bij overlijden eigenaar hond laten inslapen. wat vindt bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:51

nou heb ik nergens geschreven dat ik vind dat slachtdieren geen goed leven horen te hebben,dus waarom dat erbij gehaald wordt mag joost weten,maar ik geef mijn honden inderdaad rundvlees/paard en kippen enz...puur omdat het carnivoren zijn,dus alleen al voor hen worden deze dieren geslacht...

en nee ik heb geen band met een dier wat ik niet gekend heb,vind het sneu,maar begrijp wel dat het nodig is voor de voedselketen om gezonde dieren (zieke dieren opeten lijkt me geheel niet gezond voor wie of wat dat opeet) te slachten..

blijf het raar vinden dat ik omwille van slachtvee dus ook zo moet denken over mijn dieren waar ik zielsveel van hou,ga dat niet doen ook overigens :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:54

Ja dat is exact hetzelfde antwoord dus natuurlijk is dat wat jij bedoelt. Maar dan vermoord je hem liever dan hem een kans te geven en dat is iets wat er bij mij niet in gaat. Ik verander niet van standpunt. Jij waarschijnlijk ook niet. Zwaaien met de scepter om te bepalen wie of wat er dood moet is in mijn ogen nooit goed. Tenzij het gaat om het beëindigen van een lijdensweg. Jij legt echter de lat van de lijdensweg wel erg laag als je het mij vraagt. Dat is mijn probleem. Daar komen we denk ik niet uit.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:54

Ik zou ook heel kritisch zijn in waar een van mijn honden naar toe ging.
Mijn teefje had het toen ze bij onze vriendin logeerde heel goed, zonder twijfel, hondje voelde zich daar ook op haar gemak. Kon ik zelf zien, ik ben er bijna elke dag even langs geweest.
Ging prima, voor beide partijen.

Maar op lange termijn zou je zo een hond eigenlijk liever bij iemand zien die ermee werkt aan de schapen, dat is waar ze voor gefokt is en waar ze heel gedreven in is.

Maar moest ik nu kiezen tussen een plek waar ze werken kan maar nooit mee in huis mag bijv. puur en alleen als "werknemer" gezien wordt OF mijn vriendin waar ze mee in huis mag leven maar geen werk te doen is voor haar...tja...ik ken mijn hondje goed genoeg.
Zonder genoeg contact met haar mensen na het werk zou ze wegkwijnen.
Dus ja, dan nog liever een plek zonder "werk" waar wel alle andere randvoorwaarden kloppen.
Dat is dan niet de perfecte plek, maar wel een waar ze zich zou kunnen aanpassen.

Voor een van mijn andere honden zou dat wel weer eens juist andersom zo kunnen zijn.

En zo zou je het per hond moeten bekijken.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:55

kimmie261 schreef:
nou heb ik nergens geschreven dat ik vind dat slachtdieren geen goed leven horen te hebben,dus waarom dat erbij gehaald wordt mag joost weten,maar ik geef mijn honden inderdaad rundvlees/paard en kippen enz...puur omdat het carnivoren zijn,dus alleen al voor hen worden deze dieren geslacht...

en nee ik heb geen band met een dier wat ik niet gekend heb,vind het sneu,maar begrijp wel dat het nodig is voor de voedselketen om gezonde dieren (zieke dieren opeten lijkt me geheel niet gezond voor wie of wat dat opeet) te slachten..

blijf het raar vinden dat ik omwille van slachtvee dus ook zo moet denken over mijn dieren waar ik zielsveel van hou,ga dat niet doen ook overigens :)

Inderdaad... heel sneu en vind het absoluut triest hoe er soms mee om wordt gegaan. Maar ehh of er nu een man overlijdt 40 km hier vandaan of mijn vader.... is toch ook heel wat anders. Sneu voor die man hoor, maar veel erger als je van diegene houdt. Zo werkt het met mijn dieren dus ook :)

xSlvna

Ik vermoord het dier inderdaad liever als het risico te groot is.

