat het 'wit' slechts een verdunning van rood is wist ik inderdaad, genetisch is de kleur van witte herders gelijk aan die van blonde Labradors, en van Golden Retrievers. Maar dat Ee automatisch drager van wit is, klopt dus niet, het gaat mij juist om die I-locus. Want als die geen invloed uitoefent is een ee-hond simpelweg rood, en een EE-hond en Ee-hond zwart (andere modifiers even buiten beschouwing gelaten dan heh...)

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:08

een e/e hond is ook rood of hij er nou wit uitziet of niet genetisch is hij rood.
E/e is drager van rood of dit heel licht rood is of donker rood doet er niet zoveel toe. Bij de Tamaskan zal niet snel een donker rode geboren worden. Ze zullen wit of licht rood/crème van kleur zijn daarom word een E/e drager van wit genoemd en niet drager van rood. Dus als je een E/e met een E/e of e/e zal kruizen heb je kans op rood of die rode pups wit zijn of licht rood doet er niet toe.
Is hetzelfde als het verschil tussen een grijze wolfgrauw en een rode wolfsgrauw, komt door het I locus, zou leuk zijn om te weten hoe het vererft maar is verder niet van belang

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:47

Ok, dus als ik het goed begrijp, wordt een eventuele rode kleur bij wolfsgrauw veroorzaakt door een modifier op de I-locus, en niet door de E-locus? Dat laatste was namelijk mijn aanname, dat EE/ Ee+ aW (=wolfgrauw) een grijze wolfsgrauwe vacht gaf, en ee + aW een rode wolfsgauwe vacht.

Edit: nu ik ook naar de testen van Mila kijk: zij is EE, dus genetische basiskleur zwart, maar toch bosbruin van kleur (ofwel rood wolfsgrauw)

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:15

Wat precies de verschillende tinten veroorzaakt is niet duidelijk, de I locus is een theorie, maar het heeft niks met de E locus te maken.
Een hond heeft 2 kleuren eumelanine(zwart) en phaeomelanine(rood). Normaal gesproken zal een hond beide kleuren in de vacht tonen.
Een hond met e/e kan geen eumelanine in zijn vacht aanmaken en zal dus volledig rood zijn. Dit kan van wit(zwitserse witte herder) tot donker rood(Ierse Setter) zijn maar ze zullen nooit zwart in hun vacht tonen. Mila bijvoorbeeld toont duidelijk zwarte haren in haar vacht.
De A locus zorgt voor een bepaald patroon in de vacht. Het zorgt ervoor dat zwart pigment en rood pigment op een bepaalde manier over de haren verdeelt word. Bij een e/e is er geen zwart pigment en zul je dus weinig van het patroon op de A locus zien. Al zie je bij de wat donkere e/e honden wel dat dat wat anders zwart geweest zou zijn nu wat donkerder rood is, bij Tarkan zie je bijvoorbeeld wel een soort van patroon terug.

Ik snap dat bij de witte herders het wel interessant is om te weten waarom de ene hond wit is en de andere rood omdat dat rode bij hun niet gewenst is maar bij de Tamaskan is dat niet van belang. Een Tamaskan hoort rood én zwart pigment in zijn vacht te kunnen tonen dus een e/e hond is niet gewenst of deze nou wit is of rood. Net zoals volledig zwart niet gewenst is.

Rood wolfsgrauw word bij de Tamaskan roodgrauw genoemd trouwens. Bosbruin is een term die bij de Saarloos voor lever word gebruikt(b/b)

er is dus geen genetisch verschil tussen een grijze wolfsgrauw, lichte wolfsgrauw, rood wolfsgrauw of donker wolfsgrauw. Of nou ja er zal zeker een verschil zijn maar dit word veroorzaakt door onbekende (micro)genen.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 23:57

Ah top! Thanks voor de duidelijke uitleg!!!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 16:14

Weer even een kleine update. Inmiddels is er ook een DNA-test gedaan naar dwerggroei en andere aandoeningen die vooral bij herder-rassen nog wel eens voor willen komen. Ook hier was ze overal vrij van. Een dezer dagen komt nog het resultaat voor de dna-test op DM, en dan kunnen we naar de dierenarts voor oogtest en foto's van heupen en ellebogen. Vooralsnog doorstaat Izzy alle testen met vlag en wimpel. We zijn zo trots op haar!!! Voor het mooi nog even een paar leuke foto's :)

Afbeelding
Het is zo'n lief knuffelkontje <3

Afbeelding
Vrij trainen

Afbeelding
Lekker met de bal spelen op de hei

Afbeelding
Ik vraag me met enige regelmaat af waar die enorme tong naartoe gaat als die bek dicht moet :=

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn knappe meiske :+:

Afbeelding
Ahhh, baasje, mag ik met Jasper buitenspelen??? Alsjebliiieeeft???

Afbeelding
Rausen met Jasper, de Hamilton Stövare van de eigenaar van het vakantiepark waar we vorige week waren

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:00

mooi type is ze!
Ik had de HD/ED als eerst gedaan maar dat moet je zelf weten :P Ik hoop dat ze er helemaal door komt. Hoe meer herder hoe beter :Y)

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:03

Hoe gaat het TS? Ben je door alle testen gekomen?


Zelf ben ik mij ook aan het verdiepen in dit ras en tevens opzoek naar een goede fokker.

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:14

Hallo, zelf heb ik geen wolfshond, ben wel van plan om er later een te nemen.
Ik heb wel ervaring met een saarloos, op mijn oude stage loopt er een mee in de groep.
Het is een hele leuke hond maar wel heel erg mens-scguw, daar loopt hij ook voor mee in de uitlaat bij een gedragstherapeut. Hij loopt al jaren mee en met veel training zie je zeker vooruitgang hij durft al steeds dichterbij te komen maar hij blijft nog wel erg voorzichtig rond onbekende mensen en onbekende kunnen ook niet zomaar naar hem toe lopen want dan zal hij daar wel voor weg rennen.
Zelf vind ik het een heel interessant ras maar je moet wel weten wat je in huis neemt, ik weet namelijk van de eigenaar dat die saarloos alles sloopt wat hij maar kan slopen en het zijn grote honden die dus vrijwel overal bij kunnen, dus let daar wel op, hij heeft bijvoorbeeld ook al een aantal keer de deur gesloopt om naar buiten te kunnen wanneer de eigenaren even weg waren.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 17:31

Hier staat het allemaal eventjes op een laag pitje. Ik heb zelf net een nieuwe baan, en we zijn verhuisd en zitten daardoor momenteel in een verbouwing. Niet het moment om een nestje pupjes onder je hoede te krijgen dus :)

Met Izzy gaat het heel erg goed. Ze was vooral erg blij met de verhuizing, we zijn namelijk van een tuintje van 50 m2 naar een van ruim 1300 m2 gegaan. De eerste dag was ze zo blij! Ze kon niet meer stoppen met rondjes rennen en in het gras rollen, Haha!