'Ieder dier verdient een tweede kans'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:57

Dat jij dan vega bent is prima, maar denk dat ze meer bedoelen dat je het niet aan anderen, in jouw geval zou dat dus je hond en je partner zijn, moet opdringen.

Dus niet ik wil geen vlees eten, dus jullie krijgen het ook niet meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:05

Nimfee schreef:
Wat nou als ik eerst geen vegetariër was en mijn hond had genomen en een partner heb, maar de afgelopen jaren wel. Wat moet ik dan met de hond en partner doen? Hond wegdoen, uitmaken met partner want zij eten vlees?

Ligt eraan hoe fanatiek je bent :')

Citaat:
Sterker nog, zielepietjes redden is zelfs helemáál uit den boze!!

Oh?

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:14

Citaat:
Citaat:

Oh?

Volgens sommigen in de discussie. Niet volgens mij. Ik heb een zielepietje gered, ooit ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:27

Cer schreef:
Nimfee schreef:
Wat nou als ik eerst geen vegetariër was en mijn hond had genomen en een partner heb, maar de afgelopen jaren wel. Wat moet ik dan met de hond en partner doen? Hond wegdoen, uitmaken met partner want zij eten vlees?

Ligt eraan hoe fanatiek je bent :')

[quote]

Zou ik dan een hypocriet zijn als ik mijn hond houdt en het niet uitmaak met mijn partner?

Cer

Re: 'Ieder dier verdient een tweede kans'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:29

In mijn optiek niet.. misschien in de optiek van de TS, dat weet ik niet ....

Ik heb ook herplaatsers gehad (maar die waren op zich dan weer niet heel zielig hoor..), maar de beslissing om in te laten slapen maak ik ook vrij makkelijk...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:50

Leeuwnie schreef:
In onderstaande kan ik me wel vinden. Dat gevoel bekruipt me deze hele discussie al.

Jannepauli schreef:
...en mensen zijn omnivoren, dus eten vlees en planten. Die keus hebben we dus.

Hoe dan ook: de vraagstelling in het topic is gewoon domweg fout - het opvangen van dieren of hen onder omstandigheden een tweede kans bieden, heeft natuurlijk helemaal niks met vegetarisme te maken. Ik had je intelligenter gedacht Kuggur dan met zo'n voor de hand liggende open deur aan te komen :))
Er spreekt ook een vorm van minachting uit, alsof iedereen die een dier een kans biedt dan ook maar per definitie een emotionele domoor is die 's avonds - blind voor de wereld - z'n plofkippetje zit te eten.. Misschien zijn er wel enkele mensen die tegen beter weten in bepaalde stappen niet durven te nemen maar ik denk ook dat het 'zomaar' zonder pardon ergens een eind aanmaken ook nogal kortzichtig is. Soms is het nodig, soms ook niet.
En wat dat nou in hemelsnaam met vegetarisme te maken heeft?

Het wordt daarnaast wel een moeilijk verhaal zo:
Zielepietjes redden mag niet, als je ook industrieel vlees eet.
En dan zo'n zielepietje industrieel vlees laten eten?!
Je gewone-niet-zielepietjes-hond vlees laten eten als je zelf vegetariër bent, mag ook niet. Of je moet zelf konijnen en muizen gaan houden.
Je gewone-niet-zielepietjes-hond vegetarisch voeren. Dat zou dan wel moeten kunnen, toch?
En een zielepietje vegetarisch voeren, mag dat dan wel?
:') :') :') :')

Ingewikkeld hoor :)

Ik blijf lekker bij mezelf: principeel, maar het moet ook leefbaar blijven. Ik heb een gezond verstand, maak bewuste keuzes. Over zowel het in huis nemen van dieren als ons eetpatroon. En soms is zo'n keuze niet zo principieel als ik zelf zou willen. Tja. Maar zo'n wurgstrop om mijn nek wat allemaal wel en niet mag, brrrrrr.... ;)

eigelijk heel simpel....gewoon geen dieren hebben of opeten...lekker op het gras gaan zitten met een flesje water. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:20

palousa_boy schreef:
Dat jij dan vega bent is prima, maar denk dat ze meer bedoelen dat je het niet aan anderen, in jouw geval zou dat dus je hond en je partner zijn, moet opdringen.