Angela

Ik vind het echt verbazingwekkend dat er meerdere bokkers zijn die aangeven dat er in de omgeving niemand is die "net zo goed" voor het dier kan zorgen als dat ze zelf doen. Ik vind het echt heel normaal dat ik in mijn omgeving een stal vol stalgenoten heb die allemaal echt prima voor mijn paard kunnen zorgen (mijn bijrijdster in het bijzonder ;) ), en vrienden en familie genoeg die onze katten met veel liefde in huis zouden nemen als dat nodig zou zijn. En geen van mijn dieren zal daar ook maar iets slechter van worden. Wat ik kan, kunnen velen met mij. En ja, mijn paard is redelijk eenkennig, maar hij zal voor een nieuwe eigenaar uiteindelijk ook zijn beste beentje voor gaan zetten. En ook onze eenkennige katten (2 van de 4) zullen uiteindelijk echt wel het volste vertrouwen krijgen in iemand die ze nu niet zien staan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:56

En wat iemand een risico vind is natuurlijk subjectief.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:58

m1992 schreef:
Inderdaad... heel sneu en vind het absoluut triest hoe er soms mee om wordt gegaan. Maar ehh of er nu een man overlijdt 40 km hier vandaan of mijn vader.... is toch ook heel wat anders. Sneu voor die man hoor, maar veel erger als je van diegene houdt. Zo werkt het met mijn dieren dus ook :)

Tsja en als we met z'n allen wat verder kijken dan onze eigen achtertuin kun je veel dierenleed voorkomen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:59

xSlvna schreef:

Gefeliciteerd met de gift van het leven kind ik stop ermee.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:59

xSlvna schreef:
Axel_Valerie schreef:
Het gaat erom dat er iemand hier in dit topic roept dat het merendeel van de paarden het slecht heeft. Dat honden eigenlijk bijna altijd tekort komen.. En dat je dan maar gewoon moet overgaan op euthaniseren omdat er toch bijna geen mensen in deze wereld zijn die voor jou dieren kunnen zorgen.

Nee het gaat erom dat jij niet kan lezen. Man man man... :')

Misschien moet jij eerst eens lezen wat je getypt hebt voordat je op verzenden drukt.
Maar waarschijnlijk ligt het aan ons, wij snappen jou toch niet..........

Ik ken gelukkig heel veel mensen die goed voor hun dieren zijn, ook aan wie ik die van mij kan toevertrouwen. Misschien niet alles op mijn manier maar slecht, echt niet...... Misschien ligt dat aan mijn "sociale kringen", dat zal het zijn!
Dieren op leeftijd, moeilijk plaatsbare dieren, totaal ander verhaal maar een gezond en sociaal dier, kom nou!!!!

Ik vraag me trouwens wel af hoe die mevrouw, waar het eigenlijk om ging, weet dat ze volgend jaar op 9 mei zo slecht is, dat ze euthanasie wil laten plegen. Deze ziekte is toch niet precies te voorspellen??? En alleen al door de uitzending kunnen zich wel mensen melden, die dolblij met het hondje zouden zijn.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:03

Axel_Valerie schreef:
xSlvna schreef:

Gefeliciteerd met de gift van het leven kind ik stop ermee.

Jeetje, iemand kan toch een andere mening hebben dan jij? :(:)
Silvana gaat misschien wat ver in haar mening maar de ander kant op, een hele naïeve houding heb ik ook veel dieren slachtoffer van zien worden.
Extremen zijn misschien ook niet goed, maar bij sommige mensen mis ik ook wel eens wat realiteit.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:06

xSogno schreef:
Jeetje, iemand kan toch een andere mening hebben dan jij? :(:)
Silvana gaat misschien wat ver in haar mening maar de ander kant op, een hele naïeve houding heb ik ook veel dieren slachtoffer van zien worden.
Extremen zijn misschien ook niet goed, maar bij sommige mensen mis ik ook wel eens wat realiteit.

