hond aanlijnen !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: hond aanlijnen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:10

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:12

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:12

Mocht het verbod nog op handen zijnde zijn dan nog vind ik dat dit correctie middelen zijn die je absoluut niet aan moet bevelen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:14

Vrij bovenaan , artikel 1.3. Gedrag tegenover dieren, dus niet alleen varkens

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:17

Tinkermuts schreef:
Vrij bovenaan , artikel 1.3. Gedrag tegenover dieren, dus niet alleen varkens

Nog niet in werking getreden. Je moet ze niet aanbevelen, nee, maar verboden zijn ze dus (nog) niet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:18

Oh, wat betreft die schikband,
Artikel 1.3 Verboden gedragingen ten aanzien van dieren
Als gedragingen als bedoeld in artikel 2.1, derde lid, van de wet worden aangewezen:
a. het zich ontdoen van een dier;
b. het schoppen van een dier;
c. het zodanig slaan van een dier dat dit letsel ten gevolge heeft;
d. het gebruik van of het vastbinden of aanlijnen van een dier met een voorwerp waarmee aan het dier
stroomstoten kunnen worden gegeven of waarmee het dier door middel van een elektromagnetisch
signaal, straling of scherpe uitsteeksels pijn kan worden toegebracht;

Maar mocht iemand mijn hond met een schikband raken, omdat hij bijvoorbeeld even is afgeleid en te dichtbij zou komen ( want he, het zijn ook maar dieren ;) ) dan ben je nog niet klaar met me :) Ongelofelijk dat dierenliefhebbers dit soort dingen überhaupt zeggen, dan ben je de term dierenliefhebber niet waard imo

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:22

Je wil niet weten hoeveel dit soort correctie middelen nog gebruikt worden. Mywishmax, helaas nog steeds geen verbod dus, fout mijn kant maar verbod liever gister dan vandaag.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:24

Nee, dat wil ik zeker niet weten. Diep en diep triest.. Dat mensen zo wanhopig zijn dat ze hun dieren maar pijn gaan doen met opvoeden.. Ellende.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:32

Nessah schreef:
Oh, wat betreft die schikband,
Artikel 1.3 Verboden gedragingen ten aanzien van dieren
Als gedragingen als bedoeld in artikel 2.1, derde lid, van de wet worden aangewezen:
a. het zich ontdoen van een dier;
b. het schoppen van een dier;
c. het zodanig slaan van een dier dat dit letsel ten gevolge heeft;
d. het gebruik van of het vastbinden of aanlijnen van een dier met een voorwerp waarmee aan het dier
stroomstoten kunnen worden gegeven of waarmee het dier door middel van een elektromagnetisch
signaal, straling of scherpe uitsteeksels pijn kan worden toegebracht;

Maar mocht iemand mijn hond met een schikband raken, omdat hij bijvoorbeeld even is afgeleid en te dichtbij zou komen ( want he, het zijn ook maar dieren ;) ) dan ben je nog niet klaar met me :) Ongelofelijk dat dierenliefhebbers dit soort dingen überhaupt zeggen, dan ben je de term dierenliefhebber niet waard imo

Heb je ooit zo'n teletac gezien? Die raakt jouw hond niet als een andere hond hem om heeft. Jouw hond kan pas een schik krijgen als hij die band om heeft en er iemand op de knop drukt. Ik ben er geen voorstander van, maar iets roepen zonder dat je een idee hebt wat het is, is ook niet juist.

Tinkermuts schreef:
Je wil niet weten hoeveel dit soort correctie middelen nog gebruikt worden. Mywishmax, helaas nog steeds geen verbod dus, fout mijn kant maar verbod liever gister dan vandaag.

Ik was toevallig aan het zoeken nav een discussie, ik wil dan wel duidelijk weten waar het staat, wanneer het ingegaan is en waar het op slaat. (welke dingen) Het zou in 2013 al ingaan, maar dus nog niet.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-06-14 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:34

Met deze regeling wordt de prikband niet verboden. De meeste prikbanden hebben namelijk geen scherpe uitsteeksels. Overigens gaat veiligheid bij mij altijd voor comfort.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:36

Mizora schreef:
Met deze regeling wordt de prikband niet verboden. De meeste prikbanden hebben namelijk geen scherpe uitsteeksels. Overigens gaat veiligheid bij mij altijd voor comfort.