Dus niet ik wil geen vlees eten, dus jullie krijgen het ook niet meer.

En dat je dan niet heel hard moet roepen dat je absoluut niet mee doet aan de vleesindustrie omdat je zelf geen vlees eet. Wil je echt, echt geen vlees gebruiken dan kan je geen katten of honden houden, die eten nou eenmaal vlees.
Ik eet nauwelijks vlees, mijn honden krijgen het dagelijks, dus ja ik doe ook mee met de vleesindustrie.. Ik koop nog steeds vlees, ik eet het alleen zelf niet op..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:19

Volgens mij is dit allemaal behoorlijk off topic

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:34

Nikass schreef:

ik heb ook de indruk :')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:51

Cassidy schreef:
Er zijn anders genoeg vegetariers die hun hond vegetarisch voeren. En dat vind ik dan weer te ver gaan. Een hond of een kat is een vleeseter. Punt. Vegetarisch voeren zal misschien wel kunnen maar daar is dat dier niet voor gemaakt.

Sinds wanneer is er vegatarisch hondenvoer?
Zelf eet ik geen vlees of vis, maar ik ben geen veganist. Overigens drink ik geen melk, maar dat lust ik niet.

Nikass schreef:

Een beetje maar :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:54

Er bestaat al heel lang vegetarisch hondenvoer. Maar of het gezond is, betwijfel ik.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:56

Nikass schreef:
Er bestaat al heel lang vegetarisch hondenvoer. Maar of het gezond is, betwijfel ik.

Ik eet geen vlees maar onze katten krijgen wel gewoon vlees. Wij hebben wel biologisch kattenvoer omdat we dat beter vinden.
Wauw vegetarisch hondenvoer :') dat ga je een vleeseter toch niet aan doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:08

Al mijn dieren waren op een of andere manier zielepoten....
Maar allemaal om te sleutelen naar iets gezond functionerends. Ik heb daar niet naar gezocht, het liep zo.
Soms zie ik inderdaad dieren voorbij komen waarvan ik denk dat het vele malen humaner was geweest ze te euthanaseren.

Honden die doodsbang zijn en voor wie iedere dag rond mensen een kwelling is, paarden die iedere dag veel pijn hebben of wiens aandoening maakt dat ze alleen maar op stal kunnen staan hun leven lang.
Het gaat soms veel te ver.

De andere kant gaat echter veel verder, en is zorgelijker.
Het dier als product, als verlengstuk van een penis (bewijsdrang), statussymbool, wegwerpproduct ("nu issie niet leuk meer, ik wil een nieuwe").
Ik gebruik zo min mogelijk dierlijke producten en eet al zo lang ik me kan herinneren geen vlees meer.
Ik kan niet leven met de manier waarop wij in NL omgaan met dieren in de veeteelt. Dat is sterk veranderd.... en dat weet ik, want ik kom van het platteland.
Dat is overigens niet de schuld van de boeren, maar van de consument die niks wil betalen en supermarkten die irreëel lage prijzen hanteren.