Tuurlijk! Daarom laat ik haar en haar mening nu lekker voor wat het is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:06

Ik heb overigens een pony van nu 24 jaar, die blijft fijn op de weide staan als ik er niet meer ben, maar qua zorg... pff moet er niet aan denken, volgens mij gaat ze maar wat weg rotten. Pony is oud, versleten, niet goed genoeg voor een goede dresssuur/springproef, te sterk en snel voor beginners en heeft sowieso een apart karakter. Heeft veel 'hulp' nodig bij het lopen en als je dat niet weet en geen goede begeleiding krijgt rijd je het paard constant met pijn. Nahja, zeker een gek in Nederland te vinden die er goed mee kan om gaan, maar vind hem maar eens.

Een gezond en makkelijk paard (een die goed loopt, geen problemen heeft met nachten op stal, geen lichamelijke gebreken) hoeft niet ook niet dood, daar zijn genoeg goede mensen voor, dat weet ik ook.

Edit: Mijn paard is nog 'gezond' en fit, heeft alleen aangepaste beweging nodig en dan gaat die (verwacht ik) nog jaren mee. Is dus te rekenen als gezond. Heeft ook niet veel wensen, zijn alleen niet veel mensen die haar dat daadwerkelijk kunnen/willen geven.

Half bokt staat toevallig op PP/weide, wordt NH/CR gereden en met veel rust maar buiten bokt leven heel veel mensen die alleen weten hoe ze moeten sjorren en porren.

xJurdyWonanx

Re: bij overlijden eigenaar hond laten inslapen. wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:17

Daar gaat dit topic nu inderdaad eigenlijk niet over maar wil er wel even op inhaken want hier hebben 99 procent van de paarden een heerlijk leven maar als ik om me heen kijk dan denk ik vaak; wat een arm dier..

En als ik mijn dier moest achterlaten dan bij mijn pensionhouder of iemand anders op stal want qua stalling en verzorging alleen al krijgen ze het beste. Zou dan ook fijn zijn als iemand een beetje normaal op het dier kan zitten en merkt dat het pijn zou hebben ipv dat hij lastig zou zijn..
Of nog erger, in mijn omgeving ( buiten mijn huidige stalling dan ) zie ik het zo vaak gebeuren, dier bokt, dier rent de stal uit, dier laat zich niet zadelen en noem maar op, en dan kun je er nog zovaak iets van zeggen maar die mensen hebben nu eenmaal een plank voor de kop en die krijg je niet gauw meer weg aangezien ik het nu over gewone volwassen mensen heb boven de 18 jaar en vaak nog ouder.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:20

xJurdyWonanx schreef:
maar als ik om me heen kijk dan denk ik vaak; wat een arm dier..

Wat een toeval ook dat we net 5 minuutjes van elkaar af wonen. _O-

Je kunt zeggen wat je wilt, maar over het algemeen hebben de paarden het hier in de buurt het niet echt dat je zegt 'Wauw, dat zou ik die van mij ook willen geven', toch?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:33

Ik kijk naar de conditie van het dier in kwestie en het karakter.
Kat 1 zou eigk terug moeten naar de vorige eigenaar, maar die weet al dat dat niet gaat gebeuren tenzij zijn laatste kat overleden is.
Voor haar zou ik een rustig thuis zoeken bij iemand die veel thuis is, geen terrorkatten heeft, haar gezondheidskwaaltjes er bij wil nemen en haar verzorgd zoals ik dat doe (hoeft uiteraard niet exact hetzelfde maar wel goed ontvlooien en hetzelfde voer aanhouden).
Kat 2 gaat wsl met kat 1 mee of anders naar de vorige eigenaar en van daaruit wellicht uitgeplaatst worden, maar die aardt overal wel.
De slakken gaan denk ik naar een collega-kweker en zij beslist verder of ze uitgeplaatst zullen worden of niet en evt ingezet in haar kweekprogramma's.
De axolotls zullen wellicht met de slakken mee verhuizen en van daaruit geplaatst worden of terug gaan naar de opkweker.