Daar kun je over discussiëren. Degene die stompe uitsteeksels hebben, kunnen wel pijnprikkels voortbrengen en wie zegt dat de stompe uiteinden niet als scherp gezien worden, omdat ze uitsteken? Er zit verschil in de prikbanden, maar je weet niet of deze in de wet onder één ding gaan vallen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:53

Dani schreef:
Overigens kan angst niet verward worden met agressie. Je haalt namelijk zelf twee dingen door elkaar: de onderliggende emotie en het gedrag. De emotie bij de hond is angst maar het gedrag is agressief. Daarom heet het ook angstagressie. Een andere hond die angstig is (emotie) uit dat door tegen de baas aangeplakt te lopen met de staart tussen de poten - dan is ook het gedrag angstig. De emotie is hetzelfde, hoe die vervolgens geuit wordt is verschillend van hond tot hond. Maar een hond die grauwt, blaft, en/of wil bijten gedraagt zich gewoon agressief, ongeacht de onderliggende oorzaak.

Ik haal het niet door elkaar, mijn hond haalt het door elkaar. Hij vertoont van beide het gedrag, afwisselend na elkaar. Eerst angst, dan voor agressie (blik, richting fixeren, borstelen) achter angst. Plakt tegen benen en staart tussen poten. Tegelijk dus.

Zelfs de zogenaamde hondeninstructeurs weten niet hoe ze het moeten oplossen maar weet wel degelijk wat er aan de hand is. Maar ik geloof niet dat dit hier de discussie is. We gaan hiermee nogal off-topic

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:01

Men is ook bezig om een verbod op de slip te krijgen, ik verwacht dat daar ook de prikbanden met stompe punten onder gaan vallen, ik kan me ook niet voorstellen dat stompe punten bij een flinke correctie geen pijn doen tws. Idd de teletac werkt op de hond die m omheeft nessah. ZE worden ook niet alleen gebruikt bij opvoeding maar ook in bepaalde trainingen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:01

Als je de hond niet onder controle hebt, rest mij de vraag "Waarom bent u dan niet op cursus gegaan?"
Niet voor de TS, maar de eigenaar, die de hond pas te laat terug riep.

Ook hier op cursus, zijn er bepaalde honden, die enkel worden losgelaten met maar enkele honden om zich heen. De een door het karakter, en de ander door het verleden wat er gespeeld heeft.

Als mensen niet voor niets aan lijnen, moet een eigenaar van een ongelijnde hond meteen actie ondernemen. "Lijn is er niet voor niets, ook al hoeft er niets te gebeuren"
Niemand staat te wachten op kleerscheuren. Helemaal voor je trouwe viervoeter niet.

De mensen die hun hond wegen enthousiastme niet onder controle kunnen houden, moeten worden aangelijnd vind ik. Ook enthousiaste honden, moeten gewoon kunnen luisteren.

Omdat ik onze bernard van 87 kilo qua stem, consequentie en kracht (als nodig is) niet aan kan, loop ik hier ook expres niet mee. Ongelijnd of gelijnd. Ik ben bij mijn vriend gekomen, toen hij al 2 jaar cursussen met hem liep.
De sterke reu, staat volledig onder mijn vriend. En mocht hij niet luisteren willen, hoeft mijn vriend maar een vloekwoord te laten vallen en hij stopt gelijk. Komt met hangende pootjes terug. Hij straft hem niet af, omdat hij terug komt.

Terwijl met het hondje van de buurt, van maar 15 kilo, loop ik eindeloos weg, en luistert ook naar mijn lieve stem. Deze hond zou qua karakter en grootte (ik ben nog geen 60 kilo) veel beter bij mij passen.

Kun je niet met een aangelijnde hond lopen. Moet je jezelf afvragen, of je wel voor de juiste viervoeter hebt gekozen.
Vast krijg ik bokt over mij heen, maar het zij zo.
Ieder zo zijn mening.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:40

@MyWishMax: Een vergissing is menselijk, ik doelde op een soort stok die een schok kan afgeven. In mijn omgeving loopt een meneer met zo'n stok, die honden weg prikt die te dichtbij zijn hond komen vanwege agressie. Maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat ook een halsband met prikkels, stroomschokjes of slipketting geen goede manier is. Een dier opvoeden kan zonder dit soort prikkels, bij alle honden. De één heeft wat meer tijd nodig dan de ander maar met geduld en ervaring is er altijd een weg zonder dit soort hulpmiddelen. Natuurlijk wanneer het op een juiste manier gebruikt worden zie ik het niet als zielig, maa ik blijf het zien als onnodig. Ik kan het weten met een zeer gecompliceerde hond met trauma uit spanje, maar ook mij het is gelukt zonder.
@pluisje88: Offtopic of niet, ik vind het erg interessant. Want geen enkele hond denkt zoals een mens. Ik ben van mening dat elke hond die "van slag" ( of hoe je het ook wilt noemen) is, geholpen kan worden zonder hulpmiddelen. In mijn leven heb ik maar 1 hond mee gemaakt die van de ene "emotie" in de ander ging, waar geen enkele deskundige raad mee wist. Na onderzoek van een dierenarts bleek deze hond een tumor te hebben in zijn hersenen, wat aan de buitenkant/gezondheid niet te zien was.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:49