Ik zou willen zeggen: de dieren verdienen nu eens een kans.
Ik denk dat de mensheid bewezen heeft er niks van te bakken. Het is wachten op een of andere ellendige ziekte die ons allemaal uitroeit, mogen daarna de dieren het eens even proberen.
Wedden dat dat een stuk beter gaat?! ;-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:59

Ik stem vóór, Ninx :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:02

Er zijn ook mensen die het er bewust naar maken. Met verbazing leerde ik een hond kennen die vanaf pup nooit is uitgelaten. Hij kent alleen zijn eigen huis en tuin en mensen. Hij is dan ook panisch voor de buitenwereld (de enkele keer dat hij naar buiten moet om naar een da te gaan bijvoorbeeld)
Waarom die mensen niet gewoon een cavia hebben genomen is me een raadsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:03

Er bestaat idd al heel lang vegetarisch en zelfs veganistisch hondenvoer. Hoewel ik zoveel mogelijk vegan probeer te leven, ben ik niet van plan mijn carnivoren dergelijke zaken te gaan voeren, zij kunnen het niet helpen dat ze als carnivoor geboren zijn, hebben niet gekozen voor mijn principes.

Commerciëel hondenvoer geef ik echter niet, dat is vleesachtige troep, die afkomstig is uit de bio-industrie, die ook nog eens in een veel te laag percentage in de brok zit. Dat is echt tegen al mijn principes in. Ik zou daarmee méér dierenleed veroorzaken, en ik ben in eerste instantie vegan geworden om reden van al het dierenleed.

Ik wil ook geen dieren voor hen laten slachten, omdat ik tegen het slachten van dieren ben.

En dus haal ik diep adem, slik een paar keer, en ga langs slachterijen voor slachtafval. Dat wat mensen toch al niet willen hebben. Kippennekken, karkassen, eendennekken, zalmkoppen, hele dieren soms (van jagers, ben niet pro jacht, maar om die dieren nu zo weg te gooien is ook zo wat) je kunt het zo gek niet bedenken. Dat is mijn compromis. En dus sta ik met mijn neus dicht te voeren, betaal soms wel, soms niet.
Zo geef ik de carnivoor wat hij nodig heeft, betaal niet voor het slachten van dieren, en dus worden ze niet voor mij geslacht, en ruim ook nog de rotzooi op. Niet lekker, niet lief, wel de enige manier om trouw te blijven aan mijn principes, en mijn dieren niet tekort te doen.

Overigens alle begrip voor de stelling in de OP:

Het kan natuurlijk zijn dat er hier op BB een ongewoon groot aandeel van de posters veganist is, maar ik waag het dat te betwijfelen. En dan is het toch een raar schizofrene instelling...

Ik vind het idd getuigen van morele schizofrenie om het ene dier een veel te kort en ellendig leven te laten lijden, en het andere dier te redden tot het niet meer kan, en het veroordelen tot een ellendig leven omdat jij geen afscheid kunt nemen, omdat je zogenaamd zoveel van dat dier houdt......

Die zeug verdient geen veel te kort leven in een kooi waar ze haar eigen biggen niet eens kan verzorgen, die koe verdient het niet om jaar na jaar verkracht te worden, en haar kinderen haar afgenomen te worden, die kip zou toch minstens in intacte snavel moeten hebben, en meer bewegingsruimte dan een paar centimeter, en daar betaal je actief aan mee (en dan maakt het geen reet meer uit of jij die beesten zélf zo mishandelt of een ander dat doet voor jou) als je bio-industrievlees eet, melk, eieren, kaas, of commerciëel hondenvoer koopt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:28

Yamcha, soms is het onvermijdelijk om een compromis te moeten sluiten.
Waarom kies je niet voor biologisch hondenvoer? Ik weet niet in hoeverre dieren dan speciaal voor hondenvoer worden geslacht, maar in elk geval heb je meer zicht op de herkomst van het vlees en stimuleer je de biologische landbouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:23

Omdat ik dan alsnog dieren voor mij laat slachten. Dan is voor mij geen aanvaardbare optie.