Heb ik een dier met een (chronisch) zeer slechte gezondheid of een dusdanig moeilijk karakter/eisenlijstje (bijv door verleden) dat herplaatsen bijna onmogelijk wordt dan gaat 'ie hemelen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:14

Ik zou zo al niemand weten waar ik mijn dieren met een gerust hart achter zou laten. En als dat wel zo is, heb inmiddels geleerd dat men nergens op kan vertrouwen. Een dier beland zo in het asiel of wat dan ook als het eens moeilijk word. Ook bij mensen waar je het misschien nooit van zou hebben gedacht. En dat kan ook zo familie zijn. Dat zou ik voor mijn dieren niet wensen.
Dus in zo'n geval vind ik het helemaal niet zo raar. ik zou niet willen dat mijn dieren in een asiel belanden terwijl ze nu bijna de hele dag de vrijheid hebben en kunnen doen wat ze willen.
Dat een hond makkelijk is en als ze voer krijgen zo omstellen bij een nieuwe baas is zeker waar maar ook niet voor elke hond weggelegd.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:20

Ben niet voor en niet tegen en denk dat je vooral naar elke situatie apart moet kijken.

Zou er trouwens zelf niet snel voor kiezen.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:40

Ik vind het hard en onbegrijpelijk om te horen dat er mensen zijn die hun dieren een kans op een verder leven willen ontnemen omdat ze bang zijn dat ze het slecht gaan krijgen. Want hun "gevoel" zegt dat ze het slecht gaan krijgen. Nooit gedacht en verwacht dat mensen dit serieus zouden doen als ze weten dat ze niet lang meer te leven hebben.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:45

Mijn oude buurvrouw in NL wil ook als zij voor de honden komt te overleiden, de honden laten inslapen. De honden zijn erg eenkennig, kunnen niet los lopen e.d. ze wil dit om zeker te weten dat ze niet ergens komen te zitten waar ze helemaal niet gelukkig zijn, de honden zijn wel al op leeftijd........ Hopen dat buurvrouw er nog lang is :-) Ik heb haar maar niet verteld dat dit hoogstwaarschijnlijk niet zou gebeuren omdat men als DA zijnde niet eens een gezonde hond in mag laten slapen...toch?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:48

Wauw, hypocriet zeg. :')
Ik snap aan de ene kant de persoon wel, maar komop je hebt het hier wel over een gezond hondje.
Waarom dan dat hondje in laten slapen? Alsof je na je dood nog plezier van het hondje kan hebben als deze ook dood is. -O-

Ik ga mezelf toch ook niet van kant maken omdat mijn kat is overleden? Oke, dis is ietsjes anders maar alsnog komt het denk ik redelijk overeen. En daarbij als ik ziek was en dood zou gaan, zou ik niet willen dat mijn dieren met mij mee het graf in gingen. Liever een goed thuis voor mijn dieren dan hen een spuitje geven.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 18:02

Maar als je wel zo in elkaar zit dat je je paard, hond, kat of what ever zo in laat slapen als je dood bent.. dan kan je hem dus ook nooit verkopen.. nooit een bijrijder nemen of oppas. Dan kan je ook nooit op vakantie.. want dan heeft het dier dus een slecht leven omdat hij moet dealen met iemand die er niet zo goed voor zou zijn als jij dat bent.. er zijn in mijn omgeving genoeg mensen die ik mijn dieren toe vertrouw als ik er niet meer ben. Ik ben opgevoed met het idee dat je een dier alleen neemt als je er goed voor bent. Het
T lijkt me sterk dat je niemand kent die goed is voor zijn dieren.. dierenvrienden gaan vaak om met dierenvrienden. Tenminste bij mij wel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:34

Dus als ik op vakantie ben en iemand anders mijn paard poetst en voert, dat is gelijk aan het dier verkopen/wegdoen? Hou op. Als ik op vakantie ga krijgt je dier het zelfde eten, de zelfde hoeveelheid, het zelfde stalbeleid en en...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:37

Dus je ziet, je bent niet onvervangbaar. Dieren worden ook wel goed verzorgd en misschien zelfs beter nog lang nadat je tot as vergaan bent.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:39

Zeker interesseert het mijn dier niet of ik haar al het eten en al de weidegang in een kudde geef of mijn buurman dat doet, het gaat zich erom dat mijn buurman het niet zal doen.