Oh, die stok ken ik dan weer niet? Kan je die niet bij hem gebruiken. := Maar oordelen dat elke hond zonder zulke prikkels te handelen is, omdat je een gecompliceerde hond zonder prikkels goed hebt gekregen, dat is oordelen over zaken die je niet kan weten. Ik ben er geen voorstander van in de handen van leken, maar in de handen van ervaren mensen kan ik niet oordelen, terwijl ik ook een probleem hond op het rechte pad gekregen heb. Er zijn dingen waar ik nooit zulke prikkels meer in wil zetten (bij angst/onzekerheid), maar bij andere dingen zou het misschien het veiligste kunnen zijn. Dat weet ik niet, want die gevallen heb ik niet meegemaakt. (en ik doe een sport waar zulke prikkels nog vrij veel gebruikt worden, dus zie heel veel gevallen, waarbij er een hoop inderdaad op jou en mijn manier op te lossen zouden zijn als er het geduld voor was. Maar sport is dus geen geval waar ik het bij zou willen gebruiken)

Mijn ene hond viel ook uit, uit angstagressie. Je zag vooral agressie, tanden bloot, borstelen, staart in de lucht, noem maar op, maar de achterliggende emotie was angst. Dat je dat niet altijd ziet, wil niet zeggen dat de angst dan weg is. Freeze, flight, fight zijn allemaal reacties die bij angst kunnen ontstaan. Dat instructeurs dat niet zien en het niet kunnen oplossen, wil niet zeggen dat die twee dingen door elkaar gehaald worden door de hond. De meeste instructeurs zijn namelijk niet opgeleid voor probleemgedrag, maar voor het trainen van de gemiddelde hond.

EDIT: En Nessah, ik bedoel niet dat ik het niet enorm knap van je vindt hoor, want dat vind ik zeker. Maar ik ben voorzichtig in oordelen als ik het geval zelf niet meegemaakt heb.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:00

Ja, misschien oordeel ik wel te makkelijk dat zou goed kunnen. Maar ik ben gewoon geen voorstander om met dat soort hulpmiddelen een hond te trainen/opvoeden in welke situatie dan ook. Als een hond zó extreem agressief is door bijv een trauma oid, denk ik bij mijzelf voor wie train je de hond dan? Voor je zelf, of de hond? Een hond die mij bewust zou aanvallen door zijn verleden en echt gevaarlijk zou zijn wanneer hij bijvoorbeeld van de lijn los schiet ( een ongeluk kan altijd gebeuren), ik weet niet of ik die wel zou willen trainen. Mijn hond was een angstbijter, echt pure angst.. Dat vind ik anders dan wanneer het bijten écht vanuit dominantie is. Idem met paarden, daar worden ook veel hulpmiddelen gebruikt waar ik zo mijn vraagtekens over heb.

maar goed, verbeter de wereld begin bij je zelf.. Mijn honden zijn stabiel ( geworden) zonder dit soort dingen, iets waar ik erg blij mee ben :) Ze lopen in een grote roedel en hebben daar het meeste van geleerd, stabiele honden die elkaar accepteren/corrigeren is het meest leerzaam voor een hond, daar zijn traingingen op een hondenschool niets bij.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:02

Die stokken worden schok stokken genoemd, ook wel eens gebruikt bij varkens. Ik wilde het googlen voor een voorbeeld, maar bij het invoeren "schok stok" kreeg ik 18+ speeltjes :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:08

Nessah schreef:
Die stokken worden schok stokken genoemd, ook wel eens gebruikt bij varkens. Ik wilde het googlen voor een voorbeeld, maar bij het invoeren "schok stok" kreeg ik 18+ speeltjes :')

Varkensprikker?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:12

Mijn hond is niet gevaarlijk en geen bloedhond. Hij weet gewoon niet wat hij aan moet met de situatie en zo lang hij door heeft dat de hond niet bij hem komt is er niet zo veel aan de hand. Dan voelt hij zich relatief veilig en loopt zonder morren door. De woorden worden geloof ik nogal uit zijn verband getrokken hier. Hij heeft door zijn verleden gewoon een flight op fight reactie ontwikkeld. Vluchten helpt niet want ze komen achter me aan, dus ik val aan. Zo simpel is het.