Ik steun biologische landbouw door biologische groenten en fruit te kopen. Ik weiger de uitbuiting van dieren in welke vorm dan ook te steunen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:49

Daar heb ik heel veel respect voor Yamcha, maar doe je dat niet toch door slachtafval mee te nemen? (Een oprechte vraag, ik probeer je zeker niet aan te vallen, slechts mijn mening hierin te vormen)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:58

Ibbel schreef:
Waar het vooral mis gaat is het 'ieder dier verdient een tweede kans' bij de dieren die lijden: paarden met ongeneeslijke kreupelheid die tóch als grasmaaier (liefst gratis bij iemand anders op de wei) moeten doorleven, want ja, hij kijkt nog zo vrolijk uit z'n oogjes. Vogels die uit de bek van de kat worden gered. Hou toch op, schei toch uit. Had die kat het beest laten afmaken en opvreten, dat is de natuur. Of laat je kat niet los als je daar niet tegen kunt. Zo'n beest gaat toch dood, en lijdt een stuk langer als je er zelf mee gaat prutsen.

Maar ook: oude paarden die misschien nog wel pijnvrij zijn, maar waar geen geld (meer) voor is, en die dan weggegeven worden met alle ellende van dien. Paarden met echt moeilijke karakters, die op dit moment niet te verkopen zijn (en misschien wel nooit): ja, er zíjn ook echt verknipte paarden... Honden die onbetrouwbaar zijn, om welke reden dan ook. Die hebben dan nu wel geen pijn (hoewel. weet je dat zeker bij dat verknipte paard en die onbetrouwbare hond?), maar als je er mee gaat leuren is de kans op lijden wél groot.

Daar slaat de meter gewoon door: soms is dood beter. Punt uit. Oók voor dat oude manegepaard dat niet meer mee kan in de lessen, al dan niet door vage kreupelheden. Ga er niet mee leuren. En gelukkig doen verstandige ondernemers dat niet, en zeggen met een smoesje tegen hun klanten dat het paard naar een prachtig plekje ergens aan de andere kant van het land is verkocht. Nee, aan wie kan hij niet zeggen... Ook voor dat paard dat uit het niets explodeert (waar soms na lang zoeken idd iets gevonden wordt, maar soms ook niet). Ook voor die hond die kinderen grijpt, of katten, of andere honden.

Geen woord meer aan toe te voegen _/-\o_

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:12

ik heb ook een oud paard,en die is inderdaad wat stram s'ochtends.Dat mag als je 28 bent en cushing en IR hebt.
Hij glanst je tegemoet,loopt overdag lekker buiten en word verzorgt als zijn olympisch wonder.
Niet ieder paard wat niet 100 % meer gezond is hoef je in te laten slapen.
Nee,hij zal niet pijnvrij zijn,maar dat ben ik ook niet....en hij hoeft niets.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:14

geerke schreef:
Niet ieder paard wat niet 100 % meer gezond is hoef je in te laten slapen.
Nee,hij zal niet pijnvrij zijn,maar dat ben ik ook niet....en hij hoeft niets.

En hier ben ik het dan weer mee eens!
Het gaat wat mij betreft om de weloverwogen keuze of het 'genoeg' is geweest. Of het acceptabel is of niet! Bij voorbaat neerspuiten vind ik - nogal - kort door de bocht ;) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:43

Nikass schreef:
Daar heb ik heel veel respect voor Yamcha, maar doe je dat niet toch door slachtafval mee te nemen? (Een oprechte vraag, ik probeer je zeker niet aan te vallen, slechts mijn mening hierin te vormen)

Nee, als ik het niet meeneem gaat het naar de Rendac. Dieren worden geslacht omdat mensen dat willen. En omdat mensen betalen voor spiervlees. Niet voor pens of strottenhoofden of harten. Slachtafval blijft over. Diëten worden niet voor het afval geslacht en dus draag ik niet bij aan dieruitbuiting.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:46

Zo kun het natuurlijk ook stellen, maar in mijn ogen ben je jezelf op deze manier aan het voorliegen. Want als er geen dieren geslacht zouden worden zou het afval er niet zijn, en als jij je dier iets wilt voorzetten zou je dan toch over moeten stappen op vegetarisch. Of zelf het dier gaan slachten om je beest te eten te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:23

Dan zal ik ze vegan gaan voeren. Hoe groot acht jij die kans?