Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Nimfee schreef:Wat nou als ik eerst geen vegetariër was en mijn hond had genomen en een partner heb, maar de afgelopen jaren wel. Wat moet ik dan met de hond en partner doen? Hond wegdoen, uitmaken met partner want zij eten vlees?
Citaat:Sterker nog, zielepietjes redden is zelfs helemáál uit den boze!!
Cer schreef:Nimfee schreef:Wat nou als ik eerst geen vegetariër was en mijn hond had genomen en een partner heb, maar de afgelopen jaren wel. Wat moet ik dan met de hond en partner doen? Hond wegdoen, uitmaken met partner want zij eten vlees?

Leeuwnie schreef:In onderstaande kan ik me wel vinden. Dat gevoel bekruipt me deze hele discussie al.Jannepauli schreef:...en mensen zijn omnivoren, dus eten vlees en planten. Die keus hebben we dus.
Hoe dan ook: de vraagstelling in het topic is gewoon domweg fout - het opvangen van dieren of hen onder omstandigheden een tweede kans bieden, heeft natuurlijk helemaal niks met vegetarisme te maken. Ik had je intelligenter gedacht Kuggur dan met zo'n voor de hand liggende open deur aan te komen
Er spreekt ook een vorm van minachting uit, alsof iedereen die een dier een kans biedt dan ook maar per definitie een emotionele domoor is die 's avonds - blind voor de wereld - z'n plofkippetje zit te eten.. Misschien zijn er wel enkele mensen die tegen beter weten in bepaalde stappen niet durven te nemen maar ik denk ook dat het 'zomaar' zonder pardon ergens een eind aanmaken ook nogal kortzichtig is. Soms is het nodig, soms ook niet.
En wat dat nou in hemelsnaam met vegetarisme te maken heeft?
Het wordt daarnaast wel een moeilijk verhaal zo:
Zielepietjes redden mag niet, als je ook industrieel vlees eet.
Sterker nog, zielepietjes redden is zelfs helemáál uit den boze!!
En dan zo'n zielepietje industrieel vlees laten eten?!
Je gewone-niet-zielepietjes-hond vlees laten eten als je zelf vegetariër bent, mag ook niet. Of je moet zelf konijnen en muizen gaan houden.
Je gewone-niet-zielepietjes-hond vegetarisch voeren. Dat zou dan wel moeten kunnen, toch?
En een zielepietje vegetarisch voeren, mag dat dan wel?
![]()
![]()
![]()
![]()
Ingewikkeld hoor![]()
Ik blijf lekker bij mezelf: principeel, maar het moet ook leefbaar blijven. Ik heb een gezond verstand, maak bewuste keuzes. Over zowel het in huis nemen van dieren als ons eetpatroon. En soms is zo'n keuze niet zo principieel als ik zelf zou willen. Tja. Maar zo'n wurgstrop om mijn nek wat allemaal wel en niet mag, brrrrrr....
palousa_boy schreef:Dat jij dan vega bent is prima, maar denk dat ze meer bedoelen dat je het niet aan anderen, in jouw geval zou dat dus je hond en je partner zijn, moet opdringen.
Dus niet ik wil geen vlees eten, dus jullie krijgen het ook niet meer.
Cassidy schreef:Er zijn anders genoeg vegetariers die hun hond vegetarisch voeren. En dat vind ik dan weer te ver gaan. Een hond of een kat is een vleeseter. Punt. Vegetarisch voeren zal misschien wel kunnen maar daar is dat dier niet voor gemaakt.
Nikass schreef:Volgens mij is dit allemaal behoorlijk off topic
Ibbel schreef:Waar het vooral mis gaat is het 'ieder dier verdient een tweede kans' bij de dieren die lijden: paarden met ongeneeslijke kreupelheid die tóch als grasmaaier (liefst gratis bij iemand anders op de wei) moeten doorleven, want ja, hij kijkt nog zo vrolijk uit z'n oogjes. Vogels die uit de bek van de kat worden gered. Hou toch op, schei toch uit. Had die kat het beest laten afmaken en opvreten, dat is de natuur. Of laat je kat niet los als je daar niet tegen kunt. Zo'n beest gaat toch dood, en lijdt een stuk langer als je er zelf mee gaat prutsen.
Maar ook: oude paarden die misschien nog wel pijnvrij zijn, maar waar geen geld (meer) voor is, en die dan weggegeven worden met alle ellende van dien. Paarden met echt moeilijke karakters, die op dit moment niet te verkopen zijn (en misschien wel nooit): ja, er zíjn ook echt verknipte paarden... Honden die onbetrouwbaar zijn, om welke reden dan ook. Die hebben dan nu wel geen pijn (hoewel. weet je dat zeker bij dat verknipte paard en die onbetrouwbare hond?), maar als je er mee gaat leuren is de kans op lijden wél groot.
Daar slaat de meter gewoon door: soms is dood beter. Punt uit. Oók voor dat oude manegepaard dat niet meer mee kan in de lessen, al dan niet door vage kreupelheden. Ga er niet mee leuren. En gelukkig doen verstandige ondernemers dat niet, en zeggen met een smoesje tegen hun klanten dat het paard naar een prachtig plekje ergens aan de andere kant van het land is verkocht. Nee, aan wie kan hij niet zeggen... Ook voor dat paard dat uit het niets explodeert (waar soms na lang zoeken idd iets gevonden wordt, maar soms ook niet). Ook voor die hond die kinderen grijpt, of katten, of andere honden.
geerke schreef:Niet ieder paard wat niet 100 % meer gezond is hoef je in te laten slapen.
Nee,hij zal niet pijnvrij zijn,maar dat ben ik ook niet....en hij hoeft niets.
Nikass schreef:Daar heb ik heel veel respect voor Yamcha, maar doe je dat niet toch door slachtafval mee te nemen? (Een oprechte vraag, ik probeer je zeker niet aan te vallen, slechts mijn mening hierin te vormen)