Heb verschillende cursussen gedaan en iedereen weet het beter, maar vervolgens wordt mijn hond afgeschilderd als 1 met een verrot karakter omdat de instructeur niet weet hoe hij het moet aanpakken. Nu ik schijt heb aan de mening van anderen en mijn eigen methode hanteer, gaar het steeds wat beter. Een aanvaring met een loslopende hond maakt wel dat hij ineens weer terug bij af is. Iets waar baasjes van " onbevlekte" honden lang niet altijd bij stil staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:20

pluisje88 schreef:
Mijn hond is niet gevaarlijk en geen bloedhond. Hij weet gewoon niet wat hij aan moet met de situatie en zo lang hij door heeft dat de hond niet bij hem komt is er niet zo veel aan de hand. Dan voelt hij zich relatief veilig en loopt zonder morren door. De woorden worden geloof ik nogal uit zijn verband getrokken hier. Hij heeft door zijn verleden gewoon een flight op fight reactie ontwikkeld. Vluchten helpt niet want ze komen achter me aan, dus ik val aan. Zo simpel is het.

Heb verschillende cursussen gedaan en iedereen weet het beter, maar vervolgens wordt mijn hond afgeschilderd als 1 met een verrot karakter omdat de instructeur niet weet hoe hij het moet aanpakken. Nu ik schijt heb aan de mening van anderen en mijn eigen methode hanteer, gaar het steeds wat beter. Een aanvaring met een loslopende hond maakt wel dat hij ineens weer terug bij af is. Iets waar baasjes van " onbevlekte" honden lang niet altijd bij stil staan.

Ik ging alleen in op het afwisselen wat jij noemde, maar ik vind het geen afwisselen, de oorzaak emotie blijft hetzelfde, alleen het gedrag niet. Mijn hond heeft/had het ook en werd afgeschilderd als een gevaarlijk monster. :j Ik snap het helemaal. Ook nu kan ik zonder problemen langs veel honden en kunnen er soms zelfs honden op haar af komen zonder dat ze reageert. Maar dat heeft wel bloed zweet en tranen gekost en dan is elke loslopende hond te veel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:31

Dat klopt idd. Maar de meeste mensen kijken niet verder dan het gedrag terwijl hij tegelijkertijd ook duidelijk laat zien dat hij doodsbang is op dat moment. Op de cursus werd geacht dat ik zijn dominante gedrag de kop in drukte en dit met agressie van mijn kant uit de weg zou helpen. Toen ik dit weigerde werd me beloofd dat hij binnen een half jaar zo onhandelbaar zou zijn dat hij ons zou aanvallen en dat een spuitje de enige oplossing zou zijn voor een hond met een verrot karakter als deze.

Nou raad eens, we zijn 4 jaar verder, hij is nog altijd zijn lieve zelf en de trouwste hond die je kunt wensen. Een klein puntje is dat hij wat bang is voor vreemden en dat hij niet graag met andere honden omgaat. Nou dan niet ;) er zijn er een aantal waarmee hij los kan. Daar is hij super lief tegen en de rest, tja dat doen we gewoon maar niet ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:18

Maralyn ik heb al 3 cursussen gehad. Maar na 4 lessen kent ze alle mensen en honden en is ze vrienden met iedereen maar kom ik een andere hond in het bos tegen. Begint het weer opnieuw. Het is nou eenmaal het ras! Mijn vriend traint politiehonden en weet ook echt wel wat hij moet doen. Zijn hond is socialer dan mijn appenzeller. Een hond mag best voorbij lopen. Maar niet als een gek op haar af rennen!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:28

Appiesjappie

het was ook op niemand gericht... maar puur hoe ik er over denk.

Als jou hond is aangelijnd. Dan moeten anderen daar rekening mee houden, dat er iets mee is of kan zijn. Je kan de hond ook puur voor jezelf hebben aangelijnd, dat jij dat prettig vind.
Als jou hond los loopt, kan ze voor andere honden weg komen toch?
En ik kan me goed voorstellen, dat jij je hond liever niet los hebt lopen...

Onze bernard lijnen wij ook aan. En waar los kan, kan hij los. Maar vertrouwen wij een hond niet, lijnen wij aan. En achten wij ook, dat de eigenaar van de andere hond dat doet.
Doet de betreffende eigenaar dat niet. Kunnen wij geen garantie geven, en moet de eigenaar de consequenties er maar van overzien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:37

Tinkermuts schreef:
Zullen we het aanraden vd prikband achterwege laten, ding is verboden en dat is niet voor niets....

Ja inderdaad!